Echtscheiding en erna
tsjor
13-10-2025 om 08:01
ouderschapsplan
Naar aanleiding van een ander bericht op het forum en de situatie bij een van mijn kinderen vraag ik me af: wat regel je eigenlijk in een ouderschapsplan?
Bijvoorbeeld: de gedetailleerde afspraken over wanneer kinderen een nieuwe liefde mogen ontmoeten; irritaties als er logeerpartijen zijn terwijl de ex voor de kinderen zou moeten zorgen etc.
Ik lees dat je moet vastleggen hoe je de kinderen bij het ouderschapsplan hebt betrokken, hoe dan (reclame: scheiding is niet jouw zorg)?
Hoe doe je dat met een kindrekening, bedragen, afspraken over uitgaven etc.. Ik lees en hoorde wel eerder spreken over de behoeftes van een kind, daar is een tabel voor. Maar dat gaat ook over huisvesting en voeding. Ik neem aan dat je dat niet op een kindrekening gaat zetten.
Zelf had ik een ouderwetse regeling: een keer in het weekend omgang met vader. Daar was toen ook geen reden voor om dat te veranderen gezien de problematiek die er speelde, maar ik vind de gedeelde verantwoordelijkheid op zich wel beter. Maar wat ik lees is dat het in dat ouderschapsplan wel veel verder gaat dan praktische afspraken over de dagen bijvoorbeeld. Ouderschapsplannen lijken ook de basis te zijn voor meer vechtscheidingen.
Dus ik ben benieuwd, wat werkt goed en wat niet?
tsjor
02-12-2025 om 08:49
Dan moet je wel de bereidheid hebben om rechtszaken hierover te gaan voeren. Kun je dat ook in het ouderschapsplan zetten: na de scheiding gaan we geen rechtszaken meer voeren?
Ysenda
02-12-2025 om 09:40
tsjor schreef op 02-12-2025 om 08:49:
Dan moet je wel de bereidheid hebben om rechtszaken hierover te gaan voeren. Kun je dat ook in het ouderschapsplan zetten: na de scheiding gaan we geen rechtszaken meer voeren?
volgens mij kun je er alles in zetten, het heeft geen vast format. Wat al aangeeft wat een wassenneus het is want het voeren van een rechtszaak is gewoon een wettelijke manier om conflicten op te lossen. Doen we geen rechtszaak, stuur ik een knokploeg op je af....
Izza
02-12-2025 om 10:45
Je moet het zien als een basis van waaruit je gaat samenwerken als partners. Rechters kijken er wel degelijk naar bij conflicten. Maar ook nieuwe omstandigheden zullen worden betrokken. En behalve alimentatie en een verdeling van kosten is omgang of het houden aan afspraken niet af te dwingen in de praktijk. Als ik mijn kind iedere week aan iemand wil voorstellen of besluit dat ik kind niet meer ophaal. Dan begint een ander weinig. Een verhuizing kan je niet tegenhouden. Het enige wat een rechter kan doen is de omgang aanpassen en het belang van het kind zal zijn om te blijven waar het al was (in A bijvoorbeeld). Dan zal de ouder in A voortaan meer moeten doen. En de ouder in B een weekend regeling krijgen. Je kunt de ouder niet verplichten terug te gaan naar A of kind vaker te komen ophalen als hij dat niet wil.
Ook kan een rechter vervangende toestemming geven (bijvoorbeeld voor een behandeling of vakantie).
En rechtszaken kosten bakken met geld en veel negatieve energie.
tsjor
02-12-2025 om 10:47
Ysenda schreef op 02-12-2025 om 09:40:
[..]
volgens mij kun je er alles in zetten, het heeft geen vast format. Wat al aangeeft wat een wassenneus het is want het voeren van een rechtszaak is gewoon een wettelijke manier om conflicten op te lossen. Doen we geen rechtszaak, stuur ik een knokploeg op je af....
Er zijn ook andere manieren om om te gaan met conflicten, behalve een rechtszaak of een knokploeg.
AnnaPollewop
02-12-2025 om 12:40
tsjor schreef op 02-12-2025 om 10:47:
[..]
Er zijn ook andere manieren om om te gaan met conflicten, behalve een rechtszaak of een knokploeg.
Zeker, je kunt ook gewoon aan alles toegeven, of net doen of er geen conflict is, of alles in alle redelijkheid proberen uit te praten, maar uiteindelijk kun je alleen beslissen over je eigen kant van de zaak en niet over wat de ander doet. Dus daar blijf je toch mee zitten.
Dan kan ik me voorstellen dat je liever hebt dat die ander een rechtzaak op je afstuurt dan een knokploeg.