Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Urgentie


Rhonda schreef op 23-08-2022 om 16:13:

[..]

Maar dat is toch raar? Zij wil scheiden en dan zou hij uit het huis gezet worden? Als ik rechter was zou ik in dit geval zeggen: mevrouw, u bent vrij om te gaan, de man kan in het huis blijven met het kind.
op welke grond heeft zij meer recht op het huis dan hij?

Nou inderdaad. Je zelf niet gewoon inschrijven of de inschrijving ooit laten voortbestaan (he simpel was het geweest, iets wat ook al totaal niet eerlijk is ten opzichte van starters) en nu moeten alle anderen maar wijken want mevrouw vindt dat ze urgentie verdient en iemand anders zegt dat de rechter haar wel het huis wil toewijzen? Dit is 2022, er bestaat co-ouderschap. Als haar aanstaande ex die geen ex wil worden dat wil heeft hij net zoveel rechten. Dan gaat ts maar een kamertje huren. 

Dat vind ik niet, maar ze kan het vragen. 

Ik dacht: als zij alleen op het contract staat, staat ze sterker. Nu blijkt dat niet zo te zijn. Jammer, verder kijken wat je kunt proberen.

Marianne76 schreef op 23-08-2022 om 16:16:

Dat vind ik niet, maar ze kan het vragen.


Dan hoop ik maar dat er geen rechter in nl is die dat toewijst. 

Er wordt door rechters ook niet zomaar een huis aan 1 persoon toegewezen hoor. Dat gebeurd doorgaans enkel als er echt goede redenen voor zijn die ook aantoonbaar zijn. Dus niet omdat 1 van de 2 er geen heil meer in ziet. Gelukkig maar ook, want dat zou erg oneerlijk zijn voor de ander. Het feit dat je niemand hebt om op terug te vallen is heel naar, maar geen reden om het huis te krijgen of om urgentie te krijgen. 

Rhonda schreef op 23-08-2022 om 16:13:

[..]

Maar dat is toch raar? Zij wil scheiden en dan zou hij uit het huis gezet worden? Als ik rechter was zou ik in dit geval zeggen: mevrouw, u bent vrij om te gaan, de man kan in het huis blijven met het kind.
op welke grond heeft zij meer recht op het huis dan hij?

Of kind?

Er zijn hier twee mensen die zo te lezen beiden huurder zijn van hetzelfde huis. Als ze uit elkaar gaan kan er maar 1 het huurrecht van die woning krijgen, en aan de rechter die taak om uit te maken wie, als deze mensen er niet zelf uit komen. Er zal dan naar de omstandigheden worden gekeken. Het is niet zo dat degene die het initiatief tot het uiteengaan neemt meer of juist minder rechten heeft. Er zal gekeken worden naar zaken als binding met de woning en met de regio, hoogte van het inkomen in relatie tot de huur, de verdeling van de zorg voor het kind, etc.

En wat urgentie betreft: dat is dus inderdaad in iedere gemeente weer anders dus het heeft geen enkele zin om te vragen (of te antwoorden) naar een eventueel recht op urgentie. Dat moet iedereen toch echt voor de eigen gemeente uitzoeken. 

Urgentie krijg je zelden. Dan moet er echt sprake zijn van een noodsituatie. Particulier zou je een studio kunnen huren. Niet zozeer via de makelaar maar sites als Pararius of via Marketplace op facebook. Dan heb je wel veel minder ruimte voor hetzelfde geld als een sociale huurwoning. Met één kind ook iets makkelijker te doen dan wanneer je er vier hebt.

Rhonda schreef op 23-08-2022 om 16:13:

[..]

Maar dat is toch raar? Zij wil scheiden en dan zou hij uit het huis gezet worden? Als ik rechter was zou ik in dit geval zeggen: mevrouw, u bent vrij om te gaan, de man kan in het huis blijven met het kind.
op welke grond heeft zij meer recht op het huis dan hij?

Zeker raar, maar in een ander draadje hier lijkt het wel zo te gaan! 

Leene

Leene

23-08-2022 om 20:19

Volgens mij heeft Bijtje wel een urgentie gekregen. Zij heeft volgens mij zelf de scheiding geïnitieerd. Ze heeft nog niet gereageerd zie ik, het gebeurt dus wel. Maar, het is inderdaad niet overal zo. Dus bellen met je eigen gemeente.
En verder kijken naar vakantie huisjes,.Tiny House, particulier.huren etc Al zal je voor particuliere hulp waarschijnlijk meer inkomen moeten genereren.
En eens met Jonagold. Ik zou als ik jou was inzetten op een verbetering van de situatie nu. Ik zeg niet dat je niet door moet gaan met voorbereidingen voor een scheiding maar je loopt kans  dat je nog een hele poos moet samenwonen. 
Ga in ieder geval sparen en misschien ook meer werken als dat lukt.

Piepmuisje schreef op 23-08-2022 om 19:31:

Urgentie krijg je zelden. Dan moet er echt sprake zijn van een noodsituatie. Particulier zou je een studio kunnen huren. Niet zozeer via de makelaar maar sites als Pararius of via Marketplace op facebook. Dan heb je wel veel minder ruimte voor hetzelfde geld als een sociale huurwoning. Met één kind ook iets makkelijker te doen dan wanneer je er vier hebt.

Dat is onzin.


In deze gemeente krijg je daar echt wel urgentie voor.

Zelfs als je geen kind hebt.

En nee, het is hier geen krimpgebied. Verre van.

Leene

Leene

23-08-2022 om 21:30

GinnyTwijfelvuur schreef op 23-08-2022 om 20:42:

[..]

Dat is onzin.


In deze gemeente krijg je daar echt wel urgentie voor.

Zelfs als je geen kind hebt.

En nee, het is hier geen krimpgebied. Verre van.

Nou het is geen onzin. Er is het simpele feit dat  je in de ene gemeente daar wel urgentie voor krijgt en in de andere niet 

Bijtje heeft inderdaad zelf de scheiding geïnitieerd en urgentie gekregen. Bij hun was het wel zo dat ze gezamenlijk een koopwoning had en ze elkaar niet uit konden of wilden kopen. Haar ex heeft een ander huis gekocht en bijtje kon dat niet en ook niet particulier huren, dus ik ben voor haar heel blij dat ze nu haar eigen plekje heeft.
Het is krom dat de regels per gemeente zo verschillen. Blijkbaar heb je niet overal dezelfde rechten.
In het andere topic heeft de vrouw ook de scheiding ingezet tegen de wil van de man, zelfde situatie als jullie. Gezamenlijk een sociale huurwoning en geen van beide genoeg inschrijftijd voor iets anders en geen van beide genoeg geld voor particuliere huur. De rechter heeft haar het huis toegewezen omdat zij meer voor de kinderen zorgt en ik vermoed ook omdat het voorstel van haar ex over de verdeling niet realistisch was. 

Maar wij kunnen hier niet zeggen of jij urgentie krijgt en hoe lang het dan gaat duren.
Ik zou daarvoor bij de gemeente informeren. En ook uitkijken naar alternatieve huisvesting zoals een vakantiehuisje of zo. 

Dat klopt Leene.
Maar stellen dat je zelden urgentie krijgt gaat veel te ver. Dat helpt Lisa80 niet.

Voor de rest eigenlijk wat jij zegt in je post van 20.19: bellen met je gemeente, of misschien eerder woningbouwvereniging in je gemeente.

MamaE schreef op 23-08-2022 om 21:38:

Bijtje heeft inderdaad zelf de scheiding geïnitieerd en urgentie gekregen. Bij hun was het wel zo dat ze gezamenlijk een koopwoning had en ze elkaar niet uit konden of wilden kopen. Haar ex heeft een ander huis gekocht en bijtje kon dat niet en ook niet particulier huren, dus ik ben voor haar heel blij dat ze nu haar eigen plekje heeft.
Het is krom dat de regels per gemeente zo verschillen. Blijkbaar heb je niet overal dezelfde rechten.
In het andere topic heeft de vrouw ook de scheiding ingezet tegen de wil van de man, zelfde situatie als jullie. Gezamenlijk een sociale huurwoning en geen van beide genoeg inschrijftijd voor iets anders en geen van beide genoeg geld voor particuliere huur. De rechter heeft haar het huis toegewezen omdat zij meer voor de kinderen zorgt en ik vermoed ook omdat het voorstel van haar ex over de verdeling niet realistisch was.

Maar wij kunnen hier niet zeggen of jij urgentie krijgt en hoe lang het dan gaat duren.
Ik zou daarvoor bij de gemeente informeren. En ook uitkijken naar alternatieve huisvesting zoals een vakantiehuisje of zo.

Je hebt gelijk voor haar is het fijn maar de keuzes van Bijtje en ex hebben ervoor gezorgd dat iemand anders weer langer moet wachten op die woning.

Decembermamma schreef op 23-08-2022 om 22:04:

[..]

Je hebt gelijk voor haar is het fijn maar de keuzes van Bijtje en ex hebben ervoor gezorgd dat iemand anders weer langer moet wachten op die woning.

ja en omdat jij bij de albert heijn voor mij stond in de rij moest ik ook langer wachten.

Dûh, je bent wel heel erg met jezelf bezig - of zogenaamd opkomen voor anderen die zielig zijn. Terwijl je het ook welwillender kunt bekijken - wie weet kom jij ooit in een slechte situatie terecht en ben je ontzettend blij dat je voorrang krijgt bij iets. Of voel je je zo benadeeld door de Nederlandse maatschappij dat niemand bevoordeeld mag worden?

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.