Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ries1985

Ries1985

06-11-2020 om 08:53

Tips en advies gevraagd omgaan met ex


Nog even

Geef aan de school wel aan dat jullie het inmiddels goed geregeld hebben. Het kan best zijn dat je een goede leerkracht etc. treft, maar je wil niet weten hoeveel schade mensen kunnen aanrichten die denken dat een kind in de knel zit en dat zij de reddende engel moeten zijn.

Tsjor

Bram

Bram

10-11-2020 om 00:06

Ppffftt

Ben ik nu de enige die dit totaal anders ziet??

Reis, ik zie nog steeds 2 vechtende mensen. En DAT is schadelijk voor je zoon, niet jouw of haar manier van doen/denken/acteren.

Zal ik je wat grappigs vertellen?? Er IS geen beste manier om hiermee om te gaan. Echt niet, al maken een hoop mensen hier je dat wel wijs.
Er zijn legio manieren om hiermee om te gaan.
Star, starrer, starrest. Voor elke mogelijke optie kan ik je boekwerken volplempen met standpunten pro en contra.

Wat het beste voor je zoon is??
Naar mijn mening toch vooral de strijd met ex stoppen en met ex samen proberen iets vorm te geven. En anders een beetje om haar heen dansen. Maar zet haar mening in godsnaam niet onder de jouwe.

Ries1985

Ries1985

10-11-2020 om 05:20

Bram

Dit is daadwerkelijk een reactie waar ik niks mee kan.
Nee het liefste zou ik een kop koffie willen drinken en het hebben over onze zoon, de opvoeding resultaten op school, zelfs spaargeld voor studies in de toekomst maar het is gebleken dat er geen overleg mogelijk is gezien het contact via mail is. Overleg is afgeslagen.
In de zomervakantie heb ik voorgesteld zodra mijn zoon zijn moeder mist of er dan beeldgebeld kan worden via Whatsapp, werd afgeslagen.

Ja er zijn altijd verliezers in dit verhaal laat ik dan de weg kiezen die het minste verlies geeft en rust in de tent creëert.

Sol78

Sol78

10-11-2020 om 06:57

Bram

'Ben ik nu de enige die dit totaal anders ziet??'

Nee hoor, ik ben het met je eens. Alleen al de ellenlange lijst met verwijten in de openingspost, met overal 'maar daar zeur ik niet over' erachter. Het vermelden van de diagnose die TS via via heeft gehoorf. En dan het stelselmatig afwijzen van alle ideeen die anders zijn dan 'moeder is slecht'.

Ries1985

Ries1985

10-11-2020 om 08:36

Sol78

de via via is via een familie lid van mijn ex, een betrouwbare bron die contact opnam omdat die persoon zich zorgen maakte over de situatie.

en stelselmatig afwijzen... ik denk dat je het geheel nog eens moet lezen.

als je niks zinnigs te melden hebt ga dan SVP bij iemand anders onzinnige conclusies trekken

Sol78

Sol78

10-11-2020 om 11:28

Ries1985

Zie je echt niet dat jouw manier van reageren mijn vermoeden alleen maar bevestigt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2020 om 11:46

Wat is nu echt in het belang van je zoon?

De strijd met je ex aan gaan, of er een gezellig iets van maken en gewoon even samen die nieuwe schoenen te kopen. Dat komt ook niet iedere maand voor.

Je doet het goed als je niet op je strepen gaat staan, maar juist de dingen naar je toe trekt waar je ziet dat het fout gaat. Daar heeft je kind echt het meeste aan.

Mark

Mark

10-11-2020 om 11:54

Met Bram en Sol eens

Natuurlijk is het vanuit goede intenties Ries, maar je communicatiestijl is er niet een van verbinden. Jij doet het goed, zij niet. Zij weigert te overleggen. Maar waarom? Zij heeft misschien ook al tig keer gehoord `met dat standpunt kan ik niks´ .

Het heeft er hier de schijn van dat je alleen wilt praten met mensen die het met jou eens zijn. En anders ´kan je er niks mee´ en moet men jouw postings nog maar eens overlezen. Daarnaast doet zij het verkeerd en wil jij het zoveel beter

Begin nou eens hier, vandaag een aantal dingen op te noemen die je ex goed doet in de opvoeding.

Watervrouw

Watervrouw

10-11-2020 om 17:16

Hmm

Ries, Ik heb toch wat moeite met jouw verhaal. Ze heeft een burnout en zorgt 80 tot 90% van de tijd alleen voor jullie kind waarbij ze geen steun wil of niet meer kan krijgen van jou, dat is zwaar. Hopelijk heeft ze andere mensen waar ze steun en hulp van krijgt. Jij kan gaan en staan waar je wil zij moet bij alles rekening houden met jullie zoon dat valt niet mee als je dan wil daten en ik kan me voorstellen dat haar nieuwe partner dan eerder in beeld komt.
Jij gaat achter haar rug om naar de school om over de situatie praten en er is een familielid van haar (!) die ook achter haar rug om tegen jou vertelt dat dat zij een persoonlijkheidsstoornis heeft en dat diegene zich zorgen maakt, dat is genoeg om boosheid en achterdocht bij haar op te wekken. Ik heb altijd moeite met mensen die roepen dat hun ex allerlei dingen fout doet terwijl ze zelf weinig tot niets doen. Je vindt het allemaal maar niks zij heeft een "vriendje" en jij heb een "partner". Het kom denigrerend over en dat voelt ze heus wel. Natuurlijk heb je gelijk dat jullie kind niet in de besluitvorming moet worden betrokken, dat sec het convenant volgen in deze situatie het beste is en dat gedoe met die kleren is ook raar maar probeer, en dat is dan mijn tip, haar te steunen in plaats van dingen te verwijten. Dan kan per mail je kan dan schrijven "Als je wil dat ik.....laat het maar weten" en dat blijven herhalen en aanbieden. Een andere tip is ga proberen dichterbij je kind te gaan wonen, op fietsafstand voor het kind, dat bespaart je over een aantal jaren veel ellende, tijd en levert heel erg veel op voor alle partijden. Succes!

Heb ik iets gemist?

'Ze heeft een burnout.... '. Heb ik ergens overheen gelezen?

'... en zorgt 80 tot 90% van de tijd alleen voor jullie kind waarbij ze geen steun wil of niet meer kan krijgen van jou, dat is zwaar.' Zwaar voor wie? Het bestaat dat vrouwen een kind echt alleen voor zichzelf wil hebben. Gewoon omdat het zin geeft aan hun leven.

Indertijd bleef hij in de oude woning en vertrok zij verderop, met kind.

Tsjor

Sol85

'Zie je echt niet dat jouw manier van reageren mijn vermoeden alleen maar bevestigt?'

Inderdaad, je hebt op voorhand al een vermoeden en daar zoek je dan 'bewijzen' voor. Kan het zijn dat jouw vermoeden gewoon een vooroordeel is?

Tsjor

Ries1985

Ries1985

10-11-2020 om 20:35

Tsjor

Mijn eerste post bevatten

Als laatste bijkomstigheid heb ik goed contact met iemand die in zich in haar prive kring bevind, via die weg heb ik vernomen dat ze met een depressie / burn out thuis zit en inmiddels een label persoonlijkheidsstoornis blijkt te hebben.

Voor de rest heeft het inhoudelijk niet veel nut te reageren omdat het een wel niet verhaal dreigt te worden.

Inhoudelijk ben ik van mening dat ik meer dan genoeg heb geprobeerd hier een werkbare situatie van te maken met pogingen tot overleg tbv onze zoon.

Ik kan hier argumenten voor aandragen of op mijn kop gaan staan je neemt het aan of niet, zo niet ook prima.

Ik weet dat ik me in de spiegel kan aankijken.

Bram

Bram

10-11-2020 om 21:07

Maar wat wil je nou?

Wil je het goed doen volgens jouw normen (jezelf in spiegel aan kunnen kijken) of wil je proberen je zo plezierig mogelijk aan je verantwoordelijkheden te houden? Je hebt gekozen voor deze vrouw om moeder te worden van jouw kind, met haar moet je verder. Ook als zij het allemaal fout doet en jij allemaal goed.

Sol78

Sol78

10-11-2020 om 21:13

Tsjor

'Inderdaad, je hebt op voorhand al een vermoeden en daar zoek je dan 'bewijzen' voor. Kan het zijn dat jouw vermoeden gewoon een vooroordeel is?'

Ik denk het niet. In eerste instantie probeerde ik namelijk echt mee te denken, en de kou wat uit de lucht te halen. Pas na de zoveelste afwijzing van iedereen die niet meehuilde, vroeg ik me of het probleem niet bij TS lag in plaats van bij zijn ex.

Wat je wel als vooroordeel kunt beschouwen, is dat ik denk dat exen in het algemeen (ook) het beste met de betrokken kinderen voor hebben. Dat zou je als uitgangspunt kunnen (of zelfs moeten) nemen.

Ries1985

Ries1985

10-11-2020 om 21:21

Bram

Ik kies ervoor mij te houden aan de verantwoordelijkheden die ik draag als vader met daarbij de gemaakte afspraken in het convenant zonder (vanaf eergisteren) enige vorm van discussie.

Mark

Mark

10-11-2020 om 21:31

maar Tsjor

`'Inderdaad, je hebt op voorhand al een vermoeden en daar zoek je dan 'bewijzen' voor. Kan het zijn dat jouw vermoeden gewoon een vooroordeel is?'

Dat gevoel heb ik nou juist vaak bij jou. Je komt altijd zo op voor de mannen en lijkt ze altijd te moeten beschermen tegen wat jij denkt dat moeders allemaal in petto hebben voor die arme zieltjes.
Het valt echt op.

Ries1985

Ries1985

10-11-2020 om 21:54

Watervrouw

Excuus, terugkomend op je post, en een rectificatie op wat je zegt.

Toen ik mijn inmiddels vrouw leerde kennen moest mijn ex haar zien alvorens er kennis werd gemaakt met mijn zoon. Dit was haar wens/eis en ik heb daar in toegestemd.

Toen ze zelf 2 maanden daarna iemand leerde kennen die ze kennis liet maken met mijn zoon nam ze niet de moeite om mij te informeren maar vertelde mijn zoon dit aan mij.

Voor de beeldvorming heb ik hier ook geen heisa over gemaakt omdat ik geen discussie wilde, toen 2 maanden erna het nog een keer gebeurde bleef de opmerking van mijn ex in mijn hoofd zitten dat ik in het belang van onze zoon moest handelen.
En de kennismaking van haar een jaar moest uit stellen.

Dit is meten met 2 maten, je eist iets van mij maar zelf handel je tot 2 x toe anders.

Nogmaals heb ik om beide gevallen geen heisa gemaakt omdat het me niet waard was om discussie te voeren.

Leg mij eens uit hoe ik dit dan anders moet zien?

Mark

Ik bekijk verhalen graag van meer kanten, dat klopt.
De arme zieltjes zijn vaak de vrouwen (hier ook) en daar heb ik een zekere allergie voor.
Ik denk dat scheiden lijden is, voor beiden, zeker als er kinderen bij betrokken zijn.

Tsjor

Bram

Bram

10-11-2020 om 22:29

Arme zieltjes Tsjor?

Welke arme zieltjes?

Ries, even voor de duidelijkheid: als je ex zich hier meldt voor advies dan krijgt zij (iig van mij) hetzelfde advies hoor. Ik vind ook helemal niet dat 'het' aan jou ligt. Is voor mij ook totaal niet van belang. Ik lees alleen nog genoeg verbeteringsruimte bij jou. Wie van jullie 2 inbindt is niet van belang, meestal is het effect, zeker voor jouw kind, groot genoeg als maar 1 partij dat doet.

En wat nou als je gewoon eens uitgaat van feit dat diagnose persoonlijkheidsproblematiek klopt?
Helpt je dat niet juist wat meer ruimte te geven, minder van haar te verwachten? Hoe minder zij geeft op dat vlak, hoe meer je zoon erbij gebaat is dat jij juist meer geeft.

Watervrouw

Watervrouw

10-11-2020 om 22:59

Burnout

Tsjor, "Ze heeft een burnout...." Heb ik ergens overheen gelezen? Ja, dat schrijft hij toch? Ze heeft depressie / burnout. Nou, dat vind ik wel zwaar.
En ja zij ging verderop wonen maar dan kan Ries toch ook die kant op verhuizen? Als hij zich zorgen maakt moet hij juist meer contact zien te krijgen en dat zou een mogelijkheid zijn.
Ries, ja dat kennismaken met nieuwe liefdes is meten met 2 maten maar ik probeerde uit te leggen dat de situatie bij jullie niet het zelfde is. Ik denk dat je geen afspraken kan maken over nieuwe partners en wanneer wat daarmee gaat gebeuren maar goed dat heb je inmiddels ervaren net zoals ik dat ook ervaren heb. Je kan alleen maar hopen op elkaars fatsoen hierin meer niet.

Sol78

Sol78

11-11-2020 om 07:02

Maar Tsjor

'De arme zieltjes zijn vaak de vrouwen (hier ook) en daar heb ik een zekere allergie voor.'

Maar de ex van Ries is hekemaal geen arm zieltje. Ries máákt haar tot een arm zieltje, met allerlei excuses waarom ze na al die jaren ineens niet meer goed voor hun zoon kan zorgen. Er wordt zelfs een heuse persoonlijkheidsstoornis bij gehaald, die via via is opgeduikeld!
Dus Ries is hier het zielige geval, niet zijn ex-vrouw.

Ries1985

Ries1985

11-11-2020 om 09:20

Sol78

Blijkbaar schort er iets aan je leesvaardigheid tevens aan je inlevingsvermogen waarbij je eerst aangeeft dat je probeerde de lucht te bekoelen (je 2 post bevatten de tekst meehuilers)

Waar haal je vandaan dat ik van mening ben dat mijn ex niet voor mijn zoon kan zorgen?
Ik weet zeker dat ze naar haar beste kunnen handelt maar alles bij elkaar geteld (het erbij halen van een stoornis is evenals lachwekkend te noemen.
Als iemand in haar kring waarin ik geen contact heb gehad in de tussentijd spontaan contact op neemt om dit te vertellen haal ik dit niet erbij, ik plaats het hier om een zo volledig mogelijk beeld te scheppen.

Ik plaats mijn post hier omdat ik er bijna dagelijks last van heb omdat er voor mijn gevoel onredelijkheid plaats vind.

Daar mag jij je mening over hebben, voor zijn of tegen zijn.

Nog altijd beter dat ik hulp vraag dan verbitterd achter de geraniums ga zitten en opgefokt met huiltermen ga gooien om aan te tonen dat alle mannen zielig zijn en de exvrouw pertinent gelijk heeft.

Zonnehoed

Zonnehoed

11-11-2020 om 11:20

Toch

Als ze echt een burnout en een persoonlijkheidsstoornis (maakt nogal uit welke) heeft, dan zou je je zoon helpen door zijn moeder zoveel mogelijk te ondersteunen. Dus haar hulpvaardig en zonder verwijten tegemoet treden, hulp aanbieden, begripvol zijn etc. Ja, ze houdt er vreemde gedragingen op na, maar die ga je toch niet veranderen, dus probeer dan vanuit dit gegeven het zo goed mogelijk voor je zoon te doen.

Blijkbaar ziet je ex jou als de vijand, het kan helpen om te bekijken waarom dit zo is en wat je zelf kunt veranderen om dit beeld bij te kunnen stellen. En vooral je niet overal druk om maken, dat heeft over het algemeen toch geen enkele zin.

Sol78

Sol78

11-11-2020 om 12:11

Ach Ries

'Nog altijd beter dat ik hulp vraag dan verbitterd achter de geraniums ga zitten en opgefokt met huiltermen ga gooien om aan te tonen dat alle mannen zielig zijn en de exvrouw pertinent gelijk heeft.'

Ik heb het niet over alle mannen, ik heb het specifiek over jou.

Ries1985

Ries1985

11-11-2020 om 12:45

Top

En we gaan over tot de orde van de dag

Mark

Mark

11-11-2020 om 12:57

Ries

Noem nou eens wat goede eigenschappen van je ex als moeder. Ook al zeg je ze niet tegen haar, het zal schelen voor je kind, in de zin dat je milder zal worden en hij minder de tweespalt zal voelen. Het maakt niet uit wie schuldig is of wie gelijk heeft.
Wat uitmaakt is of een kind welwillendheid voelt van de ene ouder ten opzichte van de ander. En zelfs als zij dat niet tegenover jou heeft: jij kan nu het verschil maken door bewust eens haar goede eigenschappen, die ook heeft, hier op te schrijven.

Ries1985

Ries1985

12-11-2020 om 15:52

Mark

Hi Mark,

Ik ben er van overtuigd dat ze naar beste kunnen onze zoon opvoed.
Ik geloof 100% in haar onvoorwaardelijke liefde voor hem.
Tevens denk ik dat we kwa waarde en normen op hetzelfde niveau zitten (buiten haar christelijke geloofsovertuiging).
Ze is veel meer attent dan dat ik ben, zorgt dat Sinterklaas veel meer Sinterklaas is (d.w.v. versieren van ramen met Sint stickers).
Zal meer samen doen met zoon dan dat ik doe, spelletjes, kleuren etc.

Sol78

Sol78

12-11-2020 om 17:01

Geen wonder

'Ze is veel meer attent dan dat ik ben, zorgt dat Sinterklaas veel meer Sinterklaas is (d.w.v. versieren van ramen met Sint stickers).'

Dan snap ik dat je zoon bij haar Sinterklaas wil vieren. Sterker nog, ík zou bij haar wel Sinterklaas willen vieren!

Ries1985

Ries1985

12-11-2020 om 17:11

Sol78

Ik denk dat jullie prima samen thee zouden kunnen drinken.

Prettige dag verder Sol78

Mark

Mark

13-11-2020 om 10:08

Ries

Mooi man dat je hier oprecht op antwoordt. Ook al gaat de onderlinge communicatie dan wat stroef, ik zie toch oprecht twee ouders die hun kind het beste gunnen. En misschien is de beste tip je daar op te focussen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.