Echtscheiding en erna

snoepie9014
22-01-2016 om 13:29
kinderen niet bij nieuwe partner ex
even een vraagje. mijn ex en ik zijn uit elkaar gegaan, nadat hij was vreemd gegaan. hij is bij haar ingetrokken en de verstandhouding tussen mij en zijn nieuwe partner is bijzonder slecht. zo slecht zelfs dat zij mij heeft aangevallen vorig jaar waarvoor ze ook is veroordeeld. mijn kinderen zijn nooit bij haar in de buurt geweest, kennen haar niet, en weten niet van haar bestaan af. inmiddels zijn ze al een paar jaar samen, en mijn ex wilt nu middels mediation afdwingen dat hij mijn kinderen bij haar thuis kan ontvangen en mijn kinderen dus met haar geconfronteerd worden. ik ben het hier totaal niet mee eens en wil dit ook absoluut niet, maar ik weet niet wat hierin mijn rechten zijn.
daar komt bij dat hij altijd wanneer hij wilt zijn kinderen heeft kunnen zien, het is dus niet zo dat hij geen omgang had vanwege zijn relatie, hij ziet ze veel meer dan een gescheiden ouder normaal zijn kinderen zou zien. Ook heeft hij in de jaren dat we uit elkaar zijn en hij met haar samen woont nooit allimentatie betaald altijd geweigerd. hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken?

Noet
22-01-2016 om 13:32
niet
je hebt hier geen enkel recht, als de kinderen bij de ouder zijn is die verantwoordelijk en mag hij ze meenemen waar naar toe hij wil.
Hij kan jou ook niet verbieden jullie kinderen ergens mee naar toe te nemen.
Hierbij geldt wel dat jullie beiden gezag hebben over de kinderen. Maar omdat er altijd contact is geweest tussen vader en kinderen zal een rechter er niet in mee gaan om het contact en de verantwoordelijkheid zoals die er nu ligt te beperken mocht dat niet het geval zijn.

vlinder72
22-01-2016 om 13:36
samenwonen
Als ze samenwonen zal het niet mogelijk zijn om contact tussen haar en de kinderen te vermijden. Ze maakt deel uit van zijn leven.
Jij hoeft natuurlijk geen contact met haar te hebben maar contact tussen haar en de kinderen vermijden lijkt mij onmogelijk.

snoepie9014
22-01-2016 om 13:39
meer info
ze wonen al jaren samen, en in al die jaren zijn mijn kinderen nooit daar geweest en nooit bij haar in de buurt geweest, en nee, ik heb volledig gezag.
daarnaast is er sprake van een veroordeling van openlijk geweld jegens mij, voor de opvang van mijn kinderen, ik vind dat toch wel zwaarwegend.
daar komt bij dat ze informeel samenwonen, dus als stiefouder in die hoedanigheid heeft ze sowieso geen rechten

Jippox
22-01-2016 om 13:44
niet
Je kunt er niets tegen doen, want je gaat niet over de tijd die je ex met zijn kinderen doorbrengt. Dat is aan hem. Net zo min als hij gaat over jouw tijd met de kinderen. Dat hij tot nog toe op jouw verzoek zijn vriendin bij jullie kinderen weggehouden heeft pleit wel voor hem. Maar geeft jou verder geen rechten.
Je ex hoeft dit ook niet af te dwingen via mediation, hij mag dat gewoon zonder toestemming doen. Dat hij toch deze weg bewandeld pleit ook voor hem, toch?

Noet
22-01-2016 om 13:46
rechten
de partner van je ex heeft idd geen rechten, maar je ex wel tenopzichte van jullie kinderen, er is altijd contact geweest. Een rechter zal geen beperkingen leggen op de personen met wie jullie kinderen in contact mogen komen als ze bij de andere ouder zijn.
Die partner is niet veroordeeld voor geweld jegens jou, maar je ex. Dus op dat punt is zij mogelijk zelfs stabieler voor je kinderen dan je ex.
Je staat gewoon al met al zwak. Hoe naar en vervelend dat ook is, maar juridisch ligt het anders.

snoepie9014
22-01-2016 om 13:49
mediator
ik heb contact gehad met de mediator, en die dacht daar toch anders over, juist omdat hij het al die jaren in stand heeft gehouden, en er zeker de eerst jaren ook achter stond en mee eens was, daarbij de veroordeling, geeft mij zeer zeker wel rechten, als ouder mag je de normen en waarden van je kinderen waarborgen lijkt mij en al die jaren heeft het niets afgedaan aan het contact dat hij zelf met zijn kinderen al die tijd heeft gehad

Mijntje
22-01-2016 om 13:49
Noet
Volgens mij is de partner van die ex veroordeelt voor geweld tegen TS.

snoepie9014
22-01-2016 om 13:51
geweld
inderdaad, zijn nieuwe partner is veroordeeld wegens openlijk geweld tegen mij, samen met een familielid. ze hebben mij beiden nog geen jaar geleden aangevallen. zoals ik al zei, mijn ex heb ik geen restricties opgelegd, hij ziet zijn kinderen onbeperkt, maar wat zijn agressieve partner betreft die wil ik om al eerder genoemde redenen niet bij mijn kinderen.

Noet
22-01-2016 om 13:56
dat maakt het anders
maar er is geen geweld naar de kinderen geweest als ik het zo lees, alleen dat zij getuige zijn geweest?
Ik blijf er bij dat het een heel moeilijke zaak wordt waarin je weinig kans maakt.

snoepie9014
22-01-2016 om 13:58
nooit omgang geweest
mijn kinderen zijn uberhaupt nooit bij haar in de buurt geweest, niet voorgesteld, niet op de hoogte van haar helemaal niets.
zoals ik al eerder zei, contact met ( zijn aangevraagde) mediator, gaf juist aan dat ik zeer zeker wel een punt had. helemaal gezien de periode tussen de veroordeling en nu nog geen jaar is

Mijntje
22-01-2016 om 14:00
jurofoon
Bel anders eens bv de jurofoon of iets soortgelijks (https://www.jurofoon.nl/over_jurofoon/organisatie.asp, over hoe dat precies zit. Want alleen jij hebt het gezag.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, bij jouw huiver, hoewel het niet gezegd is dat ze ook je kinderen wat aan zou doen en je ex is erbij. Vertrouw je hem wel?
Dat je ex niets betaald heeft volgens mij ook te maken met dat hij geen gezag heeft, dan hoef je bij mijn weten ook geen alimentatie te betalen.

Jippox
22-01-2016 om 14:02
de kinderen
Kennen haar niet, hebben haar nooit ontmoet en weten niet van haar bestaan, schrijf je. Dus ze weten ook niets van het geweldsdelict dat zij tegenover jou gepleegd heeft, toch?
In dat geval denk ik echt niet dat je omgang met haar tegen kunt houden.
Je ex is je tot nog toe tegemoetgekomen hierin, door haar weg te houden bij de kinderen. Maar de relatie met haar duurt voort en dus is zijn wens om zijn kinderen ook met haar in contact te brengen niet zo vreemd.

Vesper Lynd
22-01-2016 om 14:07
Wraak
Ben je bang dat zij jouw kinderen iets aandoet, of mag ze ze niet zien omdat jij boos bent vanwege het geweld naar jou?
In principe hoeft jouw ex helemaal niet met jou te bespreken met wie hij omgaat en de kinderen laat omgaan. Dat staat los van het gezag. Waarschijnlijk zou hij het gezag ook gewoon krijgen als hij dat zou willen en via de rechter zou vragen.
Kortom, ik begrijp wel dat jij haar liever ziet gaan dan komen maar formeel gezien heb je geen enkele grond om jouw ex iets te verbieden.

snoepie9014
22-01-2016 om 14:08
dat wel
@jippox, over het geweldsdelict weten ze helaas wel, omdat dit voor hun opvang is gebeurd en andere kindjes het wel gezien hebben en dit aan hun hebben verteld en uiteraard ook vroegen hoe het met hun en met mij ging.
daar komt bij dat ik heb begrepen dat zij inmiddels de relatie heeft beeindigd, om wat voor reden dan ook, dus ik begrijp sowieso deze weg van hem niet, wellicht denkt hij dat dit een reden is geweest van haar om de relatie te beeindigen en hoop hij op deze manier haar terug te winnen. terwijl ik feitelijk weet dat dit niet de reden is geweest. hij verspilt dus eigenlijk zijn tijd en geld en de mijne.
mijn ex heeft geen gezag maar wel erkend en dan ben je gewoon onderhoudsplichtig, dus geen allimentatie hoeven betalen is pertinent niet waar.

snoepie9014
22-01-2016 om 14:13
@Vesper
@vesper, ze is al een tijdje bezig met intimidatie, wat ik helaas niet kan bewijzen omdat het op straat, in de supermarkt etc gebeurt, we wonen vlak bij elkaar, en ik vermoed zeer zeker dat ze de kinderen tegen mij wilt gebruiken, ze heeft namelijk niet een smetteloos verleden (dat heeft niemand true) maar in dit geval is er sprake van herhaling. in voorgaande relaties is ze ook niet zo netjes geweest en daar wil ik mijn kinderen voor behoeden.
wederom, ik had mijn ex initieel niets verboden, hij stond er zelf ook achter dat de kinderen beter niet bij haar in de buurt konden komen. pas nu zij een eind aan de relatie heeft gemaakt komt hij er mee op de proppen

Paddington
22-01-2016 om 14:27
Rechten
De partner van je ex heeft geen rechten. Wel heeft je partner het recht om zijn kinderen te zien. Dat recht hangt samen met een stuk "family-life" wat hij met de kinderen heeft gehad.
Natuurlijk kun je proberen om de omgang met zijn partner tegen te gaan, of het je gaat lukken is wat anders. Je kunt alles proberen. Net zoals jij kunt proberen om alimentatie af te dwingen bij je ex. Dat staat namelijk los van het feit of hij gezag heeft. Wel heeft het te maken of hij de kinderen heeft erkend.
Maar wat moet je dan nu doen. Dat is een hele lastige vraag. Vanwege jouw verhaal dat je ex altijd jullie kinderen mag zien maak ik op dat jij jouw ex wel vertrouwd. Verder hangt het natuurlijk ook van de leeftijd van jullie kinderen af. Ik gok van eerder rond de 10, dan rond de 5 (ik kan er naast zitten). Als mijn aannames kloppen dan kun je met je ex bespreken dat jij het eigenlijk niet ziet zitten en dat je de volledige verantwoording bij hem neerlegt. Wellicht kun je proberen te bespreken dat jullie het rustig gaan opbouwen.
Het feit dat zij agressief is geweest naar jou is heel naar en vervelend. Helaas zijn er nu eenmaal mensen die de aanval kiezen. Mijn ex kon zich nog net bedwingen. Hij stond met opgeheven vuist om mij te slaan, in bijzijn van ons kind. Die ertussen ging staan. Een hele nare situatie, waar ons kind nog steeds last van heeft. Natuurlijk had ik kunnen verbieden om naar haar vader te gaan.
Jouw kinderen weten waarschijnlijk wel dat zij bestaat. Zij is nu het mysterie en mama wil niet dat wij haar zien, dus dan is ze gevaarlijk. Laat je kinderen zelf ontdekken wie ze is. Misschien is zij wel een hele lieve warme vrouw voor je kinderen. Je ex voelt zich in ieder geval lekker bij haar, ze zal iets hebben wat hij fijn vindt.
Persoonlijk zou ik aangegeven bij mijn ex dat ik mijn bedenkingen heb en dat ik wil dat het rustig opgebouwd wordt. Dat jij het vertrouwen moet kunnen opbouwen dat jullie kinderen daar veilig zijn. Uiteindelijk komen je kinderen toch echt in contact met haar zolang de relatie stand houdt.
Laat ze beginnen met een keertje samen ergens in de stad een broodje ofzo te eten.
Hoe jij je voelt begrijp ik heel goed. Probeer je in te leven in je kinderen. Hoe zou jij het zien als papa met een andere mevrouw woont, maar die heb jij nog nooit gezien. Vreemder kan het bijna niet.

Paddington
22-01-2016 om 14:28
En dan lees ik net
je bericht dat de relatie afgelopen is. Dat veranderd de situatie. Dan zou ik gewoon vragen aan je ex waarom hij het wil. Mediation is daarvoor een prima mogelijkheid.

snoepie9014
22-01-2016 om 14:36
@Paddington
ik heb mijn ex nooit het recht onthouden zijn kinderen te zien, hij ziet ze niet om het weekend een keer, hij ziet ze bijna dagelijks, dus dat is sowieso geen issue.
ik heb ook nooit allimentatie afgedwongen bij mijn ex, ondanks dat ik vind dat hij deze wel zou moeten betalen. de kinderen zijn 6 en 9. hij weet heel goed dat ik mij er niet pretti gbij voel dat de kinderen bij haar komen, en daar was hij het in eerste instantie zelf ook mee eens, dit probleem dat hij ze nu wel daar wilt brengen komt nu pas aan de orde omdat zij de relatie heeft beeindigd en hij haar op deze manier probeert terug te winnen (terwijl dit NIET de reden was waarom ze het heeft uitgemaakt)
mijn kinderen hebben nooit gevraagd naar haar, en ook nooit iets van nieuwsgierigheid door laten schemeren, hij heeft het in bijzijn van de kinderen ook nooit over zijn vriendin of nu ex vriendin
gezien haar intimitatie politiek samen met haar familieleden, ben ik er niet van overtuigd dat ze mijn kinderen warm zal onthalen. zeker omdat ik mijn kinderen ook ken en ze niet de makkelijksten zijn.
overigens weten mijn kinderen niet beter dan dat hun vader bij zijn ouders woont, en niets van samenwonen bij haar.

Hortensia
22-01-2016 om 14:39
wat alimentatie betreft
Ik lees ook dat hij alimentatie weigert. Ga direct naar het LBIO. Als jouw kinderen straks bijvoorbeeld studiefinanciering krijgen of als jij onverhoopt naar de bijstand moet, gaat men van de vastgestelde alimentatie uit. Dat je ex die niet betaalt is jouw probleem, tenzij jij kunt aantonen dat je het in handen van het LBIO hebt gegeven.
Wat de rest betreft: ik heb geen idee hoe dit juridisch zit, maar ik heb het vaker gezien: een persoon die het aanlegt met een getrouwd iemand en als er vervolgens gescheiden wordt dankzij die persoon, wordt de achterblijver heel agressief benaderd. Tot mishandeling en vernieling aan toe.
In jouw geval: je man gaat vreemd, huwelijk strandt, man trekt bij nieuw lief in en nieuw lief doet er alles aan om jou het leven zuur te maken. Ik kan daar werkelijk met mijn pet niet bij, maar ik zal daar waarschijnlijk wel te stom voor zijn.
In de gevallen die ik ken (maar daar is ook geen veroordeling geweest) moeten de kinderen toch naar ex met nieuw lief toe, wat niet zelden tot nieuwe problemen leidt.
Ik zal het wel helemaal verkeerd zien, maar ik snap niet hoe zo'n huwelijksverbreker zó durft te handelen! Zo'n iemand zou zich de ogen uit de kop moeten schamen!
Maar goed, de relatie is afgelopen. Vreemd dat je ex dan toch wil dat de kinderen met haar in contact komen. En ik lees dat hij geen gezag heeft. Gezien de reputatie van mevrouw, plus de veroordeling, zou het voor mij een grote nee zijn.
Maar ja, hoe hou je je ex tegen?
Sterkte met alles. En vergeet het LBIO niet in te schakelen!

snoepie9014
22-01-2016 om 14:46
@Hortensia
ik heb gelukkig een vaste baan, 3x zijn jaarsalaris, dus zo ver zal het (hopelijk) niet komen, maar je beschrijft verder eigenlijk precies mijn situatie, met als enig verschil dat mijn kinderen dus echt niet mee zijn gegaan naar zijn vriendin, nooit, en dat wil ik ook zo houden.
volgens de mediator had ik een zaak omdat er dus inderdaad een veroordeling is geweest binnen een jaar, omdat ze zelfs laks is geweest om de schikking te accepteren, is de veroordeling pas vorig jaar zomer definitief geworden. hij ontkent zelf naar mij toe dat de relatie over is, waarschijnlijk omdat hij nog de hoop koestert dat het goed komt, maar aan anderen hebben ze beide bevestigd dat het wel over en uit is.

Paddington
22-01-2016 om 14:49
Snoepie9014
Je hoeft ook niet perse om alimentatie te vragen. Maar je kunt het wel doen.
Wat ik al aangaf: nu de relatie niet meer bestaat is de situatie heel anders. Gewoon afwachten dus. Hij wil het afdwingen met mediation schrijf je. Prima, laat er maar een mediator bijkomen. Die dwingen toch niets af. Die proberen jullie tot een overeenkomst te laten komen. Een prima plaats om aan je ex te vragen waarom hij nu de relatie niet meer bestaat, hij ineens wil dat de kinderen die vrouw ontmoeten. Vraag aan je ex voor een advocaat mediator, dan kan hij/zij direct de juridische kant aan jullie beide uitleggen.

snoepie9014
22-01-2016 om 14:55
@Paddington
bedankt voor het advies, ik wist niet eens dat dat mogelijk was om een advocaat mediator aan te vragen.

Hortensia
22-01-2016 om 15:57
financieel bijdragen
Ook al had je 10 x zijn salaris, hij moet gewoon zijn deel (naar vermogen) bijdragen als vader, zoals door de rechtbank is vastgelegd bij de scheiding. Zo simpel is het.

snoepie9014
22-01-2016 om 16:16
@Hortensia
er is niets vastgelegd, dus ik kan ook niets doorgeven aan LBIO daarnaast heeft hij altijd geweigerd mee te werken aan de betaling van allimentatie, door zelfs niet officieel samen te wonen, officieel woonde hij daar dus niet, nu ineens wel. hij had dus geen officieel woonadres, en dan kun je helemaal niets. (adres onbekend)

Hortensia
22-01-2016 om 16:37
Snoepie 9014
Jammer dat er niets is vastgelegd, ja, in dat geval houdt het op. Was het wel vastgelegd, dan had hij continu de hete adem van het LBIO in de nek gehad. Ik weet dat, omdat mijn ex een tijd spoorloos verdwenen is geweest. Zodra hij weer traceerbaar was zat het LBIO er meteen bovenop.

Emine
22-01-2016 om 17:51
Andere reacties niet gelezen
...maar het is niet reeel haar uit hun buurt te houden. En het kan ook niet, toevallig omdat jij haar niet moet. Dat kun je niet maken tegenover de vader en niet tegenover de kinderen. Je wilt nu een deel van vaders leven buiten de kinderen houden. Ik begrijp dat je gekwetst bent, maar dit kan niet. Enkel wanneer zij een gevaar zou vormen voor de kinderen, maar dat lees ik niet.

Hortensia
22-01-2016 om 17:58
Emine
Eerlijk gezegd denk ik dat hier wel meer aan de hand is dan "iemand niet moeten". Als die iemand veroordeeld is omdat ze TS heeft aangevallen... Ik bedoel maar.

Leen13
22-01-2016 om 18:06
straatverbod
Zolang er geen straatverbod is gaat vader gewoon over de veiligheid in de tijd dat de kinderen bij hem zijn.
Daar is niets aan te doen en aan een kant is dat ook maar goed ook. Tijdens een scheiding wordt van alles uit perspectief getrokken en zijn er soms echt nare dingen aan de hand die later allemaal blijken mee te vallen.
Of niet natuurlijk. Maar op grond van een incident kunt je geen verregaande conclusies trekken over de veiligheid van kinderen.
Een beetje vader kun je uiteraard ook heel goed zelf laten beoordelen hoe veilig het voor kinderen is.

snoepie9014
25-01-2016 om 13:20
emine
ze heeft mij aangevallen samen met haar zus bij de opvang van mijn kinderen, hiervoor is ze aangehouden en veroordeeld, dat is niet zomaar "iemand niet moeten" daarvoor moest ik haar ook niet, maar met de tijd, zou het vanzelf slijten en zouden de kinderen gewoon daar gaan, maar hierdoor wil ik mijn kinderen niet daar hebben.
dit was geen incident, ze was daarvoor al een paar x voor mijn deur gekomen waarbij ik moet moeite mijn deur dicht heb kunnen doen toen ze probeerde mijn huis binnen te dringen. wat mijn ex betreft, vertrouw ik totaal niet op zijn oordeel, want hij heeft een behoorlijk blinde vlek wat haar betreft.
straatverbod staat op de lijst, aangezien ze ook bezig is met intimidatie samen met betreffende zus, ga ik die zeker ook aanvragen.

Emine
28-01-2016 om 16:12
Oke....
....je eerste posting kwam inderdaad op mij over als een hoop haat en nijd tussen twee dames om een man.
Dit gaat idd een niveau verder en kan me voorstellen wat een kwelling dit voor jou is.
Toch vrees ik dat je weinig poot hebt om op te staan. Het is vaders tijd. En met die tijd mag hij doen wat hij wil. Ik denk niet daat je daar restricties aan opgelegd krijgt, behalve als hij dingen doet die slecht zijn voor de kinderen. Zoals ook een vader die de moeder vanalles aandoet niet de omgang ontzegd wordt (of pas heel laat), zo denk ik ook niet dat je dit rond krijgt. Dat het een kwelling voor jou is, wil niet zeggen dat het voor de kinderen ook een kwelling is, zeggen ze dan. Terwijl de spanning die dit voor jou meebrengt, in werkelijkheid natuurlijk wel degelijk slecht is voor de kinderen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.