Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Positieve ervaringen scheiden?

Ik heb destijds ook mijn droomhuis moeten opgeven. Ik had geen keuze, dat moet ik erbij zeggen. Want ik had het nooit kunnen kopen. Ex ook niet dus het is verkocht. Ik voel nog steeds wel eens een steek als ik erlangs kom, gebeurt een heel enkele keer. Maar c'est la vie: ik ben doorgegaan met mijn leven en heb het nu ook weer prima voor elkaar. Het belangrijkste is dat je vooruit kijkt en vertrouwt op hoe jij het leven doet. Met alle ups en downs heb je het tot nu toe ook gered. Dat zal dan in de toekomst ook heus gebeuren. Je hebt over heel veel dingen geen controle maar je kunt er wel op vertrouwen dat je heus je kansen wel ziet en je manieren wel vindt. Volgens mij ben je heel goed bezig. Midden in je paniek ben je gewoon een huis aan het organiseren 💪🏻. Vertrouw op je eigen beoordelingsvermogen! 

Sila1

Sila1

07-09-2026 om 17:16 Topicstarter

Kersje schreef op 07-09-2026 om 17:03:

[..]

Ik snap dat het ook geen proces van jaren moet gaan worden. Lees je berichten eens terug vanaf openen topic tot nu, tijdsbestek van 4 dagen en variërend van opluchting tot totale paniek.

Even rustig aan doen zodat je geen overhaaste (verkeerde) belangrijke beslissingen neemt kan echt geen kwaad hoor!

Daar heb je helemaal gelijk in. De ochtenden zijn hels, op de dag wandel ik veel en voel ik weer ademruimte. Het gaat alle kanten op. Ik ga het proberen, maar of het lukt....😅

Het is heel duidelijk dat je wil verhuizen. Ga dat ook doen.
Het aller-allerbelangrijkste is dat je veilig bent.
Je schreef dat hij je dit jaar twee keer heeft geprobeerd te wurgen. Het lijkt wel alsof iedereen daar over heen leest. Tijdens de echtscheiding komt femicide het meest voor. De zg. triggerfase.
https://pointer.kro-ncrv.nl/als-je-partner-dit-gedrag-vertoont-is-het-risico-op-vrouwenmoord-groot
Je zit in de gevarenzone helaas.

Sila1 schreef op 07-09-2026 om 16:52:

[..]

Nou ik moet er niet aan denken om een halfjaar in deze ellende te zitten. Ik heb er alles voor over om zo snel mogelijk een nieuwe start te maken. Er zit heel veel verdriet en emotie aan beide kanten, dus we kunnen het maar beter zo snel mogelijk geregeld hebben. Ik ga er financieel flink op vooruit als ik naar de flat ga, dus moet maar bedenken dat het niet de meest vreselijke optie is. Als ik daarmee een veilig en rustig thuis voor mijn dochter creëer is dat me alles waard. Zij krijgt deze spanningen nu ook allemaal mee.

Heb je nu al uitgezocht of je die flat überhaupt kunt krijgen? Je bent nog niet gescheiden, nog niet eens een echtscheidingsverzoek ingediend. Heb je al nagevraagd hoe dat zit?

En geen stress, er komt vast anders wel een andere woning voorbij. Dat je niet een half jaar of langer in deze situatie wilt wonen begrijp ik, maar een overhaaste beslissing in deze situatie vind ik ook niet verstandig.

Veel sterkte, het is heftig.

Sila1

Sila1

08-09-2026 om 06:49 Topicstarter

Courage schreef op 07-09-2026 om 19:12:

Het is heel duidelijk dat je wil verhuizen. Ga dat ook doen.
Het aller-allerbelangrijkste is dat je veilig bent.
Je schreef dat hij je dit jaar twee keer heeft geprobeerd te wurgen. Het lijkt wel alsof iedereen daar over heen leest. Tijdens de echtscheiding komt femicide het meest voor. De zg. triggerfase.
https://pointer.kro-ncrv.nl/als-je-partner-dit-gedrag-vertoont-is-het-risico-op-vrouwenmoord-groot
Je zit in de gevarenzone helaas.

Ik snap je verhaal, maar het was bij de keel grijpen, niet wurgen. Het is niet dat ie kracht zette, het was puur dreigend. Wil ik overigens niét mee zeggen dat dat wel oké is, zeker niet! Want die agressie zit dus kennelijk wel in hem dus moet inderdaad voorzichtig zijn. Dat is ook de reden dat ik nu dingen soms maar 'laat'. Onze afspraken  verlopen nu heel goed en hij gunt mij veel, dat moet ik zo houden. Want als hij het idee gaat hebben dat ik er zelf beter uit wil komen, wordt het echt een vechtscheiding.

Sila1

Sila1

08-09-2026 om 06:50 Topicstarter

ArianneH schreef op 07-09-2026 om 19:59:

[..]

Heb je nu al uitgezocht of je die flat überhaupt kunt krijgen? Je bent nog niet gescheiden, nog niet eens een echtscheidingsverzoek ingediend. Heb je al nagevraagd hoe dat zit?

En geen stress, er komt vast anders wel een andere woning voorbij. Dat je niet een half jaar of langer in deze situatie wilt wonen begrijp ik, maar een overhaaste beslissing in deze situatie vind ik ook niet verstandig.

Veel sterkte, het is heftig.

Ik ben nu nummer 4 en heb gisteren gebeld, het aantonen van de aanvraag van de scheiding is in principe voldoende. Dus ik maak zeker kans. Ooit was ik nummer 7 en werd ik het ook. Ik moet er inderdaad niet teveel op hopen, maar het geeft me wel hoop op snel een woning.

'Onze afspraken verlopen nu heel goed en hij gunt mij veel, dat moet ik zo houden. Want als hij het idee gaat hebben dat ik er zelf beter uit wil komen, wordt het echt een vechtscheiding.'
Dat is mooi. Gun jij hem ook veel? Is hij blij dat hij in de woning kan blijven? Kan hij het betalen met zijn wisselende inkomen en blijkbaar toch wel hoge kosten? Kan hij het accepteren dat jij mogelijk al heel snel uit huis bent? Accepteert hij dat er een scheiding komt? 
Mijn vrees is ook dat je alles heel snel aan het beslissen bent. Te vaak worden dan ondoordachte beslissingen genomen, waarvan de gevolgen op langere termijn niet worden overzien, om vervolgens alsnog een vechtscheiding te krijgen. 
Als je zowel op emotioneel gebied als op zakelijk gebied eigenlijk allebei eens bent over de scheiding dan kan het best zijn dat je snel tot overeenstemming kunt komen. Maar laat dan toch iemand ernaar kijken. als je getrouwd bent moet dat wel, want een advocaat moet de papieren bij de rechter indienen. Ik zou dat niet zomaar een papieren kwestie laten zijn, maar ook echt met een gesprek, waarin alles nog eens op een rijtje wordt gezet. 
Kijken naar een aangeboden flat kan altijd, al is het maar om de overwegingen te maken zoals je die nu maakt: voordelen, nadelen etc. 

Sila1

Sila1

08-09-2026 om 09:14 Topicstarter

tsjor schreef op 08-09-2026 om 08:56:

'Onze afspraken verlopen nu heel goed en hij gunt mij veel, dat moet ik zo houden. Want als hij het idee gaat hebben dat ik er zelf beter uit wil komen, wordt het echt een vechtscheiding.'
Dat is mooi. Gun jij hem ook veel? Is hij blij dat hij in de woning kan blijven? Kan hij het betalen met zijn wisselende inkomen en blijkbaar toch wel hoge kosten? Kan hij het accepteren dat jij mogelijk al heel snel uit huis bent? Accepteert hij dat er een scheiding komt?
Mijn vrees is ook dat je alles heel snel aan het beslissen bent. Te vaak worden dan ondoordachte beslissingen genomen, waarvan de gevolgen op langere termijn niet worden overzien, om vervolgens alsnog een vechtscheiding te krijgen.
Als je zowel op emotioneel gebied als op zakelijk gebied eigenlijk allebei eens bent over de scheiding dan kan het best zijn dat je snel tot overeenstemming kunt komen. Maar laat dan toch iemand ernaar kijken. als je getrouwd bent moet dat wel, want een advocaat moet de papieren bij de rechter indienen. Ik zou dat niet zomaar een papieren kwestie laten zijn, maar ook echt met een gesprek, waarin alles nog eens op een rijtje wordt gezet.
Kijken naar een aangeboden flat kan altijd, al is het maar om de overwegingen te maken zoals je die nu maakt: voordelen, nadelen etc.

Ik gun hem zeker veel. Nu verdienen we ongeveer beide evenveel, maar hij heeft vooruitzichten waarin hij waarschijnlijk een stuk meer gaat verdienen. Dit huis is wel 200 euro duurder, dus hij gaat financieel flink moeten inleveren maar heeft misschien ook recht op huurtoeslag. We hebben afgesproken om financiele zaken regelmatig te blijven evalueren. Het gaat sowieso via de rechtbank omdat er een kind bij is betrokken. Ik weet dat ik niet te snel beslissingen moet maken, maar als ik de flat krijg is het wel de perfecte plek én zijn we sneller door het proces heen. We hebben beide in het huis geslapen vannacht (hij op de bank) en ik werd vanmorgen emotioneel. Hij gaf me een knuffel en zei dat het goedkwam. Dat het nu zo gemoedelijk gaat maakt het ergens ook natuurlijk veel moeilijker. Ergens ben ik liever boos op hem.

'Ergens ben ik liever boos op hem.' Goed dat je dit gevoel van jezelf erkent! Want ik verbaas me er soms over dat mensen juist tijdens de scheiding ineens hun relatie laten omslaan in haat, en angst en allerlei nare dingen, zodat ze maar boos kunnen zijn op de ander. Het is voorbij. Ook alles waar je boos om geweest bent, waar je voor gevochten hebt, dat is ook allemaal voorbij. De strijdbijlen kunnen worden begraven. 
Ik zou voor mezelf denk ik wel nieuwsgierig zijn naar wat een bi-polaire stoornis nu eigenlijk inhoudt, hoe zich dat kan uiten, of je daar dingen uit het verleden van herkent. Wellicht heb je je daar al in verdiept. Voor mij zou het helpen om het plaatje compleet te maken: waarmee heb ik eigenlijk te maken gehad en wat was daar zo moeilijk aan voor mij. 

Sila1

Sila1

08-09-2026 om 10:08 Topicstarter

tsjor schreef op 08-09-2026 om 09:33:

'Ergens ben ik liever boos op hem.' Goed dat je dit gevoel van jezelf erkent! Want ik verbaas me er soms over dat mensen juist tijdens de scheiding ineens hun relatie laten omslaan in haat, en angst en allerlei nare dingen, zodat ze maar boos kunnen zijn op de ander. Het is voorbij. Ook alles waar je boos om geweest bent, waar je voor gevochten hebt, dat is ook allemaal voorbij. De strijdbijlen kunnen worden begraven.
Ik zou voor mezelf denk ik wel nieuwsgierig zijn naar wat een bi-polaire stoornis nu eigenlijk inhoudt, hoe zich dat kan uiten, of je daar dingen uit het verleden van herkent. Wellicht heb je je daar al in verdiept. Voor mij zou het helpen om het plaatje compleet te maken: waarmee heb ik eigenlijk te maken gehad en wat was daar zo moeilijk aan voor mij.

Ik moet echt voor ogen houden: hij beperkte me in mijn dagelijks leven en was controlerend. Hij zat het liefst met zn drietjes op de bank en als ik wel wat wilde doen, moest ik dat duidelijk van tevoren aangeven en hij begreep niet dat ik vaak op pad wilde. Hij probeerde me echt wel los te laten, maar was zo graag bij mij en zo onzeker dat er gekke dingen zouden gebeuren als ik weg zou gaan dat hij dan in zijn hoofd ging zitten. Daarnaast kon hij van een mug een olifant maken en dat kon omslaan in schreeuwen. En dat hij een paar keer fysiek is geweest. Niet op een pijnlijke manier, maar wel dreigend. Ik weet dat ik dit al eerder heb geschreven, maar het helpt me echt even om regelmatig op te sommen. Heb het nu echt even moeilijk. Zijn nu aan het rondbellen naar scheidingswebsites.

In elke post van jou blijven rode vlaggen aanwezig en denk ik " als dat maar goed gaat". Nu heb je het over scheidingswebsites. Wil jij via internet scheiden? 

Sila1 schreef op 08-09-2026 om 06:50:

[..]

Ik ben nu nummer 4 en heb gisteren gebeld, het aantonen van de aanvraag van de scheiding is in principe voldoende. Dus ik maak zeker kans. Ooit was ik nummer 7 en werd ik het ook. Ik moet er inderdaad niet teveel op hopen, maar het geeft me wel hoop op snel een woning.

Stel je zou deze flat kunnen krijgen, op welk moment precies moet de aanvraag tot scheiding dan zijn ingediend?

Sila1 schreef op 08-09-2026 om 10:08:

[..]

Ik moet echt voor ogen houden: hij beperkte me in mijn dagelijks leven en was controlerend. Hij zat het liefst met zn drietjes op de bank en als ik wel wat wilde doen, moest ik dat duidelijk van tevoren aangeven en hij begreep niet dat ik vaak op pad wilde. Hij probeerde me echt wel los te laten, maar was zo graag bij mij en zo onzeker dat er gekke dingen zouden gebeuren als ik weg zou gaan dat hij dan in zijn hoofd ging zitten. Daarnaast kon hij van een mug een olifant maken en dat kon omslaan in schreeuwen. En dat hij een paar keer fysiek is geweest. Niet op een pijnlijke manier, maar wel dreigend. Ik weet dat ik dit al eerder heb geschreven, maar het helpt me echt even om regelmatig op te sommen. Heb het nu echt even moeilijk. Zijn nu aan het rondbellen naar scheidingswebsites.

Sila1, het is duidelijk dat het geen goede match was. Jullie behoeften kwamen niet overeen en jullie zijn allebei niet in staat gebleken om daar een goede weg in te vinden. Dat is de basis van de scheiding. Boos zijn op de ander en de ander als schuldige aanwijzen lijkt het voor jezelf makkelijker te maken om de scheiding te verantwoorden, ook voor de buitenwereld is het een gemakkelijker verhaal. Maar je doet jezelf, de ander en jullie relatie daarmee tekort. Ook jezelf, omdat je dan eigenlijk jezelf plaatst op de positie van onschuldig, onbegrijpend, slachtoffer. Jouw behoeften waren anders. 

Ik weet niet in hoeverre bepaalde gedragingen te maken hebben met een bi-polaire stoornis. Ik weet ook niet of je dat nu zou willen begrijpen. Ik ben lang geleden gescheiden, mijn ex is overleden. Na zijn overlijden kwam ik dingen tegen waarbij ik me afvroeg: hoe kan het; en me realiseerde dat er bij hem meer problematiek aan de hand was dan ik me ooit heb gerealiseerd. Was het daardoor anders gelopen? Misschien wel, misschien niet, want de rode vlaggen die je beschrijft herken ik maar al te goed. Maar het had mezelf wat meer helderheid verschaft over de relatie. Vandaar dat ik hierover begonnen ben. 

Sila1 schreef op 08-09-2026 om 06:50:

[..]

Stel je kunt deze flat krijgen, op welk moment precies moet dan de aanvraag tot scheiding zijn ingediend?

Sila1

Sila1

08-09-2026 om 12:59 Topicstarter

linn19 schreef op 08-09-2026 om 11:07:

In elke post van jou blijven rode vlaggen aanwezig en denk ik " als dat maar goed gaat". Nu heb je het over scheidingswebsites. Wil jij via internet scheiden?

En toch vind ik dat moeilijk omnte zien. Het is geen monster. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.