Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Eens met ArianneH, en ik zou niet bellen, maar mailen, want dan heb je zowel jouw vragen als hun antwoorden meteen op schrift. Altijd handig.  

Catwoman

Catwoman

19-06-2026 om 18:29 Topicstarter

Nou ik zit nu weer met veel twijfels. Ik kreeg een app van de nieuwe omgangsbegeleider dat zij vader heeft gebeld en hij is tot ... op vakantie dus de eerste omgang is dan op ... Ze heeft dus gewoon met mijn ex al een datum gepland voor de omgang terwijl ik nog niet eens de afspraken heb gezien op papier en akkoord ben met alles. Ik voel me weer zo rot, ze passeerd mij gewoon. 

Catwoman schreef op 19-06-2026 om 18:29:

Nou ik zit nu weer met veel twijfels. Ik kreeg een app van de nieuwe omgangsbegeleider dat zij vader heeft gebeld en hij is tot ... op vakantie dus de eerste omgang is dan op ... Ze heeft dus gewoon met mijn ex al een datum gepland voor de omgang terwijl ik nog niet eens de afspraken heb gezien op papier en akkoord ben met alles. Ik voel me weer zo rot, ze passeerd mij gewoon.

Dat kan je ook gewoon aangeven via mail.  Het is toch ook te gek dat de ouder die nergens aan mee werkt nog constant flexibiliteit gegund wordt ook. 

Dat er een datum wordt geprikt zonder jouw input kan natuurlijk niet.
Dat er rekening wordt gehouden met zijn vakantie is natuurlijk wel normaal, dat hij een slapjanus is betekent niet dat hij niet op vakantie kan.

komt voorgestelde datum niet uit Catwoman, dan kun je dat gewoon aangeven toch?

op welke afspraken op papier zit je nog te wachten dan? Lijkt mij dat deze voorafgaand aan de omgangsdatum wel bekend zijn en dat zij de datum alvast vast wilden zetten, zoiets?

Catwoman

Catwoman

19-06-2026 om 21:14 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 19-06-2026 om 20:10:

komt voorgestelde datum niet uit Catwoman, dan kun je dat gewoon aangeven toch?

op welke afspraken op papier zit je nog te wachten dan? Lijkt mij dat deze voorafgaand aan de omgangsdatum wel bekend zijn en dat zij de datum alvast vast wilden zetten, zoiets?

Het is niet dat ik niet kan maar het gaat mij erom dat ze al met mijn ex een datum voor de omgang gaat afspreken terwijl ik nog helemaal geen akkoord heb gegeven op het plan want die heb ik nog niet gekregen. Ik weet niet wat er in dat plan staat, en of ik het daarmee eens ben. Voor hetzelfde geldt ga ik niet akkoord en dan komt er helemaal geen omgang. 

Catwoman

Catwoman

19-06-2026 om 21:44 Topicstarter

Ik heb soiezo geen goed gevoel bij deze vrouw. Tijdens het gesprek gisteren heeft ze niets over zichzelf verteld, ze was heel gesloten. Ik moest echt alles vragen. Ook had ze zich helemaal niet ingelezen in onze situatie want ze vroeg aan mij of vader gezag heeft. Nou ik denk dat hoor je toch te weten, je hebt een heel verslag gehad. Toen ik vertelde over dat ik mijn ex niet bel als er iets is met zoontje omdat hij onvoorspelbaar is en agressief kan zijn zei ze hij wordt toch niet agressief door het blowen. Ik zeg nee, niet door het blowen maar hij gebruikt ook wel eens wat anders. Ze zei ook dat mijn ex een kans verdient. Toen dacht ik, hij heeft al tig kansen gehad. Hoeveel mag hij er nog krijgen? En ze zei ook dat vader zoon vaker wilde zien en dat ze snel wil opbouwen. Ik heb het gevoel dat zij niet echt begrijpt wat voor problemen er spelen. En ik vond het ook heel vreemd dat er nix is gezegd over die doelen die in het verslag staan. Ik vraag me af of zij daar überhaupt iets mee gaat doen.

Catwoman schreef op 19-06-2026 om 21:44:

Ik heb soiezo geen goed gevoel bij deze vrouw. Tijdens het gesprek gisteren heeft ze niets over zichzelf verteld, ze was heel gesloten. Ik moest echt alles vragen. Ook had ze zich helemaal niet ingelezen in onze situatie want ze vroeg aan mij of vader gezag heeft. Nou ik denk dat hoor je toch te weten, je hebt een heel verslag gehad. Toen ik vertelde over dat ik mijn ex niet bel als er iets is met zoontje omdat hij onvoorspelbaar is en agressief kan zijn zei ze hij wordt toch niet agressief door het blowen. Ik zeg nee, niet door het blowen maar hij gebruikt ook wel eens wat anders. Ze zei ook dat mijn ex een kans verdient. Toen dacht ik, hij heeft al tig kansen gehad. Hoeveel mag hij er nog krijgen? En ze zei ook dat vader zoon vaker wilde zien en dat ze snel wil opbouwen. Ik heb het gevoel dat zij niet echt begrijpt wat voor problemen er spelen. En ik vond het ook heel vreemd dat er nix is gezegd over die doelen die in het verslag staan. Ik vraag me af of zij daar überhaupt iets mee gaat doen.

Maar als je dit zo voelt dan kan je dat toch gewoon aangeven? Lijken me allemaal legitieme zorgen die je iig kan bespreken.  

Catwoman

Catwoman

19-06-2026 om 22:10 Topicstarter

Ik kijk nu net in mijn mail en ik zie dat de gezinscoach de afspraken heeft gestuurd. Maar dit is toch geen plan? Er staat helemaal niets in over de doelen die behaald moeten worden en hoe die behaald gaan worden. En er staat in dat er consequenties zijn maar er staat nergens dat het traject stopt als mijn ex zich niet aan de afspraken houd. Dit slaat echt nergens op. Deze instantie zou strenger zijn dan de vorige maar het is eerder het tegenovergestelde. Ik ben echt zo pissig hierover. Ze hebben het ook al over uitbreiden terwijl we nog niet eens weten hoe het gaat met dat ene uurtje. 

Het doel van dit traject is om het contact tussen jou en zoon zorgvuldig te herstellen, met als uiteindelijke uitkomst óf een structurele en stabiele omgangsregeling, óf de conclusie dat dit op dit moment niet haalbaar is. In deze fase staat rust, voorspelbaarheid en betrouwbaarheid voor zoon centraal.

• Het eerste omgangsmoment vindt plaats onder volledige aanwezigheid van moeder. Daarna zal, afhankelijk van hoe het verloopt, stap voor stap bekeken worden of en hoe dit kan worden afgebouwd. De nadruk ligt op kwaliteit en een positieve ervaring voor zoon.
  • Een belangrijk uitgangspunt is dat afspraken worden nagekomen. Wanneer je aangeeft dat je het contact met zoon graag wilt, hoort daar ook bij dat je zelf actief verantwoordelijkheid neemt. Mocht je onverhoopt verhinderd zijn, dan is het van belang dat je dit tijdig aangeeft en zelf contact opneemt om een nieuwe afspraak te plannen. Wanneer de omgang twee keer achter elkaar niet doorgaat zonder dat er een nieuwe afspraak wordt gemaakt, is dit niet in het belang van zoon en zal dit consequenties hebben voor het vervolg van het traject.
  • Wanneer er ruimte ontstaat voor uitbreiding van de omgang, zal dit eerst gebeuren in de duur van het contactmoment en niet in de frequentie.
  • De praktische organisatie verloopt via de omgangsbegeleider. Zij zal voorafgaand aan het omgangsmoment contact met je opnemen om een locatie te bepalen. Vervolgens informeert zij moeder, zodat zoon op het afgesproken moment gebracht kan worden. De locatie van de omgang is flexibel en wordt per keer afgestemd.
  • Na vijf omgangsmomenten zal er een evaluatie plaatsvinden, waarin gezamenlijk wordt bekeken hoe het verloopt en wat er nodig is in het vervolg.
Catwoman

Catwoman

19-06-2026 om 23:09 Topicstarter

Kimdekim schreef op 19-06-2026 om 21:54:

[..]

Maar als je dit zo voelt dan kan je dat toch gewoon aangeven? Lijken me allemaal legitieme zorgen die je iig kan bespreken.

Ja ik ga de gezinscoach wel mailen dat ik hier helemaal geen goed gevoel bij heb. 

Catwoman schreef op 19-06-2026 om 22:10:

Ik kijk nu net in mijn mail en ik zie dat de gezinscoach de afspraken heeft gestuurd. Maar dit is toch geen plan? Er staat helemaal niets in over de doelen die behaald moeten worden en hoe die behaald gaan worden. En er staat in dat er consequenties zijn maar er staat nergens dat het traject stopt als mijn ex zich niet aan de afspraken houd. Dit slaat echt nergens op. Deze instantie zou strenger zijn dan de vorige maar het is eerder het tegenovergestelde. Ik ben echt zo pissig hierover. Ze hebben het ook al over uitbreiden terwijl we nog niet eens weten hoe het gaat met dat ene uurtje.

Het doel van dit traject is om het contact tussen jou en zoon zorgvuldig te herstellen, met als uiteindelijke uitkomst óf een structurele en stabiele omgangsregeling, óf de conclusie dat dit op dit moment niet haalbaar is. In deze fase staat rust, voorspelbaarheid en betrouwbaarheid voor zoon centraal.

• Het eerste omgangsmoment vindt plaats onder volledige aanwezigheid van moeder. Daarna zal, afhankelijk van hoe het verloopt, stap voor stap bekeken worden of en hoe dit kan worden afgebouwd. De nadruk ligt op kwaliteit en een positieve ervaring voor zoon.
  • Een belangrijk uitgangspunt is dat afspraken worden nagekomen. Wanneer je aangeeft dat je het contact met zoon graag wilt, hoort daar ook bij dat je zelf actief verantwoordelijkheid neemt. Mocht je onverhoopt verhinderd zijn, dan is het van belang dat je dit tijdig aangeeft en zelf contact opneemt om een nieuwe afspraak te plannen. Wanneer de omgang twee keer achter elkaar niet doorgaat zonder dat er een nieuwe afspraak wordt gemaakt, is dit niet in het belang van zoon en zal dit consequenties hebben voor het vervolg van het traject.
  • Wanneer er ruimte ontstaat voor uitbreiding van de omgang, zal dit eerst gebeuren in de duur van het contactmoment en niet in de frequentie.
  • De praktische organisatie verloopt via de omgangsbegeleider. Zij zal voorafgaand aan het omgangsmoment contact met je opnemen om een locatie te bepalen. Vervolgens informeert zij moeder, zodat zoon op het afgesproken moment gebracht kan worden. De locatie van de omgang is flexibel en wordt per keer afgestemd.
  • Na vijf omgangsmomenten zal er een evaluatie plaatsvinden, waarin gezamenlijk wordt bekeken hoe het verloopt en wat er nodig is in het vervolg.

Eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet zo goed. Het doel staat erin. Er staat ook in dat een mogelijke uitkomst is dat een stabiele omgangsregeling mogelijk niet haalbaar is (dus geen omgangsregeling). Er staan ook positieve perspectieven in (tijdsduur kan dan langer worden). En er staat in hoe het zal gebeuren. En wanneer de evaluatie is. Omgangsbegeleider en vader bepalen het moment en de locatie. Het enige wat ik mis is: wat als moeder op dat moment niet kan, hoe vaak mag jij afzeggen.

Dat je geen goed gevoel hebt bij deze mevrouw is eigenlijk niet zo relevant als ik eerlijk ben. 

tsjor schreef op 20-06-2026 om 09:14:

[..]

Eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet zo goed. Het doel staat erin. Er staat ook in dat een mogelijke uitkomst is dat een stabiele omgangsregeling mogelijk niet haalbaar is (dus geen omgangsregeling). Er staan ook positieve perspectieven in (tijdsduur kan dan langer worden). En er staat in hoe het zal gebeuren. En wanneer de evaluatie is. Omgangsbegeleider en vader bepalen het moment en de locatie. Het enige wat ik mis is: wat als moeder op dat moment niet kan, hoe vaak mag jij afzeggen.

Dat je geen goed gevoel hebt bij deze mevrouw is eigenlijk niet zo relevant als ik eerlijk ben.

Ik lees vage afspraken die absoluut niet SMART zijn omschreven. Wat is tijdig afzeggen bijvoorbeeld, een week vooraf of een dag? Wanneer is duidelijk dat hetveilig is voor zoon? Uit welk gedrag blijkt dat? Of kan iemand anders dat bepalen? Ik vind t een hoop blabla.

Worteltaart schreef op 20-06-2026 om 09:46:

[..]

Ik lees vage afspraken die absoluut niet SMART zijn omschreven. Wat is tijdig afzeggen bijvoorbeeld, een week vooraf of een dag? Wanneer is duidelijk dat hetveilig is voor zoon? Uit welk gedrag blijkt dat? Of kan iemand anders dat bepalen? Ik vind t een hoop blabla.

Ik werk in de VG een ik schrijf ook wil eens zo'n plannetjes omdat ouders het anders niet begrijpen. Er ligt dan wel nog een heel plan achter( wat aan beide ouders uitgelegd en overhandigd wordt,  maar dit is dan de begrijpelijke bijsluiter als het ware) Ik zou als moeder eisen dat er inderdaad een duidelijker plan met realistische doelen, vaste criteria en consequenties komt.  Zodat het om inzichtelijk is wanneer het doel wel of niet behaald wordt.  

Catwoman schreef op 19-06-2026 om 21:44:

Zo te lezen laat jij je elke keer nog overvallen bij direct contact met hun, zeker face to face. Van wat ik lees zit jij er steeds teveel met je gevoel in en reageer jij elke keer reactief of je denkt iets maar spreekt het niet uit. 

probeer jezelf er echt in te trainen dat je er wat zakelijker naar kijkt. Je hebt alle verslagen achter je staan, je kunt echt veel zelfverzekerder zijn en bij jezelf denken " okee ik ben aan boord met dit zoveelste traject maar ben niet gekke henkie, we zijn al zo lang bezig, vader heeft al zoveel kansen gehad, we starten niet bij nul".

Als je deze gedachte hebt kun je in face to face gesprekken makkelijker "domme" vragen als " heeft hij gezag" pareren door te zeggen nee maar dat staat ook in het verslag heeft U dat verslag ook? 

Zo ook bij die "domme" opmerking van haar dat hij een  kans verdient. Dan zou je kunnen zeggen " we zijn in ( jaar...) gestart met ......en vele trajecten al gedaan dus vader heeft al vele kansen gehad maar dit staat allemaal ook in het verslag, die heeft U toch ook gekregen?

Je staat echt veel sterker dan je denkt, dat mag je best uitstralen.

Verslag van hun is ontzettend vaag dus goed dat je daar meer van verwacht.

Doe dat dan op punten ( zakelijk dus) " bv ik mis concreet " 

-welke  consequenties.

-overleg met mij welke dagen ik zoon kan brengen, hoe spreken we dat concreet af.

Lees op die manier verslag door.

En dus niet " heb er geen goed gevoel bij/over, maar maak het ook contreet voor jezelf en hun. 

Catwoman

Catwoman

20-06-2026 om 17:35 Topicstarter

Worteltaart schreef op 20-06-2026 om 09:46:

[..]

Ja het is allemaal heel vaag. Met dit plan krijgen we precies wat ik de afgelopen jaren had en dat is nou juist wat ik niet wil. Dat had ik ook al tegen de gezinscoach gezegd tijdens het gesprek dar ik met haar eerder had

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.