Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 21:12

Kinderen mogen niet mee op vakantie

We gaan met ons samengesteld gezin op vakantie maar nu mogen de kinderen van mijn vriend niet mee van hun moeder. Weet iemand hoe we dit oplossen? We vertrekken dinsdag.....


Vooraf

Was er vooraf een afspraak over wanneer de kinderen waar zouden zijn? Als ze deze vakantie bij vriend zouden zijn zou ik me daar niet zoveel van aantrekken en toch gaan met de kinderen. Als ze bij moeder zouden zijn of deels bij moeder zouden zijn, dan heb je een probleem, dan had je beter eerst kunnen overleggen.
Of ga je naar het buitenland en heb je toestemmingspapieren nodig?

Tsjor

Waarom?

Heeft ze gezegd waarom niet? En hebben de kinderen speciaal vrij genomen van school?

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 21:22

Duitsland

We gaan naar Duitsland. Vorig jaar rond deze tijd hebben de kinderen al tegen moeder gezegd dat we in deze week zouden gaan skiën. Nu zegt moeder dat vader vorig jaar de carnavalsweek had maar dat was niet zo. Vorig jaar weigerde moeder de omgangsregeling. Nu is die er wel. Maar moeder heeft nu zelf bepaald dat de carnavalsvakantie haar week is. Vader ziet de kinderen een weekend per 14 dagen. Als we wel gaan schakelt moeder de politie in. Heeft ze al eerder gedaan namelijk toen vader n weekendje weg wilde met de kinderen. We hebben al meerdere keren willen overleggen maar moeder reageert niet. Zonder reactie is overleg niet mogelijk. Moeder gaat zelf niet weg. De kinderen hebben schoolvakantie dus zijn vrij.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 21:25

Reden

De reden die zegt is: vader betaald de allimentatie niet op tijd ( scheelt soms 1 of 2 dagen), de vakantie is niet op de juiste manier aangevraagd, het is haar week. Het is hier carnavalsvakantie dus de kinderen hebben n week vrij.

Ja ziek weer

Zulke zaken. Als je geen mogelijkheid ziet om het, gezien de omgangsregeling, en met juridisch advies, kortgeding?, op te lossen, zou ik het laten gaan. Het is moeder die de kinderen een leuke skivakantie door de neus boort. Zo gaan die dingen blijkbaar. Bah.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 21:35

Onze kosten

AnneJ: we hebben n extra groot appartement gehuurd en n busje gehuurd dus wij hebben kosten moeten maken. We hebben ook skikleding gekocht voor zijn kinderen. Ik vind t te triest voor woorden dat een moeder dit haar kinderen aandoet. Ze hebben zich er erg op verheugd. Zeker omdat de zomervakantie met ons samengesteld gezin zo leuk was.

Treiterkop

'Vorig jaar rond deze tijd hebben de kinderen al tegen moeder gezegd dat we in deze week zouden gaan skiën.' Nou ja, dat had je natuurlijk niet door de kinderen moeten laten regelen.
Verder beschrijf je moeder als een treiterkop. Misschien is ze dat wel, misschien zijn er andere problemen.
Als de kinderen door de week niet naar jullie komen kun je ze moeilijk ontvoeren. Misschien kun je wel heel snel een kort geding aanspannen. Je vriend kan ook zelf de politie waarschuwen en vertellen dat hij met de kinderen op vakantie gaat en de kinderen dus niet gaat ontvoeren. Maar voor een reis naar het buitenland hebben jullie eigenlijk een toestemmingsverklaring nodig. De grenzen met Duitsland waren tot nu toe geen probleem, maar er is momenteel wel weer meer bewaking aan de grenzen.

Tsjor

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 21:46

Tsjor

Je legt mij woorden in de mond: ' verder beschrijf je de moeder als een treiterkop' Dat heb ik niet gezegd. Dat zijn jouw woorden. Volgens t ouderschapsplan moet moeder zes maanden van te voren een vakantieplanning doorgeven. Anders mag vader de vakantie inplannen. Dat deed ze 4 maanden van te voren. Hierdoor hadden we al n vakantie geboekt. Dit wist ze. En toen gaf ze opeens aan dat zij de carnavalsweek wilde omdat vader hem vorig jaar had. Dat was niet zo. T voorstel voor de politie inlichten was ook mijn idee. Ze weten van de explosieve situatie. Ze zijn al eerder op komen draven...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-02-2016 om 22:37

Afspraken

Afspraken maak je met zijn tweeën dus bij zo'n wankele relatie zou ik wachten op haar ok voordat ik iets zou boeken. De alimentatie maak je natuurlijk stipt op tijd over, liefst een dag te vroeg, over want te laat betekent munitie voor haar.
Nu in dit geval... Geef haar maar haar zin en laat haar aan de kinderen uitleggen waarom ze niet mee mogen. Hopelijk hebben ze bij haar ook een leuke week, anders is het wel heel sneu.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 22:53

En als ze nooit wil reageren?

Versper Lynd: en als ze nooit wil reageren? Kun je dan nooit een paar dagen weg?
Te laat overmaken kan door valutadagen van de bank komen. Maar wat doe je als je nooit iets af kunt spreken omdat er gewoon nooit een reactie komt? En als een vakantie toegezegd wordt en vrijdag t wisselmoment is, en dan toch zaterdag en dan zondag, oh nee een nieuwe week begint op maandag. Hierdoor pas op dinsdag op vakantie kunnen en dan vrijdag moet je weer terug zijn want zij heeft de politie al ingelicht ?

mirreke

mirreke

04-02-2016 om 00:52

je kunt niks

Althans, als je reageert wordt het steeds meer een vechtscheiding... Ja, superbalen dit. Als die kinderen echt niet mee gaan, en je zit ermee dat je een extra groot appartement hebt gehuurd, dan zou ik vriendjes/vriendinnetjes voor jouw kinderen meevragen.

Trouwens: als er een ouderschapsplan is, dan kun je daar toch wat mee. Nou moet ik meteen toegeven dat ik zelf niets veet van scheidingen en ouderschapsplannen. Maar als er een plan ligt, kun je daar toch mee schermen als zij politie inlicht. Je gaat gewoon wel, en als er politie op je dak komt, wijs je op het ouderschapsplan. Je licht ook vantevoren de politie in dat jullie gaan en wanneer jullie weer terugkomen. En ja gaat vervolgens lekker ontspannen (not) op vakantie.

Ik zou het inderdaad de kinderen niet laten vertellen, dus niet als doorgeefluik gebruiken.

je partner stuurt gewoon een duidelijke mail met aangehecht het ouderschapsplan en de regeling die is gemaakt, met de planning...

Balen ja...

Paddington

Paddington

04-02-2016 om 08:23

Ouderschapsplan

is niets waard helaas. Er zijn maar twee zaken die af te dwingen zijn: omgang en alimentatie.

Hij zou nog een keer kunnen proberen om de kinderen met toestemming mee te krijgen door toch weer het gesprek aan te gaan. Daarbij moet hij niet gaan schermen met geld en afspraken, maar alleen proberen een beroep te doen op het feit dat hun kinderen het zo leuk zouden vinden.

Lukt dat niet, dan zou ik ervoor zorgen dat er een leuke filmrapportage is en een leuk souvenir. Die filmrapportage zou ik bewaren voor een moment dat de kinderen gaan zeggen dat je vriend nooit aan zijn kinderen dacht (helaas zou het zo maar iets kunnen zijn dat in de toekomst gaat komen doordat moeder dat iedere keer zegt). Dan kan hij laten zien dat hij wel degelijk aan ze heeft gedacht, maar dat hij op dat moment heeft gekozen om geen rechtszaak aan te spannen, daar er al moeilijkheden genoeg waren.

Helaas kun je hier namelijk niet zoveel aan doen. Wellicht zou je nog kunnen proberen middels een kort geding dat een rechter snel een uitspraak doet, maar wat voor probleem creëer je daar dan weer mee?

Is het leuk? Nee, het is verschrikkelijk voor de kinderen. Helaas zullen de kinderen het ermee moeten doen. Ik blijf het vreemd vinden hoe vaak sommige gescheiden ouders de andere ouder willen 'terugpakken' over de rug van de kinderen.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

04-02-2016 om 08:52

Paddington

Dank je voor je prettige en heldere uiteenzetting. We proberen vandaag nog advies in te winnen van een advocaat. Kijken wat die zegt. Ons gevoel gaat uit naar het hierbij laten. De stress die t veroorzaakt bij de kinderen als we t af gaan dwingen is t niet waard. Zo verdrietig want de kinderen kijken hier al maanden naar uit. Het is helaas niet de eerste keer.

verhuiswagen

verhuiswagen

06-02-2016 om 16:12

vervolg

Inmiddels contact gehad met de advocaat en die gaf aan dat het niet reageren op mails over de vakantieplanning niet automatisch betekent dat een ouder het voor het zeggen heeft. Er bleken in de afgelopen maanden wel vragen te komen om meer geld, en ook chantage mails in de trant van ' als jij dit niet betaald, dan krijg je de kinderen niet'. Daar schijnen rechters een broertje dood aan te hebben aldus de rechter. Allimentatie is geen kijkgeld, en meer vragen dan de allimentatie kan, maar het kan nooit betekenen dat je dan de kinderen hun contact met vader onthoud. Kortom; er kon wel gemaild worden over geld, maar er hoefde blijkbaar niet gereageerd te worden op de vraag om de vakantieplanning te regelen.Er zijn in 4 maanden tijd wel 5 mails verstuurd of moeder er alsjeblieft mee akkoord wil gaan dat de kinderen 5 dagen mee op vakantie gaan. Geen reactie.
Inmiddels zijn de kinderen hier omdat het het weekend bij vader was. Maar ze kwamen wel later en waren overstuur. Moeder was blijkbaar heel boos geworden en had gezegd dat ze alles ging regelen dat de kinderen voortaan bij vader gingen wonen. Ook heeft ze de kinderen (tieners gaat het om) de sleutels van het huis van moeder afgenomen. Ze vertrouwde het niet dat de sleutels van haar woonhuis dit weekend bij vader waren. (zij heeft nog steeds de sleutels van het woonhuis van vader, en daar is al regelmatig wat verdwenen. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten? Vader is nog nooit in het huis van moeder geweest, hij mag niet binnenkomen, ze doet de deur niet eens open)
Er is een nette brief van de advocaat naar moeder gegaan, met de vraag om toestemming, en dat er geen enkele reden is waarom het niet zou mogen. En dat we graag overeenstemming willen bereiken met het oog op de kinderen. Zij willen heel graag en hopen dat het van moeder mag. Tot op heden geen reactie, bellen is geblokkeerd door moeder, sms-en en whatsapp ook.
Volgens de kinderen heeft moeder inmiddels gezegd dat ze het er niet mee eens is, maar dat ze vind dat de kinderen toch moeten gaan. Maar toen de oudste de ID-kaarten wilde ophalen, wilde ze die eerst niet geven en later wilde ze de kaart van 1 kind niet meegeven. Oudste kind is toen onverichter zaken weer vertrokken.
Het ziet er naar uit dat de kinderen niet mee mogen. We leggen ons er maar bij neer, maar ik vind het hart verscheurend naar de kinderen. We hebben alle spullen klaargelegd om in de auto te doen, maar we weten niet wie wel of niet mee mag nu. Als er voor dinsdag geen akkoord komt van moeder, dan komt er een kort geding. Maar waarschijnlijk komt dit pas voor de rechter als wij eigenlijk al op weg moeten zijn, of midden in de vakantie.
Ik wil onder geen beding de kinderen weg halen bij moeder, want als moeder zo overstuur raakt dan is dat altijd heel slecht voor de kinderen. Ook ben ik echt niet bezig om te regelen dat de kinderen maar bij ons komen wonen. Dat hebben we de kinderen al uitgelegd; jullie zijn altijd welkom maar we gaan niet ' shoppen' bij welke ouder het het leukste wonen is......Het liefste zien we een ' normale' relatie waarbij de omgangsregeling wordt nageleefd en dat de kinderen mee op vakantie kunnen. Een weekje in de zomer en een weekje in de winter.
Binnenkort wordt het ouderschapsplan geevallueerd, en dan wordt dit zeker besproken. Moest dit even van me afschrijven.....

Egel

Egel

06-02-2016 om 16:22

even iets anders

Ontzettend vervelend.
Maar even iets anders: als ze niet te vertrouwen is met de sleutels van het huis van haar ex, waarom laat hij de sloten niet vervangen?
Ik zou overigens wel gaan, ook zonder die tweede ID-kaart. Hoewel ik je streven wel heel mooi vind, dat er zo min mogelijk gedoe en strijd zou moeten zijn. Vind ik ook. Maar is dit niet een geval waar er toch wel gedoe is, wat je ook doet?
Ze wil waarschijnlijk ook gedoe. Ze wil niet dat ze niet meegaan, ze wil ruzie. Denk ik.
Daar hoef je niet in mee te gaan maar dit geval is zo apart, gewoon een paar dagen weg zeg.
De kinderen durven niet aan hun moeder te vertellen dat ze gewoon met jullie mee willen? Als ze al pubers zijn zou je hopen dat ze ook wat te zeggen hebben.
Veel sterkte en hopelijk een leuke vakantie met zijn allen!

Egel

Egel

06-02-2016 om 16:25

trouwens

trouwens je hoeft niet altijd te appen en bellen. Een echte brief (je weet wel, van papier, met een envelop en postzegel) is er meestal wel na 1 of 2 dagen. Jullie kunnen misschien eens een heel andere toon van de brief proberen en vragen waar ze nu het meest moeite mee heeft. Lastige situatie!

Wat een drama

Jemig, moeder houdt op deze manier twee gezinnen gegijzeld.

Ik neem aan dat jullie blijven vragen om het ID.
Bespreek ook vooral met de kinderen zelf wat zij willen. Mogelijk dat de kinderen met ID meegaan en degene zonder ID terug naar moeder? Of als je daar drama verwacht dat je op zoek gaat naar een logeeradres voor deze week, bijvoorbeeld bij een schoolvriendin of familie?
Of als de een niet mee kan dat de ander dan ook niet gaat. Betrek vooral ook de kinderen er in. Er is al een storm om hen heen en hoe meer controle ze daar zelf over hebben des te beter.

Dan ga ik er vanuit dat de advocaat in jullie afwezigheid naar een kort geding kan.

ID kaart

Voor de grensovergang kun je wel zonder maar ik denk dat de ID kaart nodig is bij het inchecken in de vakantieplaats.
Overigens zou ik proberen met de ID kaarten paspoorten te regelen zodat je bij vader ook een identiteitsbewijs hebt.

Hortensia

Hortensia

06-02-2016 om 16:45

afschuwelijk

Werkelijk, sommige exen (m/v) hebben een onverklaarbare kronkel in de kop en hebben maar één levensdoel: hun ex treiteren met de kinderen als inzet.

Als die kinderen op den duur (meestal als ze ouder zijn) die treiter-ouder niet meer willen zien, gaan ze enorm theater spelen want dat ligt natuurlijk allemaal aan de andere ex. Pure psychopaten zijn het.

Dit is een wedstrijd die je niet kunt winnen. Ja, misschien kun je de kosten (skikleding, busje) via de rechtbank laten vergoeden, maar ze heeft al haar zin gehad door de ID-kaarten niet mee te geven.

Nog één tip: verander de sloten van de deur!

ID kaart vragen

Ik zou er trouwen nog een poging aan wagen om de ID kaart te halen. Mogelijk dat moeder die gewoon zo snel niet kon vinden. En als er een paspoort is vraag daar dan om bij mogelijk ontbreken van de ID kaart. Houdt er rekening mee dat er niet altijd van onwil sprake is maar dat dingen ook om andere redenen niet goed gaan.

Verhuiswa

Verhuiswa

06-02-2016 om 16:58

AnneJ

Zoon heeft gezegd dat moeder de kaart van de jongste niet mee wilde geven. Dat heeft ze duidelijk gezegd. Ze wil t niet omdat ze het er niet mee eens is. We willen de idkaarten of paspoorten niet zelf halen omdat ze anders de politie belt met het verhaal dat ze aangevallen wordt. Is al vaker gebeurt. De kinderen durven ook niet mee te gaan zonder toestemming. Bang dat ze tegengehouden worden aan de grens. En bang voor de represaille maatregelen die ze te wachten staan thuis....

Nou dat is duidelijk

Moeder wil niet en kinderen gaan niet mee zonder haar toestemming.

Wat een treurigheid. Ik zou in elk geval de kinderen gerust stellen. Het leven is nog lang genoeg en er komt wel een andere gelegenheid.
Is er niet iemand in haar familie waar je contact mee zou kunnen opnemen? Of is dat al geprobeert? Het zou goed zijn als er, zonder dat er verder bijgedragen wordt aan de herrie, betrokkenen zijn die moeder mogelijk kunnen kalmeren en getuigen kunnen zijn al kunnen ze weinig doen. soms kan dat helpen.
Moeder kan dit ook gewoon doen omdat ze zich niet groot hoeft te houden tegenover anderen. Het publiek maken van zulke zaken kan helpen. Het risico is natuurlijk dat iedereen er wat van vind en zich er mee gaat bemoeien, maar als er wat verstandige mensen zijn die zelf niet snel op hol slaan, kan dat nog een mogelijkheid zijn. Voor een volgende keer dan.
Ik zou het nu toch niet op het scherpst van de snede doen. Het is heel erg jammer, maar ze gaan niet mee.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

06-02-2016 om 19:12

Kort geding

Moeder wil t voor laten komen bij een kort geding. Ze was nog nooit zo boos geweest aldus haar zoon. De kinderen willen gewoon mee.
En dus blijven we thuis tot t voorkomt. We kunnen t niet laten voorkomen en verstek laten gaan.

Vraag om een schriftelijke uitspraak

Ik weet niet goed hoe het toegaat bij een kort geding maar kun je de rechter vragen om ter plaatse vervangende toestemming op schrift te stellen om mee te nemen?
Verder blijft het lastig. De rechter kan moeder sommeren om de ID's te geven maar als ze dat niet doet, of te laat doet, kun je weer een rechtzaak beginnen. Misschien is dat een vraag voor je advocaat.
De kans dat de vakantie op deze manier wel door kan gaan lijkt me niet zo groot maar het is wel goed om jurisprudentie te hebben over de tegenwerking van moeder.
Echter voor de kinderen zal dit ook heel lastig zijn. Als moeder hier door de rechter in het ongelijk gesteld wordt kan ze het mogelijk moeilijker maken voor de kinderen en die gaan toch weer naar huis?

Ad Hombre

Ad Hombre

07-02-2016 om 20:47

Verhuiswagen

"vader betaald de allimentatie niet op tijd ( scheelt soms 1 of 2 dagen)"

Druk dat argument voor altijd de kop in en betaal een week te vroeg. Structureel. Wat maakt het uit?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-02-2016 om 20:52

Achterliggende reden

Ik vraag me toch af of jullie weten waarom zij zo doet. Dit is het gedrag van iemand die nog zo vast zit in verdriet en/of woede. Is er sprake geweest van vreemdgaan of ander laakbaar gedrag? Als de relatie niet wordt aangepakt en de lucht geklaard blijf je dit soort gelazer houden.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-02-2016 om 21:08

Verhuiswagen

"vader betaald de allimentatie niet op tijd ( scheelt soms 1 of 2 dagen)"

Als ik er langer over nadenk. Is dat niet ook gewoon een pesterijtje? Dat je precies - of net te laat - betaalt? Terwijl je misschien weet dat de andere kant erom zit te springen?

Zitten jullie elkaar niet gewoon wederzijds een beetje te pesten? En dan demonstratief de kinderen mee op vakantie nemen terwijl moeder het misschien niet kan betalen?

Zit dat erachter? Want dan begin ik misschien nog enig begrip voor het gedrag van de moeder te krijgen... (als man zijnde)

Verhuiswagen

Verhuiswagen

07-02-2016 om 22:28

Ooit

Er is ooit n keer een dag of twee te laat betaald. Nu altijd op tijd. Maar vlgs de advocaat mag dat nooit de reden zijn dat de omgang wordt gefrustreerd. Ook al zou vader niks betalen. Allimentatie is geen kijkgeld. Moeder blijft rekeningen sturen die vader zou moeten betalen buiten de afspraken vd rechter om.
We vragen ons ook af wat de reden is. Die wil ze niet delen. Deed ze t maar dan konden we zoeken naar een oplossing. We kunnen enkel gissen. Moeder wilde scheiden en toen zei vader: dat is goed. Mediation gestart en vader bood genoeg geld om n huis te kopen en een allimentatie waardoor moeder altijd voor de kinderen kon zorgen. Geen noodzaak voor een baan buitenshuis. Huis vrij van lasten en allimentatie die ruimschoots voldoende waren om de levensstandaard te handhaven. Dat vond ze niet genoeg. Advocaat ingeschakeld door moeder en de rechter bepaalde veel minder allimentatie en we wachten nog steeds op de rechtzaak die een uitspraak doet over de vermogensbestanddelen. Laatste bericht vd rechtbank is dat ze nog geen capabele rechter hebben kunnen vinden die zich hierover wil uitspreken. Ik ben overigens pas twee jaar na de scheiding van tafel en bed in beeld gekomen. Er was geen sprake van vreemdgaan.
Vesper: er is veel woede en verdriet, misschien ook spijt. Maar hoe kunnen wij die wegnemen als praten bellen mailen niet kan?
Ad Hombre: moeder houdt niet van vakantie. Ze spreekt geen buitenlandse talen dus gaat ook zelden tot nooit.
Neemt niet weg dat als op tijd betalen al pesten is, ik het niet meer snap....
En wil je nu zeggen dat als moeder iets niet kan betalen, vader dit ook niet mag?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-02-2016 om 22:54

Vreemd

Het klinkt toch wel een beetje weldoener vs gestoorde heks. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Vooral sneu voor de kinderen dit gedoe.

Geen enkele reden is goed genoeg

Voor dergelijk gedrag. Maakt niet uit wat je eigen situatie is, je zou de kinderen niet een leuke vakantie mogen onthouden. Maar er zijn over en weer blijkbaar irritaties die dit als resultaat hebben.

Het kan zijn dat dit wel een grote rol speelt: 'Advocaat ingeschakeld door moeder en de rechter bepaalde veel minder allimentatie en we wachten nog steeds op de rechtzaak die een uitspraak doet over de vermogensbestanddelen.' Betekent het dat moeder meer alimentatie wilde, maar door de uitspraak van de rechter minder krijgt? Is dat al ingegaan? En wat wordt bedoeld met die vermogensbestanddelen, waarvoor nog geen rechter gevonden is om zich daarover uit te spreken? Gaat het dan om het huis of is er nog veel meer?

Ik vind het al bijzonder knap als iemand na een scheiding voor de andere partner een huis, vrij dus zonder hypotheek kan aanschaffen en zoveel alimentatie dat het oude leven op dezelfde voet door kan gaan. Dan is er wel heel veel geld achter de hand, toch? Of leeft vader nu op een houtje en is zijn vakantie een voetvakantie?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.