Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mol

Mol

29-08-2019 om 22:49

Twee kaarten voor bacheloruitreiking


Voor wie

Als het gesprek gaat in de richting van 'rechten' dan heb je e9igenlijk al verloren, want de evaluatie van die 'rechten' is voor ieder anders en bij wet ligt het niet vast.
'Dat vindt ze moeilijk, maar ze zal het echt zelf moeten doen' En daarom zou ik aanbieden om achteraf klaar te staan met een bosje bloemen. Niet voor de 'rechten' van vader of de 'rechten' van vriend of mijn eigen 'rechten', maar om dochter uit het moeilijke dilemma te helpen, waar zij niet om gevraagd heeft.

Tsjor

Donna

Donna

30-08-2019 om 18:04

Voor ouders

Als iedere afgestudeerde recht heeft op twee kaarten, denk ik gelijk aan beide ouders. En ik niet alleen: zowel moeder als vader gaan er van uit dat ze uitgenodigd worden en vriend begrijpt dat het zijn plek niet is. Voor dochter is vriend niet meenemen 1) de weg van dr minste weerstand (is ook wel eens fijn!) en 2) de keuze waarbij de kans niet groot is dat ze er spijt van krijgt. Ik zou haar adviseren beide ouders mee te nemen.

Jo Hanna

Jo Hanna

30-08-2019 om 22:27

Je zou het je dochter kunnen vragen

“Zou het je helpen als ik me zou terugtrekken?” In dat geval zou je het voor je dochter doen, niet voor haar vader. Maar ik vind het geen verplichting om een stap terug te doen. Jij hebt net zoveel recht op vervulling van jouw wensen als de anderen in de situatie en jij bent strikt genomen niet de probleemeigenaar. Je ‘opofferen’ kan alleen als je je er goed bij voelt en het geen wrok oplevert. En er is niks mis mee als het niet kan omdat het je te veel pijn doet. Ieder heeft zijn grens ergens anders liggen. Als dochter zelf zou beslissen, is het wat anders. Dan heb je te incasseren en moet je met je pijn dealen. Maar ik vind niet dat je het over jezelf hoeft af te roepen omdat het zo’n goede daad zou zijn. Daar word je volgens mij ook zuur van, (herhaaldelijk) opofferingen doen die je eigenlijk niet aankan.

Groet,
Jo Hanna

Lanza

Lanza

31-08-2019 om 12:26

Onzin

dat twee kaarten betekent dat je je ouders mee moet nemen. Op een bepaalde leeftijd begint bij een serieuze relatie de partner belangrijker te worden dan de ouders.

Ik neem aan dat wanneer jouw moeder twee mensen mag meenemen, dat ze ook in de eerste plaats haar man meeneemt. En wat zou jij zelf doen? Als je een lange serieuze relatie hebt, dan denk je toch ook in de eerste plaats aan je relatie? Je bent geen kind meer en dat geldt ook voor deze volwassen dochter van ts.

Patriesie

Patriesie

31-08-2019 om 17:56

Extra kaart

Ik zou je dochter adviseren om bij de school te vragen of ze een extra kaart mag krijgen. Ze is heus niet de enige met gescheiden ouders dus die vraag zullen ze best vaker krijgen. Komt vast goed. Enne.... gefeliciteerd hè!

Adelaide

Adelaide

31-08-2019 om 18:10

Gescheiden ouders

Wat heeft gescheiden ouders zijn ermee te maken? Zoals Patriesie noemt. Alle kinderen krijgen twee kaarten en hebben twee ouders en misschien wel een vriendje. Die zitten met hetzelfde.
Dat hele verhaal over hoe slecht je ex voor je dochter is geweest is alleen maar een rechtvaardiging voor jezelf om hem niet mee te laten nemen.

Marga

Marga

31-08-2019 om 18:42

nou ja zeg Adelaide

"Dat hele verhaal over hoe slecht je ex voor je dochter is geweest is alleen maar een rechtvaardiging voor jezelf om hem niet mee te laten nemen."

Beter lezen! Dochter heeft zelf tegen moeder gezegd dat ze met vriend en moeder wil gaan

Tirr

Tirr

31-08-2019 om 19:54

Heel speciaal

Wij hebben het 2 jaar geleden en vorig jaar ook gehad. 1e keer gingen de ouders beide mee, 2e jaar ik en vriend. Degenen die er toch graag bij wilden zijn kwamen meteen na het officiële gedeelte. Toen was er tijd voor een hapje, drankje, een kadootje en foto's.

Zo zou het ook bij jullie kunnen.

Ik vond het officiële gedeelte wel erg leuk: 1e keer 1 voor 1 naar voren met begeleidend een praatje van een spreekster/oud student. Tijdens het praatje scherm met foto van student met info over gekozen richting e.a. Daarna hand, uitgifte en foto met begeleider..
2e keer in groepjes van ongeveer 8 naar voren, algemener praatje over de studenten in dit groepje die allemaal deze richting deden. Felicitaties, uitgifte en groepsfoto.. Tussendoor muziek op instrument door enkele mensen

Jesse_1

Jesse_1

31-08-2019 om 20:02

Keuze van de dochter

Je dochter is 21 en volwassen, het is háár uitreiking. Zij heeft haar keuze gemaakt. Ik zou dan ook geen 'stapje achteruit' zetten voor ex. Waarom? Eigenlijk snap ik überhaupt niet waarom je hier nog een probleem van maakt, dit is het 'probleem' van je dochter en blijkbaar is het voor haar minder een probleem en is haar keuze duidelijk.
Alleen als je het je ex heel erg zou gunnen - wat dus niet zo is - zou je hem jouw kaart kunnen geven.

Jesse_1

Jesse_1

31-08-2019 om 20:06

Oh sorry

Ik zie nu dat het probleem is dat je dochter het haar vader niet durft te vertellen. Dan nog zou ik het aan haar laten, het is haar wens dat vriend en moeder aanwezig zijn. Ze zou vader kunnen aanbieden het op een andere wijze nog even samen te vieren.

Miekemieke

Miekemieke

01-09-2019 om 08:32

Niet mee bemoeien

Het zal goed voor je dochter zijn als zij dit zelf oplost. Ze is een volwassen vrouw. Ze gaat co-schappen lopen en zal wel met vervelendere zaken te dealen krijgen.

Mol

Mol

01-09-2019 om 19:28

dank

Ik heb het er niet meer over en ik hoor het wel van dochter wat de uitkomst is.

Mol

Mol

19-09-2019 om 18:26

Vriend blijft thuis

Dochter durft haar vader toch niet te kwetsen, dus vriendlief heeft de knoop voor haar doorgehakt en blijft thuis. Hij komt op de afsluitende borrel. Ik heb het voor kennisgeving aangenomen. Toch zei dochter aan het einde van het korte gesprek kleintjes dat het haar niet lekker zat. Ik heb daar niet meer op gereageerd. Zij moet dit zelf oplossen.

Tja

Het is het moment van je dochter. Geeft het jou dan geen vervelend gevoel dat zij daar nu zo mee zit? Als dat zo moet zou ik voortaan heel duidelijk zijn: beide ouders mogen wegblijven.

Mol

Mol

19-09-2019 om 19:21

Wat moet ik dan?

Ze wil mij en vriend maar durft vader niet teleur te stellen. De keuze is toch echt aan haar hoe ze ermee omgaat.

Mol

maak het niet te groot. Je kind heeft een keuze gemaakt, om wat voor reden dan ook. Je vriend is achteraf wel bij de borrel en jullie kunnen het uiteraard ook verder nog vieren hoe je wilt.
Wees blij dat je dochter de knoop heeft doorgehakt. Steun haar in de keuze om haar vader erbij te hebben, ook al twijfel je aan de achterliggende motivatie. En maak er gewoon een mooie dag van!

Mol

Mol

19-09-2019 om 22:01

tuurlijk

Tuurlijk, ik zit daar met een blij gezicht naast haar vader en vind het allemaal prima. Applaus voor dochter en haar medestudenten in hun witte jas.
Ik vind alleen de opmerking van AnneJ "Geeft het jou dan geen vervelend gevoel dat zij daar nu zo mee zit? Als dat zo moet zou ik voortaan heel duidelijk zijn: beide ouders mogen wegblijven." een beetje apart. Hoezo mogen beide ouders wegblijven? Als ik ook wegblijf lost dat het 'probleem' toch niet op?

Kijk Mol

Niet alleen vader doet moeilijk maar moeder beweegt ook niet. En het gaat uiteindelijk om dochter die in het zonnetje staat.
Daar zou ik als moeder de plaats aan haar vriend geven. gewoon om het voor mijn dochter wat makkelijker te maken, dan kan haar vriend mee. Dan geef jij als moeder je dochter een goed gevoel. Kost niets. Er komen meer momenten. Enzovoort, zie verder de eerdere mails daarover.

Maar ik denk dat ik onderschat wat jou gevoel van recht hebben voor jou betekent.
En natuurlijk blijft het misschien bij je dochter ook wat wringen dat vader zo vanzelfsprekend meegaat, want die kan zij nog moeilijker ontkennen en afwijzen.
Daar kun jij niets aan doen.
Maar waar ik wel wat aan kan doen voor mijn dochter op zo'n moment, haar moment, zou ik doen.
Maar afijn, die post is al in het begin geweest.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-09-2019 om 22:58

AnneJ

Je gaat voorbij aan de wens van dochter om haar moeder erbij te hebben. En die is er nu bij. Heeft dochter zelf voor gekozen. Ze wilde ook haar vriend erbij en liever niet haar vader. Vader wilde ze er eigenlijk het minst graag bij hebben, maar daar durfde ze uiteindelijk niet om heen te gaan. Hoe had het geholpen als Mol gezegd had “Ik blijf thuis, neem vader maar mee!”? Dan waren moeder en dochter er toch ook niet blij mee?
Mol een sneer nageven omdat ze ‘niet meebeweegt’ terwijl dochter haar er bij wilde hebben vind ik hogelijk ongepast. Vader heeft het bord voor zijn hoofd dat hij niet inziet dat hij niet vooraan zou moeten staan.

Triva

Triva

19-09-2019 om 23:00

manman

Wat maken jullie het allemaal groot, zo'n massale gebeurtenis, hij is in het pand en blijft buiten de zaal zoals waarschijnlijk nog heel veel meer mensen. Echt bijna elke medestudent met een vaste relatie heeft dit probleem toch?

Stop nu eens, keuze is gemaakt, klaar

Ja, Aagje

En toch zou ik me daar verantwoordelijk voor voelen. Dochter heeft die ingewikkelde vader niet uitgekozen, dat heb jij gedaan. Bovendien zou het voor mij een klein gebaar zijn. Genoeg andere gelegenheden. Genoeg tijd na afloop.

Ouders

Als er per student maar 2 kaarten zijn zullen velen met dit dilemma zitten, ook als de ouders niet gescheiden. Als je dochter haar vriend en jou had uitgenodigd dan was dat wel een hele bewuste keuze geweest om vader uit te sluiten. Dan maak je ook wel echt een statement. Terwijl als je beide ouders uitnodigt en vriend niet dat veel minder het geval is. Er zijn dan gewoon geen kaarten meer. Terwijl vriend uitnodigen en vader niet wel echt een uitsluiting van vader is als moeder wel mag komen. Ik snap dus prima dat je dochter deze keuze maakt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-09-2019 om 08:10

Politiek correct geneuzel Anne

en voorbijgaand aan wat de dochter van ts had aangegeven, nl dat ze moeder erbij wilde hebben. Ts had opzij kunnen stappen maar dan had dochter ook niet wat ze wilde: moeder die een grote rol speelde mbt school en studie erbij op dat moment.

Ik heb het gevoel dat je ts afrekent op die post waarin ze aangeeft dat ze diep van binnen ook wel het gevoel heeft dat ze er wat meer recht op heeft dan de vader die het altijd liet afweten en zelfs nu alleen nog de mooiweer-vader speelt.
Ik denk dat dat gevoel helemaal niet gek is. Ik snap het volledig. Blijkbaar voelt dochter ook dat dat een bepaalde verbondenheid geeft die op het moment van de diploma-uitreiking iets betekent.

Voor degenen die het belang van de diploma-uitreiking niet zo groot vinden: realiseer je dat dat een prima mening is, maar wel één die anderen niet hoeven te hebben. Er zijn mensen voor wie zoiets wel een groot moment is. En ook dat is prima.

En voor de rest is het idd een dilemma dat ook ontstaat als ouders wel bij elkaar zijn, dan is er jammer genoeg ook geen ruimte voor een derde persoon. Bij die mensen moet er dus ook gekozen worden.

Mol

Mol

20-09-2019 om 09:23

idd

IK vind het idd wel een groot moment. En daar ben ik heel graag bij. Het zou voor mij geen klein gebaar zijn om dat op te geven. Maar ik heb dan ook blijkbaar niet zo'n groot gevoel voor recht als de altruïstische AnneJ. So be it.
Maar affijn, dochter heeft haar keuze gemaakt, dat wilde ik in #44 nog even laten weten, voor alle mensen die mee dachten. Ook al is ze er zelf niet blij mee. Het is aan haar.

Jasmijn

Jasmijn

20-09-2019 om 09:28

uitleg van o.a. Kyana

ik vind de uitleg van o.a. Kyana heel duidelijk. Er zullen meer mensen dit probleem hebben, met maar 2 kaarten. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als dochter dit dilemma met vader had besproken, zou vader dan een stapje terug gedaan hebben?Dat moeder erbij is, vind ik gezien de uitleg en ik gok het gevoel van dochter niet meer dan normaal. Met moeder en vriend heeft dochter het meeste.

Miekemieke

Miekemieke

20-09-2019 om 09:38

AnneJ

Het gaat niet om een kind maar om een volwassen vrouw die een beroep heeft gekozen waarbij ze te maken gaat krijgen met de meest moeilijke situaties die je maar bedenken kunt. Misschien ook situaties die ze zelf heeft veroorzaakt door verkeerde inschatting of door anderen, als ouder hoef je niet de verantwoording op je te nemen van de gevoelens van je kind voor de situatie of keuze zoals die is gemaakt.

Mol

Mol

20-09-2019 om 10:34

Jasmijn

Helaas, Jasmijn, vader zou zeker geen stap terug doen. Al naar gelang zijn stemming blaast hij of hoog van de toren, of hij doet dramatisch dat ze hem dit wil afpakken, of hij doet naar over mij dat ik zijn kind tegen hem heb opgestookt.
Natuurlijk hebben meer mensen het probleem dat ze moeten kiezen, met maar 2 kaarten. Als dochter een betere band met haar vader had gehad, had ze ongetwijfeld vol overtuiging voor hem gekozen. Nu kiest ze ook voor hem, maar meer uit angst dat de fragiele band die er is, nog verder wordt verstoord. Terwijl ze met haar vriend wel een heel goede en sterke band heeft en ze hem dus eigenlijk liever bij de ceremonie wil.
Maar goed, de keuze is gemaakt en vriendlief maakt er vast achteraf nog een mooi feestje van, de schat.

Mol

Dat is toch ook een prima reden? Ze wil de fragiele band die ze heeft met haar vader bewaren en sterker maken. ik vind dat een uitstekende reden om voor de vader te kiezen. Misschien had ze liever haar vriend er bij gehad maar ze weet dat hun band meer dan sterk genoeg is om hier geen punt van te maken. Een hele volwassen beslissing en het lijkt mij ook de juiste beslissing in dit geval.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-09-2019 om 11:37

Kyana

Ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij klopt het niet. Ze denkt namelijk niet dat de band hierdoor sterker wordt, maar ze is bang dat haar vader de band anders verbreekt. Ze handelt dus uit angst, en dat is natuurlijk verdrietig...

Marga

Marga

20-09-2019 om 12:35

AnneJ

Waarom wil je nou toch dat moeder voor iedereen opschuift? Is het niet voor vader dan is het wel voor vriend. Terwijl dochter anders wil en vriend zelf al een gebaar maakt? Ja omdat je denkt dat dat dochter zou plezieren, leg je uit.

Nou gaat het hier om een volwassen vrouw die zelf haar keuzes kan maken maar afgezien daarvan: kinderen leren ook heel erg van het voorbeeld hoe je jezelf behandelt. Natuurlijk kan je wat voor een ander over hebben maar als de moeder van het gezin, die in alles haar dochter heeft bijgestaan, zichzelf moet wegzetten uit plezierdrang voor de ander ben je denk ook pedagogisch niet goed bezig. Vooral als het om jongere kinderen zou gaan dan.
Ik blijf erbij: zelf ontkennend altruïsme leert kinderen dat je niet jouw terecht plaats mag claimen maar moet opschuiven voor de ander. Het leert zelf ontkenning.

Ik vraag me echt af waarom je maar blijft hameren op dat moeder haar plekje moet opgeven, eerst tegen de keuze van dochter in, nu tegen de keuze van vriend én dochter in. Het wordt bijna opgedrongen altruïsme.
Is jezelf opzij zetten voor de ander wellicht je identiteit geworden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.