Echtscheiding en erna
Schaduw80
21-04-2026 om 22:15
Mediator of aparte advocaat
Hallo allemaal , mijn man wil scheiden 😪 . Ik sta er niet achter maar ja als hij het niet meer wil heb ik weinig keus.
Nu wil hij een mediator , maar mijn gevoel zegt beter een eigen advocaat.
Wat zijn jullie ervaringen met mediators?
Lisette_R
23-04-2026 om 13:11
Ik lees nu dat je man twijfelt, TO. Hopelijk kan relatieteherapie of gesprekken (door hem) met een psycholoog of evt. POH als hij niet naar een psycholoog wil, helpen.
Als jullie huwelijk te redden is waarbij jullie allebei weer gelukkig of tevreden met je huwelijk kunnen zijn, zou ik dat zeker doen.
Zeker geen overhaaste beslissing nemen om te scheiden dan. Misschien helpt het om hem te zeggen: Scheiden kan altijd nog.
Kijk bij relatietherapie wel of de therapeut het probleem lijkt te snappen en zich inzet op het bij elkaar houden van jullie (heb wel eens anders gehoord). Als het niet goed voelt, zoek dan evt. een ander. Klik en vertrouwen in de therapeut is belangrijk.
Sterkte daarmee.
Lisette_R
23-04-2026 om 13:26
Voor als het toch een scheiding wordt kom ik terug op jouw vraag over ervaring met mediators. Ook misschien handig voor meelezers.
Ik heb een aantal jaren geleden een VFAS mediator/advocaat gehad. Zeer ervaren, had ik vertrouwen in.
Vervolgens bleek dat hij dacht dat hij het wel 'even' zou gaan regelen. Was niet goed voorbereid, had niet alle mails gelezen, wist niet dat er in de aanloop al allerlei problemen waren. En nog erger, hij was totaal partijdig bleek uit heel veel gedragingen van hem tijdens het eerste gesprek. Mogelijk had hij dat totaal niet door, misschien nog erger.
Voelde onveilig. Ben er ook na het 1e gesprek mee gestopt.
Ik was erg teleurgesteld dat dat met een VFAS/advocaat zo kon gebeuren.
Dus advies: als je een mediator zou nemen, wees kritisch. Vraag naar de voorbereiding, verzamelen van stukken voor je begint, lezen van mails, in eerste gesprek eerst dat allemaal op orde hebben. Anders heeft praten geen zin.
Daar ging het met mijn ex al mis en de mediator keek daar niet naar of deed daar niets mee.
Ik weet wel een hele goede mediator die niet advocaat is, maar waar ik 100% meer vertrouwen in zou hebben dan in die andere o.b.v. wat zij vroeg en zei in een gesprek dat ik met haar had. Helaas kon ik die niet inschakelen om een bepaalde reden, maar helpt nu een kennis die heel tevreden is. Ook hele hoge scores op een of andere vergelijkingswebsite. Misschien niet in jouw regio, maar indien aan de orde mag je me een pb sturen. Zet het wel even hier dan.
Tot slot, ik voel wel met Temet mee dat je met een mediator meer risico loopt op een slechte juridische afwikkeling, en zelf een advocaat (evt. op de achtergrond en beperkt in tijd) inschakelen kan heel verstandig zijn en geld en problemen voorkomen.
Maar of een echtscheiding wel of niet soepel en goed afgehandeld kan worden wordt naar mijn idee het meeste bepaald door de echtgenoten. Als eentje vervelend en moeilijk wil doen, kan het een ingewikkeld, lang en duur proces worden. Dus met gehaaide exen die vaak ook goed andere mensen kunnen bespelen, zou ik zeker een eigen advocaat (evt. dus op de achtergrond om de kosten te beperken) in de arm nemen, zodat er iemand goed voor jouw positie opkomt, anders kan je bij een mediator al snel het onderspit delven wat bij een vriendin van mij gebeurd is.
Kersje
23-04-2026 om 15:04
Eens met Lisette hierboven! Weet je, je moet het gewoon treffen met zowel een mediator als een advocaat, het blijft nl mensenwerk! Een advocaat is niet per definitie beter dan een mediator, een klik hebben is vooral ook zeer belangrijk incl onpartijdigheid.
Engeltje
23-04-2026 om 18:28
Wij hebben destijds een aantal mogelijke mediators en advocaten gezocht, elk 3, en die samen besproken obv website en telefoongesprek. Daar vielen er toen alsnog 3 van af. Met de laatste 3 hebben we een intakegesprek gehad. En toen waren we het wel eens over wie het moest worden.
Ik zou dit proces zo aanraden aan iedereen die gaat scheiden.
Ook belangrijk: een maximum bedrag afspreken. Vaak bieden ze pakketten aan. Dat kan wat duurder uitpakken als je toch snel klaar blijkt, maar meestal ben je dan toch goedkoper uit.
tsjor
23-04-2026 om 19:22
Nog een advies: over een slechtwerkende advocaat kun je een klacht indienen. Dat staat dan genoteerd. Niet elke klacht leidt meteen naar een actie, maar bij meerdere klachten worden er wel stappen ondernomen, of je kunt het zelf tot een rechtszaak laten komen, zoals bij de verwijzing die Temet gaf.
Over slechtfunctionerende mediators kun je een klacht indienen bij het MFN-register.
Ginevra
24-04-2026 om 10:52
Schaduw80 schreef op 23-04-2026 om 09:19:
Hij heeft dingen gedaan die mijn vertrouwen enorm hebben beschadigd .
Ik heb hem vergeven maar hij zichzelf niet lijkt wel.
En hij denk dat stoppen dan de oplossing misschien wel is .
Wij hebben, in een situatie waarin scheiden op zeker moment de enige mogelijkheid leek, veel gehad aan relatietherapie.
Ons heeft het geholpen de boel weer op de rit te krijgen. Dus ik zou het de moeite waard vinden dat toch te proberen.
Worteltaart
03-05-2026 om 21:18
Wij hadden een mediator. Mijn huwelijk was er zo een van "als hij maar gelukkig is" Dat patroon werd me pas jaren later duidelijk helaas. Daardoor werkte dat door tijdens de mediation en ben ik er financieel slecht uitgekomen. Ook heeft de mediator afspraken slecht vastgelegd waardoor we, na de scheiding, nog een aantal keer toch eigen advocaten hebben moeten inschakelen. Dat was duur en vervelend.
Schaduw80
04-05-2026 om 10:57
Worteltaart schreef op 03-05-2026 om 21:18:
Wij hadden een mediator. Mijn huwelijk was er zo een van "als hij maar gelukkig is" Dat patroon werd me pas jaren later duidelijk helaas. Daardoor werkte dat door tijdens de mediation en ben ik er financieel slecht uitgekomen. Ook heeft de mediator afspraken slecht vastgelegd waardoor we, na de scheiding, nog een aantal keer toch eigen advocaten hebben moeten inschakelen. Dat was duur en vervelend.
Wil je delen wat dat voor dingen waren ?
Worteltaart
04-05-2026 om 15:02
Schaduw80 schreef op 04-05-2026 om 10:57:
[..]
Wil je delen wat dat voor dingen waren ?
Momenten en redenen voor (her) berekening van alimentatie en verdeling van bestaande middelen. Kan verder niet in detail treden daarover.