Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mara

Mara

01-01-2019 om 11:06

Nieuw leven opbouwen na uit elkaar gaan


mutsje

mutsje

17-01-2019 om 10:21

Hyportheek kosten overnemen

Ik begrijp niet helemaal dat je alleen kijkt naar de hypotheek kosten overnemen. Tegenwoordig zit er vaak een aflossingsdeel in, dus de restschuld van je hypotheek is waarschijnlijk lager dan de toen gekochte waarde. Als je dan ook nog een huis hebt dat in waarde is gestegen zul je hem daarvoor moeten compenseren.
Jullie hebben bv. een huis gekocht voor 300.000 €, daarvan is bv 50.000 € al afgelost. As het huis dan ook nog op de markt nu 400.000 € opbrengt, moet je hem de helft van het verschil van de restschuld (250.000) en de huidige marktwaarde (400.000 €) uitbetalen (75.000 €). Dus je nieuwe hypotheek zou dan restschuld, plus de uitkoopwaarde van 75.000 moeten zijn (in dit hypothetische voorbeeld dus de restschuld van 250.000 , plus 75.000 € uitkoopwaarde maakt een nieuwe hypotheek van 325.000 €). Als je dat kan opbrengen kun je hem uitkopen, anders niet.
Alleen de huidige hypotheek overnemen is niet genoeg.

Tenzij

Ex het deel waar hij recht op heeft in de woning laat zitten. Dan blijft de hypotheek op beider naam staan. Mara kan kijken of ze daar afspraken over kan maken en die afspraken kunnen betrekking hebben op termijnen en wat-als-scenario's (wat als de woning later verkocht wordt voor een nog hogere of juist lagere prijs dan waar de woning nu op geschat wordt?).

Tsjor

mutsje

mutsje

17-01-2019 om 11:09

nou tjsor

Dat werkt alleen als ex wil meewerken, maar dat lijkt me in deze situatie een hele moeilijke. Bovendien betekent het dat Mara niet echt loskomt van ex, wat voor Mara ook niet wenselijk is.
En een wat-als scenario kan ook zijn dat de relatie tussen ex en nieuwe vlam uitgaat en hij met bloedspoed een neiuwe woning nodig heeft. Dan wil hij alsnog die afkoopsom. Het zijn mij teveel wat-als-scenario's en daar zou ik niet voor kiezen.

Mara

Mara

17-01-2019 om 11:21

Huis en hypotheel

Eerst Tsjor,
Het is nog niet zeker hoe lang het extra werken zal zijn. Het kan zijn dat het op tijdelijke basis is en daarna teruggedraaid wordt wanneer het niet meer nodig is, maar dan ligt de kinderalimentatie al vast.. Ik wil er niet zo veel mogelijk kinderalimentatie uit halen, ik wil gewoon waar de kinderen recht op hebben..

Sas,
dat zijn de kosten van de huidige hypotheek, maar ook die van een nieuw af te sluiten hypotheek. Ik weet dat 1-op-1 omzetten niet mogelijk is, wel qua kosten niet qua hoogte van de hypotheek. Inderdaad zijn de rentes nu laag.

Tsjor,
Hij is helemaal niet van plan om een ander huis te gaan kopen, dus hij heeft geen nieuwe hypotheek nodig. Hij woont vanaf april niet meer hier, dat is nog niet ruim een jaar.. Hij heeft inderdaad alle kosten betaald, maar daar staat tegenover dat hij dus al die tijd geen kinderalimentatie heeft betaald en er voor heeft gezorgd dat ik geen toeslagen kon aanvragen. Dus dat heft elkaar echt wel op hoor.

Mutsje,
wij hebben een aflossingsvrije hypotheek met een aparte spaarrekening, die wordt gewoon verdeeld. Dus het gaat dan alleen om de hypotheek hoogte en het bedrag van uitkopen. Dat kon ik opbrengen.
Je uitleg is wel heel duidelijk.

Tsjor,
Jij bedoelt daar dan toch voorlopig onverdeeld laten mee?
Dan moeten er inderdaad afspraken worden gemaakt over einddatum en wat er gebeurt met de dan geldende waarde.

Mutsje,
Bij het huis onverdeeld laten heeft hij inderdaad een probleem dat hij zelf iets moet gaan kopen. Maar hij is er zelf natuurlijk helemaal van overtuigd dat dat noooooooit gaat gebeuren..

Maar op dit moment is het voor mij denk ik gunstiger (en prettiger) om het huis te verkopen, met mijn hogere salaris een passende hypotheek nemen, de ruime (halve) overwaarde erbij op te tellen en dan een leuk ander huis gaan zoeken.

Mara

Toekomst

' Maar op dit moment is het voor mij denk ik gunstiger (en prettiger) om het huis te verkopen, met mijn hogere salaris een passende hypotheek nemen, de ruime (halve) overwaarde erbij op te tellen en dan een leuk ander huis gaan zoeken.'
Als dat kan is het heel mooi. Op den duur zal dat toch moeten als ik je verhalen zo lees. Alleen kan het zijn dat je over 3 jaar andere eisen aan een woning stelt in vergelijking met nu.

Tsjor

Mara

Mara

17-01-2019 om 13:20

Huis

Ja, Tsjor
Over drie of vijf of zeven jaar kan het inderdaad zo zijn dat ik andere eisen stel aan een huis. Alleen kan ik daar nu nog niet op anticiperen. Zover is het nog niet. Er zijn nu ook nog twee kinderen in het spel.
Ik kan niet nu al een kleiner huis kopen zonder eigen slaapkamers voor mijn kinderen. Of op een plek die niet makkelijk bereikbaar is. Die discussie wil ik niet opnieuw voeren hoor, maar zo zie ik het wel.
Ik moet het doen met de situatie zoals die nu is, niet zoals die er in de toekomst misschien uit ziet. Misschien loop ik wel een leuke man tegen het lijf die 5 kinderen heeft. Daar kan ik toch ook niet nu al rekening mee houden?

Mara

Zeetakje

Zeetakje

17-01-2019 om 13:25

Hypotheek

"Het is nog niet zeker hoe lang het extra werken zal zijn. Het kan zijn dat het op tijdelijke basis is en daarna teruggedraaid wordt wanneer het niet meer nodig is, "

"Maar op dit moment is het voor mij denk ik gunstiger (en prettiger) om het huis te verkopen, met mijn hogere salaris een passende hypotheek nemen, "

Wees voorzichtig met het nemen van een hypotheek op het extra werken wat je nu gaat doen. Je geeft aan dat het mogelijk tijdelijk is en het lijkt me niet verstandig om op die basis hypotheek aan te gaan.

Berekening KA

Voor zover ik weet wordt de kinderalimentatie berekend op de kindbehoefte tijdens de huwelijks periode. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van jaaropgaven en (oude) aanslagen. Dus eerder van wat jullie beiden gisteren verdienden dan wat je morgen zult verdienen. Dus je hoeft helemaal niets over je (nieuwe) inkomen te verzwijgen.

Mara

Mara

17-01-2019 om 18:49

Berekening KA

De kinderalimentatie wordt bepaald op de kindbehoefte die er was voordat we uit elkaar gingen. De draagkracht, wat we moeten/kunnen bijdragen, wordt bepaald aan de hand van de inkomsten zoals ze nu zijn.
Aangezien de kinderalimentatie op 01 februari ingaat (dus wordt bepaald voor die datum) en mijn contract verruiming pas op 01 februari in gaat, vroeg ik me af van welke salaris dan wordt uitgegaan. Als ik per 01 maart zou beginnen met meer te werken, was dat duidelijk geweest. Dan zou er niet gelijk herberekend worden.
Dat is dus een beetje mijn probleem. Ook omdat het niet zeker is dat die uren zo blijven. Straks wordt het weer minder, is de kinderalimentatie op het hogere bedrag berekend en zie dan maar eens dat het weer teruggedraaid wordt...
Ik hoef niet rijk te worden van de kinderalimentatie, maar ik wil er ook niet straks bij inschieten..

Zeetakje,
Daarom zei ik ook passende hypotheek. Geen tophypotheek. Ik heb er inderdaad niets aan om een huis te kopen dat ik straks niet meer zou kunnen betalen..

Mara

Advocaat

Overleg de berekening van je inkomsten met je advocaat. Vraag is of dat veel invloed heeft als jij ook de totale lasten van de gezamenlijke woning op je neemt, wat neerkomt op het afbetalen van gezamenlijke schulden. Die kun je inbrengen in de berekening.

1 februari

Als de scheiding 1 februari officieel wordt (samenlevingscontract opgezegd, niet meer daar wonen, berekening kinderalimentatie) dan zou ik de eventuele extra inkomsten vanaf 1 februari niet meenemen in het berekenen van de draagkracht. Maar ook in de toekomst: als iemand meer gaat verdienen of minder, dan zou ik gaan andere afspraken maken. Op een gegeven moment ben je ook echt uit elkaar en dan moet ieder weer zijn/haar eigen leven kunnen leiden. Met gelukkige en minder gelukkige omstandigheden.
Je kunt dan vanaf 1 februari ook de toeslagen aanvragen. Daarvoor heeft het hogere salaris wel invloed.

Tsjor

Anoniem

Anoniem

19-01-2019 om 19:54

Toeslagen

Toen ik in een vergelijkbare situatie zat, telde voor de belastingdienst/toeslagen bij de meeste dingen niet het moment van opzeggen van heb samenlevingscontract, maar echt het moment van feitelijke uitschrijving. Ex was hier in mei jaar x weg, maar was pas uitgeschreven rond februari jaar y en pas toen werd ik bij de meeste dingen als alleenstaande ouder gerekend.

Het kan zijn dat dat niet voor alle toeslagen telt. Ik had zelf niet overal recht op, dus dat heb ik niet uitgezocht.

1 februari

Maar ex wil zich toch per 1 februari laten uitschrijven? Dus dan valt alles toch samen op die dag? Tsjor

Mara

Mara

21-01-2019 om 18:50

01 februari

Ja, hier is de belangrijke datum 01 februari.
Einde samenlevingscontract, einde fiscaal partnerschap, uitschrijven van adres en start betalen kinderalimentatie.
Nu komt die datum heel snel dichterbij. Ik ben druk met het omzetten van contracten (nou ja, omzetten... Alles beëindigen en opnieuw afsluiten komt dichter in de buurt.. wat een hoop werk voor niets zeg. Alleen om alles op mijn naam te krijgen. Dat zou toch echt wel een stuk simpeler mogen zijn. Gewoon, naampje aanpassen en klaar. Zelfs het bankrekeningnummer blijft in de meeste gevallen gelijk.

Tsjor, ik denk dat je in je post # 192 geen bedoelt in plaats van gaan? In onderstaande zin?
"Maar ook in de toekomst: als iemand meer gaat verdienen of minder, dan zou ik gaan andere afspraken maken. "

Maar ik ben alleen een beetje bang dat het niet rond komt voor 01 februari. Mijn tegenvoorstel ligt nog bij mijn advocaat, die moet het nog doorsturen (ik had eigenlijk verwacht dat dat vandaag zou gebeuren), dan moet het nog bekeken worden door ex, die er natuurlijk van alles van gaat vinden, het concept OP moet er nog heen en beoordeeld worden door ex...
En wat doe ik dan met mijn (eventueel tijdelijke) uren uitbreiding? Naar 01 maart verplaatsen? Voorlopig mijn mond houden?

Wat is wijsheid in dit geval? Ik wil geen gezeur achteraf maar mezelf ook zeker niet tekort doen.
Straks ga ik meer werken maar hou ik er uiteindelijk minder aan over omdat de kinderalimentatie lager wordt. En dan zijn de uren toch tijdelijk en zie ex dan maar weer eens zover te krijgen dat hij meer gaat betalen..

Mara

Sas

Sas

21-01-2019 om 19:43

Alleen antwoord op de datum van 1 februari qua werken

Wat heel gangbaar is bij een scheiding, is om een peildatum vast te stellen. Dit kan gaan over het spaargeld, de uitgaven maar ook de inkomsten.
jij kunt de inkomsten aangeven met peildatum 1 februari. En alle andere variabelen ook. Dat je daarna tijdelijk meer gaat werken, doet er dan niet toe.

Jullie gaan niet scheiden maar voor jullie situatie lijkt me zo’n peildatum ook prima.

Peildatum

Bij de berekening die voor mij werd genaakt, ging men uit van de meest recente jaaropgaven. Die dateerden van 10 maanden ervoor. Je zou nu kunnen uitgaan van 31 december 2018 en beiden je jaaropgave gebruiken. Dat is recent genoeg hoor, denk ik zo.

Ja, geen

Je hebt gelijk Mara, geen.
Bedoel je trouwens dat er nu nog geen berekening voor kinderalimentatie is gemaakt?

Tsjor

Mara

Mara

21-01-2019 om 21:48

Peildatum

Oké, peildatum lijkt me duidelijk, dan maakt december of januari niet uit denk ik.

En nee, Tsjor, er is nog geen berekening gemaakt. Die wordt pas gemaakt wanneer de omgangsregeling definitief is in verband met de zorgkorting. Ik heb daar diverse keren naar gevraagd. Ook met het voorstel om het alvast te berekenen en daarna pas de zorgkorting er af te halen. Maar zo schijnt het niet te werken..

Mara

Flavia

Flavia

21-01-2019 om 22:04

Wat jullie willen

Het is jullie berekening, julliebepalen hoe je Berend en wanneer je in laat gaan. Wel of geen trema-berekening. Als jullie het met elkaar eens zijn is er geen rechter die er wat van zegt.
Wij hebben überhaupt geen trema berekening gebruikt voor de ka berekening, slechts uitgegaan van de gemiddelde kosten van 1 kind zoals berekend door het Nibud en dat naar rato verdeeld.
Zorgkorting dat was er toen nog niet.
Zo eenvoudig kan het ook.

Zorgkorting

Er wordt wel degelijk eerst een basisberekening voor de KA gemaakt. Stap 2 is de zorgkorting. Als beiden of een van beiden nl in draagkracht tekort komen, vervalt de zorgkorting.

Mara, hebben jullie wel al over de hoogte van de KA gesproken? Volgen jullie de trema-normen?

En over die zorgkorting verder

Spreek goed af wat er gebeurt met de KA als de omgangsregeling wijzigt. Zie mijn draadje. Dat was een hele goede tip daar, maar voor mij mosterd na.

Sas

Sas

21-01-2019 om 22:32

Flavia Zorgkorting is hetzelfde als gemiddelde kosten naar rato

Je berekent de gemiddelde kosten per kind.
Je verdeelt dit bedrag in dagelijkse kosten en niet-dagelijkse kosten. Daar zijn normen voor.
De dagelijkse kosten verdeel je naar rato hoeveel dagen kind per week bij een ouder is. Als die verdeling niet 50/50 is, is er sprake van een zorgkorting. Oftewel ouder B betaalt mee aan de dagelijkse kosten als kind meer bij ouder A is.
De niet-dagelijkse kosten verdeel je onder de ouders, waarbij je rekening houdt met de bestedingsruimte (oftewel ook naar rato, maar dan op basis van inkomen). Dit bedrag is voor kleding, zakgeld, reiskosten, studiekosten, sportclub, etc.

Flavia

Flavia

21-01-2019 om 22:38

Sas

Wij deden 17% van het netto gezinsinkomen inclusief vakantiegeld en 13e maanden wa t 1 kind. Verdeeld naar rato van ons inkomen. Dat bedrag betaald mijn ex aan mij punt.
Niks normen of andere dingen. Verdeling is 60/40 qua tijd.

Die trema norm is leuk maar niet verplicht om te gebruiken.

Hier ook een

Beste mara

Ik heb je verhaal gelezen en hier een soort gelijke situatie. Alleen is mijn ex 10jaar jonger. Ook hij twijfelde uit het niets aan onze relatie. Zei dat er niemand anders was. Liet mij in bochten wringen die ik niet wist daf ze bestonden. Nam zelfs therapie waar ik achteraf van denk wat een show. En halverwege kwam de aap uit de mouw. Meneer had een nieuw vriendinnetje 200km verder. Na 2 mnd twijfelen voor wie hij moest gaan. Was de verliefheid groter dan het houden van. En was hij ineens ongelukkig bij mij. Nu woon ik dus met 2 kids van 4 en 6 alleen en komt alle zorg op mij terecht. Hij fladderd letterlijk door het leven heen. En bijt mij toe dat ik stil moet zijn en het vooral moet accepteren want meneer is een nieuw leven aan het opbouwen.
Zijn kinderen ziet hij nu om het weekend. Maar hij vind dat hij een geweldige ouder is. Achter mijn rug om werd de nieuwr vriendin na amper 5 mnd date geintroduceerd. En lees wij gingen uitelkaar en dat werd ook de datum van hun relatie. De ex schoonfamilie hoor ik letterlijk weinig van als het al niks is. En dat na een relatie van 13 jaar.
En nu word ik bestempeld als een narcist en hij doet alles goed want hij heeft een normale situatie gecreeerd. Ik las met verbazing wat je schreef en ik zit nu amper 8mnd in dit schuitje maar hoor helaas steeds meer van dit soort verhalen. Ik wens je heel veel sterkte toe want ik weet helaas uit voorhand hoe vreselijk deze situatie is.

Veel liefs

Mara

Mara

27-01-2019 om 20:01

Ayms

Jeetje, wat een ellendig verhaal wat jou overkomen is. Maar inderdaad, heel vergelijkbaar met het mijne..
Jij ook sterkte met jouw situatie.

Mara

Mara

Mara

27-01-2019 om 21:14

Update

Na een aantal dagen vol frustraties maar even een update.

Vanaf vandaag komt ex officieel naast ons wonen. Huis van buurvrouw staat inmiddels te koop. Vandaag was ik even weg en toen ik terug kwam stond zijn auto op mijn plek, voor "mijn" huis...

Ex heeft aangegeven zolang de zaak nog niet rond is, nog geen kinderalimentatie te willen betalen. Maar ik "mag" wel alvast alle vaste lasten zoals hypotheek, verzekeringen, energie en dergelijke gaan betalen. Waarvan, dat vertelt hij er even niet bij en zal ook niet zijn probleem zijn..
Verder dwingt hij de kinderen tot contact met buurvrouw "want het is nu eenmaal zo...".
Jongste heeft wel aangegeven dat niet te willen, maar ja, daar wordt weer niet naar geluisterd.
Hij plant weer zonder overleg dingen in "mijn" weekend en ga zo maar weer verder..
Ook daarvan iets zeggen door de kinderen heeft geen enkele zin..

Zijn wil is wet. Zijn wil blijft wet. En ik blijf weer mega gefrustreerd met de ellende zitten..

Mara

Mara

Ik ga even streng zijn.

Je beschrijft gebeurtenissen. Je beschrijft jouw mening over en gevoel bij die gebeurtenissen.

Wat ik niet zie: dat je alles goed aan het regelen bent.

Ik vind dat ongelooflijk. Als jij niet heel snel alles zo goed mogelijk regelt, voor jezelf en voor je kinderen, kun je dit eindeloos blijven doen: gebeurtenissen beschrijven, jouw mening er over beschrijven, jouw gevoel er bij beschrijven.

Het brengt jou nergens.

Zijn wil blijft wet slaat nergens op. Jij moet regelen wat jij kunt regelen. En ik zie het je niet schrijven. Hopelijk ben je het wel aan het doen. En schrijf je het hier niet op. Maar ik ben zo bang voor dat het niet zo is.

Dan is het niet 'zijn wil blijft wet', maar dan heb jij je 'aan de goden overgeleverd'.

Misschien hard en streng, om het zo op te merken, maar Mara, hoe lang doe jij jezelf dit nog aan?

Loopgravenoorlog

Het lijkt alsof jullie nu echt in de fase van een loopgravenoorlog zijn beland. Er zijn nu twee advocaten, er zijn geen goede afspraken, de een gaat verder en de ander nog niet, er komen kleine dingen die heel erg irritant zijn, jij kunt de situatie financieel niet aan, dus blijf je afhankelijk van hem en klagen dat 'zijn wil wet is'.

Ik zie geen perspectief op een snelle verbetering. Twee advocaten brengen geen snelle oplossing, het ouderschapsplan is er nog niet, terwijl hij verder gaat met zijn leven sta jij nog helemaal vast, en de kinderalimentatie zal je hooguit een heel korte tijd wat ademruimte geven, maar meer niet.
Deze loopgravenoorlog kan nog heel lang duren en de ellende zal alleen maar toenemen. Ik ben er echt somber over.

De grote vraag is: wat wil jij nu? Je zult toch in beweging moeten komen, je zult toch iets moeten. Waar ga je je op richten, wat heeft nu prioriteit, wat kun je zelf aan, waar is jouw wil wet? Gegeven alle dingen die je zou willen, maar die niet kunnen. Gegeven ook, dat jij niet kunt bepalen hoe een ander handelt en dat je bij een scheiding de helft van de zeggenschap over je kinderen in feite 'kwijt' bent, omdat die voor de vader is.
De grenzen van jouw wil zijn beperkt tot je eigen handelen en je eigen keuzes, daar is jouw wil wet.
Maar wat wil je daarmee? Wat pak je aan?

Hoe druk ga je je maken over zijn auto op jouw plek? Pak je dat aan? Welke middelen heb je dan? Terugpesten, een kruis op de parkeerplaats kalken, auto bij buurvrouw zetten, of laten gaan? Daarin is jouw wil wet.

Hoe druk ga je je maken over de kinderen en buurvrouw? Ga jij het conflict aan met je ex? Ruzie maken met buurvrouw? Buurvrouw zwart maken? kinderen beschermen? kinderen voor zichzelf op laten komen? Kinderen begeleiden in het nemen van moeilijke stappen? Ook hierin is jouw wil wet.

Financiële afspraken, daar zijn regels en wetten voor. en die regels en wetten hebben bepaalde gevolgen, daar heb je weinig over te zeggen.

Kosten van de woning, ook daar zijn regels en wetten voor, met name voor de lasten van de hypotheek: jullie zijn beiden aansprakelijk voor het volledige bedrag. Als jij het niet kunt betalen en hij het niet wil betalen, dan ontstaat er een betalingsachterstand, waarbij de bank in kan grijpen. De opties die je hebt hierin zijn al genoemd: verkopen of overnemen. Je hebt al aangegeven dat beide opties problemen hebben: verkopen geeft restschuld en overnemen kan alleen als hij genoeg bijdraagt aan (kinder)alimentatie, wat hij nu nog niet doet en wat hij in elk geval maar een zeer korte tijd hoeft te doen. Toch zal er iets moeten gebeuren. Welk kwalijk gevolg kies je? Ook hierin is jouw wil wet, maar je zult wel iets moeten willen. Beslissingen uitstellen heeft ook consequenties:zoals je nu gemerkt hebt.

En dan is er nog je eigen leven. Je hebt ander werk gevonden, je kunt meer uren werken, je hebt je vriendinnen, je beweging, de kinderen. Het kan zijn dat dit voorlopig genoeg is, het kan zijn dat je andere dingen wil in je leven. Ook hier is je wil wet.

Beperk je weer tot de cirkel waarop je invloed hebt, waar jouw wil wet is. En buit dat zoveel mogelijk uit.

Tsjor

Fransien

Fransien

28-01-2019 om 12:30

De weekenden zijn verdeeld maar de hypotheek is gezamenlijk

Hij heeft zijn weekend, jij hebt jouw weekend.
Als hij in zijn weekend iets met de kinderen wil doen -> prima
Als hij in jouw weekend iets met de kinderen wil doen -> alleen als jij toestemming geeft

Soms is het nodig om duidelijk te zijn.

Wat hypotheek betreft, dat is ook heel duidelijk, jullie zijn samen aansprakelijk voor het totale bedrag en als jij niet betaalt komt de bank het bij hem halen.

Ga nu als de wiedeweerga de financien regelen met je advocaat.

Helaas

De bank gaat dat niet doen, die gaat niet achter de niet-betalende ex aan.

Bij Vereniging eigen huis vind je het advies om er vooral samen uit te komen. En als dat niet lukt:

'Ex-partner betaalt niet mee
Als de hypotheek op naam van beiden staat, ben je samen verantwoordelijk voor de betaling van hypotheeklasten. Je kunt samen afspreken hoe je de lasten onderling verdeelt. Bij deze verdeling speelt mee wie van jullie beiden de woning bewoont en welk inkomen jij en jouw ex-partner hebben. Maar wat kun je doen als je ex-partner niet meer wil of kan betalen? Probeer in goed overleg een oplossing te vinden, eventueel met behulp van een mediator. Lukt dat niet, dan kun je het volgende doen:

- Schrijf je ex-partner een aangetekende brief. Hierin stel je hem of haar in gebreke en stel je een termijn waarbinnen je ex-partner alsnog aan je moet betalen. Gangbaar is een termijn van twee weken.
- Reageert je ex-partner niet of afwijzend? Schakel dan juridische hulp in.'

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.