Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Seksuele gelijkheid

M

Homeguy schreef op 31-01-2026 om 16:21:

@Ariannh @Labyrinth
Dank! Vind het inderdaad lastig om mezelf te accepteren in de versie die ik geworden ben. Van zorgeloze lang blonde student naar dikkige kale 40'er die vol bezig is met de tegenwind van het leven: scheiden, kinderstress, nieuwe baan zoeken etc. Ik heb schatten van kinderen en ik probeer mijn levensgeluk uit hen te halen maar als ze weer naar hun moeder zijn en ik in de spiegel kijk ben ik niet blij met wat ik zie. Hoop dat dit een fase is.

Je hoeft jezelf helemaal niet te accepteren. Ik gebruik het woord ook wel, maar eigenlijk gaat het in een relatie ook niet over accepteren. Accepteren is een soort tegenwicht voor zelfkritiek en prestatiedruk. Accepteren veronderstelt dat er iets is dat beoordeeld moet worden. Het is een gespletenheid, een ik dat kijkt en een ik dat bekeken wordt. 

Vraagt het leven niet, zeker nu aan jou op deze leeftijd, om te stoppen met die verhalen maken over jezelf. Een verhaal (ook een mismoedig verhaal) geeft misschien controle, dit ben ik (geworden), maar het legt alles vast en fixeert je. Elk beeld wordt een gevangenis. Dus nee jij bent niet een versie. 

Misschien iets te zweverig of te religieus, maar in de tien geboden, wordt er gezegd geen beeld te maken van God. God wil zich niet vastleggen en ook niet vastgelegd aanbeden worden. Het leven stroomt door ons heen, zorgeloos en dan bezorgd, gefixeerd en dan weer open en vrij. 

Homeguy

Homeguy

31-01-2026 om 19:16 Topicstarter

Mooi en zeker niet zweverig. Ik begin soms te denken dat mijn hoofd (denkertje) mijn grootse vijand is. Heb nu 3 boeken van Jan Geurtz uit en in theorie begrijp ik het, voel het nog niet.

Daarom: zoek een goede coach. Die kan je helpen de theorie om te zetten naar de praktijk. En heb geduld. Veranderen is een langdurig proces. En net zoals je na elke stap vooruit ook weer achteruit lijkt te gaan, maak je ook altijd weer stappen vooruit na een dip. Hou vol! 
Wat mij trouwens wel hielp was iedere dag een paar positieve dingen opschrijven. Iets waar je blij van werd, waar je trots op bent, waar je dankbaar voor bent. Tel je zegeningen. Dat zijn er echt een heleboel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.