Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-01-2026 om 01:21
Lastig onderwerp, zit je klaar? Komtie:
We emanciperen de goede kant op. Wachtend op mijn zoon bij het voetbalveld zie ik hordes jongedames in voetbaltenue elkaar een high-five geven omdat ze tijdens het oefenpotje hebben gescoord. Op mijn werk groet ik mijn vrouwelijke leidinggevende op de gang die me zojuist per email een inhoudelijk serieus antwoord gaf op mijn verlofaanvraag. Fietsend over het stationsplein verspert een vrouwelijke agent me de weg en vertelt me dat hier niet gefietst mag worden. Ik gehoorzaam, stap af en loop verder. Dagelijkse activiteiten waarbij ik geen seconde nadenk over sekseverschillen.
We werken hetzelfde, voelen hetzelfde, willen diep van binnen allemaal hetzelfde en maatschappelijk worden er jaarlijks miljoenen uitgetrokken om gelijkheid meer en meer te bevorderen.
In het verleden leek mij dit altijd een goede ontwikkeling. Tot ik ging scheiden. Mijn ex ging namelijk vreemd. En niet een keer. In 7 jaar tijd en 3 kinderen verder heeft ze er twee minnaars op nagehouden. Als ik er nu over nadenk best knap zo tussen de zwangerschappen door. Daar zal ze zo haar redenen voor gehad hebben zoals dat gaat bij affaires.
Toen ik haar echter vroeg naar hoe ze die mannen dan had uitgezocht zei ze: 'Die dienden zich aan'. Waarbij ze aangaf dat ze eigenlijk altijd wel een bedpartner kan vinden als ze daar zin in heeft en dat haar vriendinnen dat ook aangeven. Toen ik zelf ging daten na de scheiding merkte ik dat het gemak dat ik in mijn studententijd heb ervaren nu niet meer op gaat; Een onenightstand organiseren gaat eigenlijk alleen maar via apps waar mensen daar specifiek op zitten te wachten. Na wat onderzoek in kleine kring over dit onderwerp bij gescheiden ouders komt steevast dit beeld naar voren: Vrouwen kiezen (veelal) uit wie ze willen en mannen moeten maar hopen dat ze in de smaak vallen.
In het licht van alle positieve seksediscriminatie en 'gelijke kansen voor iedereen' vond ik dit een bijzondere ontdekking. Het onderwerp is vaak ook zeer controversieel en er wordt gelaten op gereageerd. Het wordt gezien als een wetmatigheid waar we niet omheen kunnen. Dat was de vrouw en haar aanrecht ook 50 jaar geleden. Wordt het niet eens tijd dat we hier meer over praten en onderzoeken wat we eraan kunnen doen zodat iedereen gelijke kansen krijgt?
24-01-2026 om 17:22
Pippeltje schreef op 24-01-2026 om 17:07:
[..]
sorry als mijn verhaal niet interessant is voor jou....
![]()
![]()
Ja interessant is geen goed gekozen woord idd. Waardoor denk jij dat het verschil kan komen?
24-01-2026 om 19:06
Lexus schreef op 24-01-2026 om 17:22:
[..]
Ja interessant is geen goed gekozen woord idd. Waardoor denk jij dat het verschil kan komen?
Ik begreep jouw post wel en ben het ook zeker met je eens, zo ook met je post dáárvoor, welke spot-on was!
Ik denk persoonlijk dat het een utopie is te denken dat seksuele gelijkheid (zoals TO bedoelt) ooit zal zijn. Hoe je het ook went of keert, er is gewoon een biologisch verschil tussen gender man/vrouw icm seksueel gedrag.
Al lijkt de jeugd anno 2026 preutser dan zo’n 15/20 jaar geleden, is er nog steeds sprake van slut-shaming tov de zgn stoerheid als het jongens betreft.
Ik verwacht hierin dan ook nooit enige gelijkwaardigheid, want biologie is gewoon biologie en daar is niets mis mee, tenzij je hierin ooit enige gelijkwaardigheid (qua biologie) verwacht. Ik bedoel dan ook heel simpel de biologie als in het ontstaan vd mens, niet zoals men gelijkheid verwacht als het gaat om vervullen van bepaalde rollen/verantwoordelijkheden zoals bv in werkgerelateerd. Een vrouwelijke manager kan volledig gelijkwaardig zijn aan een mannelijke manager als het gaat om kwaliteit vh opgeleverde werk, maar een man zal bijv NOOIT een kind kunnen dragen en baren. Dat is nu eenmaal de natuur/biologie!
Mijn ervaring, als single vrouw, heeft in de afgelopen 20 jaar ook geleerd dat het niet zo ‘moeilijk’ is een man voor enkel seks te scoren (heel wat anders dan voor een relatie). Makkelijker dan andersom iig, zonder het kritisch zijn te verliezen zelfs. En kruist die ONS die avond niet haar pad, dan wellicht het weekend daarop wél?! Ik denk dat dát het verschil is als het gaat om seks, althans, de behoefte aan. Maar goed, dit is mijn ervaring en dus geen feit ![]()