Echtscheiding en erna

jip
11-05-2016 om 20:04
Kind wil weekend niet naar vader
Mijn kind is vorige week een week bij zinn vader geweest.
Daar zijn wat heftige dingen gebeurd waardoor kind aankomend weekend niet naar vader wil. Kind staat wel open voor gesprek met vader om over de gebeurtenissen te praten. Het voorstel was dat kind dan 1 dag zou gaan zodat hij 1 op 1 met zijn vader kan praten.
Het vertrouwen van kind zal teruggewonnen moeten worden en ik denk dat dit een goede stap kan zijn.
Vader eist echter dat kind "gewoon" het hele weekend komt van weekend is volgepland en het komt heus goed. Met andere woorden we doen alsof er niks aan de hand is, terwijl hij heus wel weet dat hij fout is geweest.
Kind wil hier echter niks van weten en ik ga hem niet dwingen om te gaan.
Ik weet nu al dat dit een rel gaat worden aan de deur en dat wil ik niet voor andere kind, welke
stappen kan ik nemen om ervoor te zorgen dat kind even een weekend afstand kan nemen?
Kind is 14.
Ik ga verder niet uitwijden over wat er gebeurd is maar neem van mij aan dat het heftig genoeg is geweest voor kind om dit te willen.
Groetjes Jip

jip
05-08-2016 om 00:37
Annej
Daar heb je wel een punt ja...maar ik blijf erbij dat hij ook moet investeren in zoon en niet alleen ik. ..
Hoop dat hij het nog beetje goed gaat maken met hem wat de vakantie betreft...ze gaan nog 1 week naar hun vader en zoon staat er weer voor open...

Pennestreek
05-08-2016 om 11:04
Hij moet ook investeren...
jip, ik snap helemaal dat je vindt dat hij ook moet investeren in (de relatie met) zoon, en dat je ook voor je zoon hoopt dat hij dat doet, maar dat kun jij helaas niet bepalen. Laat het los. Hoe moeilijk ook. Het enige dat je kunt doen is je zoon opvangen en zijn verwachtingen temperen. Maar jij kunt je ex niet veranderen, en het is niet voor niks ex neem ik aan.
Voor volgend jaar raad ik je aan je eigen plan te trekken en te zorgen dat zoon een vakantie krijgt waar hij wel blij van wordt. Verwacht niets van zijn vader, maar zorg dat jullie samen iets leuks gaan doen. Als je ook nog tijd voor jezelf wil in de vakantie, wat ik helemaal snap, dan kun je dat ook regelen door je zoon naar een zomerkamp of zoiets te doen. Er zijn zat leuke dingen als je online zoekt. Of misschien is hij er al aan toe om met een vriend te gaan tienertoeren of zo (ben even kwijt hoe oud hij ook alweer is)? Of een baantje? Denk om het probleem heen en uit je box, in plaats van vast te houden aan je overtuigingen. Hoe terecht ook, maar je bereikt er niets mee, behalve dat jij en zoon gefrustreerd en teleurgesteld worden. Trek jullie eigen plan, stel je (ook wat dit betreft) onafhankelijk van je ex op.

engel
05-08-2016 om 12:19
Laat het los!
Eens met Pennestreek. Laat het los. De verantwoording ligt bij vader en zijn manier van denken en handelen kan je niet veranderen. Natuurlijk maakt dat je machteloos en boos maar zorg dat je er bent voor je zoon. Een kind houdt onvoorwaardelijk van beide ouders maar als het afstand neemt of het contact verbreekt is dat niet zomaar.....Hier al ruim 3,5 jaar zoon (inmiddels puber) 24/7 ondanks dat er een convenant is. Ik heb hierover ook wel eens een draadje gestart omdat het mij verstikte en ik idd totaal geen ruimte voor mezelf had. Dat gevoel heb ik nog maar heb ermee leren omgaan. Je zoon kan hier niets aan doen. Probeer de nieuwe vriendin van ex erbuiten te laten. Het gaat om het gedrag van vader. Hij zou beter moeten weten!

Mr Helena
19-08-2016 om 16:18
Luister naar je kind
Je kind is 14 jaar; het gaat om zijn recht op contact met zijn vader. Als je kind dat contact om goede redenen niet wil of niet wil op de manier zoals zijn vader dat wil, dan moeten ouders daar naar luisteren.
Je kind kan als uiterste middel een brief aan de rechter schrijven en de rechter vragen om te bemiddelen als het jullie als ouders niet lukt om samen tot een oplossing te komen.

jip
06-09-2016 om 07:36
Volgende"probleem"
We zijn eindelijk zover dat vader kind een beetje loslaat.
Zoon heeft een vrijwilligersbaantje gevonden voor de zaterdagmiddagen zou dan na het eten naar zijn vader gaan hetzij met de bus of ik breng hem naar de pont.
Vader is een keer met hem heen en weer geweest met bus om te laten zien hoe dat gaat allemaal..positief dus.
Hij had een chipcard voor hem dus ook dat was geregeld.
Volgende week zegewagen zaterdag gaan we starten op deze manier.
Maar vader heeft toch weer iets gevonden om dwars te liggen...
Hij betaalt de reiskosten niet dat moet ik maar regelen en hij ziet zoon wil verschijnen.
Dus bij neemt hem niet mee op vakantie, twee weken extra kosten voor mij om zoon toch een beetje leuke dagen te geven en om ook heel kinderachtig te doen kost en inwoning.
Vervolgens komt zoon een hele dag minder naar hem scheelt hem ook weer kosten. En dan moet ik ook nog de reiskosten gaan betalen?
Jip

Leen13
06-09-2016 om 08:13
doen
Ik zou de reiskosten gewoon zonder commentaar betalen. Je zoon kan er niets aan doen. Vader zet zich schrap want voor hem zijn het ook weer 'nieuwe' uitgaven.
Als er verder geen afspraken zijn gemaakt in het convenant kun je hooguit een mail sturen naar vader wat hij redelijk vind nu zoon zelf gaat reizen, wie dat gaat betalen. Zoon gaat wel naar vader en tot nu toe haalde vader hem op.
Waarom gaat vader dat niet betalen als zoon zelf gaat reizen?
Als zoon zelfstandiger wordt als hij bij jou is moet je dat ook gaan betalen en niet op vader afwentelen.

jip
06-09-2016 om 08:55
Annej
Hij wil dat zoon zelfstandig heen en weer kan...en hij is verhuisd..
Zoon wil er niet perse naartoe want gezellig is het er niet..
Maar andere kant is dan dat hij vader nooit ziet ..
Het voelt nu een beetje alsof vader erop uit is dat zoon niet meer komt
denkt ze betaalt het toch wel. ..
Principe kwestie...

Jippox
06-09-2016 om 08:59
principe
Dan zou ik gewoon betalen, zonder er verder woorden aan vuil te maken. Principes zijn leuk, maar nooit over de rug van een kind. Dus daar ga je niet in mee. Door er zelf een punt van te maken (uit principe) doe je in feite hetzelfde als de vader. Dat wil je niet.

vlinder72
06-09-2016 om 09:03
Vader heeft dochter al eerder opgehaald en heeft thuis nog twee kleine kinderen lopen en redt het niet om ook zoon op te halen. Keuze van zoon om te werken is zijn keuze en daarom regelt zoon het zelf maar.
Zoiets kan ook. Andere invulling maar dat blijft het ook. Een invulling net als jouw invulling.
Je hebt nu een keuze. Betaal je wel of niet? Is het je een hoop gedoe en extra frustratie waard of betaal je gewoon en zeur je er niet meer over.

jip
06-09-2016 om 09:20
dochter is zoon
En nee vader wil gewoon geen moeite doen voor zoon..hij heeft ze tot nu toe altijd gehaald en thuis gebracht...
Deze consequentie had hij toch kunnen bedenken toen hij ging verhuizen? Dat het lastiger zou worden met de kinderen?
Wat ik al zei er komt bij dat zoon ook niet perse naar vader wil. ..als hij nog heel graag erheen ging was het nog een ander verhaal...
Hoe zit het dan net de kosten die hij anders voor zoon in weekenden en vakanties zou maken? Die komen nu ook voor mijn rekening...lekker makkelijk...

Sally MacLennane
06-09-2016 om 09:21
principekwestie
Bij ons kwamen de kosten ook steeds meer bij mij terecht. En je kunt je ex moeilijk het mes op de keel zetten: "En nu betalen!"
Principekwestie of niet, die kosten moesten toch betaald worden. En tja, wat doe je dan om te voorkomen dat je kind de dupe wordt? Precies.
Deze vader is ook al aardig van zijn voetstuk aan het vallen, want het kind is oud genoeg om te beseffen wie er wél voor hem is. In dit geval de moeder. Laat dat de figuurlijke rekening zijn die je ex mag betalen!
Dus laat die principes los. Zuur van die rotcenten, maar er zijn belangrijker dingen. De band met jouw zoon bijvoorbeeld, hij heeft jou ook hard nodig want zijn vader doet het niet.

jip
06-09-2016 om 09:53
Sally
Je hebt idd en punt. ..maar oh wat kan ik er boos om worden..nu zet hij min mes op mijn keel want dan is het zoon komt niet omdat moeder niet wil betalen..
Het lijkt of hij alles aangrijot om mij dwars te zitten.
Ik zal het zoon voorleggen. ..wil hij blijven gaan zal ik de kosten op me nemen...
Het stomme is ook nog eens dat er voor jongste wel vanalles betaald word..
Ze gaat nu op een sport daar, krijgt kleding voor als ze daar is. .zoon krijgt niks...

Leen13
06-09-2016 om 09:55
Voor jezelf
Je kunt nog heel wat gevechten aangaan over principes en rotcenten maar het is wat eenvoudiger voor je gemoedsrust als je dat niet doet.
Ik accepteer hier wat vader wel betaald en wacht het af. Komt hij door zijn eigen problematiek niet los of niet op tijd daarmee of heeft hij andere geldkwesties dan betaal ik het zonder commentaar. Veel beter voor je bloeddruk en je harmonie in je gezin en exgezin.
Ik kan het wel 'neutraal' ter discussie stellen want vader is zeer gevoelig voor 'rechtvaardigheid' maar mist soms 'mijn' perspectief en argumenten. En die geef ik hem er dan bij.

Fransien
07-09-2016 om 09:13
Zoon weet wie er voor hem is en wie niet
Over een jaar of twee is de omgangsregeling een stuk minder afdwingbaar en dan zal zoon waarschijnlijk naar z'n vader gaan als het hem uitkomt ipv volgens schema. Ik ben benieuwd of hij dan nog gaat.
Nu is het een bijbaantje op de zaterdag, daar gaan nog feestjes en uitgaan bijkomen op termijn.
Je jongste zal ook zien hoe haar broer aan de kant gezet wordt en hoe ongelijk zij beiden behandeld worden. Zij mag er zijn omdat ze zo leuk met kind van stiefmoeder kan spelen. Als ze dat niet meer kan of als ze uit elkaar groeien is dit haar voorland.
Jongste zal zich langzamerhand gaan realiseren dat de liefde van haar vader voorwaardelijk is. Dat is niet fijn en daarmee zal vader waarschijnlijk ook jongste gaan verliezen. Tenzij de relatie uit gaat natuurlijk, maar ook dan zijn er veel scherven te lijmen en breuken te herstellen en daar zal vader mee aan de slag moeten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.