Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ries1985

Ries1985

06-11-2020 om 08:53

Tips en advies gevraagd omgaan met ex


Sol78

Sol78

16-11-2020 om 18:10

Tsjor

Hoezo? Is het niet meer zijn zoon als de moeder het doet?

'Wat een gedraai om ergens onderuit te komen.'

Zeg dat wel.

Wendelmoed

Wendelmoed

16-11-2020 om 22:24

Kinderen

Kinderen vragen niet om een scheiding, en niet om alle gedoe. Die willen gewoon hun leven leiden en kunnen opgroeien en puberen en zelfstandig worden zonder alsmaar begrip te hoeven hebben voor de emoties van hun ouders.
Ook goedwillende ouders trappen toch nog wel eens in de val.

Ik zag het bijvoorbeeld toen een vader vertelde dat hij zijn zoon (14) vroeg wat hij voor Kerst wilde. Nou, die jongen wilde wel een controller voor de playstation. "Ja, maar die ga je dan bij je moeder gebruiken, daar ga ik die natuurlijk niet voor geven". Toen wilde de jongen geen kado meer voor kerst. Dat vond de vader typisch.
Ja, ik vond het ook typisch. Maar anders dan pa.
Want die jongen wil iets waar hij wat aan heeft, en dat is die controller. Hij wil er geen rekening mee hoeven houden dat pa het niet kan uitstaan dat de jongen daar plezier van heeft als hij bij zijn moeder is, en dat hij dus perse iets moet vragen dat hij alleen bij zijn vader gaat gebruiken.

Was een goede vader verder, die erg zijn best deed, maar daar zag ik toch hoe het misgaat tussen ouders en kinderen. Je moet geen empathie van je kinderen verwachten. Je kunt het krijgen, dan is het mooi, maar reken ze er niet op af als ze gewoon hun eigen leven willen hebben en hun eigen wensen vervuld zien. Want laten we eerlijk zijn, dat willen wij allemaal ook.

Wendelmoed

Mooie bijdrage en je hebt helemaal gelijk.

Ik hoorde laatst dat een kind van gescheiden ouders een rood huis (bij moeder) heeft en een blauw huis (Bij vader), maar dat het belangrijk is dat het kind groen kan zijn. En niet steeds moet wisselen tussen de kleur rood en blauw.

juf Ank

juf Ank

16-11-2020 om 23:49

tsjor...

De vraag van Ries was of hij daar in mee moest gaan. Daarom zei ik: 'denk na'.

Ik schrijf echt nergens dat het niet erg is dat de moeder dat doet. Ik schrijf heel duidelijk dat ik dat juist heel erg vind en leg uit waarom.
En nee, daarna kom ik er niet op terug omdat daarna sowieso een tijdje niet schrijf.
Duh.

Je bent echt ongelofelijk irritant bezig en ik ga er nu verder niet meer op in. Concentreer je lekker waar het over gaat hier; het adviseren van TS. En niet het afzeiken van je forumgenoten.

Sol 78: dank je wel!

Bram

Bram

17-11-2020 om 00:06

Mmmhh Tsjor

Ik snap jouw tekst over grensoverschrijding ook niet zo en vind het verder nogal gezeur allemaal.
Kinderen heb je niet voor je eigen plezier, daar zorg je voor. En als je partner, ex of niet, daarin steken laat vallen dan loop je zelf wat harder.
Zo simpel is het allemaal, vind ik.

Meta

Misschien komt het door de coronatijd, de meeste mensen zijn wat sacherijniger en met wat minder begrip maar ik denk dat het prettiger is als we wat minder 'meta' met elkaar omgaan.

Ik weet het, soms is het nodig, maar hier en daar is het ook echt onnodig gezeur.
De boodschap is allang doorgekomen en dan blijft het maar naast de lijntjes.

En ja, als ik het zelf doe hoor ik het ook graag want ik kan het ook.

beeld

Los van het gehakketak dat nu ontstaat herken ik het beeld wel dat tsjor schetst. Als vrouwen hier iets over hun ex posten (of ontrouwe echtgenoot) dan is er altijd veel begrip. En niet zelden vallen er woorden als narcistisch.

Ik heb niet alles gelezen, maar vindt niemand het raar dat ex na scheiding een eind verderop gaat wonen (reden is mij niet duidelijk, ik hoop dat een volwassen vrouw niet terug naar haar ouders verhuist? Hierdoor heeft de vader zo'n waardeloze een weekend per twee weken regeling.

Ries1985

Ries1985

17-11-2020 om 09:59

Alkes

De reden is dat ze dichter bij haar familie wilde wonen dus is teruggegaan naar heet geboortestad, ik ben blijven wonen in ons huis 35 min verderop.
De betere vraag is misschien of dat ik het raar vond, maar ik vond het heel begrijpelijk dat ze dit wilde.

Ze is eerst bij een familie lid gaan wonen (paar maanden) toen dit niet bleek te werken heeft ze bij een ander familie lid gewoond tot dat haar urgentie goed gekeurd was.

overigens hadden we de afspraak dat er eigenlijk tot aan de urgentie goedkeuring ze beide (ex en zoon) in ons huis zouden blijven wonen en ik om het weekend in het huis zou verblijven met onze zoon.

Echter tijdens de zomervakantie kreeg ik een mail dat het huis leeg was en ik er kon gaan wonen....

Ries1985

Ik zie het vaker dat gescheiden vrouwen terugkeren naar hun familie. Dat is misschien best voorstelbaar, maar als zo'n verhuizing leidt tot een omgangsregeling van een weekend per twee weken ontneemt de vrouw kind/kinderen om een gewone band met hun vader op te bouwen.
Scheiden is al waardeloos voor kinderen, dan is het inderdaad wel zo fijn als je als ex-en bij elkaar in de buurt blijft wonen. Voor jou is dit mosterd na de maaltijd, maar het is een patroon dat ik vaker zie. En het lijkt een soort normaal gevonden te worden (uiteraard niet als de moeder eindigt met een weekendregeling. Daarin geef ik tsjor gelijk er wordt vaak met twee maten gemeten)

Sol78

Sol78

17-11-2020 om 15:03

Alkes

'maar als zo'n verhuizing leidt tot een omgangsregeling van een weekend per twee weken ontneemt de vrouw kind/kinderen om een gewone band met hun vader op te bouwen.'

Waarom zou de verhuizing de reden zijn geweest dat er een weekendregeling is afgesproken? Ries zegt zelf dat hij altijd veel aan het werk was, ook vaak in het buitenland. Als dát de reden is geweest voor de omgangsregeling, is het niet netjes om de ex weer te beschuldigen.

Anoniem

Anoniem

17-11-2020 om 15:54

Accepteren

Even los van de hele discussie en wat ik daar verder over denk, denk ik dat je jezelf en je zoon (en misschien ook wel je ex) vooral zou helpen als je de dingen meer gaat accepteren zoals ze zijn.

Ik bedoel daarbij niet dat je je ex in alles gelijk hoeft te geven en dat je nergens tegen in zou moeten gaan. Je schrijft dat je ex een goede moeder is voor je zoon. Dat vind ik een heel belangrijke, want dat maakt de rest toch meer tot randzaken. Verder lees ik door je posts heen eigenlijk heel veel negativiteit. Dingen die jij als vervelend ervaart of die je dwars zitten, maar waarbij je meteen zegt dat je er niet over zeurt. Ik denk dat je op die momenten eigenlijk een keuze maakt om iets te accepteren, maar toch lijkt je gevoel het niet te accepteren. Vervolgens zie je een hele opeenstapeling van relatief kleine dingen. Dingen die allemaal voor zich niet noemenswaardig zijn, maar die voor jouw gevoel een opeenstapeling zijn. Dat levert zoals ik het lees een hoop frustratie bij jou op en daardoor heb ik de indruk dat je reactie naar buiten toe veel heftiger is dan je alleen voor dat ene ding zou willen. Je zeult als het ware de hele frustratie uit het verleden mee. Ik denk dat dat het lastig maakt in de communicatie met je ex, maar ook voor jezelf en je zoon. Het zou mij daarom voor iedereen fijn lijken als je dat los kan laten.

Probeer de dingen uit het verleden te accepteren zoals ze zijn. Je bent een weekend vader. Een keuze uit het verleden, wil je die veranderen? Nee, dan moet je dat accepteren. Je ex heeft wel of geen persoonlijkheidsstoornis. Ok, moet je daar wat mee? Nee? Je wilt zoon gewoon bij moeder laten wonen omdat ze wel een moeder is? Prima, dan moet het verder ook geen issue zijn. Moeder wisselt kleren meteen? Vind je dat de moeite waard om er een punt over te maken, doe dat dan en laat het anders voor wat het is. Discussie over feestdagen? Discussie waard, ga die dan aan en zo niet accepteer het zoals het is.

In je posts lees ik misschien ten onrechte een machteloos gevoel dat je stoort en frustreert. Ik denk dat dat ten onrechte is en dat vooral jouw eigen gevoel je dwars zit.

Bram

Bram

18-11-2020 om 02:13

Alkes

Ook met jou ben ik het niet eens.
Jij kunt het wel waardeloos vinden dat veel vaders een weekendregeling hebben, dat wil echt niet zeggen dat het dus waardeloos is voor dit koppel.
Het klinkt ook alsof dit stuk in goed overleg is gegaan.
Hoe dan ook is dat wat het is nu.
Maar blijven kiften, wat levert dat op dan? (behalve veel ongemak voor de kinderen, die voelen dat heus wel)

Sol78

ook bij zo'n omgangsregeling is het fijn als ouders na scheiding bij elkaar in de buurt blijven wonen. Dat is voor kinderen echt prettiger. Dus daarom snap ik niet waarom je na scheiding een stuk verderop gaat wonen. En kinderen uit hun sociale omgeving haalt.

Sol78

Sol78

18-11-2020 om 12:47

Ach Alkes

'Dus daarom snap ik niet waarom je na scheiding een stuk verderop gaat wonen. En kinderen uit hun sociale omgeving haalt.'

Ze zijn nu 2,5 jaar gescheiden en hun zoon is 6. Het kind was 3,5 bij de verhuizing, dan is er echt nog geen sprake van een sociale omgeving.
Bovendien, mag verhuizen wel als beide ouders meegaan? Dat gebeurt om de haverklap en dan heeft niemand het over de sociale omgeving.

Anoniem

Anoniem

18-11-2020 om 12:59

Verhuizen na scheiding

Ik begrijp ook wel dat het voor kinderen prettiger is als ouders dicht bij elkaar in de buurt blijven wonen. Toch kan ik me de keuze van ex van topicstarter om dat niet te doen ook goed voorstellen en ik twijfel zelfs of dat soms niet beter is.

Ooit ben ik 100 km naar het westen verhuisd naar de geboorteplaats van mijn ex. Die wilde daar in geen geval weg en voor mij maakte het niet uit. In die plaats heb ik samen met mijn ex kinderen gekregen en onze kinderen groeiden daar dus ook op. Toen ex mij verliet, vertrok hij naar zijn nieuwe partner, nog 50 km verder naar het westen. Ik heb toen de keuze gemaakt om met de kinderen te blijven wonen in de plaats waar ze opgroeiden (kinderen waren toen tussen de 8 en 12). Ik had geen mogelijkheid om nog verder naar het westen te verhuizen en dat was maar goed ook, want 2 jaar later zat ex weer in de stad waar we samen woonden.

Ik heb echter wel getwijfeld of ik niet terug wilde naar de omgeving waar ik vandaan kwam. Om de kinderen niet uit hun omgeving te rukken heb ik dat niet gedaan, maar gevolg daarvan was wel dat ik hier zonder netwerk kwam te zitten. Netwerk hier hing voor een groot deel aan ex en viel weg toen hij vertrok. Ex wilde geen enkele omgang met de kinderen en ik stond er dus echt alleen voor met 3 kinderen. Dat ik bij een ex die kiest voor een weekend in de twee weken natuurlijk vergelijkbaar. Ik denk dat het voor mijn kinderen misschien prettiger was geweest als ik iets meer steun had gehad in die periode. Als ik in de omgeving van mijn ouders was gaan wonen, hadden die bijvoorbeeld af en toe kunnen oppassen of er gewoon een keer voor me zijn toen ik het moeilijk had. Met zulke steun was het voor mij makkelijker geweest en had ik er meer voor de kinderen kunnen zijn. Die keuze om voor een netwerk te kiezen ipv een vaste plaats bij een ex die er vrijwel niet (qua tijd) voor de kinderen is, vind ik daarom niet gek.

Sol

Beide ouders ZIJN de sociale omgeving op zo'n jonge leeftijd.

Sol78

Sol78

18-11-2020 om 14:38

Jippox

'Beide ouders ZIJN de sociale omgeving op zo'n jonge leeftijd.'

Maar de ene ouder gaat al weg bij een scheiding en de ander verhuist mee. Dus wat is dan precies het probleem bij een 3-jarig kind?

Sol78

Ok Sol je hebt gelijk. 3,5 jarige maakt het allemaal niks uit. Feit blijft dat hij straks ook niet even op de fiets bij zijn vader langs kan gaan als hij daar zin in heef

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.