Echtscheiding en erna

P
17-09-2018 om 08:39
Studie kosten dochter te hoog , kinderalimentatie herberekenen?
Hallo. ,
In 2011 ben ik gescheiden onze kids waren toen 4 en 9 jaar oud.
Op dat moment realiseerde ik het mij niet hoe hoog de kosten zouden zijn als onze kinderen zouden gaan studeren.
Onze dochter is nu 16 en studeert nu , heb voor haar opleiding hoge onkosten moeten maken.
Ik heb bij haar vader aangegeven dat het onmogelijk is om deze kosten alleen te dragen en te betalen.
Heb hem alle nota 's laten zien van haar studie kosten en gevraagd of hij de helft wil bijdragen.
Hij zegt dat ik het maar moet doen van de alimentatie die ik van hem krijg maar als ik mijn huur betaal is er van de alimentatie niets over.
Ik heb zelf een wao uitkering en niet in staat om hiervan alle studie kosten te kunnen dekken.
Ook al heb ik 3 maal aangegeven bij haar vader dat ik het financieel niet red laat hij mij gewoon zitten.
Onze jongste is 11 en die gaat straks ook studeren heb er nu al buikpijn van hoe ik dit moet gaan ophoesten.
Wat kan ik hiertegen doen dat ex mij met alle studie kosten laat zitten?
Heb wat gegoogeld en advies gevraagd en er is mij vertelt dat ik dan een gerechtelijke procedure moet opstarten.
Onze scheiding is al zo moeizaam verlopen omdat m'n ex niet de hoogte wilde betalen van de kinderalimentatie terwijl hij daar wel draagkracht voor heeft.
Wat kan ik doen ?
Wat is wijsheid?

Leen13
17-09-2018 om 08:48
Uitzoeken
Het is belangrijk om eerst uit te zoeken hoe je aan voldoende studiefinanciering kunt komen via DUO. Er wordt ook verwacht dat je zonodig bijleent wat je dochter later terug betaalt. Dan kan de gemeente vaak nog wat bijdragen. Daar zou ik ook informatie inwinnen. En verder is vooral de aanloop naar de studie duur. Ook start elk jaar met kosten als schoolgeld en boeken/materialen.
Van een gerechtelijke procedure zou ik niet zoveel verwachten. Dat kost ook weer geld en levert mogelijk ook niet voldoende op. Als je maar de alimentatie krijgt die afgesproken is.
En soms heeft de school zelf ook nog een potje voor ouders die te weinig inkomen hebben.
Verder is het misschien mogelijk dat je dochter er een baantje bijneemt als het niet ten koste gaat van haar schoolwerk.

Leen13
17-09-2018 om 08:52
Overvallen
Ik snap ook dat de kosten je nogal overvallen hebben en dat is echt moeilijk als je al een laag inkomen hebt. Hopelijk geeft de school je de gelegenheid om kosten later te betalen of gespreid te betalen. Kaart dit aan.

Flavia
17-09-2018 om 09:02
hoe vastgesteld?
Heel vervelend dat je zo in de problemen komt.
Als aanvulling op de tips van Anne: neem ook contact op met je gemeente, die hebben vaak ook studiepotjes voor minima.
Hoe is de alimentatie vastgesteld en is dit bekrachtigd via de rechter?
Als dat het geval is en de vader betaald het vastgestelde bedrag dan is het heel vervelend, maar dan heeft hij gelijk dat hij niet verplicht is om meer te betalen. Als dat niet het geval is kan het de moeite waard zijn het wel te laten doen. Waarschijnlijk heb je gezien je inkomen recht op een toevoeging. De verhoudingen zullen er niet beter op worden.
Is het wel door de rechter vastgesteld maar betaald hij niet volledig kun je via het LBIO het volledige bedrag laten vorderen. Ook dit zal de verstandhouding niet bevorderen maar je hebt wel kans dat je het achterstallige bedrag deels nog krijgt.
Houd er ook rekening mee dat als je dochter 18 is de haar deel van de alimentatie niet meer aan jou betaald gaat worden maar direct aan je dochter. Dat is al over 2 jaar en dus best heel snel.

tsjor
17-09-2018 om 12:41
Kosten MBO 16 jaar
Kijk zelf kritisch naar die kosten: veel boeken blijken bij nader inzicht niet gebruikt te worden, dus je kunt even wachten tot je zeker weet wat je echt nodig hebt; of tweedehands boeken kopen. Zelfs als er al in geschreven is: mijn dochter maakte een kopietje van een pagina waarop ze iets moest uitwerken en kon dan toch opgaven maken. Er zijn dan nog maar een paar boeken die je echt nodig hebt.
Verder kan het zijn dat je dure spullen moet aanschaffen, kleding, scharen messen etc. Maar dat is afhankelijk van de studie.
Inderdaad: kijk wat er bij DUO mogelijk is (maar volgens mij is die mogelijkheid er niet meer sinds het kindgebonden budget is ingevoerd); vraag wat de gemeente kan doen. en praat ook met je dochter: wellicht kan zij enkele uren per week gaan werken en zo bijdragen aan haar eigen studie. Vanaf 18 jaar kan dochter lenen. Idem voor je zoon: wat hij nu kan verdienen en sparen helpt hem straks heel erg.
Tsjor

P
17-09-2018 om 20:43
Even ter aanvulling
Even ter aanvulling , m'n ex had destijds draagkracht voor 503 euro per kind en hij zou nog 175 euro partner alimentatie moeten betalen.
Omdat m'n ex deze hoogte niet wilde betalen en we al 1 1/2 jaar aan het procederen waren en ik emotioneel uitgeput was ben ik maar ingestemd met 400 euro KA en heb m'n partner alimentatie maar laten vervallen.
In het convenant staat opgenomen dat hij draagkracht heeft voor 503 euro maar dat hij maar 400 euro betaald.
Ik vraag hem om ook de helft te dragen van deze studiekosten maar hij wijst dat af.
Kan hij ons dan zo maar laten zitten met deze kosten?
Hij is toch ook verantwoordlijk voor de studie kosten van onze dochter?

Flavia
17-09-2018 om 20:56
Vastgesteld
Er is dus vastgesteld dat hij €400 betaald.
Als hij zich daar aan houdt en er zijn in het convenant geen nadere afspraken gemaakt over studie of andere kosten staat hij in zijn recht om niet meer dan dat te betalen.
Dus ja, hij kan jullie met deze kosten laten zitten. Jou mogelijkheden bestaan uit het aanvragen van een herberekening via een rechtzaak. Met een laag inkomen heb je waarschijnlijk recht op een toevoeging waardoor de kosten voor jou beperkt blijven maar de verstandhouding zal er niet beter op worden.
Je dochter kan als ze 18 wordt dit ook zelf doen want dan moet haar deel van de alimentatie aan haar overgemaakt worden.

doorgewinterd
20-09-2018 om 20:59
studiekosten
tip van mijn ex: laat de kinderen zelf aan hun vader vragen of ze een bijdrage willen leveren aan de kosten; je moet het een gezamenlijk probleem maken en hem aangeven wat het precies kost.
Ik ben van het delen van alle studiekosten van de kinderen naar rato van het netto inkomen. Als dat niet lukt ben ik voor het 50/50 delen van die kosten.
Ik raad je aan een herzieningsprocedure te starten, dat heeft zin als zijn inkomen is gestegen (of zijn lasten zijn gedaald) en de kosten voor de kinderen zijn gestegen. Je kunt wellicht gebruik maken van gefinancierde rechtsbijstand. Je bent het aan je kinderen verplicht om voldoende geld voor ze te vragen aan de verwekker.

Dees
20-09-2018 om 21:37
Totaal
Krijg je 400 euro totaal of per kind? Ik weet dat hier ooit is verteld dat een onderdeel van de alimentatie bestaat uit sparen voor de studie vraagje af dus of dat is gebeurd.
Vraag me ook af wat de totale kindgebonden inkomsten zijn.

Flavia
20-09-2018 om 22:18
Dees
Alimentatie zou samen met de bijdrage van de andere ouder in natura de behoefte van de kinderen moeten dekken.
Sparen is daar idealiter onderdeel van maar met een laag inkomen is dat erg lastig. Dan komen de dagelijkse kosten als voeding, onderdak en school toch eerst.
Er zijn niet veel ouders die zo ver vooruit plannen en velen hebben de financiële ruimte daarvoor ook niet.

Limi
21-09-2018 om 07:33
dochter?
Mijn vader wilde destijds helemaal niets betalen, maar we hadden ook geen omgangsregeling. Dat was toen niet verplicht.
Ziet je dochter hem nog wel? Kan ze hem aangeven dat hij een *** is als hij te weinig betaalt? Hij ziet het waarschijnlijk als helpen van JOU, maar hij benadeelt zijn eigen kind.
Uiteindelijk heeft geen van ons hem ooit nog willen zien en het niet willen betalen heeft zeker meegespeeld. Dat is nu meer dan 20 jaar geleden.

Phryne Fisher
21-09-2018 om 10:29
Nieuwe regels
Volgens de nieuwe methode voor KA-berekening moet je van goede huize komen om aan de 400 euro per kind te komen. Dat is nogal niet wat. In principe moet je van de alimentatie alles betalen, en ik denk dat je met 400 euro plus KGB een heel eind komt.
Dit is wat je hebt afgesproken en hiermee moet je het doen.

Phryne Fisher
21-09-2018 om 10:32
Limi
Hij betaalt niet niets. Hij betaalt 800 euro per maand. Dat is bijna het bedrag van een bijstandsuitkering. En dat bovenop het inkomen van moeder plus kinderbijslag plus KGB.

Flavia
21-09-2018 om 10:39
Phryne
waar lees jij dat hij 800 per maand betaald? Ik lees dat er in totaal 400 per maand voor 2 kinderen betaald wordt.
Een Wao uitkering is niet heel erg ruim en om meer te gaan verdienen is vrijwel niet mogelijk want je hebt niet voor niets die uitkering.
Ik denk dat er in totaal minder binnenkomt dan bij ons met alleen ons salaris zonder toeslagen en alle toeters en bellen.

Alkes
21-09-2018 om 10:52
Flavia
TS schrijft dat ka op 503 per kind is vastgesteld.
In dat geval lijkt het me erg vreemd dat ze met 400 euro voor twee kinderen genoegen neemt.

Phryne Fisher
21-09-2018 om 10:54
Flavia
Dat stond hierboven. In plaats van 2 x 503 is ze akkoord gegaan met (wel wat onduidelijk een of twee keer 400). Ik vind dat wel veel, je krijgt dan een enorm bedrag aan KGB en hebt geen opvangkosten als je niet werkt.
Waarschijnlijk komt er minder binnen dan bij ons, maar wij werken daar dan ook voor.

Alias
21-09-2018 om 11:01
Ter aanvulling
Het bedrag wat mijn ex betaald is 400 euro per kind per maand .
Mijn ex heeft een goed betaalde baan en destijds is er een draagkracht berekening door de advocaat gemaakt daarbij word er ook gekeken hoe de kinderen leefde voor de scheiding en word er gekeken naar hun behoefte .
Eigenlijk heeft hij dus draagkracht voor 503 euro per kind maar na 1 1/2 jaar procederen heb ik me maar geschikt naar 400 euro per kind maar niet beseft hoe hoog de studie kosten zouden zijn als de kinderen zouden gaan studeren.
Voor iemand die moet leven van de bijstand lijkt dit een mega hoog bedrag echter heb ik zelf een kleine wao uitkering en kost het een hoop geld om kinderen in de puber leeftijd op te voeden .
Was voor het 1e jaar al een kleine 3000 euro aan studie kosten kwijt volgend schooljaar moet ik alleen al 1200 euro aan schoolgeld betalen en wat daar nog bij kont aan licenties en boeken.
Heb ex inzage gegeven in alle studie kosten nota's zodat hij kan zien hoe hoog de kosten werkelijk zijn.
Een studie financiering kan pas aangevraagd worden bij 18 jaar onze dochter is net 17 jaar oud.
Ik heb ex gevraagd of we de studie kosten van onze kinderen niet kunnen delen.
Mijn ex denkt mij ermee te hebben door met z'n hakken in het zand te gaan staan maar uiteindelijk word onze dochter de dupe.
En om mijn dochter in te zetten om haar vader om studie geld kosten te vragen vind ik niet ok.
Het is het probleem van mij (en in mijn beleving ook van haar vader) en daar mag onze dochter niet tussen gaan zitten .
Het is onze taak als ouders dit op te lossen en hoop dat haar vader dit ook zal gaan inzien.
De kinderalimentatie gaat voor het overgrote gedeelte op aan mijn woonlasten hou dan nog maar 100 euro over.
Van mijn kleine wao uitkering moet alle overige kosten van betaald worden moet echt heel bewust met mijn geld om gaan om rond te kunnen komen.
Sparen zit er dan ook helaas niet in.
Vind het heel erg vervelend dat om mijn hand bij m'n ex op te moeten houden maar zou het nog vervelender vinden als onze dochter zou moeten stoppen met haar studie vanwege de onkosten....
Mijn dochter ziet haar vader 1 keer in de 2 weken een weekend dus contact tussen vader en kind is er wel.

Phryne Fisher
21-09-2018 om 11:09
Tja
Eigenlijk woon je dus te duur. En het is kennelijk een heel dure opleiding. Maar je ex is niet jouw portemonnee. Ik denk dat hij best heel aardig bijdraagt in de kosten.
Hoe ga je dat over twee jaar doen? Dan raak je echt een enorme hap uit je inkomen kwijt, als de oudste 18 wordt. En de kosten worden alleen maar meer (en geen basisbeurs als je ouders een hoger inkomen hebben).

Limi
21-09-2018 om 11:24
Phryne
Je vindt het veel. Kan. Maar deze vent wilde dus eigenlijk minder betalen, want 400 per kind was het compromis. Leuke betrokken vader zeg. Je laat je kinderen bij je ex met wao wonen en probeert dan ook nog eens om zo weinig mogelijk bij te dragen. Wauw. Of een gemiddeld mens nou wel of niet moet uitkomen met de huur en 2 kinderen van dat bedrag, het is gewoon de instelling van zo'n vent die mij tegenstaat.
Ik weet niet of ik mijn dochter in zou zetten, maar als ze haar opleiding moet staken zal er toch ook bij hem wel een belletje gaan rinkelen? en dan heb je haar alsnog, of passieve wijze, ingezet.

Linda
21-09-2018 om 11:41
Ka voor huur?
Hij heeft een draagkracht van €503 per kind en betaalt aan jou €400 per kind. Houdt hij dus €103 over per kind om voor ze te zorgen wanneer ze bij hem zijn. Als je de zorgkorting waar hij recht op heeft mee rekent, heeft hij dus nauwelijks draagkracht over om jou extra te betalen.
Misschien kan je dochter bij haar vader gaan wonen? Dan kan vader de €400 aan haar en haar studie besteden in plaats van dat deze opgaat aan de huur van haar moeder.
Dan betaal jij vader €25 aan alimentatie. Vraag me wel af of jij dan kan blijven wonen waar je nu woont.

Flavia
21-09-2018 om 11:42
Limi
over betrokkenheid gaat dit niet. Dat is het vervelende in dit verhaal.
Als de alimentatie is vastgelegd en vastgesteld op € 400 per kind per maand, en de alimentatieplichtige betaald dit, dan hoeft er volgens de huidige regels niet meer betaald te worden.
Kun je wel willen en kun je vragen, maar 'Nee' is dan een antwoord dat gegeven mag worden.
Wij kunnen het een lapzwans vinden, maar juridisch staat hij in zijn recht.
Voor TO, als de alimentatie nu al bijna volledig op gaat aan je huur dan heeft Phryne zeker een punt. Over 2 jaar gaat je inkomen € 400 achteruit als je dochter 18 wordt. Als je jongste 18 wordt vervalt het helemaal, je huur zal alleen maar stijgen. Wellicht toch gaan omzien naar goedkopere woonruimte.

Sas
21-09-2018 om 11:57
Vanaf 18 jaar KA naar kind
Dat hoeft niet te betekenen dat TS dan 400 euro per maand achteruit gaat. Oudste kind moet dan bijdragen aan de woon/leefkosten.
Volgens mij gaat wel het KBB en kinderbijslag achteruit. Dat zal ook een aardig bedrag zijn.
Ook al zou ex mee gaan betalen met de studie, dan nog gaat TS er vanaf dat oudste 18 jaar wordt, op achteruit. En daarna nog meer als de jongste 18 wordt.
Is goedkoper wonen mogelijk? Met een laag inkomen heb je recht op huurtoeslag.
Als er 700 euro per maand opgaan aan woonlasten, dan woon je inderdaad te duur.

tsjor
21-09-2018 om 12:28
schoolkosten
' Was voor het 1e jaar al een kleine 3000 euro aan studie kosten kwijt volgend schooljaar moet ik alleen al 1200 euro aan schoolgeld betalen en wat daar nog bij kont aan licenties en boeken.'
Ik kan me hier geen voorstelling van maken: welke MBO-opleiding (voor 16-jarige) kost 3000 euro aan boeken, kleding etc.? Kappersspullen? Koksmessen? Met kleding? Boeken?
En dan: volgend jaar 1200 euro schoolgeld, ook dat begrijp ik niet. Als ze nog geen 18 is hoeft ze geen schoolgeld te betalen. Als ze wel 18 is kan ze lenen, ook voor schoolgeld.
En wat de boeken betreft: ik heb je al het advies gegeven om daar voorzichtig mee te zijn. Wat van Dijk opschrijft hoef je echt niet allemaal te kopen. Bovendien: als je zuinig bent met de boeken en uit de werkboeken de pagina's kopieert die je echt wil beschrijven, dan kun je ze later weer tweedehands verkopen. Er zijn dan maar weinig boeken die je echt nodig hebt.
Tsjor

Paddington
21-09-2018 om 13:25
Schoolkosten
In principe is KA voor alle kosten. Dus ook voor de schoolkosten.
Natuurlijk kun je een herberekening aanvragen. Dat is je goed recht. Wel lijkt het mij verstandig om te gaan nadenken wat je gaat doen op het moment dat dochter 18 jaar is. Dan krijgt zij namelijk de KA en jij niet meer. Probeer nu al te kijken naar oplossingen, zodat het dan niet zo koud op je dak valt.

Gingergirl
21-09-2018 om 13:38
Eigen keuzes gemaakt
Ik ben me er van bewust dat de WAO geen pretje en vetpot is. Maar even hard gezegd; kijk ook naar je eigen rol in deze kwestie.
Je bent zelf akkoord gegaan met een bedrag van 400 euro per kind. Daarbij ontvang je neem ik aan ook kinderbijslag, kinderbudget, alles bij elkaar best een flink bedrag voor de kinderen.
Het is jouw keuze geweest om dit geld voor andere doeleinden te gebruiken zoals een hoge huur en niet te reserveren voor een vervolgopleiding.
Ik begrijp best dat als kinderen jong zijn dat je je niet bezig houdt met kosten voor een vervolgopleiding maar kom op..gratis is het nooit geweest. De logica dat ex dan nu maar de helft van de studie moet betalen vind ik niet logisch.

Phryne Fisher
21-09-2018 om 13:52
KGB
Volgens mij heb je recht op ca 490 euro kindgebonden budget per maand. Plus die 800, maakt dat je echt een enorme financiële teruggang krijgt als de jongste 18 wordt.

OND
21-09-2018 om 15:07
Ik vind het maar normaal
dat je, ook als gescheiden ouder en ook als je al alimentatie betaalt, financieel en anderszins bijspringt voor de kinderen als dat nodig is. En ook voor mama overigens: kinderen hebben er geen enkele baat bij als het met mama slecht gaat.
Dat is in elk geval wat ik doe. Niet altijd met evenveel "goesting", maar, zoals ze hier zeggen: "als ge ze op de wereld gezet hebt, moet ge er ook maar voor zorgen".
De vraag is alleen: hoever moet/kan je daarin gaan? Het begint me hier toch wel even te duizelen... Ik heb een heel behoorlijk inkomen, maar alles boven € 800/maand zou hier toch ook een poco problemo zijn. Een poco problemo van wel willen, maar nauwelijks kunnen...
€ 3 000/jaar. Wow! Hopelijk loont dat. Het is net iets minder dan wat een jaar universiteit in België kost. U Gent raamt de gemiddelde totale kost voor een nog thuis wonende student, die voor geen enkele beurs of toelage in aanmerking komt, op € 3 362/academisch jaar. Dat is dus werkelijk alles inbegrepen: inschrijvingsgeld, boeken/cursussen, algemene benodigdheden, cultuur&ontspanning, voeding, huur van een fiets, allerlei abonnenmenten trein, tram,bus.
Inschrijvingsgeld aan een universiteit hier is een € 800/academisch jaar. Dan ben ik wel erg nieuwsgierig naar een middelbare school die € 1200 studiegeld vraagt.
We kennen hier natuurlijk ook wel het verschijnsel dat sommige richtingen in het middelbaar (vooral in het beroeps- en technisch onderwijs) "erg duur zijn": voor een aantal beroepen wordt verwacht dat de leerling de nodige gereedschappen (of toch een deel ervan) aankoopt. Vaak gebeurt dat via groepsaankopen door de school.
Het klopt in dat geval niet om die kost te beschouwen als studiekost voor dat schooljaar: het gaat om een investering die volgens de geldende boekhoudregels moet afgeschreven worden op 2, 3, 5 jaar.
Dat belet natuurlijk niet dat de factuur wel binnen komt en moet betaald worden...
Een alimentatie van € 400/kind/maand is naar Belgische maatstaven zeer hoog. Gebruikelijk hier is € 150 - € 175/ maand voor een enig kind, € 125 - € 150/maand/kind bij meerdere kinderen, terwijl de kinderbijslag ook gaat naar de ouder die de dagdagelijkse opvoeding waarneemt.
Onze wetgeving laat bij scheiding alle vrijheid aan de ex-partners om onderling overeen te komen (voor zover redelijk: € 20/maand zal geen enkele rechter bij vonnis bekrachtigen...) met uitzondering van medische kosten voor de kinderen: die zijn sowieso verplicht in gelijke delen te verdelen onder beide ouders.

Sas
21-09-2018 om 15:50
Ik las nog even terug en zag dit:
door TS: "Voor iemand die moet leven van de bijstand lijkt dit een mega hoog bedrag echter heb ik zelf een kleine wao uitkering en kost het een hoop geld om kinderen in de puber leeftijd op te voeden ."
Hieruit lees ik dat TS een WAO uitkering heeft die hoger ligt dan de bijstand.
Er komt aan KGB, zorgtoeslag, KB en KA ruim 1.500 euro netto per maand binnen.
En daar komt de WAO uitkering nog bovenop.
Stel dat die 1.000 euro per maand is, dan heeft TS 2.500 euro per maand te besteden.
Dan snap ik niet waarom ze niet uitkomt en nu een bijdrage voor de studie nodig heeft.
En ja, zodra kinderen 18 worden heeft ze serieus een probleem.

Gingergirl
21-09-2018 om 16:40
Pot verwijt de ketel
Sorry maar ik blijf kritisch...
Je bent van mening dat jullie dochter nu de dupe is van het handelen van haar vader. Ben je daar zelf niet ook schuldig aan? Jij gebruikt immers de kinderalimentatie die voor de kinderen bedoelt is bijna volledig voor de huur. Ik kan me niet voorstellen dat als je al in 2011 gescheiden bent, al bijna 8 jaar, je nooit naar een goedkopere woning hebt kunnen gaan. Je beroept je min of meer dat hij in 2011 meer draagkracht had dan die 400 euro, maar dat was toen, eventueel kun je voorstellen om een nieuwe draagkracht berekening te maken.
Is de keuze voor deze zeer dure opleiding in overleg met ex gegaan dat kan ook meespelen in zijn welwillendheid om meer bij te dragen. Ik kan me zo voorstellen dat als hij daar buiten gehouden is en nu ineens kosten voor zijn neus gehouden krijgt dat het ook vervelend overkomt.

V@@s
21-09-2018 om 17:25
ik las het anders
Een kleine WAO uitkering, die zonder kinderen aangevuld zou worden tot bijstandsniveau. Maar omdat ze kinderalimentatiekrijgt heeft ze daar nu geen recht op. Maar wellicht heb ik het mis.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.