Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-04-2016 om 12:00
Hoi allemaal, ik heb een vraagje als stiefmoeder... Mijn vriend is een gescheiden vader van twee kinderen van 9 en 11, wij hebben nu bijna twee-en-een-half jaar een relatie en sinds ruim anderhalf jaar woont mijn vriend bij mij in. Volgens zijn omgangsregeling ziet hij de kinderen om het andere weekend en de helft van iedere vakantie. Sinds een paar maanden heeft mijn vriend een baan met onregelmatige werktijden, soms moet hij ook in het weekend werken. Ik heb een vaste voltijd baan en werk op kantoortijden. Als mijn vriend in het weekend moet werken, pas ik op de kinderen (ga ze desnoods kan ook halen en brengen, moeders en haar nieuwe man halen of brengen de kinderen nooit). Dat vind ik ook niet erg om te doen, tot zover geen problemen dus.
Nu wil het geval dat mijn vriend tegenwoordig ook in schoolvakanties moet werken. Hij heeft zéker niet standaard 6 weken per jaar vakantie en het is ook niet verstandig om daar nu al bij zijn werkgever om te gaan zeuren. Ik heb ook geen vrij in de vakanties en óók geen zes weken, maar in theorie zouden we allebei drie weken vakantie per jaar kunnen opnemen in schoolvakanties en zo de kinderen kunnen opvangen. We hebben dan alleen nooit samen vakantie. Zo staat nu twee weken meivakantie voor de deur; mijn vriend heeft geen vrij. Ik in principe ook niet, maar ik zou een week vakantie kunnen opnemen. Ik ben dan gedurende één week alleen thuis met de kinderen, die als puntje bij paaltje komt niet voor mij komen, maar voor hun vader. Dat kan toch niet de bedoeling zijn??
Ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen rondzwerven op dit forum die mij van advies kunnen voorzien. Wat zouden jullie doen? De moeder van de kinderen heeft inmiddels trouwens een nieuwe man en derde kind van bijna 4 jaar. Het is tot op heden niet mogelijk gebleken in goed overleg tot een oplossing te komen; wat dan volgt is een stroom van, voor zover ik kan beoordelen, onterechte verwijten aan het adres van mijn vriend. Niet erg prettig.
Alvast hartelijk dank!
21-04-2016 om 11:06
Narcis
Het is toch simpel: de vakantieregeling blijft zoals hij blijft. Als hij niet genoeg vakantiedagen heeft, regelt hij een vakantiekamp of BSO, net als elke andere Nederlandse ouder.
22-04-2016 om 02:48
MMmm
Tjor, hij werkt niet meer dan 40 uur maar heeft veel vakantiedagen nodig ook voor zijn vriendin, haar gezin en zijn sport, alhoewel hij in het laatste toch aan het minderen is.
En Niki73, niet zo simpel; het verdelen van een vakantie is telkens een ramp, we kunnen allebei geen volle week vrij nemen en dan de feestdagen, feestjes. En hij doet een beroep op mijn flexibiliteit, die ik volgens heb niet heb. Ik ben zo van slag en warrig door alle ruzies en toestanden dat ik niet meer helder kan denken en zuiver kan aanvoelen of iemand zijn verantwoordelijkheid niet neemt of dat ik nu echt zo inflexibel ben. Kijk, als hij in zijn vakantie de kinderen naar de BSO brengt kan hij ze niet ophalen. Ik kan zeggen is voor mij geen grote moeite omdat ik dit altijd al doe Ik kan ook zeggen dat het ook wel eens heel lekker is om wat langer te kunnen werken en op je gemak naar huis te gaan of de stad in te gaan.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.