Echtscheiding en erna

Moedervan...
11-09-2025 om 19:07
Onderhoudsbijdrage als jongmeerderjarige een bbl opleiding volgt
Heb een kind die 18 jaar is geworden en gaat nu een bbl opleiding volgen. Betaal alimentatie vanaf dat mijn kind 18 jaar is geworden. Gewoon het normale bedrag wat ik altijd heb betaald toen mijn kind minderjarig was.
Maar nu dat mijn kind een bbl opleiding volgt heeft mijn kind eigen inkomsten (rond de 800 euro). Mijn kind geeft aan meer nodig te zijn dan is uitgesproken (wordt hoogstwaarschijnlijk weer door ex opgestookt). Woont nog thuis geen gekke dingen.
Er is geen overleg mogelijk dus dat moet dan opnieuw berekend worden.
Heeft er iemand ervaring met zo'n berekening in dezelfde situatie? Heb alles uitgezocht en kom van alles tegen op internet. Ook een wsf norm en als kind eigen inkomsten heeft dat je dan niks meer hoeft te betalen. Helaas wil mijn kind niet normaal in overleg.
Hoor graag jullie ervaringen.

tsjor
12-09-2025 om 09:13
Mijn ex stopte als de kinderen 18 zijn. Als ze iets nodig hadden konden ze dat vragen. Jongens waren daar stug in. Dochter niet (pap, ik ben in de stad, heb je zin om te komen (en mijn nieuwe schoenen te betalen)). Ex faciliteerde ondertussen uit zichzelf wel zaken als een laptop, telefoon of fiets. Prima. Van plicht naar gift.
Dat kan ook: stoppen met de alimentatieplicht en overgaan tot: geef maar aan wat je concreet nodig hebt (nieuwe schoenen bijvoorbeeld).

linn19
12-09-2025 om 09:32
Moedervan... schreef op 12-09-2025 om 08:47:
Mijn kind wil meer en ik wil gewoon doorbetalen. Dus wil een herberekening aanvragen ben wel benieuwd of er iemand is die dit heeft ervaren en hoe dit heeft uitgepakt.
Maar jij hoeft niks aan te vragen als zoon meer wil dan alimentatiebedrag. Dat moet zoon doen.
Als jij zelf een aanvraag wil gaan doen moet dat gaan over het door jou te betalen alimentatiebedrag.
Dus dan word de vraagstelling voor herberekening, alimentatie bedrag verlagen of op nihil stellen door gewijzigde omstandigheden zoon.
Dan ga jij je zoon dus voor de rechter dagen als ik het zo begrijp.

Temet
12-09-2025 om 09:35
Bij mijn weten kan je bij het LBIO een berekening laten maken op basis van dezelfde normen die de rechter ook hanteert. Misschien kan je dat afspreken? Dat kost geloof ik maar een paar tientjes, dat krijg je nergens goedkoper. Belangrijk is wel dat jij en kind netjes alle relevante informatie aanleveren

Anoniemvoornu
12-09-2025 om 09:36
linn19 schreef op 12-09-2025 om 09:32:
[..]
Maar jij hoeft niks aan te vragen als zoon meer wil dan alimentatiebedrag. Dat moet zoon doen.
Als jij zelf een aanvraag wil gaan doen moet dat gaan over het door jou te betalen alimentatiebedrag.
Dus dan word de vraagstelling voor herberekening, alimentatie bedrag verlagen of op nihil stellen door gewijzigde omstandigheden zoon.
Dan ga jij je zoon dus voor de rechter dagen als ik het zo begrijp.
Dit, je kan toch gewoon doorbetalen en dan als je zoon dat niet voldoende vind moet hij actie ondernemen.

Moedervan...
12-09-2025 om 09:39
Is inderdaad niet helemaal duidelijk. Er worden niet echt bedragen genoemd alleen de wsf norm verder niet.
Vind dat het soms wel iets te makkelijk gemaakt wordt. Ouders moeten maar betalen terwijl kind al inkomen heeft en je thuis misschien ook nog kinderen hebt en die daar wel voor moeten werken/sparen. Wil verder niet te moeilijk doen maar komen er samen helaas niet uit. Daarom moet het maar op deze manier.

MamaE
12-09-2025 om 09:53
Op zich is het niet zo gek als de behoeften met 18 jaar stijgen als een kind bijvoorbeeld gaat studeren. Maar in het geval van een BBL-opleiding en dus een eigen inkomen vind ik een verhoging niet logisch. Ik vind een inkomen van 800 euro overigens niet 'volledig in eigen onderhoud kunnen voorzien', maar als je nog thuis woont, zou dat voldoende moeten zijn om van te leven. Zeker als er ook nog zorgtoeslag en zo bij komt.
Wat kind bij de andere ouder bijdraagt in de kosten is een afspraak tussen de andere ouder en kind, niet iets wat jij op moet lossen.
Ik zou zeggen dat je blijft betalen wat je nu betaalt en als kind meer wil, kan het dat zelf aanvragen. De kans dat dat verzoek wordt gehonoreerd lijkt me niet heel groot.
Wel vervelend, een rechtszaak met je eigen kind. Ik zou kijken of dat via het LBIO kan.

linn19
12-09-2025 om 09:56
Moedervan... schreef op 12-09-2025 om 09:39:
Is inderdaad niet helemaal duidelijk. Er worden niet echt bedragen genoemd alleen de wsf norm verder niet.
Vind dat het soms wel iets te makkelijk gemaakt wordt. Ouders moeten maar betalen terwijl kind al inkomen heeft en je thuis misschien ook nog kinderen hebt en die daar wel voor moeten werken/sparen. Wil verder niet te moeilijk doen maar komen er samen helaas niet uit. Daarom moet het maar op deze manier.
Dus jij wilde eerst het alimentatiebedrag gewoon door blijven betalen aan hem en nu hij meer wil en jullie er niet uitkomen ga jij uit rancune herberekening aanvragen bij rechtbank om alimentatie te verlagen of op nihil laten zetten?

Temet
12-09-2025 om 09:59
Hier is de link: https://lbio.nl/berekenen-alimentatie/ . De inflatie heeft ook bij het LBIO toegeslagen zie ik, want het kost inmiddels 125 euro. Nog altijd goedkoper dan wanneer je het door een andere deskundige laat doen.
Ik zou dit voorstellen aan kind, en ik zou de kosten voor die berekening dan zelf dragen, als dat kan. En dan dus van tevoren afspreken dat jullie de uitkomst van die berekening respecteren. Je kan misschien ook nog afspreken dat als de berekening uitkomt op een lager bedrag dan je nu betaalt, je evengoed het huidige bedrag blijft betalen. Nou ja, je kan afspreken wat je wilt, natuurlijk.
Hoe dan ook: als je kind hierin mee wil gaan lijkt mij dat de meest efficiënte manier om de discussie de wereld uit te helpen.

Anoniemvoornu
12-09-2025 om 10:22
Moedervan... schreef op 12-09-2025 om 09:39:
Ik moet eerlijk zeggen dat je houding , zal wel opgestookt zijn door ex , ouders moeten maar betalen .... een gesprek ook best moeilijk maakt imo . En of je nu wel of niet gelijk hebt de manier waarop je erin staat niet helpend is voor een goede relatie met je kind. Nu zou het mij niet verbazen als het op een paar 10tjes verschil uiteindelijk gaat en of je nu wel of niet gelijk krijgt via de rechtbank je de band onherstelbaar beschadigd, zeker als er bepaald wordt dat kind wel iets extra verdiend.

Izza
12-09-2025 om 10:48
linn19 schreef op 12-09-2025 om 08:53:
Dat helemaal stoppen vind ik overal wel onduidelijk beschreven.
"Als kind in eigen levensbehoefte kan voorzien"
Er worden nooit bedragen genoemd wanneer iemand in eigen levensbehoefte kan voorzien.
De advocaat kijkt hierbij naar de wettelijke normen. In dit geval het minimumjeugloon.

Moedervan...
12-09-2025 om 11:02
Vind het ook zeker vervelend en probeer het te voorkomen dat het tot een rechtszaak wordt. Heb van alles geprobeerd om voor te stellen berekening via lbio zodat het voor mijn kind helder is wat redelijk is. Maar wil niet overleggen. Dan is het toch ook niet zo raar dat ik er op ten duur anders in ga staan? Heb juist niks geuit over mijn ex tegenover mijn kind. Probeer open te zijn maar kom niet binnen wat ik ook probeer.
Maar heb deze vraag gesteld juist omdat ik graag ideeën wil horen wat ik dan nog meer kan proberen zodat het geen rechtszaak wordt en hoe anderen het hebben opgelost.

Jonagold
12-09-2025 om 11:09
Nogmaals, jij hoeft niets te doen, als je kind meer wil, dan moet je kind daar wat voor doen. En van hele goede huize komen wil een rechter meer alimentatie toekennen... Dus dat zou ik zo zeggen. "Lieverd, ik betaal gewoon wat ik moet, als je meer wil zul je naar de rechter moeten. Wil je dat niet, dan kun je het LBIO vragen om een berekening, daar wil ik dan zeker naar kijken/in meegaan. Maar ik ga niet meer betalen alleen maar omdat jij dat graag wil."

Ysenda
12-09-2025 om 11:37
Moedervan... schreef op 12-09-2025 om 11:15:
Dat kan ik ook gewoon doen en dan zien hoe het dan gaat.
Dank je.
Dat is de beste methode, want dan zou hij niet alleen van jou een bijdrage moeten vragen maar ook van zijn andere ouder, want die betaald in principe de alimentatie in natura. Beide ouders moeten bijdragen in de kosten.

Temet
12-09-2025 om 12:46
Helemaal eens met Jonagold. Jammer dat hij geen berekening via het LBIO accepteert, en jammer dat dit zo moet.