Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman schreef op 20-06-2026 om 17:49:

[..]

Ja je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb heel veel moeite met dit soort gesprekken. Ik ben heel erg zenuwachtig en ik voel me onzeker en angstig en dat maakt het niet makkelijk. Tijdens het gesprek laat ik dat niet echt zien, ik ben heel rustig en niet emotioneel. Maar ik kan op zo'n moment niet altijd adrem reageren op wat hun zeggen. Na zo'n gesprek denk ik dan oh ik had dat moeten zeggen. En dan vind ik mezelf weer stom dat ik dat niet gezegd heb. Ik werk daar al een tijdje aan en het gaat op sommige momenten ook wel beter maar niet altijd. Het ligt er ook aan hoe ik in mijn vel zit. Een paar maanden geleden voelde ik me goed en toen had ik dat gesprek met die gezinscoach en toen heb ik het heel goed gedaan vind ik zelf. Daar was ik toen ook wel trots op. Maar nu ben ik erg moe en ik heb veel stress en daardoor voel ik me minder sterk en dan lukt het me ook minder goed om mijn mannetje te staan tijdens zo'n gesprek. En het scheelt ook wie er tegenover mij zit en wat voor functie diegene heeft. En hoe belangrijk dat gesprek is, hoeveel er vanaf hangt. En ook hoe diegene is, en op mij overkomt. Het heeft met zoveel factoren te maken

Ik heb je draadje niet van begin af aan gelezen, maar zouden er voor dit soort situaties vrijwilligers (of coaches) zijn die meekunnen? Alleen om jou te helpen even tijd te nemen voordat je reageert of als 'steunpilaar'.

Catwoman

Catwoman

24-06-2026 om 08:22 Topicstarter

Ik heb gisteren een mail gestuurd met de punten die ik mis en die niet kloppen. Ik heb het kort en zakelijk gehouden.

Moet ik haar ook nog een mail sturen over dat ik geen vertrouwen heb in de omgangsbegeleider? Ik vind het lastig hoe dat te verwoorden want dat is een gevoelskwestie.

Catwoman schreef op 24-06-2026 om 08:22:

Ik heb gisteren een mail gestuurd met de punten die ik mis en die niet kloppen. Ik heb het kort en zakelijk gehouden.

Moet ik haar ook nog een mail sturen over dat ik geen vertrouwen heb in de omgangsbegeleider? Ik vind het lastig hoe dat te verwoorden want dat is een gevoelskwestie.

Gevoel is natuurlijk niet onbelangrijk, en als je geen vertrouwen in iemand hebt wordt dit ingewikkelde traject nog ingewikkelder.

Maar is het enkel gevoel?

Of gebaseerd op dingen die ze zei, feit dat ze niet van tevoren dossier goed gelezen had, bepaalde opmerkingen van jou niet serieus nam, bijvoorbeeld? Dan kan je het dus al veel concreter maken.

En aan wie mail je dan?

En deelt diegene jouw mails met de omgangsbegeleider?

Kan je diegene ook bellen om dit punt te bespreken?Dat zou ik geloof ik doen. Of in elk geval zou ik daarmee beginnen. Op de mail bevestigen kan altijd nog.

Catwoman

Catwoman

24-06-2026 om 12:52 Topicstarter

ArianneH schreef op 24-06-2026 om 09:16:

[..]

Gevoel is natuurlijk niet onbelangrijk, en als je geen vertrouwen in iemand hebt wordt dit ingewikkelde traject nog ingewikkelder.

Maar is het enkel gevoel?

Of gebaseerd op dingen die ze zei, feit dat ze niet van tevoren dossier goed gelezen had, bepaalde opmerkingen van jou niet serieus nam, bijvoorbeeld? Dan kan je het dus al veel concreter maken.

En aan wie mail je dan?

En deelt diegene jouw mails met de omgangsbegeleider?

Kan je diegene ook bellen om dit punt te bespreken?Dat zou ik geloof ik doen. Of in elk geval zou ik daarmee beginnen. Op de mail bevestigen kan altijd nog.

Het is wel gebaseerd op de dingen die ik heb opgemerkt. Dat zij zich helemaal niet heeft ingelezen van te voren. En dat zij het voor mijn ex opneemt. Dat ze de ernst van de situatie niet inziet. En ook dat ze al afspraken maakt met mijn ex voordat alles geregeld is. En ik had haar ook gevraagd of ze nog een kennismaking wilde met mijn zoontje en toen zei ze dat dat niet handig is want dan moet ze vertellen aan hem dat zij bij de omgang met vader is en moet vertellen dat het weer gaat starten. Ik vind het allemaal erg vreemd en ik voel me gewoon niet fijn bij het idee dat zij de omgang gaat begeleiden. 

Ik mail dan naar de gezinscoach. Ik denk wel dat ze het gaat doorsturen naar de omgangsbegeleider. 

Ik kan haar anders ook appen om te vragen of ze kan bellen. 

Ik zou niet zeggen dat je geen goed gevoel hebt bij de omgangsbegeleidster (dat klinkt nogal persoonlijk) maar dat je het gevoel hebt dat ze zich niet heeft ingelezen, en de ernst  van de problemen met/rond ex niet serieus lijkt te nemen en je dat zorgelijk vindt. Je gaat dit traject nu voor de 3e? keer aan, en je mag gewoon om duidelijke, strakke regels vragen, en dat het nu echt klaar moet zijn als ex het verprutst. 

Catwoman

Catwoman

25-06-2026 om 08:00 Topicstarter

Stresskipje schreef op 24-06-2026 om 13:04:

Ik zou niet zeggen dat je geen goed gevoel hebt bij de omgangsbegeleidster (dat klinkt nogal persoonlijk) maar dat je het gevoel hebt dat ze zich niet heeft ingelezen, en de ernst van de problemen met/rond ex niet serieus lijkt te nemen en je dat zorgelijk vindt. Je gaat dit traject nu voor de 3e? keer aan, en je mag gewoon om duidelijke, strakke regels vragen, en dat het nu echt klaar moet zijn als ex het verprutst.

Ik heb gisteren een mail gestuurd dat ik het gevoel heb dat de omgangsbegeleider zich niet heeft ingelezen en dat zij de ernst van de situatie niet inziet en dat ik me daar zorgen over maak. 

Ben heel benieuwd wat er voor reactie komt. Ze zal vandaag wel reageren want ze werkt weer als het goed is.

Ja dit is al het 3de traject dat we ingaan.

Dat was een mooie manier om het te formuleren. Niet zeggen dat je haar niet vertrouwt, maar wel laten merken dat je het gevoel hebt dat ze onzorgvuldig is geweest. Hopelijk is ze dan in het vervolg wat alerter

Catwoman

Catwoman

25-06-2026 om 16:36 Topicstarter

Voor dit traject hebben wij een aantal doelen opgesteld die richting geven aan het verloop van het contactherstel:

1. Zoon heeft contact met zijn vader op een voor hem passende manier
Het doel is om het contact tussen jou en zoon zorgvuldig te herstellen. Daarbij wordt toegewerkt naar óf een structurele en stabiele omgangsregeling, óf de conclusie dat dit op dit moment niet haalbaar is. In deze fase staan rust, voorspelbaarheid en veiligheid voor zoon centraal. Het is van belang dat hij, passend bij zijn leeftijd en ontwikkeling, op een veilige, voorspelbare en begeleide manier contact met jou kan opbouwen.

2. Vader neemt verantwoordelijkheid voor zijn rol als vader
Dit betekent dat je laat zien dat je betrouwbaar bent, afspraken nakomt en transparant bent over zaken die van invloed kunnen zijn op het contact, zoals middelengebruik. Hiermee draag je bij aan het vertrouwen en de stabiliteit die voor zoon nodig zijn.

3. De veiligheid van zoon is gewaarborgd in het contact met vader
Er kan alleen sprake zijn van contact wanneer er voldoende zicht is op jouw middelengebruik en wanneer je emotioneel beschikbaar bent voor hem. Daarom vindt het contact in deze fase begeleid plaats en gelden er duidelijke voorwaarden. Dit zorgt ervoor dat voor alle betrokkenen helder is wat wel en niet verantwoord is in het contact met zoon.

Het eerste omgangsmoment zal plaatsvinden in aanwezigheid van moeder, zij blijft aanwezig totdat ze merkt dat zoon haar niet meer nodig heeft. De nadruk ligt hierbij op kwaliteit en een positieve ervaring voor zoon. Wanneer er ruimte ontstaat voor uitbreiding, zal dit eerst gebeuren in de duur van het contactmoment en niet in de frequentie.

Het is belangrijk dat afspraken worden nagekomen. Wanneer je aangeeft contact met zoon te willen, hoort daar ook bij dat je zelf actief verantwoordelijkheid neemt. Als je onverhoopt verhinderd bent, is het belangrijk dat je dit tijdig aangeeft en zelf contact opneemt om een nieuwe afspraak te plannen. Wanneer de omgang twee keer achter elkaar niet doorgaat zonder dat er een nieuwe afspraak wordt gemaakt, zal dit gevolgen hebben voor het verdere verloop van het traject.

De praktische organisatie verloopt via omgangsbegeleider. Zij neemt vooraf contact met je op om een locatie te bepalen en stemt dit vervolgens af met moeder. Zoon wordt dan op het afgesproken moment gebracht. De locatie is flexibel en wordt per keer bekeken. Milou is beschikbaar op de oneven zaterdagen, en indien nodig ook doordeweeks. Na vijf omgangsmomenten zal er een evaluatie plaatsvinden waarin gezamenlijk wordt bekeken hoe het verloopt en wat er nodig is in het vervolg.

Catwoman

Catwoman

25-06-2026 om 16:41 Topicstarter

De gezinscoach heeft het plan aangepast. Ze heeft de doelen er nu bij gezet. Volgens mij heeft ze het gewoon gekopieerd en geplakt. Ze heeft deze doelen niet uitgewerkt. Er staat in dat er zicht moet zijn op zijn middelengebruik maar er staat niet bij hoe dat ze dat inzicht gaan krijgen. Ook staat er dat er duidelijke voorwaarden gesteld worden maar welke voorwaarden dan? Die staan ook nergens. Ze heeft ook de afspraak over het afzeggen niet aangepast. En de veiligheidsafspraken van het vorige traject er niet in gezet. Ze neemt het gewoon niet serieus. 

Catwoman

Catwoman

25-06-2026 om 16:42 Topicstarter

Op mijn mail over dat ik zorgen heb over de omgangsbegeleider kreeg ik alleen terug dat ik dit met de omgangsbegeleider zelf moet bespreken. Dat ik met haar een afspraak moet maken en het moet bespreken.

" Beste gezinscoach, bedankt voor de aanpassingen en het toevoegen van de doelen.  Ik mis echter nog steeds concrete meetpunten waaraan we kunnen zien of doelen worden behaald.  Daarom zou ik graag zien:
- welke voorwaarden eerst voldaan moeten zijn voordat uitbreiding van contact mogelijk is.
- hoe wordt gemeten of een doel behaald is. -welke stappen er tussen de huidige situatie en het einddoel zitten.
-wie beoordeelt wanneer aan een voorwaarde is voldaan.

Groet....."

Catwoman

Catwoman

26-06-2026 om 23:14 Topicstarter

Kimdekim schreef op 25-06-2026 om 17:46:

" Beste gezinscoach, bedankt voor de aanpassingen en het toevoegen van de doelen. Ik mis echter nog steeds concrete meetpunten waaraan we kunnen zien of doelen worden behaald. Daarom zou ik graag zien:
- welke voorwaarden eerst voldaan moeten zijn voordat uitbreiding van contact mogelijk is.
- hoe wordt gemeten of een doel behaald is. -welke stappen er tussen de huidige situatie en het einddoel zitten.
-wie beoordeelt wanneer aan een voorwaarde is voldaan.

Groet....."

Ik kan dat wel sturen inderdaad. Maar ik snap gewoon niet waarom zij niet zelf een knap plan opstelt. Het is toch haar werk? Zij moet toch weten hoe je zo'n plan maakt? Het is toch te gek voor woorden dat ik eigenlijk dat hele plan moet gaan vormgeven? Ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in. 

Catwoman

Catwoman

27-06-2026 om 02:48 Topicstarter

En ik heb ook helemaal geen zin om in gesprek te gaan met die omgangsbegeleider. Ik vertrouw haar niet, dat gaat toch niet veranderen na een gesprek met haar. Dan gaat ze natuurlijk zeggen dat ze het wel serieus neemt terwijl ik aan alles merk dat zij alleen maar in het belang van vader handelt en niet in het belang van zoon. Ik voel gewoon zoveel weerstand in mijn lichaam. 

Catwoman schreef op 27-06-2026 om 02:48:

En ik heb ook helemaal geen zin om in gesprek te gaan met die omgangsbegeleider. Ik vertrouw haar niet, dat gaat toch niet veranderen na een gesprek met haar. Dan gaat ze natuurlijk zeggen dat ze het wel serieus neemt terwijl ik aan alles merk dat zij alleen maar in het belang van vader handelt en niet in het belang van zoon. Ik voel gewoon zoveel weerstand in mijn lichaam.

Dit stukje is weer een en al gevoel waarbij je invult voor haar. Jij maakt er nu " voor vader en tegen jou" van. Zo kom je niet verder. 

Als jij in dit vrijwillige traject wil blijven om ook zelf te kunnen sturen zul je alles maar dan ook alles zakelijk moeten bekijken en benaderen.

Je zal een gesprek zakelijk in moet gaan met haar. ( 1 simpel voor beeld is de vraag aan haar of zij bekend is met verslavingsproblematiek")  

Je kan er wel geen zin in hebben maar dan zul andere keuzes moeten gaan maken. 

Je verwacht van zowel gezinscoach al begeleider doelen, meetbare doelen en consequenties, gevolgen. 

Ik mis bij jou jouw eigen doelen, jouw meetbare doelen waarin jij de consequenties, gevolgen bepaald. 

Dus aan de hand van wat,wanneer is het voor jouw genoeg dat jij zegt nu is het genoeg, mijn meetbare doelen zijn op deze manier niet gehaald dus ik stop met dit vrijwillige traject en ga een andere weg in.

Linn, ik vermoed dat dat komt omdat Catwoman vooral in dit traject is gestapt om anderen een plezier te doen, niet omdat zijzelf denkt dat het iets op gaat leveren. En dat is niet zo raar natuurlijk, gezien alle eerdere trajecten.
Het is allang genoeg voor haar, en toch is ze weer in dit traject gestapt. Om hoe vraag te beantwoorden: ik vermoed dat ze helemaal niet in dit vrijwillige traject had willen zijn, laat staan dat ze er in wil blijven. En er zijn ook geen doelen meer zijn denk ik graag wil halen, hooguit "fijn contact tussen zoon en ex", maar ik snap ook dat ze dat niet zo realistisch meer vindt.
Dia het hele traject is tegen haar zin, om ex tegemoet te komen en dan is "voor vader, tegen jou" heel begrijpelijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.