Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-02-2026 om 13:39
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar 'lotgenoten' om mee te praten.
Ik ben 42 jaar moeder van drie dochters 18,16 en 9 jaar oud.
Na 23 jaar waarvan 15 jaar getrouwd. Ben ik gescheiden met mijn ex-partner. De laatste 2 jaar ging hij steeds meer zjjn eigen gang veel sporten en met vrienden weg. En op vakantie zonder ons. Zijn ouders wonen op Curaçao dus daar ging hij vaak heen en dan ging hij vandaar uit naar colombia en andere landen. En daar had hij iemand ontmoet denk ik want de laatste keer toen hij terugkwam ging alles snel. Hij was niet meer happy kon mij niet gelukkg maken voelde zich niet gezien. Ik heb nog therapie voorgesteld maar hij bleef passief. Jarenlang heb ik alles gedragen en nu was ik niet eens de moeite om voor te vechten. Scheiden ging snel nog 1 jaar samen gewoond en sinds december woont hij ergens anders. Ik dacht oke te gaan. Tot ik in december paniekaanvallen kreeg en helemaal ovrrspannen was. Jarenlang doorgezet. Altijd iedereen op 1 behalve ik. Geen zelfliefde heb meer dan 7 jaar alleen maar aan gestaan. Nu ziek thuis accepteren dat dit het is. En mezelf weer mket opbouwen. Wie dealt hier ook mee en misschien kunnen we dingen delen. Ik vind het pittig in deze situatie en de zorg voor de kinderen.
27-02-2026 om 16:52
Ik had in het begin de gedachte dat iedereen samen was. En zag alleen stellen of "gelukkige " gezinnen. Terwijl dat natuurlijk onzin is. Je weet nooit wat er achter andermans voordeur speelt. En er zijn heel veel mensen in een relatie die niet fijn is. Of die niet bij mij zou passen. Dat iemand een partner of gezin heeft zegt dus niets over die persoon. Intussen ben ik zo gewend aan het alleen zijn met de kinderen dat mij dat niet meer opvalt. Ik ben niet meer bezig met anderen maar met mijzelf of mijn kinderen. En heel eerlijk? Ik vind het intussen vaak makkelijker. Je hoeft geen rekening meer te houden met een partner. Alleen met je eigen agenda en jouw voorkeuren. Bijvoorbeeld bij het doen van activiteiten. Maar ook bij het nemen van rust. Geen kritiek of overleg. Als jij vandaag boodschappen wilt halen, in je pyjama lopen of wat dan ook dan kan dat ook. En jij hebt ook geen kleine kinderen meer. Dat scheelt natuurlijk ook. Het voorjaar komt eraan. Hebben jouw kinderen bijvoorbeeld sportwedstrijden, activiteiten op school of andere zaken waar je zou kunnen gaan kijken? Ga daar dan mee naar toe. Met een kind van 18 kan dat een lunch in de stad zijn of mee naar een open dag. Dat is direct een stok achter de deur om niet af te zeggen en angst te laten overnemen. En stel je krijgt toch angst dan zit je dat uit. Leer jezelf niet weg te lopen maar blijven ademen en niet direct naar huis. Uiteindelijk zal het afnemen. Je lichaam geeft een reactie op je gedachten. En gedachten kan je beïnvloeden.
27-02-2026 om 21:16
ja klopt allemaal wat je zegt. Ik ben bezig met de psycholoog en wij gaan meerdere dingen aanpakken want wat ik al zei dit was niet alleen de scheiding maar ook jaren maar doorgaan met alles.
Ik merk dat het lezen en verdiepen in zelfliefde en onderzoeken waarom ik op een bepaalde manier om ga met dingen vind ik interessant en wil het verbeteren. Ontspannen, leuke dingen doen vind ik lastig lijkt wel alof ik het niet leuk mocht hebben of zo. Altijd wilde ik overal weer snel weg.
Ik denk echt nu ook al voel ik me met golven vreselijk en denk ik op die momenten komt het nog wel goed. Denk ik nu ook van ja dit is gebeurd met een reden. Ik moet dit allemaal doorstaan om ervan te leren en beter voor mezelf te zorgen. Maar de negativiteit en bang voor afwijzing en dat het niet goedkomt dat deel is nog groot door al die jaren zo geleefd te hebben. Het wordt een klus. Maar ik ben wel gedreven om het voor mezelf en de meiden op te lossen.
Alleen moet ik geduld hebben en er doorheen gaan en toelaten ipv weg lopen of er tegen te vechten. Het met de dag nemen en niet te ver vooruit kijken. Want aankomt er weer gen golf met wat als en wat nou als... en dat reageert het lichaam al alof het zo is. Dat trainen om in het nu te blijven. En niet mee te gaan in de angst leugens. Maar ik lees nu veel en zie dat heel veel mensen hier ook zijn geweest en nu oke zijn. Dus dat hoop ik maar.