Echtscheiding en erna
Annoniemm
16-12-2025 om 12:38
Ouderschapsplan
Er is een ouderschapsplan, waarop mijn zoontje van woensdag na school t/m vrijdag bij mijn ex is en om het weekend. Echter ben ik erachter gekomen dat mijn ex op woensdag gewoon werkt als mijn zoontje daar is, naar eigen zeggen lange dagen maakt als mijn zoontje daar niet is. Hij moet mijn zoontje op donderdag/vrijdag naar school brengen met een half uur reistijd. Ik ben vrij op woensdag en zou daardoor tijd hebben om mijn zoontje op te vangen en tijd met hem door te brengen, echter is de reactie van mijn ex dat het zijn dag is en het niet uitmaakt hoe hij hem indeelt. Ik vind het onterecht dat mijn zoontje daar een hele dag alleen is, terwijl hij hier alle aandacht zou kunnen krijgen, spelen met vriendjes etc. (School is hier 10 minuten vandaan). Ik maak me zorgen om het feit dat mijn ex zegt lange dagen te werken en avonden, of hij mijn zoontje wel veilig naar school kan brengen. Zoontje geeft zelf aan de ritten naar school vanuit hem niet leuk te vinden, te lang. Ben bang dat het welzijn van mijn zoontje eronder leidt. Wat vinden jullie? Stel ik me aan?
linn19
17-12-2025 om 14:56
Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 14:51:
[..]
Spreek hem daar zo ook niet op aan als ik hem spreek, maar dat leek mij vrij duidelijk.
Ik bedoel dit echt niet lullig maar als jij net zo communiceert met je ex als je hier in dit topic doet ga je echt niks positiefs bereiken.
linn19
17-12-2025 om 15:04
Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 14:46:
[..]
zeg ook niet dat die niet legitiem is. Het liefst alles tegelijk maar heel eerlijk denk ik dat dat gelijk voor weerstand zorgt. Dus dan denk ik verstandig om het woensdag probleem op te lossen, hierdoor wordt in feiten het reizen ook al iets meer beperkt natuurlijk.
Als je je zorgen maakt om welzijn van je zoontje zou niet de weerstand van je ex jouw leidraad moeten zijn.
Als jij alleen die woensdag wil veranderen zit je zoontje nog steeds met de rest en jij blijft je nog steeds zorgen maken om zijn welzijn dus wat los je dan eigenlijk op?
Zulke vragen zou je jezelf eerst moeten stellen.
Annoniemm
17-12-2025 om 15:15
linn19 schreef op 17-12-2025 om 15:04:
[..]
Als je je zorgen maakt om welzijn van je zoontje zou niet de weerstand van je ex jouw leidraad moeten zijn.
Als jij alleen die woensdag wil veranderen zit je zoontje nog steeds met de rest en jij blijft je nog steeds zorgen maken om zijn welzijn dus wat los je dan eigenlijk op?
Zulke vragen zou je jezelf eerst moeten stellen.
Als de woensdag al veranderd, betekent het dat mijn zoontje nog maar 1 dag doordeweeks de ritten heeft. Natuurlijk veranderd dat niet gelijk het welzijn, dat snap ik ook. Maar wellicht is het net genoeg, dat mijn ex, meer rust krijgt, waardoor hij er minder vermoeid uitziet. Natuurlijk is het beste voor mijn zoontje als hij gewoon doordeweeks een vast plek heeft, maar mijn ex kennende gaat hij daar nooit direct mee akkoord, met de woensdag wil ik hem ontlasten en geef ik mijn zoontje meer rust en hoop ik dat hij daardoor ook gewoon weer meer zin krijgt om die kant op te gaan ipv dat hij dat nu eigenlijk niet wilt.
Annoniemm
17-12-2025 om 15:16
linn19 schreef op 17-12-2025 om 14:56:
[..]
Ik bedoel dit echt niet lullig maar als jij net zo communiceert met je ex als je hier in dit topic doet ga je echt niks positiefs bereiken.
Dat snap ik, en dat mag je ook gewoon aangeven. Maar nee, hier zit ook gewoon frustratie bij en nee dat moet ik niet hier plaatsen dat snap ik. Maar naar hem typ ik en lees ik er daarna nog 100x overheen of wacht 1 dag met verzenden zegmaar. Ik kan nogal direct en bod uit de hoe komen, dat weet ik maar daar houdt ik naar hem echt wel rekening mee. Toch lief dat je het aangeeft,
Anoniemvoornu
17-12-2025 om 15:43
Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 14:02:
[..]
Je kunt ook overal overstruikelen he! Thuis met hem te spelen! Hij is aan het werk. Zoontje wil graag dat hij met hem speelt thuis. Kortom zoontje vraagt om tijd en aandacht.
Dat kun je ook over jou zeggen.. je struikelt over alles wat je ex doet.. dat je zoontje het niet leuk vind dat papa werkt op woensdag is heel vervelend maar dat is nu eenmaal hoe het is ' mischien helpt een aflevering Bluey kijken hiermee ' daar komt het regelmatig voor dat papa thuiswerkt/mama de wc repareert en daardoor geen tijd heeft om mee te spelen
Izza
17-12-2025 om 15:52
Jouw ex mag zelf bepalen hoe hij zijn tijd in wil delen. Dat hij weinig aandacht kan geven of lang (een half uur is echt niet lang) is vervelend. Maar het gaat jou niet aan. Het is zijn tijd en hij is thuis. Zoon kan zichzelf vermaken in de woning van vader en uitrusten van een dag school. Dat vader veel werkt of moe is is niet aan jou. Stel vader brengt kind naar een oppas of nieuwe vlam. Ook dat mag. Het is zijn tijd en zijn regels.
Jij mag vragen of het anders kan. Maar dat scheelt ex een hele dag minder met zijn zoon. Hij mag weigeren en geen rechter zal daar iets aan doen. Dit is geen sprake van onveiligheid of verwaarlozing. Dat is het geval als kind alleen zou zijn.
linn19
17-12-2025 om 15:54
Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 15:15:
[..]
Als de woensdag al veranderd, betekent het dat mijn zoontje nog maar 1 dag doordeweeks de ritten heeft. Natuurlijk veranderd dat niet gelijk het welzijn, dat snap ik ook. Maar wellicht is het net genoeg, dat mijn ex, meer rust krijgt, waardoor hij er minder vermoeid uitziet. Natuurlijk is het beste voor mijn zoontje als hij gewoon doordeweeks een vast plek heeft, maar mijn ex kennende gaat hij daar nooit direct mee akkoord, met de woensdag wil ik hem ontlasten en geef ik mijn zoontje meer rust en hoop ik dat hij daardoor ook gewoon weer meer zin krijgt om die kant op te gaan ipv dat hij dat nu eigenlijk niet wilt.
Ik ben zelf niet zo'n fan van zo'n insteek. Je brengt het naar je ex onder mom van ontlasten van hem maar je bedoeling is zoontje bij jou opvangen op de woensdag. Zo'n insteek is zwak,omslachtig en eigenlijk ook niet eerlijk.
Je intentie is dus anders dan je doet voorkomen en dat maakt jouw positie juist zwakker want als jou ex zegt " ik hoef niet ontlast te worden,punt" ben jij uitgepraat en dan?
Tijgeroog
17-12-2025 om 18:44
Annoniemm schreef op 17-12-2025 om 11:25:
[..]
hij zegt dat papa geen tijd voor hem heeft, hij altijd overal mee naar toe moet en geen kans heeft om thuis te spelen, verder krijg ik er niet veel uit. Wil ook niet pushen op een kind van 4 omdat eruit te krijgen. Maar dit was ook al voor zijn schooltijd en nu komt de reistijd daarbij die die ook niet leuk vind. Dus word het een opstapeling.
Goh, ik vind dat best veel voor een kind van 4 om allemaal uit zichzelf te vertellen.
Overigens hebben veel jonge kinderen geen zin om van de ene naar de andere ouder te verkassen, maar hebben ze het best naar hun zin als ze er zijn.
AnnaPollewop
17-12-2025 om 19:47
Bekijk het eens vanuit je ex, als hij de woensdag opgeeft dan is hij ook die avond en nacht kwijt. En hij krijgt er niks voor terug.
Terwijl hij zich blijkbaar een slag in de rondte werkt.
Hij zal dat allemaal niet doen om jou dwars te zitten en ook niet om zijn zoontje ongelukkig te maken. Hoe gaat het dan op de donderdag en de vrijdag? Zit je zoontje daar dan ook alleen?
En is dat minder erg omdat jij dan geen vrij hebt?
Is het geen optie dat je zoontje de middagen dat hij bij zijn vader is naar de BSO gaat (direct uit school) en dat vader hem pas om half zes daar ophaalt? Dat kunnen jullie dan samen betalen en dan zit het kind niet alleen maar ook niet bij jou.
Annoniemm
17-12-2025 om 20:06
AnnaPollewop schreef op 17-12-2025 om 19:47:
Bekijk het eens vanuit je ex, als hij de woensdag opgeeft dan is hij ook die avond en nacht kwijt. En hij krijgt er niks voor terug.
Terwijl hij zich blijkbaar een slag in de rondte werkt.
Hij zal dat allemaal niet doen om jou dwars te zitten en ook niet om zijn zoontje ongelukkig te maken. Hoe gaat het dan op de donderdag en de vrijdag? Zit je zoontje daar dan ook alleen?
En is dat minder erg omdat jij dan geen vrij hebt?
Is het geen optie dat je zoontje de middagen dat hij bij zijn vader is naar de BSO gaat (direct uit school) en dat vader hem pas om half zes daar ophaalt? Dat kunnen jullie dan samen betalen en dan zit het kind niet alleen maar ook niet bij jou.
hij ging naar de BSO, want dat wilde hij graag. Maar daar heeft hij hem ineens vanaf gehaald want dat was te veel gedoe met ophalen. Op vrijdag werkt mijn ex niet heeft hij heel dag met hem (na school dan) en donderdag werkt hij de ochtend (althans wat ik begreep). Dus zou hij ‘s middags vrij zijn.
MamaE
17-12-2025 om 22:22
In principe ga je niet over hoe vader zijn tijd met kind indeelt, maar ik vind het krom om een kind de hele middag alleen in een kamer te zetten terwijl de andere ouder die dag vrij is en BSO te ingewikkeld is. Ik kan me voorstellen dat bij jou zijn of op de BSO zijn voor een kind leuker is dan in zijn eentje thuis afgezonderd. Het lijkt me ook niet in het belang van het kind.
Ik zou het gesprek insteken op 'zoontje geeft aan het niet leuk te vinden om de hele middag zichzelf te moeten vermaken' en niet op hem ontlasten of wat jij wil en vindt.
Is het ook een optie als ophalen van de BSO teveel gedoe is dat jij je zoontje dan daarna naar je ex brengt? Zodat hij wel in de avond nog tijd met zijn vader heeft?
TrefleQ
17-12-2025 om 23:20
'zoontje geeft aan het niet leuk te vinden om de hele middag zichzelf te moeten vermaken'
Dat zou ik niet tegen de vader zeggen.
Je kunt zeggen dat jíj dat niet fijn vindt.
De vader zou het vervelend kunnen vinden dat zijn zoon dit 'achter zijn rug' tegen de moeder zegt óf de vader kan het ontkennen: 'zoon vindt het heerlijk rustig volgens mij'
Annoniemm
18-12-2025 om 07:33
MamaE schreef op 17-12-2025 om 22:22:
In principe ga je niet over hoe vader zijn tijd met kind indeelt, maar ik vind het krom om een kind de hele middag alleen in een kamer te zetten terwijl de andere ouder die dag vrij is en BSO te ingewikkeld is. Ik kan me voorstellen dat bij jou zijn of op de BSO zijn voor een kind leuker is dan in zijn eentje thuis afgezonderd. Het lijkt me ook niet in het belang van het kind.
Ik zou het gesprek insteken op 'zoontje geeft aan het niet leuk te vinden om de hele middag zichzelf te moeten vermaken' en niet op hem ontlasten of wat jij wil en vindt.
Is het ook een optie als ophalen van de BSO teveel gedoe is dat jij je zoontje dan daarna naar je ex brengt? Zodat hij wel in de avond nog tijd met zijn vader heeft?
dankjewel! En ik weet dat ik daar niet overga, maar vind het zelf ook krom en denk dat ik dat best mag vinden. Bedankt voor je advies.
Annoniemm
18-12-2025 om 07:34
TrefleQ schreef op 17-12-2025 om 23:20:
'zoontje geeft aan het niet leuk te vinden om de hele middag zichzelf te moeten vermaken'
Dat zou ik niet tegen de vader zeggen.
Je kunt zeggen dat jíj dat niet fijn vindt.
De vader zou het vervelend kunnen vinden dat zijn zoon dit 'achter zijn rug' tegen de moeder zegt óf de vader kan het ontkennen: 'zoon vindt het heerlijk rustig volgens mij'
dankjewel, nee zo zou ik het ook niet formulieren. Zoek ook naar een oplossing, ook met hoe wel te formuleren.
tsjor
18-12-2025 om 19:07
Als woensdag de dag is dat je ex voor het kind zou zorgen, dan mag de ex dat doen zoals de ex dat wil. Dat jij dan ondertussen thuis zit is niet zijn probleem.
Je kunt hooguit een ruil voorstellen, dus een andere dag, maar daar moet je dan wel goede argumenten voor hebben. en 'nee' is ook een antwoord op een voorstel.
Let op dat je eigen gevoel over de situatie niet neergelegd wordt op je zoontje, want een kind voelt zoiets haarfijn aan.