Echtscheiding en erna

Susanne
23-07-2018 om 05:10
Scheiden van narcist
Na een relatie van meer dan 20 jaar heb ik besloten dat ik niet meer verder wil met mijn (bijna) ex man.
Mijn ex man is een complex persoon met (zoals ik al jaren vermoed) psychische problemen, narcistische trekjes.
Hij heeft een zeer opvliegend karakter, voelt zichzelf vaak beter dan iedereen om zich heen en is zeer manipulatief.
Dat ik al meer dan 20 jaar bij hem ben gebleven? Ja.. ik weet het.. ik wist van binnen dat ik niet oud met hem wilde worden maar durfde de stap niet te nemen vanwege de leeftijd van onze kinderen. Ik vond ze te jong om hen dit aan te moeten doen. Het idee dat ze om het weekend bij hun vader zouden moeten zijn die niet of nauwelijks naar ze om zou kijken en ze geen aandacht zou geven, kon ik niet verdragen.
En natuurlijk, er waren ook leuke momenten in onze relatie. We hebben het echt niet meer dan 20 jaar slecht gehad.
Ik heb door de jaren heen bij mijn ex aangegeven dat ik niet gelukkig was met zijn buien. Dat het me ongelukkig maakte. Dat ik bang was op sommige momenten wanneer hij weer eens een woede aanval had. En dat ik de zorg voor onze kinderen erg zwaar vond in mijn eentje.
Hij heeft nooit iets met deze boodschap gedaan.
Vorig jaar, na een hele heftige woede uitbarsting waar onze kinderen bij betrokken raakten, was voor mij de maat vol.
Ik kon en wilde dit niet meer. Het feit dat hij mij zo kon kwetsen wilde ik echt niet meer. Dit zou de laatste keer zijn. Het duurde even voor ik het kon uitspreken naar hem maar na een half jaar ongeveer liet ik weten niet gelukkig te zijn in onze relatie. Ik heb hem alles verteld wat me dwars zat en dat ik zijn woede uitbarstingen niet meer trok.
We hebben toen een periode ingesteld om erover na te denken. Ik zou even met vriendinnen een weekje op vakantie gaan en zouden daarna weer praten. Wel gaf ik aan dat ik eerlijk gezegd geen toekomst meer zag.
Na die week ontdekte ik per toeval dat hij al contact had met een andere vrouw. Toen ik hem hiermee confronteerde was dat ‘natuurlijk’ mijn eigen schuld. Ondanks dat ik wist dat onze relatie ten einde was heeft me dat keihard gekwetst.
En nu..? Nu zit ik in mijn nieuwe huis wat niet voelt als mijn thuis. Met mijn kinderen die ik om het weekend moet missen en straks ook een week omdat hij ze meeneemt op vakantie. Ben ik niet alleen van hem gescheiden maar ook van onze kinderen.
Zijn woede aanvallen heeft hij nog steeds, nog vaker dan voorheen en ben ik nog steeds zijn doelwit.
Gek genoeg mis ik opeens mijn oude vertrouwde leven, ik kan zo moeilijk wennen het het nieuwe. Ik had gedacht dat het me gelukkiger zou maken maar mijn leven lijkt complexer dan het al was.
En nu denk ik, wanneer ga ik weer gelukkig worden? Heb ik de juiste keuze gemaakt? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zijn doelwit niet meer ben en dat hij me zo kan kwetsen?

OND
15-09-2018 om 18:42
Doenja, het ontgaat u wellicht
maar niet iedereen zit hier op permanentie 24/7 om te antwoorden. Dat u zich daar al heel snel vrolijk om maakt (minder dan uur na mijn bericht...) doet een zeker vermoeden rijzen maar daar zal ik het verder niet over hebben. Zo zit ik niet in elkaar.
Als u mij in dienst wil nemen om wel permanent ter beschikking te zijn (ik raad het u af...), dan mag u me altijd een voorstel doen, maar voor minder dan 8k/maand verander ik niet van werk. Als u ondanks mijn negatief advies, mij toch zou willen aanwerven, dan bespreken we de details (maaltijdcheques, firmawagen, groepsverzekering en zo) later wel.
Mari: niemand betwist dat zo'n gestoorde geesten wel degelijk bestaan. En het ligt nogal voor de hand dat de slachtoffers ervan aan wat hulp toe zijn. Maar het aandeel kwaadaardige narcisten in de samenleving bedraagt enkele procenten. In het geheel bekeken een marginaal verschijnsel, dus. Dat neemt uiteraard niet weg dat de nood van die slachtoffers wel degelijk reëel is, maar op fora zoals dit, krijg je af en toe weleens de indruk dat volledige mannelijke populatie de narcisten zijn en de volledige vrouwelijke populatie de slachtoffers. Daarmee wordt niemand een dienst bewezen.

Mari
16-09-2018 om 11:21
Nee hoor ond
Er wordt wel degelijk ook gewag gemaakt van vrouwelijke narcisten. Is het iets waar je bang voor bent om voor uitgemaakt te worden, 'narcist'? Of sterker nog: is het al eens gebeurd?
Nogmaals: onoordeelkundig roepen dat iemand narcist is, dient niemand. Onoordeelkundig roepen dat iemand het niet is ook niet.
Daarom heeft het vergelijken van ervaringen wel degelijk zin. Dan kunnen mensen zich eerder tot deskundig advies wenden en kan leed worden voorkomen.
Dat er meer vrouwen op het forum zitten: so be it. Misschien zijn er andere fora waar mannen ervaringen uitwisselen en als men daar als vrouw zou komen, zou men het idee hebben 'alle mannen hier vinden dat alle vrouwen borderline hebben'. Ook daar is het vergelijken van ervaringen opdat men adequate interventies kan inhuren passend.
Overigens wordt borderline ook steeds meer als vorm van narcisme gezien, maar dat terzijde.

Doenja
18-09-2018 om 22:46
story continues
Ik heb niet echt een eigen draadje, of ik raak ze kwijt maar hier ergens is er wel eens gevraagd hoe het gaat. Er is veel vraag naar de kwestie of er een diagnose gesteld kan worden of iemand narcist is of last heeft gehad van een narcistisch persoon. En of dat er een behandeling voor is en wat dan.
Ik wilde diegene die daar interesse in hebben even op de hoogte stellen van het feit dat ik afgelopen paar weken niet alleen te horen heb gekregen dat mijn ex en zijn moeder veel narcistische trekken vertoonden, maar ook ik heb een diagnose gekregen; complex Post Traumatisch Stress Syndroom :
"Wat is de oorzaak van complexe PTSS? Een (complexe) PTSS ontstaat doordat u vroeg in uw leven ernstige traumatische ervaringen hebt meegemaakt, zoals seksueel misbruik, mishandeling of verwaarlozing. Hierdoor heeft uw persoonlijkheidsontwikkeling ernstige schade opgelopen."
Bij mij te herleiden naar de jarenlange narcistische gedragingen van mijn nu ex-partner en zijn moeder. De diagnose wordt nu ook omgezet in een behandeling om mijn klachten te verlichten. Dat zal een langdurig traject worden heb ik begrepen.
En als ik eerlijk ben, vertel ik dit hier zodat er eindelijk eens een einde komt aan die snerende opmerkingen, het vinger wijzen, vanuit schijnbare anonimiteit zoals dat hier op OOL wel eens gebeurt. Dus als je de behoefte hebt om hier negatieve dingen te gaan roepen of de schuld bij mij te leggen, dan verzoek ik je mijn gegevens bij t forumbeheer op te vragen en een afspraak met mij te maken.
Dat er hier een plek komt voor die mensen die net als ik PTSS in hun dagelijkse leven ervaren, of op z'n minst respect is voor die mensen die een trauma hebben opgelopen wat hen door anderen is aangedaan.

Mari
18-09-2018 om 23:54
Doenja
Je weet dat ik weet waar je uit komt. Belangrijk is dat je Complexe ptss hebt, anders dan een gewone ptss tengevolge van een direct trauma. Dit gaat over langdurige blootstelling aan ondermijning van jouw eigenwaarde. Zoek op o.a. Grannon comlex ptss
En kijk misschien ook eens op Rosenberg: Self Love Deficiency Disorder.
Ja laten we het vingerwijzen achter ons laten... het is kortzichtig geroep van mensen die vaak niet beter willen weten.
sterkte

OokZo
19-09-2018 om 11:15
Knuffel
Ik kan hier pagina's over volschrijven, maar ik laat het. Ik geef je een dikke knuffel op afstand. Er is licht aan het einde van de tunnel!

OND
19-09-2018 om 21:02
Relaties kunnen best heel moeizaam lopen
en daardoor emotioneel bijzonder belastend zijn. Tot in die mate dat er PTSS vastgesteld wordt bij (een van de) partner(s).
Daaruit kan nog altijd niet geconcludeerd worden dat die andere een narcist was/is.
Neem me niet kwalijk, maar een verongelijkte ex is nu niet bepaalde de meest betrouwbare informatiebron. Al helemaal niet als ze haar grenzeloos leed van de daken schreeuwt en voor het overige weinig blijk geeft van inzicht in de eigen situatie.
Maar het relaas hierboven biedt enig inzicht in hoe het dan gaat: als het trauma zo groot was, moet de ander wel een narcist geweest zijn.
Dat heeft ook veel voordelen voor de partij die verkiest in de slachtofferrol te kruipen: die valt absoluut niks te verwijten, iedereen biedt een luisterend oor aan een mens, genadeloos verkreukeld door "zo eentje".
Niemand stelt zich de vraag over dat "als het (heel) slecht gaat, dat toch van beide kanten komt?" (even de draden hier nalezen?). Narcisten zijn een pest, maar vermeende narcisten, handig uitgespeeld tegenover de omgeving, kunnen dus ook erg nuttig zijn...
Eerlijk gezegd: als ik er weer zo eentje (M/V) hoor krijten over "die narcist" vraag ik me altijd af wie daar nu precies de narcist was...

Doenja
19-09-2018 om 21:15
OND zucht...
OND heb je nu nog niet begrepen dat er nu meerdere psychologen, artsen en psychiaters mij hebben bevestigd dat mijn ex en zijn moeder narcisten waren? Wat is je doel om iemand die je niet kent neer te zetten als iemand die een beetje zit te kletsen? Ik kan een boek schrijven over de idiotie waar ik in terrecht ben gekomen. En dit is na heel heel veel uren analyse boven water gekomen. Het is nooit zo geweest dat ik er dan slecht aan toe was en dat het dan dus een narcist was...Hoe kom je erbij dat het zo gegaan moet zijn?
Hou op met iemand te beschuldigen van liegen. Je gaat tegen iemand die een ernstige ziekte heeft toch ook niet zeggen dat het misschien wel helemaal niet waar is? Waarom zie je zoveel noodzaak om zelf je gelijk te behalen in een zaak die je niet kent?
Ben je zelf ooit beschuldigd dat je een narcist was? Als dat zo is, dan is dat heel verdrietig als je jezelf niet zo ziet. Maar dat betekent niet dat mijn verhaal onjuist is. Vanwege herkenbaarheid ben ik er een beetje klaar mee mezelf zo te moeten verdedigen, maar je bent van harte welkom om mijn gegevens op te vragen bij t forumbeheer, als je durft. Of vind je het wel lekker veilig zo vanuit de anonimiteit wat te roepen? Stoer hoor....heb dan ook t lef om met de billen bloot te gaan.

Mari
19-09-2018 om 23:50
ond
Je suggereert dat narcisme wordt vastgesteld via ptss van de partner. (het gaat hier overigens over complexe ptss, een ander fenomeen). waar dan? Door wie? Verdiep je eens in het onderwerp Het doet geen pijn. Of wel? Ben je zelf bang narcist genoemd te worden? Of is het wellicht al eens gebeurd?

Donna
20-09-2018 om 07:35
Doenja
Zo te lezen is er voor jou een hoop werk aan de winkel; de weg naar (volledig?) herstel is nog lang. Een energielek lijkt mij nu zo ongeveer het allerlaatste wat je nodig hebt. En mensen, die blijven redeneren vanuit een andere invalshoek, proberen te overtuigen van jouw positie en je vervolgens geraakt voelen als dat niet lukt, is een energielek van jewelste. Mijn advies: wees lief voor jezelf en steek die energie in jouw herstel. Als je dan een stuk verder bent, zul je ervaren dat wat anonieme forummers (waaronder ik...) hier neerzetten en hun van het tegendeel overtuigen, niet zo belangrijk is. Probeer uit de draadjes steun en eventueel inzicht te krijgen en leg het andere naast je neer. Ik wens je veel sterkte toe!

Doenja
20-09-2018 om 12:45
Donna
Jij begrijpt het dat dit zo zwaar is als je telkens te horen krijgt van allerlei ****piepfiguren*** dat het niet waar is. Het erge is dat iedereen trauma’s mee kan maken maar diegene die niet gesteund en geloofd worden juist n PTSS oplopen. En de basis van een narcistisch trauma is juist dat de narcist zegt dat alles wat je hoort ziet of meemaakt niet waar is....

Mari
20-09-2018 om 12:55
Doenja
"En de basis van een narcistisch trauma is juist dat de narcist zegt dat alles wat je hoort ziet of meemaakt niet waar is...." Ja dat is helemaal waar. Daarom heet ook ontkenning door therapeuten of door een omgeving die zich er niet in wil verdiepen maar niet te beroerd is niet gehinderd door enige kennis van zake flauwekul te gaan roepen " secundaire en tertiaire gaslichting". Je wordt weer niet gezien en gehoord en sterker nog; je wordt uitgemaakt voor een leugenaar of iemand die feiten naar haar hand wil zetten.
Daarom zou het zo fijn zijn als de partner van deze mensen een diagnose had, maar juist dat is dan weer vaak onmogelijk omdat de narcist zichzelf als probleemloos ziet.
En toch spreekt Donna een waar woord: sommige mensen wíllen je gewoon niet begrijpen en willen zich er ook niet in verdiepen en willen ook geen splinter empathie voor jouw situatie opbrengen. ( Hm... doet je misschien denken aan mensen uit je verleden?) In ieder geval heeft het geen zin jezelf te verdedigen tegen hen en zorgt het er alleen maar voor datje eigen energie weglekt.
Sterkte

Mari
20-09-2018 om 13:01
Doenja
Ja nog even... ik doe het zelf natuurlijk ook, reageren. Maar ik sta iets sterker omdat ex een diagnose heeft en het zelf toegeeft. Daarom raakt het me ook minder, de secundaire gaslichting, Je weet dat ik (en veel anderen hier) je wel geloof en (voor een deel) weten waarover je praat, toch?

OokZo
20-09-2018 om 14:20
Doenja
Er zit momenteel weer veel boosheid in je schrijfsels. Volkomen terecht en begrijpelijk omdat je weer een nieuwe stap in je behandeling en je herstel hebt gemaakt. De boosheid helpt je vooruit, dus hou je niet in, hier en bij je therapeut.
Ik vrees wel dat er altijd horken zullen blijven die reageren zoals OND. Dus misschien is het een idee dat je leert de onwetende horken te negeren. Ze weten niet beter. Ze weten niet waar dit over gaat. Laat ze. Weet ook dat er mensen zijn die je wel begrijpen en die weten in welke ellende je geleefd hebt en wat je nu te verwerken hebt.

OND
21-09-2018 om 15:55
Of ik al dan niet met de billen bloot ga...
die beslissing is aan mij en je moet al erg verwaand zijn om het zelfs maar te durven verwachten.
"Je suggereert dat narcisme wordt vastgesteld via ptss van de partner. (het gaat hier overigens over complexe ptss, een ander fenomeen). waar dan? Door wie?..." (Mari, # 69)
" "Wat is de oorzaak van complexe PTSS? Een (complexe) PTSS ontstaat doordat u vroeg in uw leven ernstige traumatische ervaringen hebt meegemaakt, zoals seksueel misbruik, mishandeling of verwaarlozing. Hierdoor heeft uw persoonlijkheidsontwikkeling ernstige schade opgelopen."
Bij mij te herleiden naar de jarenlange narcistische gedragingen van mijn nu ex-partner en zijn moeder. " (Doenja, # 64).
En begin nu maar een eind weg te zeuren over nuances, en alle mogelijke mitsen en maren in het universum.
"...Ben je zelf ooit beschuldigd dat je een narcist was?..." (Doenja, #68)
"... Ben je zelf bang narcist genoemd te worden? Of is het wellicht al eens gebeurd?" (Mari, # 69)
Euch neen, maar ik val blijkbaar in de smaak bij dames die overal narcisten vermoeden.
"...Vanwege herkenbaarheid ben ik er een beetje klaar mee mezelf zo te moeten verdedigen, maar je bent van harte welkom om mijn gegevens op te vragen bij t forumbeheer, als je durft. ...".
U realiseert zich tenvolle de draagwijdte van wat u hier schrijft?
Forumbeheer (als ze correct en integer zijn en de wet respecteren) zal dit soort informatie NOOIT vrijgeven (het zou er nog aan mankeren...). Dat weet u toch? Waarom dan die wervende woordovertolligheid? Om uw fans te plezieren? Op mij maakt het in elk geval geen gunstige indruk. Ik vind het gewoon domme prietpraat.

Doenja
21-09-2018 om 16:09
OND met wollige onderbroek
>>" je bent van harte welkom om mijn gegevens op te vragen bij t forumbeheer, als je durft. ...".
U realiseert zich tenvolle de draagwijdte van wat u hier schrijft?
Forumbeheer (als ze correct en integer zijn en de wet respecteren) zal dit soort informatie NOOIT vrijgeven (het zou er nog aan mankeren...). Dat weet u toch? Waarom dan die wervende woordovertolligheid? Om uw fans te plezieren? Op mij maakt het in elk geval geen gunstige indruk. Ik vind het gewoon domme prietpraat.<<
Als ik aangeef dat ik mijn gegeven met jou wil uitwisselen en jij vraagt die bij t forumbeheer dan doen ze dat. Nooit als je er geen toestemming omvraagt natuurlijk. Je begrijpt het echt verkeerd. Maar blijkbaar wil je niets liever dan maar roepen dat het domme prietpraat is. Dus jij weet het niet. Ik heb wel vaker contact gezocht en gekregen met forumleden. Gewoon om een gesprek te kunnen hebben dat niet open en bloot op het internet is. Ik gaf je de kans om buiten het forum om info te geven over het wel en wee van mijn uitspraken en ervaring. Maar ik ga er gemakshalve maar effe van uit dat je dat toch niet wil.
Je valt niet in de smaak bij mij, sterker nog ik erger me aan je onbezonne echt domme reacties die getuigen van niet lezen. Je hoeft mij niet te geloven, ik vraag jou niks. Maar je wil zo graag ff gillen dat het stom is en onzin is wat ik zeg.
Dat zowel ik als Mari ons afvragen of je ooit als narcist bestempeld bent, heeft ervooral mee te maken dat je heel erg allergisch reageert op iets wat iemand meemaakt die jij niet kent en waar je zelf geen ervaring mee heeft. Of niet durft te zeggen dat je er ervaring mee hebt. Ook goed. Stop met schoppen en slaan hier aub. Nodeloos kwetsen en inhakken op mensen is iets wat niet op een forum als dit thuishoort. Ik ben blijkbaar niet de enige die de indruk had, dat zegt toch wat?
En ik weiger hier de indruk achter te laten dat ik iemand ben die je zomaar kunt kwetsen en stompen met rare opmerkingen. Ik accepteer dit gedrag niet. Bij deze vraag je ik of je me met rust wil laten en te stoppen met je aanvallende opmerkingen. Anders ben ik genoodzaakt melding hiervan te maken bij forumbeheer. We gaan hier netjes met elkaar om, dat verwacht ik ook van jou.

OND
21-09-2018 om 16:39
Ik heb wel degelijk een mening
over al die narcisten die gescheidenen zoal claimen. Als je dat allemaal ernstig zou moeten nemen, zou het aandeel narcisten in de samenleving de 100% ver overschrijden.
Als mijn mening u niet aanstaat, gaat u maar jammeren bij forumbeheer. Dat is dan wat het is: u, die jammert omdat een mening u onwelgevallig is. Of u die jammert omdat u meent, omwille van uitzonderlijke kwetsbaarheid, het recht te hebben u onwelgevallige meningen dood te laten zwijgen.
Ironisch, niet? Sommigen zouden dat als "behoorlijk narcistisch" omschrijven. U moet in de politiek gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.