Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Seksuele gelijkheid

Lastig onderwerp, zit je klaar? Komtie:

We emanciperen de goede kant op. Wachtend op mijn zoon bij het voetbalveld zie ik hordes jongedames in voetbaltenue elkaar een high-five geven omdat ze tijdens het oefenpotje hebben gescoord. Op mijn werk groet ik mijn vrouwelijke leidinggevende op de gang die me zojuist per email een inhoudelijk serieus antwoord gaf op mijn verlofaanvraag. Fietsend over het stationsplein verspert een vrouwelijke agent me de weg en vertelt me dat hier niet gefietst mag worden. Ik gehoorzaam, stap af en loop verder. Dagelijkse activiteiten waarbij ik geen seconde nadenk over sekseverschillen.
We werken hetzelfde, voelen hetzelfde, willen diep van binnen allemaal hetzelfde en maatschappelijk worden er jaarlijks miljoenen uitgetrokken om gelijkheid meer en meer te bevorderen.

In het verleden leek mij dit altijd een goede ontwikkeling. Tot ik ging scheiden. Mijn ex ging namelijk vreemd. En niet een keer. In 7 jaar tijd en 3 kinderen verder heeft ze er twee minnaars op nagehouden. Als ik er nu over nadenk best knap zo tussen de zwangerschappen door. Daar zal ze zo haar redenen voor gehad hebben zoals dat gaat bij affaires.

Toen ik haar echter vroeg naar hoe ze die mannen dan had uitgezocht zei ze: 'Die dienden zich aan'. Waarbij ze aangaf dat ze eigenlijk altijd wel een bedpartner kan vinden als ze daar zin in heeft en dat haar vriendinnen dat ook aangeven. Toen ik zelf ging daten na de scheiding merkte ik dat het gemak dat ik in mijn studententijd heb ervaren nu niet meer op gaat; Een onenightstand organiseren gaat eigenlijk alleen maar via apps waar mensen daar specifiek op zitten te wachten. Na wat onderzoek in kleine kring over dit onderwerp bij gescheiden ouders komt steevast dit beeld naar voren: Vrouwen kiezen (veelal) uit wie ze willen en mannen moeten maar hopen dat ze in de smaak vallen.

In het licht van alle positieve seksediscriminatie en 'gelijke kansen voor iedereen' vond ik dit een bijzondere ontdekking. Het onderwerp is vaak ook zeer controversieel en er wordt gelaten op gereageerd. Het wordt gezien als een wetmatigheid waar we niet omheen kunnen. Dat was de vrouw en haar aanrecht ook 50 jaar geleden. Wordt het niet eens tijd dat we hier meer over praten en onderzoeken wat we eraan kunnen doen zodat iedereen gelijke kansen krijgt?

Huh wat? Wat stel je voor dan? Dat vrouwen met hun beentjes wijd moeten zodat mannen ook kansen krijgen? Seks is geen recht toch? Mannen zijn in mijn ogen nou eenmaal minder kritisch dan vrouwen.  Het is een spel van vraag en aanbod.  

Je haalt dingen door elkaar die niks met elkaar te maken hebben.

Mannen kunnen naar een prostituee, voor vrouwen heb je dat niet dus die zoeken een minnaar. Jouw ex vrouw heeft waarschijnlijk een hoog libido en is seksueel aantrekkelijk. Ik ben een vrouw en seksueel niet aantrekkelijk en ik heb dus ook geen instant seks, dat kan dus ook. De vrouwen en mannen in mijn omgeving zijn trouwens met hele andere leuke dingen bezig. Jij wil net als wat jouw ex-vrouw heeft maar dat krijg je niet en daar ben je boos om en wat zie jij dan als oplossing dat wij via overheidswege maar gedwongen seks moeten hebben met incel's zoals jij die vinden dat ze te lang droog staan?

Uit onderzoek bleek dat vrouwen slechts 5% van de mannen naar rechts swipen terwijl mannen dat 70% doen. Hoe wil je dat verschil verkleinen? 
Daar staat tegenover dat naar mate je ouder wordt mannen een minderheid vormen. Statistisch gezien zou dat de kansen moeten vergroten. Het komt dus wel goed. 

tsjor schreef op 24-01-2026 om 08:54:

Daar staat tegenover dat naar mate je ouder wordt mannen een minderheid vormen. Statistisch gezien zou dat de kansen moeten vergroten. Het komt dus wel goed.

Dus TO moet wachten tot hij n jaar of 70 is?

Of misschien moeten er troostmeisjes voor de incels worden aangewezen?

Alias1 schreef op 24-01-2026 om 09:16:

[..]

Dus TO moet wachten tot hij n jaar of 70 is?

Of misschien moeten er troostmeisjes voor de incels worden aangewezen?

Echt he ' jullie vrouwen mogen we niet meer onderdrukken nu willen we als dank wel meer seks natuurlijk... 

Homeguy

Homeguy

24-01-2026 om 09:37 Topicstarter

Nice, gelijk het Incel stempel en ridiculisatie. Was ook de eerste reactie op werkende vrouwen. Gelijk toedekken en terug in het gareel . Als een gebrek aan prostituees voor vrouwen een probleem is kunnen we daar ook naar kijken idd.

Maar puur het open debat: Vrouwen domineren de datingmarkt. Gaan we daar eerlijk naar kijken (erkennen) of blijven we lacherig doen en zijn we nog niet toe aan echte gelijkheid? 

Homeguy schreef op 24-01-2026 om 09:37:

Nice, gelijk het Incel stempel en ridiculisatie. Was ook de eerste reactie op werkende vrouwen. Gelijk toedekken en terug in het gareel . Als een gebrek aan prostituees voor vrouwen een probleem is kunnen we daar ook naar kijken idd.

Maar puur het open debat: Vrouwen domineren de datingmarkt. Gaan we daar eerlijk naar kijken (erkennen) of blijven we lacherig doen en zijn we nog niet toe aan echte gelijkheid?

Wat wil je er aan doen dan? Dat is mijn oprechte vraag.  Wat zou dan een oplossing zijn? Vrouwen verplicht laten daten met mannen die ze niet willen? Hoe wil je meer gelijkheid krijgen? 

Misschien moeten de mannen dan maar  gewoon met elkaar gaan daten, dat lijkt mij de beste oplossing 

Homeguy

Homeguy

24-01-2026 om 09:51 Topicstarter

Grappig he hoe mannen in relaties vaak verweten wordt vooral met oplossingen aan te komen... 

Maar hé ik weet het ook niet. Wat wel zou helpen is het meer naar de oppervlakte brengen van dit thema in het publieke leven zodat er langzaam iets verandert aan deze (comfortabele) 'buyers market'.

Op dit moment kunnen vrouwen alles (en meer, zie school) wat mannen kunnen. Iedereen zoekt een gelijkwaardige partner om mee te verbinden, al dan niet door seks. 

Als er een disbalans ontstaat in vraag en aanbod zorgt dat hoe dan ook voor onvrede. Met 10 vrouwen strijden om een paar mannen lijkt me ook onwenselijk voor iedereen.

Brengt dat meer nuance?

Als mannen eens beginnen met vrouwen van hun eigen leeftijd te daten, zou hun visvijver al veel realistischer worden. Toen ik als 40+'er ging daten, kreeg ik vooral aandacht van mannen die 20 jaar ouder dan ik waren. Dan is het toch logisch dat ik niet geïnteresseerd ben?

Dus Homeguy, mijn tip: richt je op vrouwen van je eigen leeftijd en ook een paar jaar ouder dan jij. Vrouwen zijn gemiddeld tussen hun 40e en 50e op hun seksuele piek, daar kun je veel plezier mee beleven. Maar ze pikken ook geen bullshit meer en waarderen emotionele intelligentie en sociale vaardigheden, dus werk daar aan bij jezelf. 

Ach ja, ik heb (vrouw, 5o+) ook jarenlang gedate. En dan kom je een hoop rare snuiters tegen: onderzoeken eerst hoe ze in de markt liggen voordat ze durven te scheiden, de hele dateavond klagen over hun ex, en ga zo maar door. Je krijgt het snel door, je doet veel zelfkennis op en je verwachtingen stel je bij. Het is goedgekomen, nu alweer jaren samen met die ene date van toen. Dat kan ook gebeuren als je een man bent hoor!

Homeguy

Homeguy

24-01-2026 om 10:08 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 24-01-2026 om 09:58:

Als mannen eens beginnen met vrouwen van hun eigen leeftijd te daten, zou hun visvijver al veel realistischer worden. Toen ik als 40+'er ging daten, kreeg ik vooral aandacht van mannen die 20 jaar ouder dan ik waren. Dan is het toch logisch dat ik niet geïnteresseerd ben?

Dus Homeguy, mijn tip: richt je op vrouwen van je eigen leeftijd en ook een paar jaar ouder dan jij. Vrouwen zijn gemiddeld tussen hun 40e en 50e op hun seksuele piek, daar kun je veel plezier mee beleven. Maar ze pikken ook geen bullshit meer en waarderen emotionele intelligentie en sociale vaardigheden, dus werk daar aan bij jezelf.

Oef.. daar heb je wel een punt. Alleen vereist dat eenzijdige aanpassing. Mannen vallen vaak op jongere vrouwen en vrouwen hebben meer opties.

Waarom moeten nou alleen de mannen hun wensen bijstellen? 

Homeguy schreef op 24-01-2026 om 10:08:

[..]

Oef.. daar heb je wel een punt. Alleen vereist dat eenzijdige aanpassing. Mannen vallen vaak op jongere vrouwen en vrouwen hebben meer opties.

Omdat een oudere man over het algemeen minder aantrekkelijk is voor een vrouw dan iemand van haar eigen leeftijd.. dus als je meer vrouwelijke aandacht wilt helpt het wel als je in de vijver vist die ook op jouw aandacht zit te wachten...

Homeguy schreef op 24-01-2026 om 10:08:

[..]

Haha, voor vrouwen geldt natuurlijk even goed dat ze nou eenmaal op bepaalde types vallen. Ooit daaraan gedacht?

Vrouwen moeten even goed hun wensen bijstellen. Wij zijn heus niet allemaal superknap zodat we aan elke vingen een aanbidder hebben hangen, zoals je ex. Je ex is een uitzondering. Die prins ook het witte paard kunnen ook wij lekker vergeten. Ik val op lange, blonde mannen. Ik ben nu alweer jaren samen met een man met donker haar (inmiddels grijzend) die even lang is als ik. En hij is een paar kilo te zwaar. Maaar hij is vooral slim, grappig en hartstikke lief. Hij verzorgt zichzelf heel goed (gaat sporten, ziet er leuk uit). We hebben veel overeenkomstige interesses.

Dus Homeguy: kijk niet zozeer hoe jong en knap een vrouw is, kijk of ze intelligent overkomt, humor heeft en dingen leuk en belangrijk vindt die jij ook leuk en belangrijk vindt. Dat is een veel betere basis voor een leuke relatie.

Homeguy

Homeguy

24-01-2026 om 10:30 Topicstarter

Even voor de goede orde; ik ben alweer 2 jaar heel blij met mijn nieuwe vriendin. Ik vroeg me meer af; Wat zijn de regels van het spel tegenwoordig en hoe verhoudt zich dat met seksegelijkheid en waar gaat het heen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.