Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Msw

Msw

24-05-2021 om 08:14

Uitkoop afdwingen

Hallo allemaal.

momenteel zit ik in een verse scheiding. (Samen wonend met samenlevingscontract en twee kinderen).We hebben een huis beide 50% eigenaar.

We hebben in Jan 21 nog ons huis laten taxeren voor een verbouwing en nu wegens uit elkaar gaan zal dit nog eens moeten.

nu beschik ik over voldoende middelen om haar uit te kopen (gabaseerd op taxatie van Jan). De verwachting is dat dit bij een nieuwe taxatie ook zo zal zijn.

Echter gezien de huidige woning markt heeft mijn ex al door laten schemeren te willen verkopen. Er wordt immers flink overboden.

Ik wil echter niet weg. Nu heb ik al veel gezocht maar kan alleen maar zaken vinden over verkoop als ex niet mee werkt. Maar hoe zit dit met uitkoop?

Kan je je ex ook afdwingen om de uitkoop te accepteren? Ik zit niet te wachten op een verkoop. Met mijn salaris val ik buiten de urgentie groep, en er staat simpelweg niets te koop. Heb geen familie waar ik op terug kan vallen etc. Etc.

Als het er op aan komt wat voor rechten heb ik dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr, msw


Kan jij je man uitkopen voor de helft van de overwaarde (die dus gelijk is aan de overwaarde bij verkoop)?

zo ja, dan lijkt het mij geen probleem voor je ex. Verkopen is duurder (makelaar) dan het opmaken van een akte van verdeling en de taxatiekosten.

dwingen kan niet. Scheiden is een zakelijke aangelegenheid. Jullie zullen er samen uit moeten komen.  

Msw

Msw

24-05-2021 om 08:43 Topicstarter

Ps. Ik ben een man. En ja ik kan haar voor de helft overwaarde uitkopen. Maar door haar hoofd gaan de euro tekens en denkt dat verkoop haar meer oplevert. 

Ik wil voor nu weten waar ik sta voor als het er op aan komt.

Online vind je genoeg berichten over verkoop afdwingen als ex niet mee werkt.

Maar nergens staat uitkoop afdwingen als ex niet mee werkt. Maar uitkoop zie ik als juist wel meewerken.

De verhoudingen zijn nu nog goed. Ik ben bereid haar alle tijd te geven nadat het rond is. Echter is er een ander in het spel die zelf nu ook in scheiding zit. Daardoor zegt ze geen haast te hebben. Ze zit dus gewoon te wachten tot ze over kan stappen waarschijnlijk. 

Uitkopen kan indd voordeliger uitvaller voor haar ivm taxatiekosten etc. maar stel jullie huis is getaxeerd op 300.000 dan kan er alsnog iemand 350.000 bieden, ik denk dat ze dat bedoeld...

Heb je nog iets extra om bovenop de taxatiewaarde te geven? En probeer goed uit te leggen welke kosten er nog af zouden gaan bij verkoop (makelaar etc)

En wat lullig trouwens dat ze zo bij een ander wil intrekken!!! Met de kinderen?

'En ja ik kan haar voor de helft overwaarde uitkopen. Maar door haar
hoofd gaan de euro tekens en denkt dat verkoop haar meer oplevert'

Het hoofd van je vrouw is het probleem. Er zal een nieuwe taxatie gemaakt moeten worden. Dat is ook het bedrag waarvoor de woning te koop zal worden gezet. Je vrouw denkt, dat mensen daarna gaan overbieden en dat ze daarom veel meer geld eruit zal krijgen. Bespreek dat, met je vrouw en de makelaar die de taxatie komt doen.

Er is voor dat verhaal van het overbieden één nadeel: de woning is nog bewoond: jij woont erin. De woning is dus niet vrij en dat drukt de prijs behoorlijk.

Je vrouw kan jou niet dwingen om uit de woning te gaan en de woning te verkopen, jij kunt haar niet dwingen om de helft van de overwaarde te accepteren. Jullie moeten er samen uitkomen. Ik denk dat een realistische schets van de situatie in een gesprek met de makelaar erbij een eerste stap kan zijn om redelijke proporties te gaan zien.

Een tweede punt is dit: 'Met mijn salaris val ik buiten de urgentie groep, en er staat simpelweg niets te koop.' Dat zal ook voor je ex gelden. Dus het zal wellicht ook helpen als zij perspectief heeft op een andere woning, met de helft van de overwaarde die ze uit haar huidige woning haalt. Maak dat tot een gezamenlijk probleem.

Tsjor


Wat Floor zegt. Uitkopen is goedkoper als je uitgaat van de taxatiewaarde. Maar wil iemand 40000 overbieden dan levert verkoop veel meer op. En daar gaat zij blijkbaar nu vanuit. 

Msw

Msw

24-05-2021 om 09:23 Topicstarter

Dat begrijp ik allemaal.

Maar wat als ik dat niet accepteer. En dus feitelijk niet mee werk aan verkoop.

Wie zou er op zo'n moment in t gelijk gesteld worden door een rechter?

Ik omdat ik op alle redelijke wijzen heb willen uitkopen en het risico heb dakloos te worden. Of mijn ex omdat ze rekent op een nog onbekend bedrag?

zover is het allemaal nog niet gelukkig maar is wel fijn te weten waar je staat.

Msw schreef op 24-05-2021 om 09:23:

Dat begrijp ik allemaal.

Maar wat als ik dat niet accepteer. En dus feitelijk niet mee werk aan verkoop.

Wie zou er op zo'n moment in t gelijk gesteld worden door een rechter?

Ik omdat ik op alle redelijke wijzen heb willen uitkopen en het risico heb dakloos te worden. Of mijn ex omdat ze rekent op een nog onbekend bedrag?

zover is het allemaal nog niet gelukkig maar is wel fijn te weten waar je staat.

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Het is geen zwart wit situatie. Een rechter zal alle omstandigheden moeten meewegen, en dan kan de munt beide kanten opvallen.

Zijn er vergelijkbare woningen in de omgeving verkocht? Vraag een aantal makelaars wat het verschil is bij hun verkochte woningen tussen taxatie en verkoopprijs. Dan kun je een betere inschatting maken of de taxatie realistisch is.

Overigens is taxatie bedrag meestal niet gelijk aan de vraagprijs. Dat maakt je partner een denkfout.

Ben jij bereid om méér dan de taxatiewaarde te betalen bij uitkoop? Een nieuw woning is voor jou ongetwijfeld ook fors duurder dan uitkoop.

Je zult ook moeten kijken of je een stuk kunt meegaan met het bedrag dat gemiddeld overboden wordt, want dat is de werkelijke opbrengst van het huis en dat kan zomaar 10 tot 20.000 zijn. Voor haar 5 -10.000 extra startkapitaal. En die heb je hard nodig als je een nieuw huishouden op moet zetten. Het is fijn als je na die verhuizing en inrichting je ook nog een buffer over hebt voor het vervangen van dat deel van de inboedel dat meekomt uit de verdeling. Dat je niet bang hoeft te zijn als de fiets van je kind gejat wordt je geen andere kunt kopen. 

Je moet in deze markt dus niet uitgaan van de taxatie waarde maar van de verwachtte opbrengst. Hoeveel zijn de verkoopprijzen gestegen bij jullie ten opzichte van januari? Tel daar nog de verwachtte stijging bij die er tot het daadwerkelijke indienen van de 'scheiding' bij de rechter (vaststelling alimentatie en omgang) en hanteer dat als waarde.

Ons huis werd vorig jaar in 3 dagen verkocht,  ruim boven de taxatie waarde, die volgens ons al belachelijk hoog was, een vraagprijs die daar al iets boven lag nog steeds met 25.000 overboden. Inmiddels liggen de prijzen  in die straat alweer zo'n 15.000 hoger. Verkooptijd is wel opgelopen naar 1-2 weken.

Je weet niet wat de rechtbank ervan maakt maar uit ervaring zie ik meestal dat als uitkoop niet lukt om welke reden dan ook de woning verkocht moet worden. 

En dakloos worden? Je moet nu ook de hypotheek overnemen plus meefinancieren uitkoop. Als je die hypotheek rond kan krijgen lukt je dat ook wel als je een kleinere woning terugkoopt (en ja, ik weet alles van de beheerregel van NHG en de ruimere mogelijkheden bij echtscheiding maar die hardheidsclausule is er ook bij oversluiten en NHG - dus moet er toch verkocht worden laat je dan goed voorlichten wat er mogelijk is voor aankoop van andere woning/appartement)

Mijn eerste advies zou zijn: voorkom dat je die juridische weg in slaat, ook in je eigen hoofd. Je wil het gesprek niet aangaan en elkaar met wetsartikelen om de oren slaan.

Mocht je daar toch naar op zoek zijn, lees dan dit: https://www.echtscheidingswinkel.nl/woning/partner-weigert-medewerking-overdracht-woning. Hierin worden artikelen 3.147 en 3.185 van het burgerlijk wetboek genoemd voor beide situaties. Mijn advies: duik daar niet alleen in, maar doe dat in overleg met je vrouw (zullen we samen kijken wat er juridisch over vast staat?).

Ik denk toch dat het gesprek met de makelaar het belangrijkste is, jouw vrouw kan ook aan de makelaar uitleggen hoeveel zij denkt te kunnen verdienen aan de woning bij verkoop en de makelaar kan uitleggen of dat realistisch is of niet.

Ik vermoed dat een rechter uit zal gaan van een vastgestelde prijs van de woning, dus de prijs in het taxatierapport. Uitgaan van een mogelijke waarde, verkregen door een opbiedingsproces is geen vaste grond, een rechter zal er niet aan beginnen om dat als uitgangspunt te nemen.

De eerste stap zou toch zijn: de makelaar, in een gemeenschappelijk gesprek.

Een andere stap die je alvast kunt nemen is: als jij in de woning blijft zullen er ook veel spullen in de woning blijven. zijn er dingen van waarde die nog verdeeld moeten worden en omgezet kunnen worden in geld? Auto, apparaten, meubels etc. Misschien kan daar wat onderhandelingsruimte in zitten.

Toch jammer, dat jullie in januari nog samen dachten aan een verbouwing en nu, in mei, aan scheiden. Is de nieuwe liefde al door het eerste jaar heen?

Tsjor

'Zijn er vergelijkbare woningen in de omgeving verkocht? Vraag een aantal
makelaars wat het verschil is bij hun verkochte woningen tussen taxatie
en verkoopprijs.' Bij een taxatie zal de waarde van verkochte woningen van gelijke aard toch meegenomen worden? Dat zal een makelaar toch zelf wel doen? Volgens mij is het zelfs de basis van een taxatie.

Tsjor

Ik zou vooral niet zelf iets gaan bedenken, maar proberen vaste richtlijnen te hanteren. Zelf gaan bedenken, ook al bedoel je het aardig, levert bijna altijd ongemak op (toch te weinig?).

Tsjor

Om discussies te voorkomen zie ik soms ook dat beide partijen een taxatierapport laten opmaken. En daarna bepalen wat de waarde van de woning is. 

en wat Tsjor zegt. Niet raden naar een waarde maar echt taxeren. 

Heb je wel al geïnformeerd of je wel de hypotheek kan overnemen en de helft van de overwaarde kan meefinancieren? Lukt dat namelijk niet dan heeft deze discussie namelijk helemaal geen zin. 

Laat haar de makelaar kiezen en het heft in handen nemen. Zij wil verkopen en het onderste uit de kan. Nieuw taxatierapport met de vraagprijs en indicatie van verwachtte verkoopprijs. Jij het eerste recht van koop en afgesproken aantal weken om de financiëring rond te krijgen. 

Msw

Msw

24-05-2021 om 11:34 Topicstarter

Het huis was in jan getaxeerd voor verbouwing 310 na verbouwing 375.

we hebben kozijnen en dakkapel waar we niet meer onderuit kunnen komen 20k. Een keuken waarvoor we 3k annulerings kosten moeten betalen. 

ik heb laten berekenen of ik het huis met uitkoop op basis van overwaarde (voor verbouwing) inclusief bouwdepot om zo de kozijnen en keuken mee te nemen.

Er is hier nog ruimte voor wat extra maar niet veel. Een nieuwe taxatie zal hoger uitvallen maar 23k zijn we zowieso kwijt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.