Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Moeder wil bepalen bij vader


Barbapapa.

Barbapapa.

26-10-2023 om 13:24 Topicstarter

hallo 

Bedankt voor jullie reacties 

Denk ook dat dit nu voor ons het beste is om het draaiende te houden. 

Normaal was de zorg
1 dag in de week eten en om de 2 weken donderdag tot zondag bij vader dit is nu helemaal gedraaid. 
Verder ook over gedacht. en als moeder het anders wil moet ze opstaan voor de kinderen en meer zorg nemen. 

Voor de rest is de oudste best zelf standig en is de school niet heel ver van ons huis meschien volgend jaar dat ze alleen kan fietsen dan zou de bso voor haar kunnen vervallen. 

Bedankt voor de vele reacties. 

Barbapapa. schreef op 26-10-2023 om 13:24:

hallo

Bedankt voor jullie reacties

Denk ook dat dit nu voor ons het beste is om het draaiende te houden.

Normaal was de zorg
1 dag in de week eten en om de 2 weken donderdag tot zondag bij vader dit is nu helemaal gedraaid.
Verder ook over gedacht. en als moeder het anders wil moet ze opstaan voor de kinderen en meer zorg nemen.

Voor de rest is de oudste best zelf standig en is de school niet heel ver van ons huis meschien volgend jaar dat ze alleen kan fietsen dan zou de bso voor haar kunnen vervallen.

Bedankt voor de vele reacties.

Het zal niet voor niks zijn dat de moeder geen zorgdraagt. Ik begrijp dat dat niet vrijwillig is. Ik zou haar afwezigheid dus niet in haar gezicht wrijven als verwijt. Het lijkt me zinniger om te zeggen dat je het beste kiest voor jullie kinderen, dat ze naar de BSO gaan omdat ze die ondersteuning goed kunnen gebruiken en dat je hoopt dat moeder de ruimte kan gebruiken om zich beter te gaan voelen en zich te ontwikkelen, zodat ze weer een grotere rol in het leven van de kinderen kan gaan spelen. 

ik heb niet alle reacties gelezen maar ik snap moeder wel: dat het je te veel is betekent niet dat je niet ziet wat je kinderen nodig hebben en dat je wilt zorgen. En moeder kan nu niet veel moederen maar deze kinderen hebben wat extra moederen (of vaderen) juist nodig en misschien wel meer dan anderen kinderen (wie zal het zeggen maar zij gaat nu eenmaal over haar eigen kinderen). Alleen zij ziet jou dat niet doen. En ik kan mij voorstellen dat haar dat steekt. Daarnaast ziet zij een verschil tussen behandeling van de twee “nesten” waarbij je zou kunnen zeggen dat het ene nest meer krijgt dan het andere nest. Dat steekt extra.

Dus, ja, ik kan mij voorstellen dat zij haar eigen onvermogen op dit moment ziet als schade naar de kinderen toe en dan tweedehands behandeld worden op de plek waar ze dan opgevangen worden, is nóg eens schade.

En vanuit dat perspectief kan je jouw handelen zien als dat jij vadert over alle kinderen waarbij jouw kinderen een door jou en jouw vriendin tekort krijgen toebedeeld. Jouw vriendin moedert erg goed over haar kinderen maar doordat jij niet net zo straf vadert over jouw kinderen, krijgen jouw kinderen het tekort toebedeeld.

En ook begrijp ik hoe jullie tot deze “oplossing” zijn gekomen maar hij is wel scheef. En ik zou denken, deze kinderen hebben al eea meegemaakt, daar moet een ouder er extra voor zijn, het belang extra in oog houden. Het zou al scheef zijn zonder dat moeder ziek is. 

De vraag is hoe het er uit zal zien als je niet zou kijken naar wier en wiens kinderen deze vier van zijn maar naar evenredig verdelen aan bso, aan tijd met vader/moeder en hoe zou het zijn als je naar de noden van elk kind apart kijkt.

Vader, ik denk dat jouw kinderen wat meer behoefte hebben aan meer vaderen door jou.

Barbapapa. schreef op 26-10-2023 om 13:24:


Verder ook over gedacht. en als moeder het anders wil moet ze opstaan voor de kinderen en meer zorg nemen. 

Sorry, dat is gewoon een l*llige redenatie, geboren uit gemakzucht. 
Als twee ouders bij elkaar zijn, dan vangt de ene ouder de kinderen op als de andere ouder ziek is. De kinderen komen op de eerste plaats. Zo hoort het ook. 
En dat is nu juist het grote verdriet en daar waar het tekort geboren wordt: als dat niet meer gebeurt. En dat is vaker bij een scheiding zo.

Moeder is nu ziek. Dat is heel vervelend maar zulke dingen gebeuren en dus moet jij daar staan, op de barricaden, op de uitkijk, kijkend naar wat jouw kinderen nodig hebben. En je er van afdoen door dan maar het probleem neer te leggen bij degene die het (kennelijk) normaal wel draagt en doet terwijl je weet dat diegene het nu (even) niet kan, is zo makkelijk.

je leunt op de bso, je leunt op je vriendin, en als dat niet kan leun je op je ex, waarvan je weet dat die het nu niet kan dragen.
Waar is pappa? Of is pappa een man die vooral een partner in zijn leven belangrijk vindt en met name die kant tevreden wil stellen?
Ik gooi bij deze even de knuppel in het hoenderhok.

Philou schreef op 26-10-2023 om 14:23:

[..]

Sorry, dat is gewoon een l*llige redenatie, geboren uit gemakzucht.
Als twee ouders bij elkaar zijn, dan vangt de ene ouder de kinderen op als de andere ouder ziek is. De kinderen komen op de eerste plaats. Zo hoort het ook.
En dat is nu juist het grote verdriet en daar waar het tekort geboren wordt: als dat niet meer gebeurt. En dat is vaker bij een scheiding zo.

Moeder is nu ziek. Dat is heel vervelend maar zulke dingen gebeuren en dus moet jij daar staan, op de barricaden, op de uitkijk, kijkend naar wat jouw kinderen nodig hebben. En je er van afdoen door dan maar het probleem neer te leggen bij degene die het (kennelijk) normaal wel draagt en doet terwijl je weet dat diegene het nu (even) niet kan, is zo makkelijk.

je leunt op de bso, je leunt op je vriendin, en als dat niet kan leun je op je ex, waarvan je weet dat die het nu niet kan dragen.
Waar is pappa? Of is pappa een man die vooral een partner in zijn leven belangrijk vindt en met name die kant tevreden wil stellen?
Ik gooi bij deze even de knuppel in het hoenderhok.

Niet mee eens, dus voor mij ook geen knuppel in het hoenderhok. Als ouders niet gescheiden zijn en 1 van beide ouders tijdelijk niet in staat zijn zorg te dragen, zal er waarsch ook van meer externe zorg (BSO/gastouder/ouders) gebruik gemaakt (moeten) worden. Ook dan kun je niet altijd alles samen opvangen zonder extra hulp van derden.

Ik persoonlijk vind dat Barbapapa reële afwegingen heeft gemaakt en hij heeft ook gewoon rekening te houden met zijn huidige relatie. Dat staat mi geheel los van het feit of hij zijn kinderen wel/niet op nr 1 heeft staan. En natuurlijk leunt hij op BSO en zijn vriendin, maar ex leunt net zo hard (zo niet hárder zelfs). Dat zij nu iets harder/vaker gedwongen wordt te leunen op vader door ziekte of whatever, maakt niet dat ze ook kan bepalen hóe hij alle ballen in de lucht probeert te houden. BSO is geen ‘strafkamp’ en het is ook niet zo dat ze daar de helft vd week worden ‘gedumpt’, dus doe nou niet alsof hij het zich er maar makkelijk van afmaakt. 

Laat ex zich voor nu vooral richten op zichzelf en beter worden, zodat ze haar kinderen weer vaker zelf kan opvangen ipv het afkraken van haar ex die het in mijn ogen echt niet slecht doet. Voor mij is het iig meer dan duidelijk dat hij het welzijn van zijn kinderen en overige dierbaren hoog in het vaandel heeft staan!

Klinkt eerder als een soort van jaloezie vanuit ex, al kan ik zelfs dat deels begrijpen als je wel wil, maar niet kan. Maar ga dit dan niet op een verkeerde manier projecteren op je ex met je kinderen als munitie.

RoodVruchtje schreef op 26-10-2023 om 18:42:

[..]

Niet mee eens, dus voor mij ook geen knuppel in het hoenderhok. Als ouders niet gescheiden zijn en 1 van beide ouders tijdelijk niet in staat zijn zorg te dragen, zal er waarsch ook van meer externe zorg (BSO/gastouder/ouders) gebruik gemaakt (moeten) worden. Ook dan kun je niet altijd alles samen opvangen zonder extra hulp van derden.

Ik persoonlijk vind dat Barbapapa reële afwegingen heeft gemaakt en hij heeft ook gewoon rekening te houden met zijn huidige relatie. Dat staat mi geheel los van het feit of hij zijn kinderen wel/niet op nr 1 heeft staan. En natuurlijk leunt hij op BSO en zijn vriendin, maar ex leunt net zo hard (zo niet hárder zelfs). Dat zij nu iets harder/vaker gedwongen wordt te leunen op vader door ziekte of whatever, maakt niet dat ze ook kan bepalen hóe hij alle ballen in de lucht probeert te houden. BSO is geen ‘strafkamp’ en het is ook niet zo dat ze daar de helft vd week worden ‘gedumpt’, dus doe nou niet alsof hij het zich er maar makkelijk van afmaakt.

Laat ex zich voor nu vooral richten op zichzelf en beter worden, zodat ze haar kinderen weer vaker zelf kan opvangen ipv het afkraken van haar ex die het in mijn ogen echt niet slecht doet. Voor mij is het iig meer dan duidelijk dat hij het welzijn van zijn kinderen en overige dierbaren hoog in het vaandel heeft staan!

Klinkt eerder als een soort van jaloezie vanuit ex, al kan ik zelfs dat deels begrijpen als je wel wil, maar niet kan. Maar ga dit dan niet op een verkeerde manier projecteren op je ex met je kinderen als munitie.

Het gaat er niet om dat die vader zijn kinderen niet naar de BSO mag sturen. Of wie van de twee ouders de beroerdste is. Waar het volgens mij om gaat dat vader geen olie op het vuur hoeft te gooien door moeder in te wrijven dat ze het dan maar zelf moet oplossen. Dat gaat immers niet. Als zij vanuit emoties iets probeert af te dwingen wat gewoon niet gaat, hoeft hij haar uiteraard niet haar zin te geven. Maar hij hoeft haar ook niet te beschamen omdat zij het niet kan doen. Waarom zou je de moeder van je kinderen nog verder willen beschadigen, terwijl er zoveel pijn speelt waarschijnlijk? Hoe onterecht haar verwijt ook is, laat het venijn daar stoppen. Des te sneller is het conflict weer gezakt. 

Dat verwijt van Philou dat vader er niet staat, snap ik ook niet. Hij lost het gewoon op. Je draagt als ouder ook verantwoordelijkheid voor je kinderen door die verantwoordelijkheid elders te beleggen. 

Mija schreef op 26-10-2023 om 19:44:

[..]


Dat verwijt van Philou dat vader er niet staat, snap ik ook niet. Hij lost het gewoon op. Je draagt als ouder ook verantwoordelijkheid voor je kinderen door die verantwoordelijkheid elders te beleggen.

Mijn reactie was ook enkel gericht aan/op de reactie van Philou dat ze TO nogal negatief neerzette. 

Dat TO het zijn ex niet hoeft in te wrijven/in her face heb ik nergens gemeld, sterker nog, dat haal ik niet eens uit zijn woorden. Hij heeft enkel geschreven dat als zij het anders wilt zij zelf ervoor moet zorgdragen haar kinderen op te vangen. Woorden die waarschijnlijk niet zo hard zijn bedoeld als dat ze voor sommigen klinken, maar enkel ook uit frustratie voortkomen. En ja, dat begrijp ik vanuit hem ook.

Maar als ik vader advies mag geven, dan zou ik toch wel adviseren dat hij met zijn kinderen praat. Ze zijn 7 en 9, dus ze kunnen echt wel wat vertellen. Het kan zijn dat zij de BSO niet lek vinden of zoveel dagen niet leuk of dat de andere kinderen niet hoeven, dat zij dat niet leuk vinden. Dat weet je alleen als je met de kinderen praat. Elke reden heeft een andere oplossing. Dat staat even los van wat moeder vindt.Er is wel een probleem.

Tsjor

tsjor schreef op 27-10-2023 om 07:25:

Maar als ik vader advies mag geven, dan zou ik toch wel adviseren dat hij met zijn kinderen praat. Ze zijn 7 en 9, dus ze kunnen echt wel wat vertellen. Het kan zijn dat zij de BSO niet lek vinden of zoveel dagen niet leuk of dat de andere kinderen niet hoeven, dat zij dat niet leuk vinden. Dat weet je alleen als je met de kinderen praat. Elke reden heeft een andere oplossing. Dat staat even los van wat moeder vindt.Er is wel een probleem.

Tsjor

Klopt, er is een probleem. Zij hebben een moeder die hen niet de zorg kan bieden die ze nodig hebben. Dat wordt opgelost door vader, en het betekent dat ze een aantal uren per week (meer) naar de BSO gaan. Altijd nog een stuk beter dan uit huis geplaatst worden, lijkt me.

 Werkelijk, vergeleken met de problemen die sommige kinderen hebben is het echt een enorm luxeprobleem (er gaan hele hordes kinderen naar de BSO, en waarom zou het erger zijn om naar de BSO te gaan dan naar voetbal of scouting of roeien of pianoles?) en ze zouden daar niet over moeten mekkeren. Maar daar zal moeder wel achter zitten.
Vader kan inderdaad het beste maar eens met de kinderen gaan zitten, uitleggen dat het nu eenmaal zo is en hooguit kijken of er aan reële bezwaren tegemoet gekomen kan worden.

AnnaPollewop schreef op 27-10-2023 om 12:42:

[..]


Vader kan inderdaad het beste maar eens met de kinderen gaan zitten, uitleggen dat het nu eenmaal zo is en (…) kijken of er aan reële bezwaren tegemoet gekomen kan worden.

Dit is toch sowieso belangrijk en vanzelfsprekend? En met kinderen praten over dingen die niet leuk zijn maar toch niet anders kunnen, is ook belangrijk.

'Maar daar zal moeder wel achter zitten.' Dat is ook een analyse. Ze mekkeren teveel is ook een analyse. Het kan ook zijn dat er uiteindelijk te weinig tijd overblijft voor de kinderen met vader. Elke analyse vraagt om een andere oplossing en je weet het pas als je met de kinderen praat.

Tsjor

tsjor schreef op 27-10-2023 om 14:02:

'Maar daar zal moeder wel achter zitten.' Dat is ook een analyse. Ze mekkeren teveel is ook een analyse. Het kan ook zijn dat er uiteindelijk te weinig tijd overblijft voor de kinderen met vader. Elke analyse vraagt om een andere oplossing en je weet het pas als je met de kinderen praat.

Tsjor

Zeker, maar soms zijn de dingen ook gewoon zo met een reden. Mijn moeder werkte voltijds, dus ik trof zelden na school een ouder thuis. Wel een oppas of de werkster, tot ik wat ouder was. Vond ik niet altijd leuk, maar als weduwe kon mijn moeder niet veel anders en daarover klagen had dan ook weinig zin. Kinderen met twee werkende ouders gaan ook naar de opvang of hebben een oppas, is toch ook geen ramp. En als deze kinderen wel volledig door stiefmoeder opgevangen worden is dat vast ook weer niet goed. Die zou dan trouwens, zoals TO aangeeft, ook door haar hoeven zakken en dan is iedereen nog verder van huis.

Het lijkt wel of vaders helemaal niet meer mogen werken tegenwoordig, maar iemand zal toch voor inkomen moeten zorgen.

AnnaPollewop, ik ben opgegroeid in dezelfde situatie als jij. Maar soms was er een oppas/werkster die echt niet aardig was. Dat kon ik wel vertellen tegen mijn moeder en dan kwam er wel iemand anders. Met andere woorden, er is 'niet leuk, maar je accepteert iets omdat het noodzakelijk is' en er is 'echt niet leuk'. Het kan zijn dat de kinderen iets echt niet leuk vinden. En dat je daar een andere oplossing voor kunt vinden. 
Ik kan het ook anders zeggen: het probleem wordt nu een relatieprobleem gemaakt: moeder wil bepalen wat vader doet. Als je over de rol van moeder even heen stapt houd je over: kinderen hebben misschien een probleem. Daar naar kijken is verstandiger dan je tanden stuk bijten op moeder.

Tsjor

tsjor schreef op 28-10-2023 om 07:23:

AnnaPollewop, ik ben opgegroeid in dezelfde situatie als jij. Maar soms was er een oppas/werkster die echt niet aardig was. Dat kon ik wel vertellen tegen mijn moeder en dan kwam er wel iemand anders. Met andere woorden, er is 'niet leuk, maar je accepteert iets omdat het noodzakelijk is' en er is 'echt niet leuk'. Het kan zijn dat de kinderen iets echt niet leuk vinden. En dat je daar een andere oplossing voor kunt vinden.
Ik kan het ook anders zeggen: het probleem wordt nu een relatieprobleem gemaakt: moeder wil bepalen wat vader doet. Als je over de rol van moeder even heen stapt houd je over: kinderen hebben misschien een probleem. Daar naar kijken is verstandiger dan je tanden stuk bijten op moeder.

Tsjor

Oh maar dat ben ik zeker met je eens, en er is niks mis mee om naar de kinderen te luisteren. Dat is wat anders dan moeder laten bepalen dat de kinderen niet naar de BSO mogen in de tijd dat ze bij vader zijn. Misschien is een andere BSO leuker, misschien hebben ze problemen met een bepaalde medewerker of een van de kinderen, dat kan allemaal uitgevraagd en hopelijk opgelost worden. Ik zie alleen niet zo dat ze per definitie heel zielig zijn omdat ze naar de opvang moeten, een aantal uren per week.
TO kwam met de vraag of moeder dat kan bepalen, mijn antwoord zou zijn, nee.

tsjor schreef op 27-10-2023 om 14:02:

'Maar daar zal moeder wel achter zitten.' Dat is ook een analyse. Ze mekkeren teveel is ook een analyse. Het kan ook zijn dat er uiteindelijk te weinig tijd overblijft voor de kinderen met vader. Elke analyse vraagt om een andere oplossing en je weet het pas als je met de kinderen praat.

Tsjor

Dat idee heb ik ook. De BSO kan natuurlijk nog zulke leuke dingen doen dat wil niet zeggen dat het tijd zonder pappa goed maakt. Kennelijk “mekkeren” de kinderen wel bij moeder maar niet bij vader. Of vader ziet het gemekker als uit de koker van een mekkerende moeder. Een manier om gemekker van af de grond niet serieus te nemen. 
Mijn indruk is dat er een tekort aan ouders is. Waarom moeder minder aanwezig is, is duidelijk. Maar dan zou je toch als andere ouder wat meer in dat gat willen springen? Zeker als er sprake is van ziekte, een scheiding, nieuw stiefgezin, een ongelijke behandeling vn de twee sets kinderen en een ots.
Kortom, waar is pappa.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.