Echtscheiding en erna
Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
Worteltaart
29-06-2026 om 14:58
Catwoman schreef op 28-06-2026 om 21:04:
[..]
Ja klopt, mijn advocaat zegt dat het voor een kind heel belangrijk is om contact te hebben met de vader (wel veilig natuurlijk) en dat ik daarom ook het beste kan meewerken.
Ik kan wel eens kijken naar een andere advocaat en de situatie voor leggen en dan kijken of die wat anders zegt.
Hmmm. Er is steeds meer discussie over dat belang van omgang met de vader. Eigenlijk zou je advocaat moeten zeggen "Veiligheid voor jou en je kind is eerste prioriteit. Als dat er 100% is, is het voor kind van waarde om ook goed contact met vader te hebben. Bij twijfel niet doen". Laat vader vooraf aan contact aantonen dat hij veilig is zou ik zeggen. 🤷
Temet
29-06-2026 om 15:30
Ik zou nu wel meewerken. Nu terugkrabbelen maakt denk ik geen goede indruk. Maar leun achterover, laat vader maar laten zien dat hij zijn leven gebeterd heeft. En als ook dit traject in de soep loopt, begin dan niet aan traject nr 4 en laat vader maar komen met zijn rechtszaak.
Er is weliswaar steeds meer discussie, maar het uitgangspunt is nog wel steeds dat omgang heel belangrijk is. Dus ik zou dit traject ook nog afwachten en kijken of vader nu weer zijn eigen graf graaft
Catwoman
29-06-2026 om 16:12
Ik heb vanmorgen de gezinscoach gevraagd of we deze week kunnen bellen. Ik wil met haar praten over het plan en over de omgangsbegeleider. Ik hoop dat we er samen nog uit kunnen komen. Mijn intentie is nog wel om dit traject aan te gaan maar ik wil wel dat alle doelen en voorwaardes en consequenties duidelijk op papier staan, anders zit ik straks weer jaren vast aan een plan dat niet werkt.
linn19
29-06-2026 om 16:23
Worteltaart schreef op 29-06-2026 om 14:58:
[..]
Hmmm. Er is steeds meer discussie over dat belang van omgang met de vader. Eigenlijk zou je advocaat moeten zeggen "Veiligheid voor jou en je kind is eerste prioriteit. Als dat er 100% is, is het voor kind van waarde om ook goed contact met vader te hebben. Bij twijfel niet doen". Laat vader vooraf aan contact aantonen dat hij veilig is zou ik zeggen. 🤷
Er kan wel discussie ontstaan over belang van kind maar de rechter volgt/toetst altijd het Burgelijk Wetboek het belang van het kind. Elke echtscheidings advocaat kent dit artikel van het bw ook.
BW over omgang:
Boek 1 Artikel 377a (1:377a BW)
Recht op omgang
- Het kind heeft het recht op omgang met zijn ouders en met degene die in een nauwe persoonlijke betrekking tot hem staat. De niet met het gezag belaste ouder heeft het recht op en de verplichting tot omgang met zijn kind.
- De rechter stelt op verzoek van de ouders of van een van hen of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind, al dan niet voor bepaalde tijd, een regeling inzake de uitoefening van het omgangsrecht vast dan wel ontzegt, al dan niet voor bepaalde tijd, het recht op omgang.
- De rechter ontzegt het recht op omgang slechts, indien:
- omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of
- de ouder of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of
- het kind dat twaalf jaren of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder of met degene met wie hij in een nauwe persoonlijke betrekking staat heeft doen blijken, of
- omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.
linn19
29-06-2026 om 16:59
Catwoman schreef op 28-06-2026 om 21:04:
[..]
Ja klopt, mijn advocaat zegt dat het voor een kind heel belangrijk is om contact te hebben met de vader (wel veilig natuurlijk) en dat ik daarom ook het beste kan meewerken.
Ik kan wel eens kijken naar een andere advocaat en de situatie voor leggen en dan kijken of die wat anders zegt.
Contact tussen kind en ouder staat altijd bovenaan. Ik heb hierboven de tekst van het BW gezet om het ook wat inzichtelijker te maken.
Elke advocaat zal een inschatting maken onder welk lid ( punt 1,2,3) een specifieke situatie mbt omgang valt.
Lijkt erop dat jouw advocaat nogal op (punt) lid 1 blijft focussen terwijl jullie situatie ook in die andere zou kunnen vallen. ( nogmaals een rechter beslist daar uiteindelijk over, advocaten doen een inschatting.
Focus voor nu op de begeleide omgang, deze weg kan altijd nog. Second opinion bij andere advocaat, altijd goed.
Catwoman
01-07-2026 om 23:34
linn19 schreef op 29-06-2026 om 16:23:
[..]
Er kan wel discussie ontstaan over belang van kind maar de rechter volgt/toetst altijd het Burgelijk Wetboek het belang van het kind. Elke echtscheidings advocaat kent dit artikel van het bw ook.
BW over omgang:
Boek 1 Artikel 377a (1:377a BW)
![]()
Recht op omgang
- Het kind heeft het recht op omgang met zijn ouders en met degene die in een nauwe persoonlijke betrekking tot hem staat. De niet met het gezag belaste ouder heeft het recht op en de verplichting tot omgang met zijn kind.
- De rechter stelt op verzoek van de ouders of van een van hen of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind, al dan niet voor bepaalde tijd, een regeling inzake de uitoefening van het omgangsrecht vast dan wel ontzegt, al dan niet voor bepaalde tijd, het recht op omgang.
- De rechter ontzegt het recht op omgang slechts, indien:
- omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of
- de ouder of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of
- het kind dat twaalf jaren of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder of met degene met wie hij in een nauwe persoonlijke betrekking staat heeft doen blijken, of
- omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.
Bij b staat als de ouder ongeschikt is. Maar wie bepaalt dat? De rechter? En hoe bepaald hij dat?
Ik heb mijn advocaat nog gesproken en hij zegt dat ik het beste nog wel dit traject kan gaan proberen. Ik heb gezegd dat ik nog in gesprek ben met de gezinscoach over het plan, dat ik wil dat er voorwaardes in komen te staan want dat mis ik. Mijn advocaat vroeg mij of ik de voorwaardes die ik graag in het plan zou willen naar hem mail want hij wil kijken of dat wel redelijk is. Hij zegt dat als ik te moeilijke voorwaardes stel dat mijn ex uiteindelijk op mij kan afschuiven dat het traject niet gelukt is. Ik heb de voorwaardes naar hem gestuurd. Ben benieuwd wat hij daarvan vind.
Temet
02-07-2026 om 08:24
" Hij zegt dat als ik te moeilijke voorwaardes stel dat mijn ex uiteindelijk op mij kan afschuiven dat het traject niet gelukt is."
Dat risico zit er denk ik inderdaad in.
Er zijn heel vaak zaken over omgang waarbij de vader omgang wil, en moeder die omgang weigert omdat ze vader niet vertrouwt, en vaak zie je dan dat die moeder zegt dat ze niet tegen omgang is, maar het moet wel veilig zijn. En vervolgens stelt die moeder iedere keer nieuwe voorwaarden, en vindt ze het nooit veilig.
Je hebt in principe al ingestemd met dit traject. Als je dan nu ineens aanvullende voorwaarden gaat stellen dan loop je inderdaad het risico dat een rechter kan gaan denken "heb je er weer zo eentje", zeker als vader de vermoorde onschuld speelt - wat hij zeker zal gaan doen.
Ik ben het dus eens met je advocaat: hou die voorwaarden beperkt, want anders kunnen ze uiteindelijk tegen je werken.
Maar je kan, als ik het goed onthouden heb, in dit geval verwijzen naar voorwaarden die wel met jou zijn besproken maar die nu niet op schrift staan. Dat helpt denk ik wel.
Catwoman
02-07-2026 om 08:29
Temet schreef op 02-07-2026 om 08:24:
" Hij zegt dat als ik te moeilijke voorwaardes stel dat mijn ex uiteindelijk op mij kan afschuiven dat het traject niet gelukt is."
Dat risico zit er denk ik inderdaad in.
Er zijn heel vaak zaken over omgang waarbij de vader omgang wil, en moeder die omgang weigert omdat ze vader niet vertrouwt, en vaak zie je dan dat die moeder zegt dat ze niet tegen omgang is, maar het moet wel veilig zijn. En vervolgens stelt die moeder iedere keer nieuwe voorwaarden, en vindt ze het nooit veilig.
Je hebt in principe al ingestemd met dit traject. Als je dan nu ineens aanvullende voorwaarden gaat stellen dan loop je inderdaad het risico dat een rechter kan gaan denken "heb je er weer zo eentje", zeker als vader de vermoorde onschuld speelt - wat hij zeker zal gaan doen.
Ik ben het dus eens met je advocaat: hou die voorwaarden beperkt, want anders kunnen ze uiteindelijk tegen je werken.
Maar je kan, als ik het goed onthouden heb, in dit geval verwijzen naar voorwaarden die wel met jou zijn besproken maar die nu niet op schrift staan. Dat helpt denk ik wel.
Ja ik snap dat ook wel. Maar ik heb geen aanvullende voorwaarden. Ik wil gewoon de voorwaarden die we bij de vorige trajecten ook hadden. Dat lijkt mij toch redelijk. De gezinscoach had mij beloofd dat zij die voorwaarden zou overnemen.
Tijgeroog
02-07-2026 om 12:05
Dan zijn dat toch de voorwaarden die afgesproken zijn? Dan moet ze alleen ook op schrift zetten dat die overgenomen zijn.
Catwoman
02-07-2026 om 12:36
Ik heb gesproken met de gezinscoach. Het was wel een goed gesprek. Ze vond het goed dat ik aan gaf dat alles duidelijker verwoord moet worden. Ze gaat de dingen nu wat strakker op papier zetten. Ik heb ook gevraagd hoe dat zit met die doelen, dat vader transparant moet zijn over zijn gebruik en dat er zicht moet komen op het gebruik. Hoe ze dat in zicht willen gaan krijgen. Ze zegt dat vader aan geeft dat hij alleen af en toe blowt en verder niets gebruikt en ook niet verslaafd is. Vader hoeft ook geen hulp voor zichzelf te zoeken want hij heeft geen probleem. Ze doen niet aan waarheidsbevinding dus ze kunnen ook niet bepalen of hij eerlijk is. Die doelen slaan dus eigenlijk nergens op want het is niet te controleren.
Ze begon ook nog over de omgangsbegeleider. Ik heb uitgelegd waar ik tegenaan loop bij haar. De gezinscoach begreep dat gelukkig wel (zij vond het ook erg vreemd dat ze aan mij vroeg of vader gezag heeft want dat wist ze als het goed is al). De gezinscoach gaat contact opnemen met de omgangsbegeleider en dit bespreken en dan kan zij met mij daarover in gesprek. Mocht ik daarna nog geen vertrouwen in haar hebben dan gaat de gezinscoach een andere omgangsbegeleider zoeken zei ze.
Catwoman
03-07-2026 om 14:21
Voor dit traject zijn de volgende doelen vastgesteld:
1. Zoon heeft contact met zijn vader op een voor hem passende manier
Het doel is om het contact tussen vader en zoon zorgvuldig te herstellen. Daarbij wordt toegewerkt naar een structurele en stabiele omgangsregeling wanneer dit in het belang van zoon blijkt te zijn. In deze fase staan rust, voorspelbaarheid en veiligheid voor zoon centraal. Het contact wordt stap voor stap opgebouwd en afgestemd op wat zoon aankan.
2. Vader neemt verantwoordelijkheid voor zijn rol als vader
Dit betekent dat je afspraken nakomt, tijdig aanwezig bent en actief verantwoordelijkheid neemt voor het laten doorgaan van de omgangsmomenten. Ook betekent dit dat je openheid geeft over zaken die van invloed kunnen zijn op het contact met zoon.
3. De veiligheid van zoon is gewaarborgd tijdens het contact
De veiligheid en het welzijn van zoon zijn leidend. Daarom vindt het contact in deze fase begeleid plaats en gelden er duidelijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat een omgangsmoment kan doorgaan.
Omgangsmomenten en voorwaarden
Het eerste omgangsmoment vindt plaats in aanwezigheid van moeder. Zij blijft aanwezig totdat zoon laat zien dat hij haar niet meer nodig heeft. De nadruk ligt op een positieve en veilige ervaring voor zoon
Voor ieder omgangsmoment gelden de volgende voorwaarden:
- Je verschijnt niet onder invloed van alcohol, drugs of andere middelen die je functioneren beïnvloeden.
- Tijdens het omgangsmoment wordt niet gerookt.
- Begeleider spreekt voorafgaand aan ieder omgangsmoment ongeveer 15 minuten eerder met jou af.
- Op basis van dit contact beoordeelt zij of het omgangsmoment kan doorgaan.
- Pas nadat zij hiervoor groen licht heeft gegeven, wordt moeder geïnformeerd dat zij met zoon naar de afgesproken locatie kan komen.
- Indien niet aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, gaat het omgangsmoment niet door.
Wanneer er ruimte ontstaat om het contact uit te breiden, zal dit eerst gebeuren in de duur van het contactmoment en niet in de frequentie.
Verantwoordelijkheid voor het doorgaan van de omgang
Het is belangrijk dat afspraken worden nagekomen. Wanneer je aangeeft contact met zoon te willen, wordt verwacht dat je hiervoor zelf verantwoordelijkheid neemt. Dat betekent:
Wanneer je verhinderd bent, dien je dit minimaal 48 uur van te voren door te geven en zelf binnen 48 uur na het afgezegde omgangsmoment weer contact op te nemen om een nieuwe afspraak in te plannen. Wanneer twee omgangsmomenten geen doorgang vinden doordat je afwezig bent of niet voldoet aan de afgesproken voorwaarden, zonder dat er een nieuwe afspraak wordt gemaakt, zal het traject worden stopgezet.
Organisatie
De praktische organisatie verloopt via de omgangsbegeleider. Zij neemt contact met je op om een datum, tijd en locatie af te stemmen. Moeder ontvangt vervolgens de benodigde informatie. De locatie wordt per omgangsmoment bepaald.
Na vijf omgangsmomenten vindt een evaluatie plaats waarbij gezamenlijk wordt beoordeeld hoe het contact verloopt, in hoeverre de doelen worden behaald en wat er nodig is voor het verdere vervolg.
Catwoman
03-07-2026 om 14:23
De gezinscoach heeft het plan aangepast en naar mij gestuurd. Ik vind dit er al veel beter uit zien dan hoe het eerst was. Het is uitgebreider en duidelijker. Wat vinden jullie?
Ysenda
03-07-2026 om 17:07
`Misschien dat ik het gemist heb, maar staat er ook iets over de frequentie in? In het kader van regelmaat opbouwen, want nu lijkt het of vader kan aangeven wanneer, als hij dan komt opdagen en aan de voorwaarden voldoet is het goed, maar dat kan 1x per half jaar zijn of 1x per 6 weken.
Catwoman
03-07-2026 om 20:39
Ysenda schreef op 03-07-2026 om 17:07:
`Misschien dat ik het gemist heb, maar staat er ook iets over de frequentie in? In het kader van regelmaat opbouwen, want nu lijkt het of vader kan aangeven wanneer, als hij dan komt opdagen en aan de voorwaarden voldoet is het goed, maar dat kan 1x per half jaar zijn of 1x per 6 weken.
Dat staat hier niet in maar we hadden afgesproken 1x per maand 1 uur. Ik kan nog vragen of ze dat erbij kan zetten
IMI-x2
03-07-2026 om 21:01
Ja, dat zou ik toevoegen. En nog specifieker: 1x om de 4 weken of 1x per kalendermaand?