Echtscheiding en erna

Zeurpiet?
03-09-2017 om 16:18
Teveel alimentatie?
Ik ben een vader van 2 kinderen in de vroege tienerjaren. De moeder van de kinderen en ik zijn al jaren uit elkaar.
Na de breuk ontstond er strijd over de omgang en de kinderalimentatie (we waren niet getrouwd of hadden geen geregistreerd partnerschap, dus van partneralimentatie was er gelukkig geen sprake), wat zorgde voor een hoop spanning. Na bijna een jaar strijd hebben we allebei een advocaat ingeschakeld, een ouderschapsplan opgesteld en allebei ondertekend. Hier is geen rechter aan te pas gekomen.
Ik wilde een betere omgang dan mijn ex voorstelde (weekend om de 2 weken) en kreeg uiteindelijk mijn zin: 2 dagen in de week + weekend om de 2 weken.
Mijn ex wilde meer alimentatie en ik ben akkoord gegaan met €500 per maand voor beide kinderen. Stom achteraf dat we geen berekening hebben laten uitvoeren en ik "zomaar" akkoord ben gegaan, maar toen wilde ik het snel geregeld hebben, omdat de spanningen bleven. Ik wilde rust en regelmaat voor de kinderen.
De laatste tijd vraag ik me steeds af of ik niet teveel betaal. Mijn ex en ik werken allebei en onze inkomens zijn denk ik wel ongeveer hetzelfde. Kinderen zijn bij haar ingeschreven en zij ontvangt dus ook kinderbijslag. Verdeling van de kinderen is rond de 55/45 meer bij mijn ex.
Ik betaal het bedrag (inmiddels meer dan €500 i.v.m. indexatie) op haar rekening. Ik heb verder geen inzage of het geld ook wordt besteed aan de kinderen. Ik ga daar wel vanuit, maar kinderen klagen soms weleens dat ze bijvoorbeeld voor een kledingstuk wat ze willen kopen (bij de H&M dus niet overdreven duur) hun eigen zakgeld ervoor moeten gebruiken. Soms denk ik weleens, waar betaal ik dan voor? Als ik dan iets voor ze wil kopen aan kleding, dan wilt mijn ex dat ik dat uit eigen zak betaal en dat ik dat niet moet verrekenen met de alimentatie.
Ik denk eraan om voor te stellen om een berekening te laten uitvoeren op basis van ons beider inkomen en het geld te laten storten op een gezamenlijke rekening, waar ik ook af en toe kleding voor de kinderen kan kopen als we toevallig in de stad zijn en ze kleding nodig hebben.
Ik denk alleen niet dat mijn ex hier blij van wordt en dat dit misschien weer kan leiden tot spanningen. Betaal ik teveel?
Iemand tips?

Astrid
03-09-2017 om 17:46
ik weet niet of
je teveel betaalt, ik weet niet wat je verdient, wat de behoeftes van de kinderen waren/zijn toen jullie nog samen waren.
Ik vind het inderdaad wijzer om een kinderrekening te openen, alleen wie zegt dan dat wat zij er afhaalt ook wordt besteed aan de kinderen?
Daarnaast vind ik dat je voor je kinderen nooit genoeg kunt doen zolang dat mogelijk is, maar het zou fijn zijn als jullie wat beter communiceren zodat overleg en transparantie mogelijk is zolang dat vertrouwen er nog niet is. Zelf zou ik daar geen problemen mee hebben.
Als je de alimentatie voor de kinderen zou verdelen naar inkomen en zorg, kun je misschien op een ander bedrag uitkomen, maar ik zou dat naar mijn kinderen lastig te verantwoorden vinden en dat kan een heet hangijzer in het contact worden.

Alkes
03-09-2017 om 18:41
Of kleedgeld
Stel je ex voor dat je deel alimentatie als kleedgeld aan kinderen zelf overmaakt.

Leen13
03-09-2017 om 18:47
Problemen
Je zoekt problemen voor jezelf. Je wilt meer zeggenschap over de besteding. Met twee mensen die niet door een deur kunnen is dat vragen om moeilijkheden. Je kunt hooguit vragen om een herberekening bij het LBIO, daarvoor heb je de medewerking van je exvrouw nodig, of eisen via de rechter dat er een uitspraak komt die nagevolgd dient te worden en die je dan kunt afdwingen.
Maar of moeder een kledingstuk van H&M door kinderen zelf laat betalen of van de alimentatie is toch echt haar zaak. Er zijn meer ouders die kinderen deels zaken zelf laten betalen in het kader van de opvoeding tot financiele verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
En als je genoeg geld hebt kun je echt wel zelf eens iets aanschaffen voor de kinderen zonder een beroep te doen op de alimentatie.
Kinderen zijn duur en vooral als je de verzorgende ouder bent draai je wel voor alles op, ook alle financiele tegenvallers, incidenten met kwijtgeraakte of gestolen fietsen en andere spullen, inclusief alle tijd die je steekt in verzorging, opvoeding en (huiswerk)begeleiding.

wil40
03-09-2017 om 20:19
Waar betaal je voor?
Tja, wat kosten 2 kinderen aan voeding, gas, water , elektra, vervoer met eigen auto, fietsen, ov, schoolspullen, schoolgeld, sporten, cadeautjes,sparen, kleding, computer,mobiel en alles wat ik even vergeet.
Ze zeggen dat een kind een ton kost tot het volwassen is. Dat is dus 100.000 euro: 18 jaar: 12 maanden. Dat is zo'n 463 euro per kind. Ieder de helft is dus inderdaad ongeveer 250 euro per maand, per kind, per ouder.
Ik zou voor een paar tientjes niet moeilijk doen.
En pubers die klagen als ze iets zelf moeten betalen van hun zakgeld is passend bij de leeftijd. Dat zakgeld gaat ook van de alimentatie af neem ik aan? Had ik nog niet meegeteld.

Steef
03-09-2017 om 20:23
Oneens met AnneJ
Ik vind dat je hier best bij mag en kan stilstaan. Het hele concept dat er ooit een afspraak is gemaakt wie de 'verzorgende ouder' is en dat de ander daarna nooit meer mag zeuren vind ik onzin. Ja, wanneer je elkaar niet kan spreken zonder dat er gewonden vallen kun je beter sommige dingen laten voor wat ze zijn maar dat lees ik hier niet terug. Ik lees ook niet terug dat hier een vader schrijft die probeert voor dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik vind dat in een situatie als deze een vader zich best mag afvragen hoe het zit.
Wat je zou kunnen doen is voorstellen om idd iets met kleedgeld te gaan doen. En in dat kader eens inzichtelijk te maken welke kosten er zijn en of de huidige financiële regeling nog actueel is. Misschien is er nog een andere aanleiding (in het verschiet) zoals een middelbare school ofzo.
Als de verhoudingen niet zo goed zijn is het wel zaak om dat goed aan te pakken. Sowieso zou ik als ik jou was eerst op een rijtje zetten welke kosten je ex maakt die jij niet maakt. Ik neem tenminste aan dat zij de kosten zoals sporten, schoolspullen, alle kleding, sportkleding, clubjes, bso etc betaald. Spaart ze ook voor de kinderen?
Het zou zomaar kunnen dat als dat overzicht voor jezelf maakt je je misschien beter voelt bij wat je nu betaalt. En dat je wellicht alleen nog vraagt aan je ex of dat het zakgeld voor kleren kopen misschien idd een opvoedkundig dingetje is.

Dees
03-09-2017 om 20:52
Annej
Wat een belachelijke tekst! Verzorgende ouder? Omdat ze gemiddeld 2 dagen per 2 weken meer zorgt voor de Kinderen? Sorry hoor maar ik vind 500 euro ook belachelijk veel voor zo'n 3,5 dag zorg extra per maand.

Steef
03-09-2017 om 21:12
Wil40
De kinderen wonen bijna de helft van de tijd bij vader he? Dus ook hij betaald woonruimte, gwl, vervoer met auto, voeding. Je rekensom werkt hier dus niet. Of bewijst hooguit dat vader te veel betaald. Maar misschien hebben de kinderen een 'duur' leven, dure hobbies oid. Daarom is het goed als hij zelf probeert een overzicht te maken met schatting van de kosten. Afhankelijk van de uitkomst daarvan kan hij het gesprek aangaan. Ik vind het echt niet onredelijk wat hij zich afvraagt.

Phryne Fisher
03-09-2017 om 21:21
Extra kosten
Wij hadden de zorg ongeveer hetzelfde verdeeld en mijn ex betaalde ook ongeveer net zoveel alimentatie (1 kind). Daar stond tegenover dat ik alle kosten betaalde afgezien van eten en drinken als ze bij haar vader was. Dus nieuwe fietsen, brillen, laptop, schoolreis, fietsenmaker, kleding, reisverzekering, ouderbijdrage school (dure school), etc. Ex dacht ook dat ik het er wel van zou nemen en dat dochter in verhouding maar weinig kleedgeld kreeg, tot ik een keer een overzichtje voor hem maakte.

wil40
03-09-2017 om 21:24
Steef.
Ze wonen 12 dagen per maand bij vader, dat is niet de helft van de tijd. Maar als vader tijdens die 12 dagen ook zakgeld, schoolgeld, mobieltjes, kleding aanschaft, wassen draait, kleding koopt en voor ze spaart is het rekensommetje niet meer kloppend. True.

wil40
03-09-2017 om 21:28
Phyne voegt nog toe...
Brillen, fietsenmaker enz.
Jeetje, ik ben niet gescheiden, geen alimentatie dus, maar wat een geld kost een kind eigenlijk...ik durf geen overzicht te maken

tsjor
03-09-2017 om 21:39
Motivatie
Je zegt dat het gelukkig is dat jullie niet zijn getrouwd en geen geregistreerd partnerschap hebben gehad en dat er geen rechter aan te pas is gekomen na de scheiding, maar wat ik lees is dat je daarna jarenlang strijd hebt gehad. en in feite nog steeds. Was je maar getrouwd, was er maar een berekening gemaakt en was er maar een rechter aan te pas gekomen. Nu kan alles elke keer weer, constant, op losse schroeven worden gezet; met als gevolg weer nieuwe spanningen en strijd.
Ik vroeg me af wat je motivatie was om nu naar dat bedrag te kijken. De meest duidelijke reden die je aandraagt is: 'Ik heb verder geen inzage of het geld ook wordt besteed aan de kinderen.' Nee, het is dan ook niet meer jouw geld, dus natuurlijk krijg je geen inzage. Er zit geen verantwoordingsplicht aan vast.
als je on speaking terms bent kun je altijd voorstellen om het anders te regelen als d ekinderen ouder worden, bijvoorbeeld inderdaad, dat je zelf geld overmaakt naar de kinderen bij wijze van zak- en kleedgeld, of dat je een mobieltje betaalt etc. Motiveer dat dan vanuit jezelf: ik vind het leuker om.... Of vanuit de kinderen: ik vind het beter als de kinderen.... Motiveer het niet vanuit argwaan naar je ex toe (ik weet niet wat je met het geld doet).
Als je denkt dat het relatief teveel is in verhouding tot je eigen inkomen, dan kun je voorstellen om een keer een berekening te laten maken. Maar daarna moet je ook ophouden. Geen extra eisen met betrekking tot omgang, geen extra gedoe over alimentatie, gewoon stoppen. De kinderen worden groter en gaan meer dingen zelf regelen. De scheiding is al lang achter de rug, als je het beter had willen regelen had je lang geleden al andere keuzes moeten maken.
Tsjor

Annie
03-09-2017 om 21:45
my two cents
500 euro is 250 euro per kind/tiener.
De ex betaalt in ieder geval voor de kleding. Ik verwacht dus dat hij/zij ook voor de clubjes, schoolspullen, etc. betaald.
Als ik dan kijk wat ik aan mijn tiener deze week heb uitgegeven:
maandelijkse kosten:
50 euro kleedgeld (exclusief ondergoed, jas, schoenen, sportspullen)
25 euro zakgeld
20 euro kapper geld
52 euro contributie sport 1
17 euro contributie sport 2
incidenteel:
110 euro rekenmachine
50 euro overige schoolspullen
70 euro nieuwe schoenen
95 euro nieuw sporttenue
35 euro fietsreparatie
20 euro voor nieuw ondergoed
en dan moet ik nog...
100 euro nieuwe winterjas
Dit is geen gewone maand maar er zitten weinige gekke dingen tussen (al snap ik dat de contributie van sport 1 schrikken is voor veel mensen (voor mij ook nog steeds .

Dees
03-09-2017 om 21:59
Annie
Komt dus neer dat je de meeste maanden genoeg hebt aan 100 euro per maand incl de extra voeding voor 3 dagen, je deelt immers de kosten van je kind dus ieder de helft. En inderdaad 2 sporten waarvan een belachelijk duur. De incidentele kosten zou je eventueel apart kunnen verrekenen of inderdaad op maandbasis berekenen stel je hebt 2 keer per jaar dit bedrag uitgegeven en je herrekend dit per maand en verdeelt dan heb je totaal aan 140 per kind heb je meer dan zat.

Dees
03-09-2017 om 22:01
Wil40
Je hebt prima gerekend die verdeling dan ik denk dat je zelf nu ook wel door hebt dat de ex waarschijnlijk veel te veel betaald. Want de ex heeft de kids zelf ook gemiddeld 3 dagen per week.

wil40
03-09-2017 om 22:37
Dees.
Het kan dat financiëel gezien de verdeling niet helemaal 50/50 is. Eventueel kan TS misschien zelf een overzicht maken, bijvoorbeeld met behulp van de Nibud site of navragen in zijn omgeving.
Als TS tijdens die 3 dagen ook bijdraagt aan mobiele abo's, kleding, school, sport, wassen draait, zakgeld geeft enz. klopt het idd niet.
Als de verhouding goed is met je ex zal het eenvoudiger zijn om eens om een overzichtje te vragen, zoals Phryne heeft gedaan. Maar nu lijkt het meer een motie van wantrouwen die de relatie met ex nog verder gaat verslechteren. Het is een keuze.
Als je inkomen daalt en de alimentatie betalen moeilijk wordt kan dat ook een reden zijn om de kosten te herzien. Ik weet niet wat TS zelf denkt dat zijn kinderen per maand kosten, dat is bij iedereen weer anders.
Je zal maar met 2 pubers iedere maand naar de orthodontist moeten, dan is je budget er zo doorheen bijvoorbeeld.

Waterlief
03-09-2017 om 22:48
Is afhakelijk van zoveel factoren
Het bedrag aan kinderalimentatie dat ik "krijg" voor 2 kinderen is lager. Het is afhankelijk van zo veel factoren. Laat je informeren door het LBIO. Hier een beetje de zelfde situatie. Ex-partner vond dat hij te veel betaalde en ik vond het te weinig. Kinderen zijn maar één weekend per 2 weken bij hem en mijn inkomen is een stuk lager. Mijn ex heeft LBIO ingeschakeld omdat hij geen advocaat wilde betalen en mijn advocaat heeft mij aangeraden akkoord te gaan met het bedrag dat van het LBIO kwam omdat die berekeningen compleet en volgens de norm zijn. Er wordt onder andere gekeken naar de situatie om het moment van de scheiding (ondanks dat dat bij ons al jaren geleden was) en toen was, door studie, het inkomen van mijn ex-partner heel laag, dus dat was wel zuur en voor mijn gevoel niet eerlijk maar wel duidelijk.
Je moet dan wel tevoren overleggen et je ex want het LBIO heeft veel, heel veel, gegevens nodig.
Overigens zou ik me, hoe moeilijk ook, niet bemoeien met de aankopen van je ex, ga er maar gewoon van uit dat ze haar best doet. Het is soms een hele toer om opgroeiende kinderen er netjes en in passende, hele kleding bij te laten lopen, zeker als er weinig tijd is om te winkelen, online is niet altijd handig. Je kan zelf ook nog altijd een keer wat kopen mocht je dat willen.

Leen13
03-09-2017 om 23:11
Meer kosten
Er kunnen ook kosten zijn doordat bij scheiding de moeder een dure (koop)woning heeft overgenomen. Op die leeftijd had ik, met zorgenkinderen, ook kosten aan paardrijden inclusief kleding en attributen, paardenkamp, haptotherapie, vrijgevestigde orthopedagogenpraktijk, naast de reguliere sport, muziek of club met de benodigde materialen en instrumenten. Dagelijks zomerkamp in de vakantie, opvang is er dan niet meer en je moet toch werken. Schoolreizen of vakantiekamp.
Treinreizen of autohuur naar familie en vrienden, kosten openbaar vervoer naar school.
Bij mij hebben de kinderen eigen meubels, linnenkast, bureau, dubbelbed, laden- en andere kastjes, laptop en telefoon/smartphone. Bij vader alleen een bed.
Gelukkig hoefden de kinderen geen beugel.
Je geeft ook geld uit naardat je het hebt. Maar dan nog gaat moeder over de besteding als er een alimentatieafspraak is.

tsjor
03-09-2017 om 23:39
Wil40
'zakgeld, schoolgeld, mobieltjes, kleding aanschaft, wassen draait, kleding koopt en voor ze spaart' In Nederland betaal je geen schoolgeld totdat ze 18 zijn; en kleding aanschaffen en kopen is hetzelfde. Bovendien is alles flexibel, op alle gebieden: hoe duur wordt het mobieltje, hoe duur worden de schoenen...
Als zeurpiet de helft van de kosten voor zijn rekening neemt, dan zou dat betekenen dat er voor de kinderen elke maand 1000 euro beschikbaar is: 500 van hem en 500 van zijn ex. Nog afgezien van de woonlasten etc, want die hebben beiden.
Tsjor

Phryne Fisher
03-09-2017 om 23:47
Tsjor (over school)
De vrijwillige ouderbijdrage is in de praktijk toch minder vrijwillig. Ik kreeg voor mijn oudste zeker voor 600 euro per jaar aan rekeningen van school. Bestaand uit ouderbijdrage, excursies, extra boeken, kaartjes voor toneelvoorstellingen etc. Daarnaast moest ze ook zelf musea en concerten bezoeken, met het OV, en omdat een concert in je eentje niet zo leuk is ging dat dan keer twee.
Ik denk dat als je alles meetelde, dus ook kinderbijslag en kgb, dat ex in verhouding wel iets meer betaalde. Dat zie ik maar als vergoeding voor de ongelijke lusten/lastenverhouding als het gaat om taxichauffeuren, tandartsbezoek e.d.

wil40
04-09-2017 om 00:44
Tsjor.
Zeker is alles flexibel, je kan veel dingen zo gek maken als je zelf wilt.
Wij betaalden overigens wel de vrijwillige bijdrage op de basisschool en wat extra's voor schoolreis en kamp en de overblijf was 2 euro per keer.
Schoolkosten had ik beter kunnen schrijven.
Woonlasten hebben beide, zeker. Maar ik heb geen idee of die bij beide ouders gelijk is.
TS vraagt waar zijn 250 euro per kind aan besteed wordt en we noemen een aantal zaken op, een overzicht kan hij dan zelf samenstellen.
Wij weten niet of zijn kinderen van hem een fiets krijgen of een bril dragen.
Of ze gewend waren kleding bij de Hema te kopen of in een boutique.
1000 euro per maand voor 2 kinderen klinkt veel maar misschien spaart moeder wel voor hun studie in de toekomst of een rijbewijs.

Leen13
04-09-2017 om 01:19
Bril inderdaad
Maar ook doorlopende kosten voor lenzen voor beide kinderen, en dan niet van de Kruidvat.

Dees
04-09-2017 om 06:04
Wil40
Ts schatte in dat het inkomen ongeveer gelijk is en jij gaf een berekening wat een kind maandelijks ongeveer kost dat betekend dus dat hij veel te veel alimentatie betaald want nog steeds verdeel je de kosten. Dus stel dat moeder 100 euro aan abonnementen en dergelijken betaald dan komt nog steeds maar 50 euro in de kosten van pa. Als ma er voor kiest duur te gaan wonen hoeft pa daar natuurlijk niet voor op te draaien.
Daarnaast als hij nu al jarenlang veel te veel alimentatie betaald (waar het al op lijkt, dan had van dat overtollige bedrag al lang. En breed die studie en dat rijbewiks van kunnen worden betaald. Vraag me wel af of ma verteld aan de kinderen dat dat een cadeau van pa en ma is......

Paddington
04-09-2017 om 08:43
Mocht je het
willen weten, dan is het goed mogelijk om zelf eerste een berekening te maken. Kijk gewoon even in het Rapport Alimentatienormen. Natuurlijk weet je het dan niet helemaal precies, maar je krijgt wel een beeld.
Verder moet je met dit soort zaken ook altijd bedenken of het de ellende waard is. Ondanks dat mijn dochter bij haar vader woont, zou ik in principe kinderalimentatie kunnen vragen bij de rechter. Mijn berekening komt uit op ongeveer € 200,- dat ik aan kinderalimentatie per maand van mijn ex zou behoren te krijgen. Op dit moment heb ik besloten om het te laten zoals het is. Waarschijnlijk zou het mij zomaar € 3.000,- kosten aan advocaat en rechtbank, maar erger nog: het verder verharden van onze relatie als ouder zijnde. Ik hoop nu maar dat onze dochter bij haar vader kan genieten van het geld dat ik niet eis.
Dus Zeurpiet? persoonlijk zou ik mij niet blind staren op het geld. Er komen veel meer dingen bij kijken. Hier een lijstje met vragen die je wellicht in je overweging mee kunt nemen:
- Om hoeveel geld gaat het eigenlijk?
- Wat doet het met onze relatie als ouders?
- Wat kost het mij om verandering te eisen?
- Kan ik het geld missen, of beperkt het mij dusdanig dat ik mijn kinderen niet alles kan geven wat ze bij mij nodig hebben?
- Wat is het probleem? Gaat het om het geld, of is het voornamelijk het idee dat mijn ex het geld verkeerd besteed?
Ik wens je heel veel wijsheid bij het maken van deze keuze.

Steef
04-09-2017 om 09:00
Die vergelijkingen met eigen situaties
Die ik zo langs zie komen gaan wel mank op significante zaken: er wordt vergeleken met weekendregelingen (of minder, ik krijg bij AnneJ het idee dat de kinderen niet structureel een aantal dagen bij vader waren/zijn) en verschillen in inkomsten. Hier zijn de kinderen gemiddeld drie dagen per week bij vader en vier bij moeder en de inkomsten gelijk, dat is echt anders.

Angela
04-09-2017 om 09:05
het blijft lastig
Mijn ex heeft ook het gevoel dat ik de alimentatie voor mezelf gebruik, tja dat kan hij denken en op een of andere manier gebruik ik ook geld voor mezelf. Als ik alimentatie van mijn ex krijg hou ik aan de andere kant van mijn rekeningen inderdaad wat geld over. Dat geld kan ik dan gebruiken om een keer iets nieuws in huis te kopen of een weekendje weg te gaan, dus lang of kort gerekend, ergens komt het mij financieel dan beter uit en als hij op die manier kijkt, dan gebruik ik het geld inderdaad voor mezelf.
Als hij de alimentatie niet zou betalen dan zou ik dat bedrag extra aan de kinderen moeten besteden en dus zelf minder overhouden en geen weekendje weg kunnen gaan of iets leuks in huis te kopen. Het is maar net hoe je het bekijken wilt.
Ik zou als ik zeurpiet was wel eens een goede berekening maken, desnoods samen met ex. wellicht als er wat meer duidelijkheid is, dat het dan beter voelt, of dat er best iets af kan. Ex krijgt ook de alleenstaande ouder korting? En de kinderbijslag? Ik zou met haar samen (of desnoods bij een mediator, als het samen niet gaat) dan maar eens alles uitzoeken en dan weet je het. Misschien kan je dan met haar overleggen dat het best 100 euro minder kan per maand, zeker als ze alle bedragen op een rijtje ziet.
Mijn ex vond de alimentatie best veel (en ik weinig, beken ik eerlijk) maar de mediator had alles mooi opgeschreven en onderaan de streep kwamen we op hetzelfde bedrag uit, dat gaf duidelijkheid en dat voelt prettiger dan een 'zomaar' geschat bedrag.

Vesta
04-09-2017 om 10:16
je neemt de nibud uitkomsten: 1 kind kost gemiddeld 17% van het gezins inkomen, 2 kinderen 25% en 3 33%.
Inkomens bij elkaar, % berekenen en dat naar rato verdelen.
Zo hebben wij 12 jaar geleden de berekening gedaan, en verder nooit meer aangesleuteld.
Wel betekend dat dat ik overal verantwoordelijk voor ben. Dus als ex. kleding koopt kan hij dat terug krijgen. Ik zorg voor de spaarpot en dochter weet dat haar vader bijdraagt aan alles.
Na een aantal jaar heb ik de kosten uitgerekend (heb een zeer gedetaillerde exel van mijn uitgaven en inkomsten) en berekend of de verhoudingen nog kloppen tussen de bijdrage die wij leveren.
Ipv 2/3e / 1/3e was het inmiddels verschoven naar 50/50 en dat vond ik prima. Hij heeft inmiddels 2 andere kinderen, ik kom niets te kort, hoef ook niet te schipperen, dus geen reden om te wijzigen.
Ex heeft die berekening ook gezien, en ook hij vond het geen reden om te wijzigen.

Dees
04-09-2017 om 10:28
Paddington
Dus wellicht om het houden van de goede vrede zou ts wellicht duizenden euro's per jaar moeten inleveren.

Ginny Twijfelvuur
04-09-2017 om 11:02
Halve waarheid....
Eerst duizenden euro's investeren om dan wellicht duizenden euro's minder te betalen. Daar zou ik ook nog even over nadenken.

tsjor
04-09-2017 om 11:17
Uitruil
Als ik het bericht van zielepiet goed lees was het een soort uitruil: de kinderen meer bij hem, tegenover meer kinderalimentatie. Hij betaalt dus in feite om zijn kinderen meer te zien. Onsmakelijk, dat wel. Maar met zelfbedachte regelingen krijg je vreemde toestanden. Hij loopt het risico dat, wanneer hij aan het ene deel van de afspraken gaat tornen ex aan het andere deel van de afspraken gaat tornen. Met als gevolg een slechte sfeer voor de kinderen.
Een berekening maken op basis van de kosten die de ander maakt, dat lijkt mij ook een goede basis voor escalerende ruzies.
Als je al een berekening wil maken, dan zou je het bij jezelf moeten houden. Als norm 33% van je inkomen aanhouden zou kunnen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je kosten maakt voor onderdak etc. Je kunt het berekenen: vaste lasten delen door het aantal kamers en daar dan de helft van.
Een gesprek met ex, waarbij je aangeeft dat je bepaalde zaken voor je rekening wil gaan nemen kan ook, bijvoorbeeld kleedgeld aan de kinderen geven, sparen, mobieltje, schoolkosten dan (alhoewel ik nooit zoveel betaald heb, hooguit 35 euro per jaar op de basisschool en ongeveer 200 per jaar voor excursies op de middelbare school). Dan blijft er nog een bedrag over dat je gewoon overmaakt naar je ex. De kou moet dan wel uit de lucht zijn, want om de kleinste uitgaven kan anders ruzie ontstaan.
Tsjor

Dees
04-09-2017 om 11:26
Kindertekening
Dat zou ik niet doen tsjor.
Ik zou gaan voor de kindertekening waarbij de ouder die de kinderen een dag extra heeft in het jaar iedere maand 40 eoro op mag nemen voor extra voeding en stookkosten. Tijdens vakantie naar rato van dagen. Storten op de rekening gaat naar rato van inkomen en uitgaven alleen voor de kinderen. Zaken als op vakantie gaan betaald ieder voor zich.
Ik zou zeggen begin in eerste instantie eens met ieder 500 euro storten en dan kun je zien of je naar rato teveel of juist betaald hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.