Echtscheiding en erna

B.tje
26-05-2018 om 18:16
scheiden en spaargeld...
Hallo,
Ik heb aangegeven aan mijn man dat ik wil scheiden. (Het gaat sinds 6 jaar al niet goed, sta die tijd al ingeschreven voor een huurhuis)
Zijn reactie was heel boos, (begrijpelijk) en hij begon meteen te dreigen met financiele consequenties.
Dat hij de kraan dicht zou draaien, dat hij toch alles in eigen beheer heeft en dat ik nu ook maar overal de helft van moet meebetalen....
Mijn vraag; stel voor dat hij nu ons spaargeld van de rekening afhaalt.... wat dan?
B.tje

tsjor
27-05-2018 om 17:35
Tihama
'Kennis is macht'. Maar het is toch geen machtsspel? Met advies inwinnen is niets mis, maar houd er dan rekening mee dat de ander ook tijd nodig heeft om datzelfde advies in te winnen. Scheiden is gelijk spel. Er zijn geen winnaars.
Tsjor

Tihama
27-05-2018 om 17:59
Macht
Zo te zien bevindt B zich in een afhankelijke positie.
Wat ik vooral bedoel is dat je moet zorgen dat je in geval van problemen je eigen positie beschermt.
Als je niet weet hoe de situatie is, en je weet niet wat de ander gaat doen, dan zou ik zorgen dat ik alle scenario's op orde heb.
Maar goed. Dit is erg hypothetisch: ik heb geen scheidingsplannen en vziw mijn man ook niet. We hebben wel alles zodanig juridisch en financieel geregeld dat we bij een eventuele scheiding evenwichtig eindigen. Bij elke serieuze stap screenen we dit voor zowel overlijden als scheiding of haarverlies etc.
Dus ik zou als ik B was nu gaan uitzoeken hoe dit er voor haar uitziet. Haar man heeft met zijn beslissing om een bankrekening op zijn eigen naam te nemen hier blijkbaar al veel eerder over nagedacht.....
Ook al is dit redelijk zinloos als je in gvg getrouwd bent. Overigens ook als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent met een eindverrekenbeding.

Ginny Twijfelvuur
27-05-2018 om 18:54
Goed dan
Ik zou morgen juridische hulp inroepen.
En dan waarschijnlijk overmorgen die overboeking uitvoeren, of een pittge brief hebben klaarliggen over hoe de financiele status is en dient te blijven totdat verdeling aan de orde is.
Net als Tihama vermoed ik hier namelijk voorbedachte rade bij man.
En ik kan er nooit zo goed tegen als mannen (mensen) hun financiële macht zo uitspelen. Noem het een feministisch dingetje....

Tihama
27-05-2018 om 20:28
geen gelijkspel
Tsjor:
"Scheiden is gelijk spel. Er zijn geen winnaars."
Dat er geen winnaars zijn, ben ik helemaal met je eens. Het kan er echter wel op uitdraaien dat 1 van de twee veel meer verliest dan de ander. Ik ken daar helaas te veel voorbeelden van. Dat gelijkspel durf ik best te betwisten.
Mijn standpunt is:
Ga er vanuit dat 40% van de relaties in een scheiding eindigt. En ga er dan ook vanuit dat jij bij die 40% hoort. En ga er vanuit dat je aanstaande ex je dan het licht in de ogen niet meer gunt.
Dat is een prima leidraad voor alle financiën en juridische zaken. Het is namelijk ook veel gemakkelijker om hier goede afspraken over vast te leggen als je elkaar nog steeds leuk vindt.
De meeste mensen gaan zichzelf die vragen pas stellen als de liefde tanende is. En dat is nu juist het meest ongelukkige moment om die zaken goed te gaan regelen.
Dan heb je geen andere keuze meer dan schade beperken.

tsjor
27-05-2018 om 21:03
Wettelijke regelingen
Er zijn toch ook nog wettelijke regelingen en jurisprudentie etc. die je op zo'n moment beschermen?
Hier bijvoorbeeld: man kan wel de spaarrekening op zijn naam zetten, maar dat neemt niet weg dat het onder de gemeenschap van goederen valt. Dat ligt vast in de wet.
Of: als de spaarrekening wordt leeggehaald (dus ook als B de helft ervan nu al wegsluist naar een eigen rekening). Dan wordt het deel dat weggehaald is omgezet in een vordering op goederen. De auto bijvoorbeeld. Zie: https://www.echtscheidingswinkel.nl/geld-en-polissen/spaarrekeningen-na-scheiding. Of het moet worden teruggestort.
Op www.rechtspraak.nl vind je uitspraken hierover als je zoekt op 'echtscheiding' en 'spaarrekening'.
Je hoeft het niet op eigen macht te doen.
Tsjor
.

tsjor
27-05-2018 om 21:06
Uitgangspunt
Het uitgangspunt van advocaten/mediators ligt anders: ga ervan uit dat je allebei hetzelfde wil: je wil scheiden (daarom is de scheidingsmelding zo belangrijk), je wil allebei daarna weer een leven opbouwen, je wil allebei dat dingen goed geregeld zijn voor de kinderen.
Ik vind dat een iets gezonder uitgangspunt dan 'En ga er vanuit dat je aanstaande ex je dan het licht in de ogen niet meer gunt.'(eventueel met: en jij je aanstaande ex niet meer') .
Tsjor

Tihama
27-05-2018 om 22:06
Rampscenario analyseren
Ik heb het erover met welk risico in je achterhoofd je zaken vooráf moet regelen.
Een voorbeeld van het rampscenario-denken. Toen wij ons huis kochten heb ik de volgende rampen bekeken:
- baanverlies (een of allebei)
- scheiding
- ziekte
- dood
- afschaffing rente-aftrek
- rente boven de 10%
En een aantal combinaties. Per situatie hebben we toen bekeken of het een risico was wat we konden dragen. En indien niet: welke maatregelen we moesten nemen om het hanteerbaar te maken.
Op deze manier kijk ik ook naar een scheiding. En dan zijn helaas de resultaten uit het verleden niet meer te vertrouwen. Dus dat betekent helaas ook dat je minder naief en positief naar je toekomstige ex kunt kijken. Tenminste: ik heb diverse voorbeelden in mijn omgeving waar die toekomstige ex zich echt een stuk minder aangenaam gedroeg dan tijdens het huwelijk.
Het fijne van zo'n rampscenario-analyse is dat je een stuk minder overvallen hoeft te worden met financiële bijkomende problemen. Een scheiding is namelijk al erg genoeg, zónder dat je ook nog in de stress moet zitten over de financieel-juridische aspecten.

B.tje
28-05-2018 om 21:27
thnx
Ik heb alles gelezen, mijn dank voor jullie berichten.
Ik hoop dat het allemaal in goede banen gaat lopen.
Groetjes, B.tje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.