Echtscheiding en erna

jip
11-05-2016 om 20:04
Kind wil weekend niet naar vader
Mijn kind is vorige week een week bij zinn vader geweest.
Daar zijn wat heftige dingen gebeurd waardoor kind aankomend weekend niet naar vader wil. Kind staat wel open voor gesprek met vader om over de gebeurtenissen te praten. Het voorstel was dat kind dan 1 dag zou gaan zodat hij 1 op 1 met zijn vader kan praten.
Het vertrouwen van kind zal teruggewonnen moeten worden en ik denk dat dit een goede stap kan zijn.
Vader eist echter dat kind "gewoon" het hele weekend komt van weekend is volgepland en het komt heus goed. Met andere woorden we doen alsof er niks aan de hand is, terwijl hij heus wel weet dat hij fout is geweest.
Kind wil hier echter niks van weten en ik ga hem niet dwingen om te gaan.
Ik weet nu al dat dit een rel gaat worden aan de deur en dat wil ik niet voor andere kind, welke
stappen kan ik nemen om ervoor te zorgen dat kind even een weekend afstand kan nemen?
Kind is 14.
Ik ga verder niet uitwijden over wat er gebeurd is maar neem van mij aan dat het heftig genoeg is geweest voor kind om dit te willen.
Groetjes Jip

Pennestreek
14-06-2016 om 17:23
Nou Vlinder
Mijn 16-jarige zou je daar ook geen plezier mee doen, twee weken lang in een kleine tent of op 1 kamer. Het gaat hier om twee 8-jarigen, dus die trekken wrsch naar elkaar toe. Bovendien is er een stiefbroer, en we weten niet hoe die relatie is. Maar ik denk (mijn interpretatie) dat de pijn vooral zit in het niet communiceren, en het niet mogen meedenken.
Hij zit net tussen servet en tafellaken he, hij kan niet zelf beslissen dat hij niet mee wil. Of maar een week of zo. Lastig hoor. En zo jammer dat hij hierover niet met zijn vader kan praten. Precies zoals je zegt, vader ziet niet dat zijn zoon geen zoontje meer is, en zoon zet zich daartegen af, zoals het een goede puber betaamt.
Ik heb geen advies voor je Jip, anders dan dat het mij meestal zo vergaat dat waar ik erg tegenop zie meestal uiteindelijk meevalt. Ik hoop dat dat ook geldt voor de vakantie van je zoon. En verder zou ik inderdaad zoeken naar iemand die zoals Fransien voorstelt vader en vriendin een beetje kan opvoeden in het omgaan met pubers. Ik weet niet of de ouders van je ex er nog zijn, en of die misschien een rol kunnen spelen hierin?

jip
20-06-2016 om 10:12
reactie
Nadat ik meerdere keren had gevraagd naar plaats en adres van camping waar ze heen gaan,zonder resultaat, heeft zoon zelf geappt (hij vind het lastig omdat hij steeds tegen een muur aanloopt) en gevraagd voor eigen tentje en dat hij het zelf regelt. Ik had gezocht met nem naar pop up tentje idd en zouden we samen betalen.
Vader zei ik moet overleggen en waarom vraag je niet of ik een tent heb? (Je zou ook kunnen zeggen ik heb een tent zullen we die meenemen maar goed).
Er lijkt wat de vakantie betreft dus iets van beweging in te komen. Ben wel bang dat zoon er erg bij hangt want idd de achtjarigen trekken met elkaar op en hij is alleen en zoekt niet makkelijk contact. Vorig jaar heeft hij zich ook erg verveeld.
En als hij dan ook nog geen wifi mag zie ik het somber in voor bem.
Er is helaas niemand in zijn omgeving die hem wat tips kan geven behalve ik maar van mij neemt hij niks aan helaas.
Aankomend weekend kunnen ze voor het laatst afspraken maken voor de vakantie en twee weken daarna gaan ze dus maar even afwachten.
Vlinder dat is wel iets anders als het eigen broers en of zussen zijn en de ene puber is ook de andere niet.

Fransien
20-06-2016 om 11:17
vakantie
Dat twee 8-jarigen veel met elkaar optrekken snap ik, ze zijn even oud en hebben aansluiting in hun belevingswereld. Zo'n grote broer van 14 is met heel andere dingen bezig. Mijn oudste van 12 heeft ook niet zoveel met haar broertje van 5, iedereen aan z'n trekken laten komen tijdens de vakantie is regelmatig schipperen en met een kleiner groepje erop uit trekken.
Vreemd dat je de naam en adres van de camping niet mag hebben, dat valt onder de normale informatie en hij is verplicht om je dat te geven. Is hij misschien bang dat je zoon daar op komt halen?
Volgens mij koerst zoon af op een nare vakantie en vader op flinke problemen in zijn samengestelde gezin.
Van wat ik uit jouw verhalen op kan maken lijkt het erop dat vader en stiefmoeder graag de manier van opvoeden van basisschoolkinderen vasthouden en niet meegegroeid zijn met de oudste in zijn leeftijd en interesses en dat gaat gegarandeerd botsen deze vakantie. De 8-jarigen hebben makkelijkere interesses en kunnen elkaar bezig houden, de 14-jarige zal bezig gehouden moeten worden en dat gaat ten koste van de tijd die vader en zijn nieuwe vrouw met elkaar hebben. De verstandhouding tussen zoon en stiefmoeder is toch al niet optimaal, dus ik voorzie conflicten en een loyaliteitsconflict waarbij vader waarschijnlijk voor zijn vrouw gaat kiezen en dat zoon dubbel kwalijk neemt zo snel na het vorige conflict.
Als dat gebeurd zal zoon het erg moeilijk krijgen deze vakantie.
Het is niet makkelijk om als puber de hele tijd te slikken qua activiteiten en dan ook nog als vijfde wiel aan de wagen erbij te zitten. Zelfs de best opgevoede puber vlucht dan in laptop en mobieltjes.
Die avonden gaan helemaal leuk worden. Waarschijnlijk willen vader en zijn vrouw tijd voor elkaar en dat kan normaal gesproken nadat de kinderen op bed zijn. Bij 8-jarigen is dat nog redelijk op tijd, maar een 14-jarige blijft langer op en neemt dus flink wat tijd 's avonds in beslag, tijd die afgaat van het samenzijn van vader en zijn vrouw. Goede kans dat dat tot ongemakkelijke situaties en onderhuidse spanningen leidt, en tot discussies over bedtijd.
Kun je met vader afspreken dat zoon je altijd kan bellen? Kent zoon je nummer uit zijn hoofd? Misschien scheelt het als hij weet dat hij altijd stoom af kan blazen en helpt dat hem de vakantie door.
Wat jammer dat de verhouding tussen vader en zoon nu zo slecht is, het zou schelen als ze open met elkaar konden praten over wat ze graag willen en waar ze bang voor zijn. Snapt vader niet dat als dit niet opgelost wordt, dit echt een blijvende verwijdering kan worden? Pubers van 16 gaan hun eigen gang en worden ook niet meer door de rechter gedwongen om naar vader te gaan.

Leen13
20-06-2016 om 11:58
Boeken
Je kunt zoon helpen de tijd zo goed mogelijk in te vullen. Zoek wat voor zoon interessante boeken en tijdschriften uit en geef die mee. Geef hem genoeg geld mee zodat hij ook zelf zonodig een aanschaf kan doen.
En geef genoeg geld mee zodat hij zijn stutten kan trekken en naar huis kan gaan.
Ik zou niet dwars gaan liggen over het adres, ik zou helemaal niet dwars gaan liggen.
Je kunt zoon ook instrueren hoe hij zich in het algemeen kan vermaken op de camping. Hij kan bij de receptie zien of er activiteiten zijn die hij leuk vind en zonodig om een folder daarvan vragen als dat er niet al ligt.
Soms moet je je daarvoor opgeven. Dat wordt even een gedoe met vader die zelf zoon zijn dagplanning wil bepalen, maar zoon kan ook begrijpen dat je soms wel soms niet zelf je eigen gang kan gaan, dan zoek je een andere gelegenheid voor jezelf.
Soms is er een puberhangplek, dat kun je uitvinden door met name in de avond even rond de camping te wandelen. Vaak een plek waar je kunt tennisen of andere sporten kunt doen. Daar kun je even kijken.
Afstemmen wat je vader voor programma heeft en dan kijken wat je zelf kunt doen.
En als het toch te hoog oploopt dan kan hij altijd een bus pakken naar een treinstation en naar huis gaan.
De receptie weet waar de bushalte is, als je die niet al zelf ziet zodra je van de camping komt.
Als je zoon een pasje heeft kun je daar ook op afstand zonodig extra geld op zetten.
Dat kun je ook nog regelen.

jip
20-06-2016 om 11:59
Fransien
Ik had jouw bericht zelf kunnen schrijven je slaat op alle punten de spijker op zijn kop. Als er been derde kind bij zou zijn zou het nog gaan want oudste trekt nog veel met zijn zusje op in vakanties.
Ik mag toch hopen dat vader tijd gaat investeren in zoon als de andere twee zich boed vermaken.
Ik weet inmiddels waar ze heen gaan maar hij had het eerst aan de kids willen vertellen. .lijkt mij dat hij dat al veel eerder had moeten doen.
Ik wist het land wel maar verder niet,het is 1200 km rijden dus daar begint de ellende al mijns inziens.
Dat bellen is ook een probleem want hij mag zijn telefoon maar heel beperkt hebben en hij mag zeker niet bij mij zijn verhaal doen. Dat mocht ook niet toen het geëscaleerd was in de Meivakantie,de rest vd week is zijn telefoon toen ingenomen.
Ik denk er sterk over een prepaid telefoon aan te schaffen en mee te geven maar word lastig verstoppen denk ik.
En wat zijn dan weer de gevolgen voor kind als vader er achter komt.

Leen13
20-06-2016 om 11:59
ovkaart
Regel een persoonlijke ovkaart als hij die nog niet heeft en geef dat met genoeg geld mee. Wel goed opbergen en er niet mee zwaaien.
Anders een neutrale kaart met genoeg geld.

Leen13
20-06-2016 om 12:01
Vragen
Ik zou je zoon vragen of hij er over heen ziet om zo ver met zijn vader mee te gaan en anders zou ik afhaken.

Leen13
20-06-2016 om 12:03
1200 km
Je hebt kans dat vader je wat op de mouw gespeld heeft om te zien hoe je reageert of om duidelijk te maken dat je niets in te brengen hebt over de vakantie.

Taruh
20-06-2016 om 12:04
AnneJ
1200KM! dat is alleen reizen door landsgrenzen met taalbarrieres. Kom op, dat kan de gemiddelde 14 jarige nog niet.
Aan alleen een ov kaart heb je niets.

Leen13
20-06-2016 om 12:08
Ja Taruh dat bedoel ik
Ik zou sterk overwegen om zoon niet mee te laten gaan.
Vakantie hoort een feestje te zijn niet een dwangbuis waar je je niet aan kunt onttrekken.
Hoe sommige ouders hun kinderen terroriseren onder het mom van verstandig ouderschap -geen wifi- en regeltjes.

Fransien
20-06-2016 om 12:19
Mediamarkt
Ik heb laatst bij de mediamarkt zo'n klein telefoontje in een bak gezien voor een tientje, geen smartphone maar zo'n ouderwetse telefoon om mee te bellen, wil de gemiddelde puber nog niet dood mee gevonden worden. Zou je zoiets als noodtelefoon mee kunnen geven, in een envelop met ook wat geld? Prepaid sim erin en dan kan zoon een sms-je sturen en kun jij hem terugbellen.
Mijn oudste is heel zelfredzaam maar zou met 14 jaar ook nog geen internationale treinreis op poten kunnen zetten als ze compleet overstuur is (da's ook nog een factor namelijk). Daar heeft ze in zo'n geval hulp bij nodig, en natuurlijk haar paspoort of id-kaart.
Als het echt helemaal mis gaat tijdens de vakantie ben ik bang dat je contact met vader op zult moeten nemen en samen beslissingen nemen. Of gaan rijden, 1200 km heen en 1200 km terug...
Boeken en puzzelboekjes zijn altijd een goed idee, forse stapel van meegeven, desnoods in de vorm van een e-reader. Alvast ideeën opdoen voor leuke puberactiviteiten en die aan vader voorleggen is ook niet verkeerd. Puber nog eens op het hart drukken dat hij echt moet proberen mee te doen om de stemming goed te houden is ook geen slechte. Laat je zoon ook zelf met oplossingen komen om deze vakantie op een goede manier door te komen, als hij het zelf verzint is hij meer geneigd om zich daarnaar te gedragen.

jip
20-06-2016 om 12:56
reactie
Ja ga zeker nog een keer zitten met zoon om te praten wat hij kan doen. .boeken ook al bedacht om meer te geven en dat telefoontje tja dat moet stiekem helaas...dus twijfel daar nog over.
Met vader hoef ik niks te bespreken die neemt niks van mij aan.
Ik laat mij inpakken door zoon zegt hij en hij weet het allemaal beter.
Anne alleen reizen is absoluut geen optie en niet mee laten gaan gaat vader nooit goedvinden...want omgangsregeling bla bla bla...
Misschien dat ik nog een mail stuur dat ik hoop dat hij tijd in zoon gaat steken...want dat ik me echt zorgen maak over hun band en dat het op deze manier echt niet gaat werken.

jip
20-06-2016 om 12:58
als het daar misgaat
Kon ik dat echt niet te weten want zoon kan mij niet bereiken en vader gaat echt niet toegeven dat het mis is gegaan. ..

Fransien
20-06-2016 om 13:33
Telefoon
Kun je met vader afspreken dat je je kinderen om de dag even spreekt? Jij betaalt natuurlijk de bel-kosten.
Als je zoon niet te spreken krijgt, kun je vragen of hij diezelfde dag nog terug kan bellen en anders kun je flink doorvragen bij vader of er niet geheel toevallig weer iets voorgevallen is waardoor zoon geen contact mag ipv niet wil of de hort op is.
Op deze manier hoeft zoon niets mee te smokkelen, weet iedereen waar hij aan toe is en kun je hooguit van overbezorgdheid beschuldigd worden (en dat vond hij toch al).
Anders zoon instrueren contact te leggen met andere (liefst nederlandse) pubers op de camping, pubers hebben vaak meer loyaliteit naar elkaar, vinden hun ouders vaak te streng en zullen zoon waarschijnlijk steunen. Of toch een nood-mobieltje meegeven, desnoods alleen een sim-kaart zodat hij een mobieltje van een ander kan lenen zonder dat het die ander beltegoed of data kost.
Bij de receptie is vaak ook een telefoon waar je tegen betaling gebruik van kunt maken. Zoon kan in zo'n geval zeggen dat hij graag zijn moeder wil bellen maar dat zijn beltegoed op is.
Nummer uit het hoofd laten leren! Papier kan afgepakt worden, geheugen niet.
Zoon, vader en jij zijn die bloedneus nog niet vergeten. Waarschijnlijk zit vader nog steeds in een loyaliteitsconflict en is zoon daar de schuldige van. Zoon voelde zich al niet zo fijn bij vader en heeft waarschijnlijk vooral onthouden hoe kwetsbaar hij is en hoe weinig controle hij over zijn eigen leven heeft. Jij hebt er weinig vertrouwen in dat je op de hoogte gebracht wordt als er iets ernstigs gebeurd laat staan dat zoon je kan bereiken als hij je nodig heeft.
Bah, toch ellendig dat dit we nu zitten te brainstormen over een zo goed mogelijke oplossing voor een probleem dat er niet had hoeven zijn.
Ziet je zoon erg op tegen de vakantie?

jip
20-06-2016 om 14:26
Fransien
Die afspraak is niet te maken nee...ze mogen zelden contact hebben met mij in de vakantie...
Ik kan het nog een keer proberen te vragen als ik mail maar weet bijna zeker dat hij het niet wil.
Hij is veel te bang dat zoon mij gaat manipuleren of iets dergelijks..
Ik zie het allemaal verkeerd en zoon moet zich niet aanstellen...heb ook al te horen gekregen dat zoon bij mij verpieterd en wegkwijnt denk dat het eerder andersom is.
Zoon ziet er wel tegenop ja en hij krijgt ook zo weinig duidelijkheid van zijn vader.

Christel
20-06-2016 om 16:34
Weet je
normaal gesproken ben ik erg voor normaal contact met beide ouders, maar in dit geval zou ik toch in elk geval in overweging nemen zoon niet te laten gaan. Hij is 14 en heeft hier in elk geval een stem in. Vakantie moet toch leuk zijn en niet iets waar je tegen op ziet? Ik vraag me af of hij wettelijk gedwongen kan worden. Een 14-jarige zonder telefoon met wifi is vragen om problemen, zeker als hij ook niet zo makkelijk contact met leeftijdsgenoten zoekt.

Lente
20-06-2016 om 17:02
Simkaart voor buitenland
Voor Frankrijk bestaat bijvoorbeeld deze: https://www.lebara.nl/
Gratis kaart waar je geld op kunt zetten. Kun je thuis al bestellen.
Als je zo'n kaartje meegeeft, kan hij in noodgevallen daar een prepaid kopen (moet wel simlockvrij zijn).

marie
20-06-2016 om 17:21
tablet / ipad met simkaart mee?
Gewoon een ideetje. Kun je hem een kleine tablet of ipad (mini) meegeven met een simkaart er in?
Onder het mom van een e-reader? Zodat hij digitaal boeken kan lezen? Dat scheelt immers weer gewicht en volume in de auto?

Tijgeroog
20-06-2016 om 17:29
E-reader
E-reader is inderdaad een goed idee. Op heel veel e-readers zit namelijk Wifi en een browser waarmee je een beetje simpel kunt internetten. Traag, en zonder kleur, maar genoeg om een mailtje te kunnen sturen. En het valt niet op dat je ermee kan internetten.

jip
20-06-2016 om 17:54
wifi
Dan moet hij nog steeds wifi kopen. ..en dat mag niet. ..
Hij mag telefoon mee maar dan maar twee uur per dag erop zonder wifi..
Lief dat jullie zo meedenken maar hij krijgt gewoon niet de gelegenheid om wifi te hebben. ..
Ik heb inmiddels wel gemaild, wifi ook benoemd dat je daar afspraken over kan maken. ..ik doe dat ook we kopen samen een kaart en maken afspraken wanneer en hoe...werkt prima. .
Net nog even met zoon erover gehad..stel dat je kon kiezen zou je dan wel of niet meewillen? Na aarzeling koos hij toch voor niet...

Annie
20-06-2016 om 18:22
Simpel
Dan is het toch simpel. Ik neem aan dat je gezag hebt. En dan is een eerder geval van contact VERBIEDEN reden om geen toestemming te geven om de grens over te gaan. Dit omdat dit niet in het belang van het kind is.
Heb jij zijn paspoort?

Tijgeroog
20-06-2016 om 18:41
Wifi
Veel campings hebben tegenwoordig ook gratis Wifi. En als hij een paar euro onderin z'n tas heeft kan hij dat ook zelf kopen. Of gratis Wifi bij de supermarkt, of de macdonalds of...

jip
20-06-2016 om 19:50
gezag
We hebben allebei gezag dus dan toch evenveel rechten?
En ja ik heb zijn id kaart maar zonder kom je ook prima de grens over met de auto hoor..vorig jaar naar Frankrijk was hij ze ook vergeten...
Ja gratis wifi was er vorig jaar ook maar dan mag hij niet op die plekken zitten waar het is of hij had zijn telefoon niet...
Hij wil dat zoon meer gaat ondernemen dus zorgt hij ervoor dat hij zich dood verveelt om hem in beweging te krijgen..en hij denkt dat dat gaat werken...

Annie
20-06-2016 om 20:17
Gezag
Klopt, als een van beide geen toestemming geeft moet de andere zich daar naar schikken of vervangende toestemming vragen bij de rechter.

jip
20-06-2016 om 20:20
Annie
Is dat echt zo?
Maar ja dan kan hij dat andersom ook doen..of maakt het uit waar de kinderen wonen?
Ik blijf in Nederland kan hij dat dan ook verbieden?

Lente
20-06-2016 om 20:23
Hier was een draadje over
Een vader die zijn kinderen op vakantie wilde nemen maar moeder wilde geen toestemming geven.
Wie weet nog welk draadje dat was? Daar staat vast nuttige informatie in.

verhuiswagen
20-06-2016 om 20:40
voeden en vervangende toestemming
Sorry Jip maar je voed de reserves van je zoon. Je zoon speelt jullie uit en ziet dat hij iets gedaan kan krijgen omdat jij he niet eens bent met de vader. Het is een tiener. Tieners denken wel eens vaker dat een vakantie misschien niet zo leuk kan worden. Dat hoort erbij. Je wil toch niet naar de rechter? Wist je dat dat 1500 euro voor de moeder EN 1500 voor de vader kost? Ongeacht wie wint. Je betaald dit beide. Been there done that.
Je zoon gaat hier niet dood van, het is een paar dagen anders dan hij zich nu misschien voor kan stellen. Daar wordt hij groot van. Je wekt de suggestie dat vader en nieuwe vriendin je zoon zullen negeren. Dat voelt je zoon en die ruimte neemt hij. Sus de zaak, laat hem dingen bedenken die hij daar kan doen. Zwemmen, disco-avond, lezen, dammen bouwen in een riviertje, vrienden maken, meehelpen op de camping, etc etc. Sorry maar ik vind je reactie en je actie (ik hou t tegen!!) zwaar en echt zwaar overdreven. Je kind is niet in gevaar, en hoe harder je dit gevecht in gaat hoe erger het wordt.
Hier wilde zoon van mijn vriend niet mee. Gevoed door zijn moeder. Uiteindelijk is hij wel meegeweest en heeft hij t heel leuk gehad. Het jaar daarop wilde hij dolgraag mee! Laat het los. Geef je zoon het vertrouwen dat hij dit kan. In plaats van mee te werken aan een verwijdering.

Annie
20-06-2016 om 20:48
Ja dat is echt zo
En als je in Nederland blijft kan hij dat niet zomaar verbieden.
En verhuiswagen? Ben jij soms (de vriendin van) vader?

verhuiswagen
20-06-2016 om 20:59
Annie
Nee ik ben niet de vader en ook niet de vriendin van vader.
Ik heb wel onlangs vervangende toestemming via de rechter moeten vragen. Is een heel topic over geweest.
Waarom ben ik direct de vader of de vriendin van vader als ik een ander geluid laat horen? Ik vind dat er hier overdreven gereageerd wordt op een vakantie met vader. En ik snap niet hoe er hier geadviseerd kan worden om de vakantie tegen te houden. Er wordt goed op hem gelet, als ik de resticties wbt wifi en telefoon zo lees, dus wees blij. Hij krijgt te eten, hij kan met zijn eigen tentje komen, wat wil je nog meer?

Leen13
20-06-2016 om 21:04
Naar de rechter
Dat andere draadje was de andere kant. Moeder lag dwars om kinderen mee te geven aan vader en nieuwe vriendin. Vader kreeg vervangende toestemming van de rechter.
Dit zijn nu echt lastige dingen. Zoon gaat echt niet dood van de vakantie ook al ziet het er naar uit dat vader en stiefmoeder hem korthouden.
Maar als moeder heb je de pest in dat je je kind moet meegeven aan een vader die kind klein houdt en dwingt.
Uitspelen, Verhuiswagen, is een onzinnige opmerking, alsof het kind hier actief bezig is ouders tegen elkaar op te zetten. En daarvoor wat..... niet de kans moet krijgen? Absurde pedagogiek dit.
En dan dreigen met beiden 1500 euro moeten betalen. Dat zijn argumenten die er niet toe doen.
Het gaat er om of een kind een vakantie krijgt met vader en stiefmoeder of een puberdwangbuis. En of je daar wat aan wil en kan doen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.