Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vraag alimentatie

Inderdaad

En daarna komt de verhuizing of de eerste hypotheek van een kind. Er komen kleinkinderen en je wilt ze wat extra geven met de feestdagen. Tenzij het natuurlijk al snel grootverdieners zijn. Maar dat kun je vooraf niet weten.
Het is mooi als je dat als ouders blijven kunt overleggen maar dat is toch vaak meer ideaal dan werkelijkheid.
Als ex hier bijdraagt is het meegenomen maar het scheelt wel. Alleen ik vraag het altijd maar reken er niet op.

Suze

Suze

29-12-2015 om 07:18

Afbouwen

Zelf geen ervaring met alimentatie, maar interessante discussie.

Ik begrijp de positie van de ontvangende ouder wel, is hierboven hoe uiteengezet.

Ik begrijp ook dat nietontvanger juist denkt dat stoppen met KA kind extra kan motiveren weer te gaan studeren, wat haar beide ouders het liefste willen

Wat mogelijk nog een optie is, is dat vader -toch- met zijn ex gaat praten (na een mailtje dat hij recht heeft KA tijdelijk te stoppen / niet meer aan moeder te betalen) dat hij de constructie wil wijzigen met dit doel (weer aan de studie).

Evt kan man dan met kind afspreken dat ze nu zoveel verdient dat hij stopt met KA, maar dat ze (zelf) KA krijgt zodra ze weer gaat studeren.

Vervolgens kan man de aan dochter uitgespaarde KA toch aan ex betalen of evt een deel (ex kan nl kostgeld aan dochter vragen dus dat kan hij aftrekken), zodat ex er niet meteen op achteruit gaat.

En misschien is het goed dat als man met deze "extra" betaling aan moeder wil stoppen, hij een redelijke (niet te snel aflopende) afbouwregeling inbouwt, zodat ex nog even kan "sparen" en zich op definitief minder KA mentaal kan voorbereiden?

Jojo

Jojo

29-12-2015 om 15:57

sommige

bij sommige studies kun je ook in februari gewoon instromen. Misschien handig met dochter te overleggen wat haar plannen zijn?

Bij ons de regel dat wij beiden bijdragen tot de kinderen financieel zelfstandig zijn en op zichzelf wonen. En zelfs dan dragen we af en toe nog iets bij. Ik zou het geld dat dochter nu verdient (en dat is echt niet veel), zien als haar spaarpot om in de toekomst een huis aan te kunnen kleden en een buffer te hebben voor de eerste tijd of voor wanneer er lastiger tijden aanbreken.
Voor een paar maanden/klein jaar zou ik de boel niet aanpassen, tenzij ze ook op zichzelf zou gaan wonen en niet meer gaat studeren.

Annet

Annet

29-12-2015 om 16:20

Vergelijking inwonend werkend kind, zonder alimentatie

Wat deze discussie lastig maakt is dat het over alimentatie gaat en over een jongere die gestopt is met studeren en zelf geld verdient.
Ik denk dat je die per stuk moet beoordelen.

Ik heb ook een 18-jarige in huis die werkt. Ze is niet gestopt met de studie maar heeft een tussenjaar.
Wij (zowel dochter als ouders) vinden dat zij niet alle inkomsten vrij kan besteden terwijl zij gratis kost en inwoning heeft.
Ze heeft een budget gemaakt van wat zij per maand nodig heeft, inclusief ziektekostenverzekering, zorgtoeslag en eigen risico. Daar zit ook vrij te besteden geld bij.
De rest van haar inkomsten draagt ze af. Wij sparen dat geld voor haar studie. Als het financieel nodig was geweest, was dit geld haar kostgeld geweest.

Stel dat ik alimentatie zou krijgen voor haar en zij werkt. Dan zou ik met ex afspreken (aangenomen dat overleg mogelijk is) dat de alimentatie een soort kostgeld wordt. Het sparen voor de studie blijft dan hetzelfde maar dan moet je het wel eens zijn over de rekening waarop gespaard wordt. Misschien in dat geval toch haar eigen rekening met als nadeel dat je niet zeker bent dat het niet uitgegeven wordt aan andere zaken.

Het minimumloon van een fulltime werkende 18-jarige is 886 euro per maand, 45% van het minimumloon van een 23-jarige.
Maar ook al werkt ze minder, 500 euro per maand is nog steeds veel om vrij te besteden.

Nietbelangrijk

Nietbelangrijk

29-12-2015 om 19:58 Topicstarter

@ jojo

Bedankt voor de insteek aangaande instroming in februari. Dat gaat hem jammer genoeg niet worden. Dochter heeft dit inderdaad bekeken, maar niets van de mogelijkheden blijkt iets voor haar te zijn. Ze hoopt dat met tijd een ingeving zal komen. Het is niet dat ze geen moeite doet hoor, alleen heeft ze geen duidelijk doel wat ze wil. Dat iedereen (mama / papa / rest van de wereld) constant aan het pushen is dat ze een keuze moet maken, doet er vast ook geen deugd aan.
We hebben dan ook besloten om zowiezo momenteel geen issue te maken van de alimentatie regeling. Het bedrag blijft gewoon gestort worden, wél op rekening van de dochter. Vader zal moeder hiervan op de hoogte brengen, dan kan kostgeld tussen hen beide afgesproken worden (voor zover dat nog niet het geval zou zijn). Dochter heeft aangegeven dat ze het geld dat ze verdient voor een groot deelt spaart voor de toekomst, we vertrouwen er gewoon op dat dat effectief ook gebeurt. Mocht ze dat niet doen (en alles maar opdoet), dan doet ze enkel zichzelf pijn.

Arendje

Arendje

29-12-2015 om 20:26

Nietbelangrijk

'Het is niet dat ze geen moeite doet hoor, alleen heeft ze geen duidelijk doel wat ze wil.'

Misschien kan ze de komende periode gebruiken om een beroepskeuzetoets te doen of wat stages te lopen, zodat ze kan kijken wat ze precies wil?

bieb63

bieb63

29-12-2015 om 21:54

anneJ

Ook ik snap jouw argumenten wel.
Maar dat neemt niet weg dat ik me afvraag wat kind nu werkelijk kost voor moeder in de situatie dat kind, nu, dus werkt. Dat is uiteraard eten en bijbehoren. Dat is gas/water/stroom. Kosten voor kleding, uiterlijke verzorging, uitgaan/zakgeld, zijn voor kind. Van het geld dat zij ft verdient (ook als is dat minimum voor 18 jaar), zou dat voor beiden toch makkelijk kostendekkend moeten zijn. Ik heb het over nu, dus niet als kind later besluit weer naar school te gaan. Dat is dan weer een ander verhaal.

Het Nibud Bieb

http://www.nibud.nl/consumenten/kostgeld/
Ook het Nibud raad aan om alle kosten, ook inkomstenderving, mee te nemen. Wat je dan vraagt bepaal je zelf afhankelijk van je eigen inkomen en dat van je kind.

"Er is geen standaard kostgeldbedrag. Elke situatie is namelijk verschillend. Denk aan verschillende personen, inkomens, lasten en verbruik. Kijk daarom naar welke kosten u door wilt berekenen en naar de draagkracht van uw kostganger. U kunt het beste alle uitgavenposten waar uw kostganger (mede) gebruik van maakt op een rijtje zetten. Reken alles terug naar maandbedragen. "

En dan komt er een hele lijst aan kosten. Waaronder ook kosten voor het doen van de was. Abonnementen en meer. En inkomstenderving.

Ik denk dat de meeste ouders een bijdrage vragen in de boodschappen, mogelijk afgerond naar boven.

bieb63

bieb63

29-12-2015 om 23:32

Annej

"En dan komt er een hele lijst aan kosten. Waaronder ook kosten voor het doen van de was. Abonnementen en meer. En inkomstenderving."
Die was dat snap ik. Valt onder water en stroom (en wasmiddel) abinnementen? Nou nee, hoezo?. Inkomstenderving? Hoezo?
Als je inwoont bij iemand, dan zijn de daadawerkelijke kosten aan voeding, stroom, gas enz niet de helft. Een pan met aardappels opzetten moet je ook als je allen bent. De verhouding aardappel is 1 op 1. De verhouding water en gas is 1 op heel veel.
Los daarvan kun je, evt via nibud een globaal reeel extra kostsnplastje maken. Die extra kosten zijn er, uiteraard. Maar niet zodanig dat kind met ft baan daar niet voor kan betalen en genoeg over houden voor kleding en eigen dingen.

Adrienne

Adrienne

29-12-2015 om 23:42

Dochter is de enige partij

Beste Nietbelangrijk, eerst even ter informatie: jullie wonen wel in Nederland? Je taalgebruik komt nogal Vlaams over namelijk (maar ook als je Belgisch bent, kun je natuurlijk hier wonen en de kinderen ook).
Hoe dan ook, mijn mening is dat de moeder van de dochter officieel geen partij meer is. Het is vriendelijk om aan te kondigen dat jullie het voortaan op dochters rekening gaan storten, dat wel. Nog extra nu al was doorgegaan aan het geven van alimentatie voor dochter aan haar moeder.
Als er een slecht contact was geweest - niet alleen met de ex maar ook met het kind - had dochter jullie wel kunnen verwijten dat zij geen alimentatie had gekregen. Ze is officieel volwassen dus dan moet er niet aan een andere volwassene (toevallig haar moeder) het geld worden betaald.
Bij ons thuis is het contact met de kinderen (tussen mijn man en de kinderen met zijn ex) niet goed. Ze hebben ook de naam van de moeder aangenomen en hij wordt niet uitgenodigd voor diploma-uitreikingen en dergelijke. Pogingen tot verbeteringen hebben volstrekt niet geholpen.
De kinderen konden er natuurlijk ook niet veel aan doen, waren onder invloed van vanalles, maar er zit een grens aan. En die lag bij 21, wat ons betreft. Ook al studeren ze nog steeds.
Bij 1 van de kinderen is er dus al gestopt met betalen. En ik vind het wel een rotidee dat hun jongere halfzusjes vermoedelijk langer geld zullen krijgen. Maar als je al zo lang totaal niet als vader wordt behandeld en volstrekt niet meedoet en helemaal vervreemd bent van je kinderen, dan maar betalen tot de wettelijke termijn.
Maar dat zegt niet zoveel over jullie situatie.
In ieder geval zou ik hierover niet met de moeder spreken (alleen mededelen dat bijv. na de volgende maand het bedrag naar het kind zal gaan). Ik zou in overleg gaan met dochter.
Tot slot kan ook nog een oplossing zijn dat het bedrag bijvoorbeeld alleen verminderd wordt. Of inderdaad: gespaard voor haar.
Succes!

Nietbelangrijk

Nietbelangrijk

30-12-2015 om 20:13 Topicstarter

@ adrienne

Ik ben inderdaad belgische, maar het gaat om een Nederlandse situatie . Rotsituatie waar jullie als gezin inzitten, kan me indenken dat dit heel wat spanningen teweegbrengt. Gelukkig is dit bij ons niet aan de orde, relatie tussen vader en kinderen is OK, ze hebben ook regelmatig contact. Ze zijn gelukkig al wat ouder waardoor alle (meeste) afspraken tussen vader en kinderen zelf worden afgestemd (behalve alimentatie dus . Moeder heeft (voor zover ik kan inschatten) de kinderen ook nooit opgestookt. Tijdens de scheiding hebben zowel vader en moeder niet hun meest aangename kant laten zien en dat is gewoon nooit meer goed gekomen.

Paddington

Paddington

06-01-2016 om 09:32

Dilemma

Dit dilemma krijgen wij ook over een paar jaar.

Hoe het juridisch zit hoeft niet altijd overeen te stemmen met een morele verplichting.
Mijn vriend en zijn ex hebben ook slecht contact. Er zijn veel zaken die spelen. Het overmaken van het bedrag aan het kind zelf is in mijn ogen een goede start. Als ik het zo lees bij jou, is het kind in kwestie geleerd om met geld om te gaan. Dat is bij ons helaas anders. Moeders houdt alles krampachtig onder haar controle. Mijn vriend heeft daarom al besloten dat zodra zijn oudste 18 wordt, de KA op zijn rekening wordt gestort.

Ik denk dat er geen eensluidend antwoord is op deze vraag. Ik kan mij namelijk voorstellen dat als je kind van 18 al zijn geld over de balk gooit, je als KA betalende ouder ervoor kiest om het geld zelf te sparen voor het kind, of indien er overleg mogelijk is, aan de verzorgende ouder te blijven storten. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat een KA betalende ouder gewoon stopt met het betalen van alimentatie als het kind FT werkt. Zeker als de verzorgende ouder een goedverdienende partner heeft en de KA betaler het zelf niet zo breed.

Misschien is het een idee om toch een keer met moeder te overleggen. Ik kan mij namelijk ook heel goed voorstellen dat de relatie alleen maar slechter wordt bij het doen van de mededeling dat de KA voor de oudste voortaan aan de oudste zelf wordt betaald.

@AnneJ, ik vind jouw opmerking over miezerig en alimentatie betalers erg naar. Voor iedere ouder is er een terugval in inkomsten zodra een kind 18 jaar wordt. Waarom zou dat voor een alimentatieontvanger een groter probleem zijn dan voor niet gescheiden ouders? Bij het NIBUD geven ze trouwens ook aan dat indien een kind het jeugdminimumloon verdient, dat je als alimentatiebetaler niet meer hoeft bij te dragen. Het kind wordt dan gezien als in staat zijnde voor zichzelf te zorgen en van zijn/haar inkomen kostgeld te betalen.

Dees

Dees

06-01-2016 om 10:33

AnneJ ....verdienen aan alimentatie?

AnneJ, hoeveel mensen gaan direct verhuizen op het moment dat de kinderen het huis uit gaan? Nagenoeg niemand!

Met andere woorden het zou vreemd zijn als ze op basis van inkomen uit kinderalimentatie die woning heeft gekocht. Dat is eindig. Verhuizen kost ook geld.

Als dochter 300/400 euro kan bijdragen aan kostgeld en de rest van de kosten zelf betaald dan is dat een mooi bedrag. Tenzij ze natuurlijk duur eet enzo.

bieb63

bieb63

06-01-2016 om 11:13

Eens met Paddington en Dees

Overigens wil ik daar nog aan toevoegen: Het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat de ouder bij wie het kind woont (ex-vrouw) in dit geval, een potje heeft gemaakt van haar huwelijk en/of vreemd gegaan of wat dan ook. In dat geval vind ik het ook totáál niet boeiend of ex-man veel meer verdiend. Hij moet uiteraard voor kind betalen, maar in een dergelijk geval vind ik het totaal niet nodig dat hij het ex-vrouw makkelijker zou maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.