Echtscheiding en erna

Miranda Kroos
09-06-2013 om 15:27
Vader wil geen vaccinatie kidzz thailand
Wij zijn gescheiden en van de kinderen heb ik begrepen dat zij begin juli een rondreis gaan maken met hun vader van Noord- naar Zuid Thailand. Volgens hun vader zou vaccinatie niet nodig zijn. Vader wil geen toelichting op zijn reis geven. Wel heb ik River Kwai, Chiang Mai, een treinreis, olifanten en rieten (open)bungalows bij een rivier gehoord. Zelf ben ik in het verleden in Thailand geweest, dus ik kan mij hier wel het e.e.a. bij voorstellen.
Uiteraard heb ik direct advies bij een arts ingewonnen en de kinderen zijn niet beschermd tegen o.a. Hepatitus A, en Hepatitus B wordt sterk aangeraden.
De vader geeft geen reactie. De kosten kan ik zelf niet opbrengen, ik weet ook niet de route en gebieden.
Heeft iemand tips hoe ik vader kan aansporen om de kinderen te beschermen? Ik heb al contact gehad met een instantie en een advocaat, maar het blijft stil en de reis start al over enkele weken.

Brianna F
09-06-2013 om 16:22
Alleen een aanvulling
Dan ben je misschien al te laat met de vaccinaties, sommige moeten 2 of 3 keer.
Geen idee wat je kunt beginnen, maar ons raden ze toen ook een vaccinatie tegen buiktyfus aan.
vergoed jouw ziektekostenverzekering het niet?

Rosa van der Zanden
09-06-2013 om 18:51
Misschien niet aardig
Maar kan je je toestemming niet intrekken om de kinderen te laten reizen? Indien niet gevaccineerd voor die en die datum kan er niet worden afgereisd,
Rosa van der Zanden

Vic
09-06-2013 om 21:58
Wat ik zou doen
Ik ben echt heel makkelijk naar mijn ex, maar in dit geval zou ik er niet aan meewerken. Heb jij de paspoorten van de kinderen zelf in huis? Dan zou ik die achterhouden totdat de kinderen gevaccineerd zijn volgens de GGD-adviezen.

+ Brunette +
09-06-2013 om 22:05
Ja, ik zou hetook zo doen
Geen vaccinaties, geen vakantie. Als je het zelf zou moeten betalen, om hoeveel geld zou het dan gaan?

tsjor
09-06-2013 om 22:20
Huisarts
Heb je het al met de huisarts besproken? Weet je hoe hoog de kosten zijn? Op internet varieert het nogal, evenals de adviezen.
Volgens deze website: http://www.lcr.nl/Landen/Thailand gaat het vooral om hepatitus A. De kosten daarvan zijn bij reisprik.nl 32,95.
Mocht de kans groot zijn de jij of je ex-man vaker met de kinderen op reis gaan naar verre landen, dan kun je altijd overwegen om bepaalde vaccinaties in de loop van de tijd te herhalen, zodat de bescherming langer is dan 1 jaar.
Bedenk dat de behoefte om je kind op deze manier te beschermen vooral jouw behoefte is en dat het jou gerust zou stellen als dat was geregeld.
Verder hoop ik dat je ook nog enthousiast kunt zijn voor de kinderen. Het is een risico, zo'n land, er zijn een paar dingen waar je je tegen zou kunnen beschermen vooraf, er zijn nog heel wat dingen waar je je niet tegen kunt beschermen, in die zin is het een risico. Maar het is ook een geweldige uitdaging en kans voor de kinderen.
Bedenk dat de meeste mensen zich niet beschermen als ze naar risicogebieden gaan zoals Turkije, Egypte etc. En toch gezond terugkomen. En dat mensen lacherig doen als ze horen dat Bouterse dengue heeft, terwijl dat echt heel erg is en je er niet meer tegen kunt doen dan bescherming tegen muggen.
Als je je gaat focussen op alles wat er mis kan gaan, dan ga je de grens niet meer over.
Relax, roep de advocaat terug, praat erover met je huisarts en vraag advies bij de GGD, kijk wat je zelf kunt doen voor je eigen gerustheid en weer enthousiast voor de kinderen.
Wat betreft de kosten, je bespaart ook een paar weken eten uit, wellicht is dat te compenseren.
Tsjor

tsjor
09-06-2013 om 22:31
Hard
'Geen vaccinaties, geen vakantie.' Zo, hoe hard wil je het spelen? Voor een paar tientjes die je dan eventueel zelf moet ophoesten een vakantie van heel veel geld voor de kinderen bederven, de relatie met je ex onder zware druk zetten. Kom op zeg.
Let wel, die tientjes gaan niet over dat jij iets moet betalen voor je ex, maar voor je kinderen. Heb je dat niet over voor hen en je eigen gerustheid? In juli komt de kinderbijslag binnen.
Ik heb het net even nagevraagd, anderhalf jaar geleden is dochter met vader naar Egypte gegaan. Geen vaccinaties gehad. Had wel gemoeten. Ik heb er niet aan gedacht (het was ook niet mijn vakantie), terwijl ik normaal toch erg bezorgd ben. Vader heeft er ook niet aan gedacht. Ze is gezond teruggekomen.
Tsjor

Vic
09-06-2013 om 23:02
Tsjor
Je doet er erg relaxt over maar ik zou echt zo'n risico niet nemen. Ex heeft wel eens het plan gehad om naar Indonesië te gaan en daar was ik niet heel enthousiast over. Hij had wel mogen gaan natuurlijk, al was dochter nog maar een kleuter, maar zeker niet zonder alle vaccinaties en andere voorzorgsmaatregelen die geadviseerd worden. Volgens mij vallen die vaccinaties in mijn aanvullende verzekering, dus daar zou de discussie dan niet over gaan.

tsjor
09-06-2013 om 23:21
Tegenover
Vic, dat relaxt plaats ik tegenover de bijna paniekerige angst hier. Natuurlijk zijn vaccinaties prima. Maar bepaalde dingen daar kun je je niet eens tegen vaccineren (dengue) en alle risico's willen vermijden is ook niet goed.
Als je het risico niet wil nemen, dan kun je daar zelf wat aan doen, namelijk zelf de GGD bellen, zelf de vaccinatie laten zetten (het zou volgens de adviezen gaan om hepatitus A) en als je daarvoor zelf de kosten moet betalen, dan is dat zo.
In 90% van ons kippenvlees zit een bacterie die resistent is tegen anti-biotica. Eet jij nog kip?
Tsjor

tsjor
09-06-2013 om 23:31
Relativeren
Om angsten en paniek te relativeren kun je ook gewoon informatie verzamelen: wat gebeurt er als een kind hepatitus A krijgt? Dat kun je vinden op internet.
Om je te laten beseffen hoe groot of hoe klein eigenlijk jouw invloedssfeer is kunnen we hier nog heel veel meer gevaarlijke situaties opnoemen: zal je ex-man wel zorgen voor goed drinkwater, let hij erop dat de kinderen hun handen wassen, waar ze met water in kontakt komen, dat ze niet met blote voetjes in het zand lopen, niet te lang in de zon zitten, is er wel een muskietennet waar ze verblijven, waar komt het douchewater vandaan etc. etc. Kortom: alles kan een risico zijn. Zelfs met kinderen de bus nemen. Hoe groot wil je dat je invloedssfeer is? en is dat dan in de verhouding: ik die alle risico's afweeg en bepaal of iets wel of niet kan; tegenover sulletje die nergens over gaat (en nergens over hoeft te denken) en alleen iets mag als ik toestemming heb gegeven. Hoe ver wil je gaan met je invloed op je ex?
Tsjor

P
10-06-2013 om 07:10
Tsjor
"In 90% van ons kippenvlees zit een bacterie die resistent is tegen anti-biotica. Eet jij nog kip? "
Ja, ik eet nog kip maar die is eerst wel goed verhit.
Dus: ja kind mag op vakantie maar niet zonder vaccinaties!

tsjor
10-06-2013 om 09:12
En hoe hard wil je dat maken? Een veto? Vakantie voor vader en kinderen verpesten? Wil je de regie van vader overnemen? Moet hij zijn vakantieplannen eerst ter goedkeuring aan jou voorleggen?
Of ga je zelf aan de slag voor de vaccinaties, omdat jij het belangrijk vindt (en dat mag je vinden)?
Bedenk dat het om relatieve veiligheid gaat, niet om absolute veiligheid. De GGD geeft adviezen , het zijn geen dwangmaatregelen of absolute voorwaarden.
Ik kan me voorstellen dat je zegt: ik vind het prettiger als de kinderen ingeënt zijn. Dan houd je het bij jezelf en kun je zelf een klein beetje van de spanningen die zo'n verre reis oproepen bij jezelf wegnemen.
Het blijft toch stressvol, kinderen op een verre reis, zonder dat je erbij bent. Bij mij biggelen dan de tranen over de wang op schiphol. En als ze terugkomen moet je altijd alert blijven op bijzonderheden. Maar het is ook een geweldige ervaring voor de kinderen en ik zou naar de kinderen toe vooral het positieve uitstralen. En bedenken dat de zorgen mijn pakkie an zijn: wat ik eraan kan doen doe ik zelf, want dat ligt in mijn vermogen.
Tsjor

tsjor
10-06-2013 om 09:15
10%
'Ja, ik eet nog kip maar die is eerst wel goed verhit.' Goed, maar wil je nu ook in de keuken bij je ex gaan kijken hoe die de kip klaarmaakt?
Overigens is niet alleen kip de overdrager, ook groente etc. 10% van de mensen schijnt die bacterie al in de darmen te hebben. Zo dichtbij liggen de risico's.
Tsjor

ilsepilse
10-06-2013 om 15:08
Bel even de verzekeraar
het hangt echt af van de polis , bij sommige verzekeringen moet je naar hun 'toko'gaan ipv ggd en dan hoef je het niet voor te schieten, als je bv bij zilveren kruis achmea verzekerd bent en aanvullend gaat alles via Meditel, hoef je niet voor te schieten.
Als de kinderen nog onder de 19zijn hoeven ze alleen hep A.

P
10-06-2013 om 19:06
Tsjor
Ik zou er wel zelf voor zorgen ja maar ik vond gewoon jouw kipvergelijking nergens op slaan.

tsjor
11-06-2013 om 09:42
Risico's van infectie
De kipvergelijking gaat over de risico's van infecties. Bepaalde risico's negeren we, omdat ze zo alledaags zijn en vast zitten in ons cultuurpatroon, dat we ze accepteren als horend bij het leven. Risico's uit verre landen zijn beangstigender, omdat ze exotisch zijn en vreemd.
Misschien ben ik ook wel veel relaxter dan de meesten in dit draadje, omdat ik zelf een aantal jaren heb gewoond in zo'n exotisch land. Dan worden de risico's daar als 'horend bij het leven', terwijl ik tegelijk ook weet dat er grote risico's zijn. Ik bagatelliseer ze niet, maar ik relativeer ook de Hollandse behoefte aan verzekeringen tegen risico's.
Het tweede punt is het goede advies van mediator die wij hadden voor de scheiding: als je eenmaal gescheiden bent moet je je niet gedragen alsof je nog getrouwd bent. En daar voeg ik ondertussen aan toe: ook niet via de boeg van 'het belang van de kinderen'. Je cirkel van invloed is beperkter geworden: jij hebt geen invloed meer op hoe de andere ouder dingen doet, daarvoor ben je gescheiden. Je hebt wel invloed op wat je zelf doet en de afwegingen die je zelf maakt. Als jij je zorgen maakt over geen vaccinaties en je hebt er zelf het geld niet voor over, dan houdt het daarmee op.
Wat hier gesuggereerd wordt is: paspoorten inhouden en de andere ouder dwingen om te doen wat jij wil. Tiranniek gedrag, waarbij je het verpesten van een vakantie (en de eventuele voorpret ervan) minder zwaar vindt wegen dan de eventuele mogelijke risico's en jouw mening over hoe je daarmee om moet gaan, zonder dat je zelf de consequenties van de mening wil nemen.
Tsjor

amk
11-06-2013 om 11:49
Tjor
ik zou de gevolgen van een HepA of B toch liever afdekken met een vaccinatie.
Als de vader van mijn kind daar niet voor zorgt zal ik dat zelf doen. En het niet van de totaal voor 2 kinderen rond de 100euro voor 25 jaar tot levenslange bescherming laten afhangen.

tsjor
12-06-2013 om 00:59
Amk
Ik zou het ook zo doen. En in gedachte plannen dat ik ga sparen voor gele koorts, ook lang goed.
Tsjor

P
13-06-2013 om 09:44
Tsjor
Ik heb het niet over paspoorten inhouden gehad.
Verder kun je zo met je verhaal naast mensen gaan staan die hun kind niet vaccineren vanwege het geloof. Zij vinden dat god beslist of hun kind ziek wordt en daarom geven ze geen vaccinatie. Jij vindt dat de risico's wel meevallen en daarom hoeft het niet.
Je kunt met je verhaal komen over dat je niet moet doen alsof je getrouw bent als je gescheiden bent maar dat gaat niet op als het over de gezondheid van mijn kinderen gaat.

tsjor
13-06-2013 om 11:12
Je hebt niet alleen de zeggenschap
P., je vergist je op één punt: jij hebt niet alleen de zeggenschap over de gezondheid van jouw (!) kinderen. Die kinderen zijn ook zijn (!) kinderen en na een scheiding ben je de invloed op elkaars opvoeding kwijt. Je gaat alleen over jouw aandeel.
Als je goed gelezen hebt zou ik zelf wel vaccineren, alleen: dat is dan mijn pakkie an, niet zijn pakkie an. Die verantwoordelijkheid moet je zelf nemen: je gaat nog over je eigen beslissingen, niet over zijn beslissingen (etc. in honderd varianten).
Aan je eigen opvattingen over opvoeding een emotionele geladenheid hangen door te gaan jammeren over 'mijn' kind helpt niet om helder na te denken. Het levert alleen maar keiharde conflicten op.
Tsjor

tsjor
13-06-2013 om 11:47
Paspoorten
P, dat gaan die paspoorten, dat was niet jouw opmerking, maar wel de inzet van Rosa, Vic en Brunette.
Tsjor

tsjor
13-06-2013 om 12:27
Mazelen
De 'epidemie van mazelen' die nu uitgebroken is in de Bible Belt (ook vreemd en exotisch) roept op dit moment ook allemaal zorgelijke verhalen op.
In mijn tijd bestond er geen vaccinatie tegen mazelen. Ook niet tegen rode hond, of de bof. elk kind kreeg het. De angstige ouders hielden hun kinderen dan angstvallig binnen (moesten wel naar school, dus echt ontkomen kon niet), andere nuchterdere ouders lieten hun kindern juist wel bij elkaar spelen: de incubatietijd lag toch al vóór de uitbraak, je kon het maar beter gehad hebben.
Dus kregen we allemaal, achter elkaar de mazelen, de bof en de rode hond. De hele generatie heeft het overleefd.
Er zijn wel in enkele situaties ernstige gevolgen, zie koningin Juliana, soms zijn mensen onvruchtbaar geworden en soms werd een kind zo erg ziek, dat het overleed. Vanwege die eventueel mogelijke ernstige gevolgen die kúnnen voorkomen is de inentingscampagne begonnen. Maar dat is het dan ook en niet meer dan dat. De Bilbe Belt zal nu niet in een klap een hele generatie kwijt raken. De meesten zijn, na het doormaken van de ziekte, levenslang beschermd, net als na een vaccinatie.
Tsjor

amk
13-06-2013 om 13:11
Tjor
je spreekt jezelf tegen"
De hele generatie heeft het overleefd. Nee, een deel van de generatie heeft het overleefd. Een deel heeft zeer ernstige gevolgen en een deel heeft het zonder complicaties overleefd. Er is ook een deel overleden.
En het zou maar net jou kind zijn. Als je het risico bewust neemt zoals in de bible belt kun je daar mee leven. Maar niet als je het risico had willen en relatief eenvoudig kunnen afdekken door een vaccinatie.

tsjor
13-06-2013 om 13:28
Lastig
AMK, dat 'een deel' zijn hele kleine percentages voor mogelijke complicaties. En het lastige is dat je bijna dezelfde hele kleine percentages tegenkomt als mogelijke complicaties van de vaccinatie.
Wat ik wil zeggen (steeds) is: het is relatief, niet absoluut. Je kunt voors en tegens afwegen en daarin kun je je eigen afwegingen maken. Die ruimte geeft de overheid dan ook aan ons als burger. We mogen ieder onze eigen afwegingen maken. Zelfs gescheiden vaders mogen dat.
Het is niet absoluut goed en absoluut slecht. De vaccinaties zijn dan ook adviezen, geen verplichtingen.
Tsjor

Temet
13-06-2013 om 14:45
Tsjor
"AMK, dat \'een deel\' zijn hele kleine percentages voor mogelijke complicaties. En het lastige is dat je bijna dezelfde hele kleine percentages tegenkomt als mogelijke complicaties van de vaccinatie."
Waar kom je 'diezelfde kleine percentages tegen?''Wetenschappelijke literatuur? Internet?
En hoe erg zijn de complicaties van de ziekte in vergelijking met de complicaties van de vaccinatie? Waarmee ik met complicaties van de vaccinatie bedoel: complicaties die daadwerkelijk bewezen door de vaccinatie zijn veroorzaakt, niet 'o help, mijn kind is autistisch door het BMR-vaccin'?
Groeten,
Temet

Leen13
13-06-2013 om 16:15
Bijwerking mazelen vaccin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mazelen
Het is wel een 'sussende' tekst en wat ik ervan zie kunnen kwetsbare kinderen en ouderen mogelijk ook overlijden aan een vaccinatie gezien het optreden van koorts en koortsstuipen maar het zou mij benieuwen inderdaad of er een vergelijking bestaat in schade door de vaccinatie vergeleken met schade door de ziekte. Overigens denk ik zelf dat schade door de ziekte ernstiger is maar dat het ook niet prettig is als je kind schade heeft door de vaccinatie. Mijn kinderen met autisme zal ik altijd het belang van een vaccinatie overwegen omdat ik wel geloof dat mijn kinderen meer last kunnen hebben van de vulstoffen (allergie) en slecht metalen kunnen verwerken, meer stress hebben, en daardoor autistischer kunnen reageren
"De BMR-inenting geeft meestal weinig bijwerkingen. Als ze voorkomen, zijn ze mild en duren ze kort. Bijwerkingen beginnen pas 5 tot 12 dagen na de vaccinatie.
1 op de 10 tot 20 kinderen wordt na de eerste BMR-prik hangerig, krijgt koorts en/of huiduitslag. Dat duurt meestal 1 of 2 dagen.
Sommige kinderen krijgen hoge koorts en heftige huiduitslag.
Bij heel hoge koorts kunnen sommige kinderen koortsstuipen krijgen. Dat gebeurt bij 1 op de 5000 tot 10.000 kinderen.
Heel zelden komt een tekort aan bloedplaatjes voor. Dat is bij 1 op de 25.000 kinderen en gaat vanzelf weer over.
Zeer zelden krijgen kinderen gewrichtsklachten. Ook die gaan vanzelf weer over. Bij volwassen komt dit vaker voor.
Na de tweede BMR-prik zijn er bijna nooit klachten. Oudere kinderen kunnen wel, zoals bij elke injectie, flauwvallen.
Omdat het BMR-vaccin een levend verzwakt vaccin is, mag het niet aan zwangere vrouwen worden gegeven. Vrouwen moeten tot 3 maanden na een BMR-vaccinatie voorkomen dat zij zwanger worden"

Temet
13-06-2013 om 17:14
Bijwerkingen mazelen
En van datzelfde wikipedia:
Voor 1-2 per 1000 patienten loopt een mazeleninfektie dodelijk af. De sterfte aan mazelen in een ontwikkelingsland als Nigeria is met 5-10% [1] veel hoger dan in een land als Duitsland, waar sinds het jaar 2000 elk jaar (slechts) 1-2 personen aan mazelen stierven, ongeveer 1 op 10.000 infekties.
Houden we voor Nederland de Duitse waarden aan dan is de kans om te overlijden aan de mazelen - als je eenmaal bent besmet- dus ongeveer even groot als de kans op een koortsstuip tgv de vaccinatie en groter dan de kans op een tekort aan bloedplaatjes tgv vaccinatie.
En dat is dan alleen nog maar de meest spectaculaire complicatie van mazelen, want er zijn ook nog andere.
En nu is het aantal besmettingen gering, maar dan toch vooral omdat het gros van de kinderen is gevaccineerd.
Mogelijk trap ik allemaal open deuren in, maar toch...
Groeten,
Temet

Vic
13-06-2013 om 19:01
Ik vind het nog steeds
Mijn ex is zo mogelijk nog voorzichtiger dan ik dus hier zal het niet aan de orde komen. Maar mocht dat zo zijn dan zal ik waarschijnlijk denken dat hij tijdelijk van de leg is en zelf zorgen dat de kinderen gevaccineerd worden. Als ik daar geen geld voor heb probeer ik het toch te krijgen, en mocht dat allemaal niet lukken dan ga ik ze idd niet mee op vakantie laten gaan. En dat mag ik gewoon, als gezaghebbende ouder, en als ex het daar niet mee eens is zal hij richting de rechter moeten (die natuurlijk niet anders kan dan mij in het gelijk stellen want het is ook 'onverantwoord' om ongevaccineerd op reis te gaan).

tsjor
13-06-2013 om 23:55
Epidemie
Temet, het gaat dus om kansberekeningen in micropromillages. Ik stam nog uit de tijd dat er geen inentingen waren voor bof, mazelen en rode hond. Iedereen kreeg het. En daar was geen paniek over, in de zin van dat men dacht dat je er dood aan ging. De dokter kwam er niet voor langs. 'Het heerste', zoals nu de griep heerst. En ook daar overlijden mensen aan.
Als je googelt op hepatitus A zul je zien dat het niet chronisch en niet dodelijk is, alleen een kans op geelzucht (ergste geval). Mijn vriendinnetje had geelzucht. Het ergste daarvan vonden wij als vriendinnetjes, dat je dan heel veel karnemelk moest drinken.
Nogmaals, ik zou zelf wel inenten, ik zou het onverstandig vinden om het niet te doen. Maar onverantwoord in de zin van; dan maar niet op vakantie, nee, dat gaat me te ver.
Tsjor

tsjor
14-06-2013 om 00:00
Vic
Als je de kosten van een advocaat kunt betalen kun je ook de kosten van de vaccinatie betalen.
Hij is ook gezaghebbende ouder.
En mogelijk zal de rechter anders wegen en het drama van een verpeste vakantie en verpeste relatie tussen ouders zwaarder wegen dan het in de wind slaan van een advies van de GGD.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.