Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderschapsplan

Er is een ouderschapsplan, waarop mijn zoontje van woensdag na school t/m vrijdag bij mijn ex is en om het weekend. Echter ben ik erachter gekomen dat mijn ex op woensdag gewoon werkt als mijn zoontje daar is, naar eigen zeggen lange dagen maakt als mijn zoontje daar niet is. Hij moet mijn zoontje op donderdag/vrijdag naar school brengen met een half uur reistijd. Ik ben vrij op woensdag en zou daardoor tijd hebben om mijn zoontje op te vangen en tijd met hem door te brengen, echter is de reactie van mijn ex dat het zijn dag is en het niet uitmaakt hoe hij hem indeelt. Ik vind het onterecht dat mijn zoontje daar een hele dag alleen is, terwijl hij hier alle aandacht zou kunnen krijgen, spelen met vriendjes etc. (School is hier 10 minuten vandaan). Ik maak me zorgen om het feit dat mijn ex zegt lange dagen te werken en avonden, of hij mijn zoontje wel veilig naar school kan brengen. Zoontje geeft zelf aan de ritten naar school vanuit hem niet leuk te vinden, te lang. Ben bang dat het welzijn van mijn zoontje eronder leidt. Wat vinden jullie? Stel ik me aan?

Je hebt het over zoontje, dan verwacht ik een 4- of 5-jarige, hoe oud is hij?

Wat voor werk doet je man? Is hij thuis aan het werk? Ik denk het niet, omdat je aangeeft dat je zoontje alleen thuis is. Hoe oud is je zoontje - is het veilig wanneer hij alleen thuis is? En je geeft aan dat je zoontje de ritten naar school te lang vindt. Maar wat vindt hij van 'alleen' daar zijn, vindt je zoontje dat ook vervelend (of, als hij een jaar of 12 is - juist heerlijk dat hij het rijk alleen heeft...)

Annoniemm

Annoniemm

16-12-2025 om 15:12 Topicstarter

Nowee schreef op 16-12-2025 om 13:22:

Je hebt het over zoontje, dan verwacht ik een 4- of 5-jarige, hoe oud is hij?

Ja sorry, inderdaad 4 jaar

Annoniemm

Annoniemm

16-12-2025 om 15:15 Topicstarter

TineWinkel schreef op 16-12-2025 om 13:34:

Wat voor werk doet je man? Is hij thuis aan het werk? Ik denk het niet, omdat je aangeeft dat je zoontje alleen thuis is. Hoe oud is je zoontje - is het veilig wanneer hij alleen thuis is? En je geeft aan dat je zoontje de ritten naar school te lang vindt. Maar wat vindt hij van 'alleen' daar zijn, vindt je zoontje dat ook vervelend (of, als hij een jaar of 12 is - juist heerlijk dat hij het rijk alleen heeft...)

Niet helemaal duidelijk verwoord zie ik, alleen in andere kamer bedoel ik. ex werkt dan thuis maar heeft geen zicht. Ik vind het vooral sneu dat er dan geen aandacht voor mijn zoontje is, terwijl ik hem die wel kan geven.

Annoniemm schreef op 16-12-2025 om 15:12:

[..]

Ja sorry, inderdaad 4 jaar

Een kind van 4 dat de hele dag alleen thuis is zonder toezicht' dat kan toch niet. Volgens mij is dat zelfs strafbaar of werkt vader thuis? 

Een kind hoeft echt niet een hele dag de volledige aandacht van één ouder. Ik denk dat je het los moet laten. De afstand is vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. Vader is thuis, dus hij heeft toezicht. 
Je kunt aanbieden aan de vader om de woensdag te ruilen, je kunt ook kijken of je zelf op woensdag extra kunt werken. 

Annoniemm

Annoniemm

17-12-2025 om 07:39 Topicstarter

tsjor schreef op 17-12-2025 om 07:22:

Een kind hoeft echt niet een hele dag de volledige aandacht van één ouder. Ik denk dat je het los moet laten. De afstand is vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. Vader is thuis, dus hij heeft toezicht.
Je kunt aanbieden aan de vader om de woensdag te ruilen, je kunt ook kijken of je zelf op woensdag extra kunt werken.

Toezicht? Hij zit in een andere kamer. Dus in direct geen toezicht. En volledige aandacht hoeft niet nee, maar het is geen puber. 

Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 07:39:

[..]

Toezicht? Hij zit in een andere kamer. Dus in direct geen toezicht. En volledige aandacht hoeft niet nee, maar het is geen puber.

Je bemoeit je teveel met je ex.
Je kind vind een half uur reistijd niet leuk. Hier kun je niet zoveel aan doen. 
Je ex maakt lange werkdagen als kind er niet is. Niet jouw zaak. 
1 dag thuiswerken met kind hoeft echt niet ten koste gaan van kind. Of zielig te zijn. 
Ik ben ook aan het werk op dit moment. 
Mijn kind van 2 zit lekker met zijn speelgoed te spelen en ik ben dingen aan het regelen voor het kerstdiner op mijn werk. 

Annoniemm

Annoniemm

17-12-2025 om 09:02 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 17-12-2025 om 08:53:

[..]

Je bemoeit je teveel met je ex.
Je kind vind een half uur reistijd niet leuk. Hier kun je niet zoveel aan doen.
Je ex maakt lange werkdagen als kind er niet is. Niet jouw zaak.
1 dag thuiswerken met kind hoeft echt niet ten koste gaan van kind. Of zielig te zijn.
Ik ben ook aan het werk op dit moment.
Mijn kind van 2 zit lekker met zijn speelgoed te spelen en ik ben dingen aan het regelen voor het kerstdiner op mijn werk.

Ik bemoei me niet met mijn ex, stel alleen wat voor en wat ik ervan vind. Het gaat ook om mijn kind. En die geeft aan het heel vervelend te vinden, en het gaat niet om 1 dag werken als hij daar is. En het gaat wel ten koste van het kind, gezien die heel duidelijk aangeeft daar niet heen te willen! Snap echt wel dat je soms iets moet doen. De dagen die hij maakt zijn onverantwoord als hij daarna met een kind in de auto moet zitten voor een half uur! 

Gaat je kind naar school op woensdag ochtend of is hij heel de dag vrij? Zeker als kind pas 4 is kan een dagje/middagje rustig zelf spelen/knutsellen juist wel heel goed zijn even lekker weinig prikkels.

Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 09:02:

[..]

Ik bemoei me niet met mijn ex, stel alleen wat voor en wat ik ervan vind. Het gaat ook om mijn kind. En die geeft aan het heel vervelend te vinden, en het gaat niet om 1 dag werken als hij daar is. En het gaat wel ten koste van het kind, gezien die heel duidelijk aangeeft daar niet heen te willen! Snap echt wel dat je soms iets moet doen. De dagen die hij maakt zijn onverantwoord als hij daarna met een kind in de auto moet zitten voor een half uur!

Wat voor dagen draait hij? Slaapt hij niet? 

Vind het wel vreemd dat er zo'n verdeling dan is afgesproken voor de woensdagmiddag. En is die half uur reistijd alleen heen naar school? Is het nog steeds zo dat kinderen op woensdag ook eerder vrij zijn? De woensdagmiddag zou juist zijn voor kind voor speelafspraakjes, gewoon lekker buitenspelen,sport ed.  Hebben jullie het daar nooit over gehad? Waarom ben bij de scheiding met die woensdagmiddag zo te verdelen akkoord gegaan? 

Annoniemm

Annoniemm

17-12-2025 om 09:08 Topicstarter

linn19 schreef op 17-12-2025 om 09:05:

Vind het wel vreemd dat er zo'n verdeling dan is afgesproken voor de woensdagmiddag. En is die half uur reistijd alleen heen naar school? Is het nog steeds zo dat kinderen op woensdag ook eerder vrij zijn? De woensdagmiddag zou juist zijn voor kind voor speelafspraakjes, gewoon lekker buitenspelen,sport ed. Hebben jullie het daar nooit over gehad? Waarom ben bij de scheiding met die woensdagmiddag akkoord gegaan?

Toen ging de kleine nog niet naar school, het zou gewijzigd worden als hij naar school ging. Maar nu doet mijn ex dwars. Zoontje heeft continu rooster dus elke dag om dezelfde tijd uit. Ja het is een half uur heen en een half uur terug, dus uur reistijd in totaal naar hem op 1 dag. Ik heb het inderdaad over sporten, zwemmen en alles met hem gehad. Maar hij wil niet meedenken, zijn enige antwoord is. Dit staat vast en ik werk dan. 

Annoniemm

Annoniemm

17-12-2025 om 09:09 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 17-12-2025 om 09:04:

[..]

Wat voor dagen draait hij? Slaapt hij niet?

Dagen van 14 uur! Ook in de avond. Dus ja of hij slaapt geen idee, maar als ik hem zie ziet hij er doodvermoeid uit. 

Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 09:08:

[..]

Toen ging de kleine nog niet naar school, het zou gewijzigd worden als hij naar school ging. Maar nu doet mijn ex dwars. Zoontje heeft continu rooster dus elke dag om dezelfde tijd uit. Ja het is een half uur heen en een half uur terug, dus uur reistijd in totaal naar hem op 1 dag. Ik heb het inderdaad over sporten, zwemmen en alles met hem gehad. Maar hij wil niet meedenken, zijn enige antwoord is. Dit staat vast en ik werk dan.

Staat er in het ouderschapsplan ook beschreven dat het gewijzigd zou worden als zoon naar school zou gaan en hoe jullie dat moeten aanpakken?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.