Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman

Catwoman

02-10-2026 om 23:31 Topicstarter

linn19 schreef op 02-10-2026 om 19:03:

[..]

Wat bedoel je precies met " daar achteraan gaan"? En hoe weet jij dat hij het plan van de gezinscoach heeft weggegooid? bedoel je letterlijk weggegooid dat hij dat tegen jou gezegd heeft? Hoe gaat die communicatie tussen jou en die begeleider?

Het lijkt er ook op dat alle problemen van de hulpverlening weer samenkomen bij "ieder zijn eigen eilandje manier van werken" en serieus gebrek aan betere communicatie en samenwerking onderling.

En jij zit hier als ander ouder tussenin gevangen maar betekend mijn inziens ook dat jij ook een keer mag zeggen " genoeg is genoeg, mijn kind is geen proefkonijn of jojo om jullie systeem van ieder eigen eilandje werken in stand te moeten houden.

Ik bedoel met daar achteraan gaan dat ik de omgangsbegeleider moet mailen over dat plan. Ik ga er namelijk niet mee akkoord. Hij heeft het andere plan wel weggegooid denk ik want in zijn plan zie ik niets van het eerste plan terug. Hij heeft zelf een heel nieuw plan opgesteld. 

Ja erg vervelend dat het allemaal weer zo gaat. De communicatie tussen de begeleider en mij is erg slecht. Hij reageert pas heel laat op mailtjes van mij. En op sommige mailtjes reageert hij gewoon niet. 

Catwoman

Catwoman

03-10-2026 om 06:56 Topicstarter

Catwoman schreef op 02-10-2026 om 23:31:

[..]

Ik bedoel met daar achteraan gaan dat ik de omgangsbegeleider moet mailen over dat plan. Ik ga er namelijk niet mee akkoord. Hij heeft het andere plan wel weggegooid denk ik want in zijn plan zie ik niets van het eerste plan terug. Hij heeft zelf een heel nieuw plan opgesteld.

Ja erg vervelend dat het allemaal weer zo gaat. De communicatie tussen de begeleider en mij is erg slecht. Hij reageert pas heel laat op mailtjes van mij. En op sommige mailtjes reageert hij gewoon niet.

Ik denk dat ik de gezinscoach ga benaderen voor een gesprek. En dan ga ik aangeven dat ik niet tevreden ben met hoe het gaat en dat ik niet akkoord ben met het plan. Ik vind het eigenlijk ook wel raar dat deze instantie de omgang al opstart voordat er een plan is gemaakt en getekend. Voorheen was het zo dat we eerst een plan gingen opstellen en als dan iedereen akkoord was dan gingen we starten met de omgang maar nu is het andersom. Nu is eerst de omgang opgestart en komen ze na een maand pas met een plan. En ik dacht dat hij het plan zou gebruiken dat ik met de gezinscoach had opgesteld dus ik heb daar geen probleem van gemaakt. Maar nu ben ik dus met een omgang bezig terwijl er geen plan is. 

Die begeleider zei laatst ook tegen mij dat ik mijn ex zelf moest mailen om te melden dat ik voortaan bij de omgang aanwezig ben en ook uitleggen waarom. Ik heb toen gezegd dat ik geen rechtstreeks contact heb met mijn ex en dat daar ook redenen voor zijn en dat ik liever heb dat hij dit soort dingen naar mijn ex communiceert. Ik denk er zit toch niet voor niets een begeleider tussen. 

Ik had die begeleider ook gemaild over 2 data dat ik niet kan. Hij had aan het begin van de omgang gezegd we starten deze zaterdag en vanaf dan elke 4 weken daarna. Er werd niet gevraagd of ik wilde kijken naar de datums of ik kan. Maar ik had er later wel even naar gekeken en ik zag dat ik 2 zaterdagen niet kan dus dat heb ik naar hem gemaild en ik heb er ook een voorstel bij gezet dat de ene omgang een weekje later is en dan kom ik met de omgang daarna ook uit want die is dan ook een weekje later. Maar daar krijg ik ook helemaal geen antwoord op.

Ik zou dit inderdaad met de gezinscoach bespreken. Daar is ze dus voor, om jou te ondersteunen bij dit soort gedoe. 
Het is natuurlijk niet oké dat de begeleider nu zn eigen plan bedenkt.
En als hij jou gaat vragen contact op te nemen met je ex ,dan heeft hij de situatie ook echt niet begrepen. 

Wat je net opsomt over wat er allemaal niet klopt zou ik ook aan de gezinscoach voorleggen. En dan zou ik er meteen bij melden dat je deze begeleider nog 1 kans geeft en dat je daarna wel klaar bent met het hele traject.
Nou ligt verdorie weer al bet geregel en gedoe op jouw bordje. Maar jij bent niet degene die die omgang met vader zo graag wil, dat is toch echt hijzelf. Hij mag dus aan de bak. Met die omgangsbegeleider, volgens vooraf al afgesproken kaders.
Laat het overbrengen van die boodschap over aan de gezinscoach. En dan maar weer achterover leunen en kijken wie er wanneer met een werkbaar plan komt. Deze omgangsregeling stopt in elk geval per direct want niet volgens het al bestaande goedgekeurde plan.
Succes hoor, ik heb enorm veel respect voor jou en je uithoudingsvermogen.

Catwoman schreef op 03-10-2026 om 06:56:

[..]

Ik denk dat ik de gezinscoach ga benaderen voor een gesprek. En dan ga ik aangeven dat ik niet tevreden ben met hoe het gaat en dat ik niet akkoord ben met het plan. Ik vind het eigenlijk ook wel raar dat deze instantie de omgang al opstart voordat er een plan is gemaakt en getekend. Voorheen was het zo dat we eerst een plan gingen opstellen en als dan iedereen akkoord was dan gingen we starten met de omgang maar nu is het andersom. Nu is eerst de omgang opgestart en komen ze na een maand pas met een plan. En ik dacht dat hij het plan zou gebruiken dat ik met de gezinscoach had opgesteld dus ik heb daar geen probleem van gemaakt. Maar nu ben ik dus met een omgang bezig terwijl er geen plan is.

Die begeleider zei laatst ook tegen mij dat ik mijn ex zelf moest mailen om te melden dat ik voortaan bij de omgang aanwezig ben en ook uitleggen waarom. Ik heb toen gezegd dat ik geen rechtstreeks contact heb met mijn ex en dat daar ook redenen voor zijn en dat ik liever heb dat hij dit soort dingen naar mijn ex communiceert. Ik denk er zit toch niet voor niets een begeleider tussen.

Ik had die begeleider ook gemaild over 2 data dat ik niet kan. Hij had aan het begin van de omgang gezegd we starten deze zaterdag en vanaf dan elke 4 weken daarna. Er werd niet gevraagd of ik wilde kijken naar de datums of ik kan. Maar ik had er later wel even naar gekeken en ik zag dat ik 2 zaterdagen niet kan dus dat heb ik naar hem gemaild en ik heb er ook een voorstel bij gezet dat de ene omgang een weekje later is en dan kom ik met de omgang daarna ook uit want die is dan ook een weekje later. Maar daar krijg ik ook helemaal geen antwoord op.

Die hele communicatie is opnieuw vaag. Maar eerlijk gezegd snap ik soms ook niet welke positie jij nu inneemt in het hele verhaal. Het is nu weer opnieuw achteraf dat er onduidelijkheid is over een plan. 

Jij had toch ook aan het begin aan kunnen geven dat je niet akkoord gaat met starten begeleide omgang voordat duidelijk is wie wat doet met welke plan en pas na ondertekening gaan starten?

Omdat de hulpverlening zo chaotisch werkt zal jij aan de voorkant veel gestructureerder en oplettender moeten zijn om zoveel mogelijk onduidelijkheden voor te zijn.

Voor jou is bv het plan van gezinschoach leidend, aan de voorkant voor jou dus controleren bij gezinsvoogd en begeleider of idd plan gezinsvoogd leidend is zodat dat duidelijk is.

Eigenlijk gewoon een lijstje met wie doet wat wanneer, wie rappoteert aan wie en wanneer, en waar/ wanneer en met wie vind er evaluatie plaats. Dat kan nu alsnog. 

En wat is de positie van de gezinscoach nu precies? Heeft zij en begeleider contact met elkaar over voortgang begeleide omgang? En is dat arij ook naar gezinscoach gegaan? En is er ergens iets afgesproken over wie jouw aanspreekpunt is over hoe zoontje eea ervaart? 

Probeer uit de emotie te blijven, dus niet plan weggegooid, maar controleren wat er wannneer op papier is afgesproken over dat plan zodat je daarnaar kan verwijzen wat de werkwijze zou zijn. 

Wat een amateurisme bij die hulpverlening weer. Iedereen werkt continu langs elkaar heen, weet niet wat de ander doet en wat voorgangers gedaan hebben en jij moet alles maar weer rechtbreien. Waarvoor maakt zo'n gezinscoach in vredesnaam samen met jou een plan als de begeleider zonder dossierkennis een eigen plan maakt en uitvoert. 

Ik zou inderdaad contact opnemen met de gezinscoach, voorleggen wat er gebeurt, dat je daar niet blij mee bent en de gevolgen van de omgang voor je zoontje en aangeven dat je er wel klaar mee bent. Vader laat inmiddels als vier jaar niet zien dat hij geschikt is als vader. Dat is jammer, maar het is ook een keer klaar. Ik begrijp dat kinderen en ouders recht hebben op contact met elkaar, maar hoe ver ga je daarin en tegen welke prijs? En vooral, met welk doel? 

Even praktisch: de omgang is pas weer opgestart. Vader is beide keren aanwezig geweest.  Natuurlijk is de omgang tussen hem en zoontje lastig, als er daarvoor een hele tijd geen contact geweest is. 
Objectief gezien heb je denk ik op dit moment niet voldoende reden om de al heel beperkte omgang stop te zetten.
Ik denk ook dat je gemengde signalen geeft. Je zegt dat je geen contact wil met de vader, maar de laatste keer ben je er tijdens de omgang wel bij gebleven.
De omgang is maar een uur per keer toch? Kun je daar echt niet omheen plannen als dat maar eens in de vier weken is? 
Als er een door de rechter vastgelegde omgangsregeling komt, dan kun je ook niet zomaar schuiven. Dan zul je ook je eigen afspraken moeten plannen rekening houdend met de omgangsregeling. 

Catwoman

Catwoman

03-10-2026 om 21:14 Topicstarter

linn19 schreef op 03-10-2026 om 14:36:

[..]

Die hele communicatie is opnieuw vaag. Maar eerlijk gezegd snap ik soms ook niet welke positie jij nu inneemt in het hele verhaal. Het is nu weer opnieuw achteraf dat er onduidelijkheid is over een plan.

Jij had toch ook aan het begin aan kunnen geven dat je niet akkoord gaat met starten begeleide omgang voordat duidelijk is wie wat doet met welke plan en pas na ondertekening gaan starten?

Omdat de hulpverlening zo chaotisch werkt zal jij aan de voorkant veel gestructureerder en oplettender moeten zijn om zoveel mogelijk onduidelijkheden voor te zijn.

Voor jou is bv het plan van gezinschoach leidend, aan de voorkant voor jou dus controleren bij gezinsvoogd en begeleider of idd plan gezinsvoogd leidend is zodat dat duidelijk is.

Eigenlijk gewoon een lijstje met wie doet wat wanneer, wie rappoteert aan wie en wanneer, en waar/ wanneer en met wie vind er evaluatie plaats. Dat kan nu alsnog.

En wat is de positie van de gezinscoach nu precies? Heeft zij en begeleider contact met elkaar over voortgang begeleide omgang? En is dat arij ook naar gezinscoach gegaan? En is er ergens iets afgesproken over wie jouw aanspreekpunt is over hoe zoontje eea ervaart?

Probeer uit de emotie te blijven, dus niet plan weggegooid, maar controleren wat er wannneer op papier is afgesproken over dat plan zodat je daarnaar kan verwijzen wat de werkwijze zou zijn.

Deze instantie werkt zo. Ze starten eerst de omgang op en in de tussentijd gaan ze een plan opstellen. Dat doen ze omdat er vaak al lange tijd geen omgang is en ervoor willen zorgen dat dat niet nog langer word. Dat heeft die begeleider mij verteld. Maar ik heb toen tegen hem gezegd dat het plan al opgesteld was dus dat hij dat alleen maar hoefde over te nemen. Hij zei toen stuur maar naar mij dus dat heb ik gedaan. Ik ging er niet vanuit dat hij ineens een heel ander plan ging maken. Als hij dat had gezegd dan had ik natuurlijk nooit gestart met de omgang. 

Die gezinscoach is er alleen op de achtergrond. Ik weet niet of de begeleider contact heeft met de gezinscoach. Ik heb al 2 maanden nix van die gezinscoach gehoord. Dat arij is naar mijn ex en naar mij gestuurd. Ik weet niet of hij dat nog in een aparte mail naar haar heeft gestuurd. Nee er zijn geen afspraken gemaakt over wie het aanspreekpunt is. Ik heb naar de begeleider gestuurd hoe het na de omgang met zoontje gaat.

Catwoman

Catwoman

03-10-2026 om 21:28 Topicstarter

Vaaas schreef op 03-10-2026 om 19:22:

Even praktisch: de omgang is pas weer opgestart. Vader is beide keren aanwezig geweest. Natuurlijk is de omgang tussen hem en zoontje lastig, als er daarvoor een hele tijd geen contact geweest is.
Objectief gezien heb je denk ik op dit moment niet voldoende reden om de al heel beperkte omgang stop te zetten.
Ik denk ook dat je gemengde signalen geeft. Je zegt dat je geen contact wil met de vader, maar de laatste keer ben je er tijdens de omgang wel bij gebleven.
De omgang is maar een uur per keer toch? Kun je daar echt niet omheen plannen als dat maar eens in de vier weken is?
Als er een door de rechter vastgelegde omgangsregeling komt, dan kun je ook niet zomaar schuiven. Dan zul je ook je eigen afspraken moeten plannen rekening houdend met de omgangsregeling.

Ik heb nergens gezegd dat ik ermee wil stoppen. Ik wil gewoon dat die hulpverlening hun werk goed doet. En dat mijn ex zich inzet. Maar ja, ik heb op beide geen invloed en dat vind ik lastig. 

Ik ben alleen maar bij de omgang omdat dat voor zoontje beter is. Niet omdat ik dat zelf wil.

Dat het maar 1 uurtje is maakt niet veel uit. Ik moet een van de dagen voor mijn werk naar een congres en de andere dag valt in mijn vakantie en dan zijn we weg. Dit stond beide al gepland voordat de omgang uberhaupt begonnen was dus dat ga ik niet afzeggen.

'Ik ging er niet vanuit dat hij ineens een heel ander plan ging maken. Als hij dat had gezegd dan had ik natuurlijk nooit gestart met de omgang.'
Ik ben het even kwijt, wat is het probleem in het hele andere plan, behalve dan dat het niet het plan is wat jij met de gezinscoach hebt opgezet? En waarom had je de omgang niet opgestart als het niet volgens het plan van de gezinscoach is?

Catwoman schreef op 30-09-2026 om 07:56:

[..]

Zoontje had dit keer ook wel last na de omgang. Erg druk en onhandelbaar gedrag en ook weer in bed plassen en bij mij in bed komen. Maar nu had ik er rekening mee gehouden dus kwam het niet als verassing.

Ja de volgende omgang is volgende week zaterdag weer.

Nou ik weet niet of ik het nog lang ga volhouden hoor. Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in. In mijn ex niet en in de instantie niet.

Ik had laatst met de gezinscoach een heel plan opgesteld en deze zou gebruikt worden door deze instantie maar de omgangsbegeleider heeft dit plan gewoon weggegooid en een heel eigen plan gemaakt. Hier ben ik helemaal niet blij mee want niet alle doelen staan erin en de veiligheidsvoorwaarden staan er niet in. Dus nu moet ik daar weer achteraan. En hij heeft een risico arij gemaakt en dat staat in dit plan. Maar dat risico arij is gebaseerd op alleen de eerste omgang en er staat in dat er een laag risico is maar het is alleen gebaseerd op de fysieke veiligheid en niet op de emotionele veiligheid.

Tsjor, lees deze post van Catwoman nog eens. Daar staat het in.

Ik zou hier ook echt enorm moe van worden, Catwoman. Ook onbegrijpelijk. En zeer onprofessioneel.

Heb je het andere plan al naar de nieuwe begeleider gestuurd en geschreven: We hadden al dit plan afgesproken, dus ik wil alleen omgang als dit plan van toepassing is?

Hopelijk kan de gezinscoach je helpen en de begeleider tot de orde roepen.

Ik zou die data die voor jou al vaststonden ook niet verzetten, dus moet de afspraak met ex verzet worden. Helder.

Sterkte ermee. Ik heb bewondering voor je geduld.

'Hier ben ik helemaal niet blij mee want niet alle doelen staan erin en de veiligheidsvoorwaarden staan er niet in.' Maar wat betekent dat concreet. Welk doel wordt nu niet genoemd en  welke veiligheidsvoorwaarde staat er niet in. En wat voor problemen levert dat op. 

tsjor schreef op 04-10-2026 om 16:04:

'Hier ben ik helemaal niet blij mee want niet alle doelen staan erin en de veiligheidsvoorwaarden staan er niet in.' Maar wat betekent dat concreet. Welk doel wordt nu niet genoemd en welke veiligheidsvoorwaarde staat er niet in. En wat voor problemen levert dat op.

Tsjor, lees even een stuk terug toen TO het allemaal ergens beschreven heeft welke dat waren. Dat waren toen belangrijke punten om in het plan op te nemen, en dat is toen ook toegevoegd (niet voor niets). Die discussie wil je toch niet opnieuw gaan voeren?

Catwoman schreef op 03-10-2026 om 21:14:

[..]

Deze instantie werkt zo. Ze starten eerst de omgang op en in de tussentijd gaan ze een plan opstellen. Dat doen ze omdat er vaak al lange tijd geen omgang is en ervoor willen zorgen dat dat niet nog langer word. Dat heeft die begeleider mij verteld. Maar ik heb toen tegen hem gezegd dat het plan al opgesteld was dus dat hij dat alleen maar hoefde over te nemen. Hij zei toen stuur maar naar mij dus dat heb ik gedaan. Ik ging er niet vanuit dat hij ineens een heel ander plan ging maken. Als hij dat had gezegd dan had ik natuurlijk nooit gestart met de omgang.

Die gezinscoach is er alleen op de achtergrond. Ik weet niet of de begeleider contact heeft met de gezinscoach. Ik heb al 2 maanden nix van die gezinscoach gehoord. Dat arij is naar mijn ex en naar mij gestuurd. Ik weet niet of hij dat nog in een aparte mail naar haar heeft gestuurd. Nee er zijn geen afspraken gemaakt over wie het aanspreekpunt is. Ik heb naar de begeleider gestuurd hoe het na de omgang met zoontje gaat.

Maar zo blijf je toch in een kringetjes ronddraaien als jij je niet verdiept in "het proces/ de manier van werken van deze hulpverleningsinstanties?   Jij zou moeten weten of gezinscoach contact heeft met begeleider, jij zou moeten weten wie er nu de eindverantwoordelijkheid heeft, wie wat doet en wat jouw rol ook in het geheel is,jij zou moeten weten bij wie jij met vragen over gedrag van zoontje terecht kan naar aanleiding van de omgang en al die antwoorden krijg je alleen door zelf te vragen/overzicht te maken/ op schrift te krijgen op het moment dat er nog geen onduidelijkheden zijn. 

Je schrijft dat jij wil dat zij hun werk gewoon doen maar dat doen ze ook. 

Dit is hun manier van werken, ieder op hun eigen eilandje, het is een compleet waardeloos systeem als je ermee te maken hebt maar je zal het ermee moeten doen. 

Verwacht niet dat zij gaan werken op de manier zoals jij zou willen.

Je schreef ook dat je bij de POH geweest bent voor vragen over zoontje nav de omgang. Waarom de POH en dit niet besproken met de gezinscoach?  En is er afgesproken dat jij begeleider zou mailen over gedrag zoontje na de omgang?  Valt dat stukje onder zijn " taken pakket"?

Niemand heeft de regie op deze manier terwijl het om zo'n belangrijk iets gaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.