Echtscheiding en erna

Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?

Evaluna
09-06-2025 om 22:14
Heb je geen kennis / familie die bij de omgang wil zitten? Ik weet een kennis, die iedere maand naar een speeltuin ging om haar neefje met zijn vader te laten zijn.
Of iemand bij de gemeente, van het buurtteam ofzo?
Dan wel met de adviezen van deze organisatie en strakke afspraken.

Catwoman
09-06-2025 om 22:35
Evaluna schreef op 09-06-2025 om 22:14:
Heb je geen kennis / familie die bij de omgang wil zitten? Ik weet een kennis, die iedere maand naar een speeltuin ging om haar neefje met zijn vader te laten zijn.
Of iemand bij de gemeente, van het buurtteam ofzo?
Dan wel met de adviezen van deze organisatie en strakke afspraken.
Nee helaas niet. Toen we net uit elkaar waren hebben we dat wel op die manier gedaan. Ik heb toen geregeld dat mijn vader er een keer bij was en mijn broertje een keer en een vriend van mij is er meerdere keren bij geweest. Ook heb ik de kleine een keer met kerst bij de vader van mijn ex gebracht. Ik vond dat op zich wel een goede oplossing alleen was mijn ex tijdens de omgang voornamelijk bezig met klagen over mij en totaal niet bezig met de kleine. De mensen die er bij waren moesten de luier verschonen en een fles geven want mijn ex deed dat niet. Die mensen hadden daar geen zin meer in en zeiden toen dat ze dat niet meer wilden doen. Daarom zijn we daarna naar de bor gegaan om de begeleiding te regelen en daarna naar de instantie waar we nu bij zitten.

Evaluna
09-06-2025 om 22:59
Kan die instantie jullie niet doorverwijzen? Hun hebben het beste beeld wat er bij jullie nodig is.
Of zouden ze er naar toe willen werken dat de begeleiding stopt? Omdat er een kansje is dat het wel goed gaat na het eerste traject en dan kunnen ze afsluiten. Of het gaat niet goed, dan wordt dat het verslag en gaan ze afsluiten.
Het argument wat ze natuurlijk weleens gebruiken is dat vader het graag wil en ze vader de kans geven het dan maar te laten zien.
Voor je zoontje is het vervelend dit gerommel. Aan de andere kant is dit ook wat het is. Dit is zijn vader en die komt soms wel of soms niet opdagen of heeft weinig feeling. Hoe graag je ook wil dat er een goede band en een goede hechting komt daar heb jij geen invloed op. Probeer dat los te laten. Het enige wat je kan doen is zelf gewoon doorgaan met het normale leven.

Catwoman
09-06-2025 om 23:04
Vaaas schreef op 09-06-2025 om 20:22:
[..]
In geval van uithuisplaatsing kan het wel, langere tijd alleen omgang onder toezicht. Waarom zou het niet kunnen als het kind bij 1 van de ouders woont, en de andere ouder helaas niet in staat is om zelf verantwoordelijkheid voor het kind te dragen?
Maar dan moet naar hele andere omgangsbegeleiding gezocht worden, niet naar omgangsbegeleiding in geval van scheiding.
Ja dat is misschien nog een optie. Die omgangsbegeleider had het erover dat we na dat half jaar dan moeten gaan kijken naar een bor traject of PGB. Nou een bor traject hebben we al gehad en dat is mislukt, wat PGB is geen idee.

Temet
09-06-2025 om 23:09
Persoonsgebonden budget. Ben ik wel benieuwd wie dat dan zou moeten aanvragen. En op welke basis precies. Op basis van de wmo ofzo?

Catwoman
09-06-2025 om 23:30
Evaluna schreef op 09-06-2025 om 22:59:
Kan die instantie jullie niet doorverwijzen? Hun hebben het beste beeld wat er bij jullie nodig is.
Of zouden ze er naar toe willen werken dat de begeleiding stopt? Omdat er een kansje is dat het wel goed gaat na het eerste traject en dan kunnen ze afsluiten. Of het gaat niet goed, dan wordt dat het verslag en gaan ze afsluiten.
Het argument wat ze natuurlijk weleens gebruiken is dat vader het graag wil en ze vader de kans geven het dan maar te laten zien.
Voor je zoontje is het vervelend dit gerommel. Aan de andere kant is dit ook wat het is. Dit is zijn vader en die komt soms wel of soms niet opdagen of heeft weinig feeling. Hoe graag je ook wil dat er een goede band en een goede hechting komt daar heb jij geen invloed op. Probeer dat los te laten. Het enige wat je kan doen is zelf gewoon doorgaan met het normale leven.
Ja de omgangsbegeleiding had het over een bor traject of pgb als optie als dit stopt. Maar een bor traject hebben we al gehad en dat was een drama dus dat zie ik niet zitten. Wat pgb is weet ik niet. Dat zal ik even moeten navragen bij haar.
Ja ik snap wel waarom ze kansen willen geven aan de vader. Hij zegt dat hij het graag wil en hij zal ook gerust om ons zoontje geven. Als ik hem breng en haal zie ik ook wel dat mijn ex lief met hem omgaat. Maar dat is niet genoeg om zo'n traject te laten slagen. Die instanties willen dat er doelen worden behaald en dat er een opbouw zit in de omgang en het creëren van een band tussen vader en kind. Ik denk ook omdat de gemeente het betaald en ze dan moeten laten zien dat het wel de moeite is. Althans, dat is wat ik denk, ik weet niet of dat ook echt klopt.
Wat ik erg frustrerend vind is dat we nu dus al meerdere dingen hebben geprobeerd en niets is geslaagd. En dat lag niet aan mij. Mijn ex heeft andere prioriteiten. Mijn zoontje is daar de dupe van want hij heeft nu geen band met zijn vader en ik ben er ook de dupe van want ik moet steeds nieuwe instanties regelen en weer tijd en energie erin steken. Dus ik moet nu voor mezelf beslissen of ik dit nog verder kan en wil doen.

Catwoman
09-06-2025 om 23:36
Temet schreef op 09-06-2025 om 23:09:
Persoonsgebonden budget. Ben ik wel benieuwd wie dat dan zou moeten aanvragen. En op welke basis precies. Op basis van de wmo ofzo?
Ja geen idee. Misschien moet mijn ex dat dan aanvragen voor zichzelf ofzo. Ik kan het wel even navragen bij die vrouw.

Ysenda
10-06-2025 om 07:38
Catwoman schreef op 09-06-2025 om 23:36:
[..]
Ja geen idee. Misschien moet mijn ex dat dan aanvragen voor zichzelf ofzo. Ik kan het wel even navragen bij die vrouw.
Nee, dat zal vader moeten doen, jij blijft maar zijn kolen uit het vuur halen. Laat de begeleiding dat in het rapport zetten.
Jij wil die omgang maar blijven doorzetten. De vader heeft die prioriteit of behoefte blijkbaar niet. Dat zul je moeten accepteren.
Helaas zal je zoon altijd een mindere of geen band met zijn vader hebben tenzij vader het licht gaat zien.
Heeft vader hem erkend of gezag? Beiden volgens mij nee, wees jij dan de wijste en stop met trekken aan een dood paard.

Temet
10-06-2025 om 07:42
Nee, vader blijft zeggen dat hij omgang wil, en zielig doen. En omdat hij de vader is (wel erkend, geen gezag, als ik me goed herinner), heeft hij recht op omgang. En "iedereen" vindt het heel belangrijk dat vader en kind een band krijgen, en het staat in de wet dat ouder en kind recht hebben op omgang met elkaar, dus men blijft proberen dit voor elkaar te krijgen.
En TO werkt iedere keer mee, wat ook verstandig is, want anders is zij straks de gebeten hond omdat zij het kind bij vader weghoudt.

Temet
10-06-2025 om 07:52
Het is niet gezegd dat een eventueel PGB door vader zal moeten worden aangevraagd. Als ik het goed zag, kan een PGB op basis van de WMO, de Jeugdwet of de WLZ. Die laatste is de Wet langdurige zorg, dan moet er iets medisch aan de hand zijn, dat is hier niet zo, lijkt mij. Blijven over de WMO en de Jeugdwet. Die eerste is voor "meedoen aan de maatschappij' - nooit gehoord dat begeleide omgang daaronder zou kunnen vallen, maar wie weet. En de Jeugdwet is voor jeugdhulp. Als ze het over die boeg gooien, dan zal TO eea moeten aanvragen, want zij is de ouder met gezag over dit kind.
Maar ik vind dat PGB verhaal een beetje gek, ik zou toch navragen hoe dat dan werkt. Het idee is dan dat van een PGB hulp wordt ingehuurd, dat zou dan in dit geval neem ik aan een omgangsbegeleider zijn. Ik weet niet of die er überhaupt zijn, mensen die zich op individuele basis laten inhuren omgangsregelingen te begeleiden.
Overigens, Catwoman, ik vraag me af of je dat "mijn zoontje is de dupe" niet een beetje zwaar opneemt. Je kind is nog een peuter. Als de omgang gezellig is, prima. Als de omgang stopt, hoe erg is dat voor je kind? Is het niet een beetje te vergelijken met contact met een oom die je een paar keer per jaar op een verjaardagsfeestje in de familie ziet? Als zulk contact wordt afgebroken is dat natuurlijk niet ideaal, maar is het een drama? Ik betwijfel het. Het is niet alsof jouw ex jarenlang met je kind in gezinsverband heeft samengeleefd en dan ineens uit zijn leven verdwijnt - hij heeft altijd op afstand gestaan en staat dat nog altijd. Het idee is dat die band sterker zou moeten worden, maar die kans lijkt me klein als je ex het steeds laat afweten. Maar mij lijkt dat ex daar dan toch vooral zichzelf mee heeft, en dat het voor je kind niet zo enorm veel uitmaakt.

IMI-x2
10-06-2025 om 09:36
Catwoman, ik realiseerde me ineens dat je momenteel praktisch zo ongeveer weer staat waar je in januari vorig jaar stond, toen je dit draadje begon. Lees de eerste berichten en tips misschien nog eens. Daar zaten wel zinnige reacties tussen (ik mis de empathische en scherpe analyses van Mija).