Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Waar op letten bij Mediator


Elena

Elena

12-03-2018 om 11:35

Alleen de basis

Wij wisselen per week. De vakanties worden gelijk verdeeld. De feestdagen ook.
Daarbij hebben we alleen de zomervakantie vastgelegd, elk drie weken, per jaar wisselend wie de eerste en wie de laatste drie weken heeft.
Dat betekent niet dat we dan drie weken weg zijn. 6 weken achter elkaar op vakantie vinden mijn kinderen niet leuk.
En omdat we toch niet drie weken weg zijn, kunnen de kinderen tussendoor zeker de andere ouder zien, een dagje op stap of wat ze zelf willen.

Niki73

Niki73

12-03-2018 om 12:05

Zo doen wij het

Wij hebben het zo gedaan: week om week, wat ook doorloopt na 1 januari (dus NIET met even-oneven weken formuleren! want in sommige jaren zitten 53 weken).
De schoolvakanties vallen gewoon bij de ouder waar ze dan zijn. Meestal komt dat gelijk uit, andere jaren valt dat minder goed, maar dat nemen we voor wat het is. In de zomer zijn de kinderen eerst drie weken bij mij, daarna drie weken bij mijn ex, zo kunnen we elk echt op vakantie.
Ook kerst en oud-en-nieuw vallen zoals ze vallen, maar we ruilen dan soms wel. Vroeger deden we 1 kerstdag bij de een en een kerstdag bij de ander, maar dat bleek toch niet handig omdat de grootouders te ver uit elkaar wonen. Dat was altijd gedoe. We proberen nu het ene jaar kerst bij de een en het andere jaar kerst bij de ander te regelen. Vaak lukt dat, soms niet. Daar maken we geen drama van, oud-en-nieuw is meestal ook een gezellig feest. De grootouders weten ook dat zeuren niet helpt, we willen geen strijd.

Wisselmoment is vrijdag na school. De kinderen worden volgens het ouderschapplan gebracht door de ouder waar ze vandaan komen, in de praktijk ben ik degene die vrijwel altijd de spullen verhuist (kinderen komen nu zelf uit school). Het is zo gelopen en ik vind het geen groot probleem, we wonen dicht bij elkaar.

Wij kunnen goed overleggen, en schuiven en wisselen regelmatig een dag of een week. Maar mocht de relatie volledig verzuren, dan blijft deze regeling houdbaar, daarom hebben we het zo afgesproken.

Behalve dat

Er is natuurlijk wel een verschil. De data regel je strak. Maak bij wijze van spreken eens een jaarplanning en kijk waar je tegenaan loopt. Hoe gaat het met de weekenden rondom de vakanties?

Alimentatie regel je strak. Geen gedoe over geld.

Verder zorg je dat er geen afspraken tussen zitten waar overleg voor nodig is. Geen verhalen van verplicht elkaar op de hoogte houden. Als het goed gaat komt het vanzelf wel, gaat het niet goed dan kan het een bron van geweldige irritatie worden.

Overigens heb ik zelf zaken zo geregeld als dat tijdens ons huwelijk ook al ging. Hier geen alimentatie. Ex gaat nog steeds regelmatig kleding kopen met de kinderen. Ik betaal wat hij niet aanschaft.

Voor extra zaken kan ik bij hem aankloppen, soms krijg ik er wel wat bij soms niet, hij heeft het niet zo breed.

We hebben een aantal jaren geen contact gehad maar aanvankelijk hadden we ook vaste tijden waarop ex met een kind naar muziek en sport ging.

Ook de vakanties hadden we verdeeld maar meestal moest ex toch werken dus dan bleven ze toch bij mij.

We gingen altijd samen naar uitvoeringen en wedstrijden. We vieren nog steeds wel eens samen sinterklaas of Kerst.

Doenja

Doenja

12-03-2018 om 12:29

Top!

Tsjor, top antwoord! Het is inderdaad bewezen inmiddels dat die ouderschapsplannen zorgen voor veel meer conflicten.
Em dat je de kinderen erbuiten moet laten, ik begrijp dat je dat zegt. Maar ik denk vooral dat de kinderen mogen aangeven; ik ga op dinsdag met papa mee naar het voetballen. Ook als dinsdag de dag van moeder is. Of dat in het weekend bij vader een kind naar de verjaardag van een neefje, nichtje van moeders kant mag en dat het kind dan ook met moeder mee gaat. Dat kinderen daar over beslissen. Daar zou ik voorstander van zijn.

Algemeen

Maak er dan een algemene formulering van in de zin van: 'Al naar gelang de levensbehoeften van de kinderen'. Ik zou niet aangeven dat de kinderen mogen beslissen over de regelingen, want dan kun je strijd krijgen tussen ouders over waar de kinderen het liefste willen zijn.
Maar iets als 'de levensbehoeften van kinderen' betekent dat de kinderen kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben en dat ouders daar dan over gaan hoe ze dat regelen.
Natuurlijk kan er dan weer discussie ontstaan over wat die 'levensbehoeften' inhouden, andere woorden zijn zeker welkom, maar het gaat dan om zwaarwichtigere zaken dan 'geen zin'.

Tsjor

Niki73

Niki73

12-03-2018 om 13:59

Niet meer moéten overleggen

"Verder zorg je dat er geen afspraken tussen zitten waar overleg voor nodig is. Geen verhalen van verplicht elkaar op de hoogte houden. Als het goed gaat komt het vanzelf wel, gaat het niet goed dan kan het een bron van geweldige irritatie worden."
Helemaal mee eens! Kijk of een regeling nog houdbaar is als je helemaal niet meer met elkaar kunt overleggen. Dit was een bijzonder nuttig advies van onze mediator.

Als het nahuwelijk goed is, kunnen jullie "gewoon" overleggen en flexibel zijn, dus dat hoef je niet vast te leggen. Goede bedoelingen hoeven niet op papier. Als het nahuwelijk slecht is, moet er iets werkbaars op papier staan.
Regelingen voor kerst: ik zou het niet doen. Ik begrijp dat je het nu nog onvoorstelbaar vindt je kind(eren) niet om je heen te hebben met kerst, maar echt, dat overleef je wel, juist omdat je dan vaak wel andere familie om je heen hebt.

Ook de regelingen rond nieuwe liefdes zijn ook mogelijk een grote bron van irritatie. Je kunt mondeling zeggen hoe jij het prettig zou vinden, maar je kunt niks hardmaken. Geen rechter gaat er een uitspraak over doen als een van beide partijen zich er niet aan houdt. Mijn ex stond erop nieuwe liefdes eerst een halfjaar of liever een jaar bij de kinderen weg te houden, maar hij was zelf nota bene degene die een hele reeks "veel te jonge liefjes voor een paar weken" aan de kinderen voorstelde. Ik vond dat niet handig van hem, maar heb me er niet mee bemoeid.

Niki73

Niki73

12-03-2018 om 14:03

Kinderen inspraak

Met andere woorden: De kinderen mogen hun mening geven, maar de ouders beslissen.

Zo gaat het bij ons tenminste. Als een kind iets bijzonders wil, dan overleggen we en kijken we of het te regelen valt. Soms wel, soms niet, maar wij beslissen.

Kaori

Kaori

12-03-2018 om 15:22

ja, idd

kinderen worden gehoord maar beslissing is aan de ouders. En de ouder waar het kind volgens 'rooster' zou zijn die dag heeft een iets zwaardere stem dan de ander. (ivm impact op de gezinslogistiek daar)

Wat ik wel handig vond om op te nemen waren formele evaluatie momenten. Bv toen kind naar school ging, straks als ze naar de middelbare gaat, als ze 16 wordt etc.

Dat het tussentijds nog 3x herzien is is toevallig zo wegens gewijzigde omstandigheden: verhuizen vader of een andere werkplek voor vader, sporten dochter.

Wij hebben de basis op papier staan: om en om het weekend, vakanties 50/50 gedeeld. En elk jaar maak ik in November (dan is ook het indexeringspercentage voor de alimentatie bekend) een jaaroverzicht gebaseerd hierop waarin de vakanties gedeeld worden, kerst/nieuwjaar, verjaardagen, al bekende sporttoernooien en andere belangrijke data (open dagen van school, studiedagen etc)
Dan is dat de basis voor het komende jaar.
Ik houd ook rekening met de afwijkende vakanties van haar zusjes, (zelfde vakantieregio, maar niet dezelfde onderwijsregio) en probeer dan er voor te zorgen dat mijn ex alle meiden tegelijk heeft.
Aan dochter vraag ik input van wat ze wil met de vakanties en vooral met kerst/oud en nieuw. Na 12 jaar hebben we daar wel een modus in gevonden.
week vakanties worden halverwege gesplitst, eerste weekend volgens 'rooster', de zomer eerste 3 bij vader, 2e 3 bij mij. En kerst op verzoek van dochter bij vader en oud en nieuw bij mij.

Dan heeft ex 2 tot 3 weken om te reageren, vervolgens bespreek ik het geheel met zijn vrouw want hij heeft geen tijd en dan leggen we het vast. Bespreken duurt 10 minuten: zij: ziet er goed uit. Ik: wil je nog iets anders? Zij: nee nu nog niet. et voila weer een jaar vast gelegd.

abby

abby

13-03-2018 om 09:20 Topicstarter

wauw

Dank allen voor de vele reacties. Soms uiteenlopend maar ik heb er echt wat aan. Concept ingevuld en vanavond met as-ex bespreken.

Vooral deze hou ik in gedachten:
"Verder zorg je dat er geen afspraken tussen zitten waar overleg voor nodig is. Geen verhalen van verplicht elkaar op de hoogte houden. Als het goed gaat komt het vanzelf wel, gaat het niet goed dan kan het een bron van geweldige irritatie worden."
Helemaal mee eens! Kijk of een regeling nog houdbaar is als je helemaal niet meer met elkaar kunt overleggen. Dit was een bijzonder nuttig advies van onze mediator.
--
Zoon (12 jaar) wil in de zomer max 2 weken bij papa en 2 weken bij mama zegt hij. Hij was ontroostbaar. Ik vindt dit erg moeilijk. Voor nu hebben we afgesproken dat we dit samen gaan bespreken (as-ex, zoon en ik). Hij durfde het niet tegen papa te zeggen en of ik dat niet kon doen. Hij was bang dat papa dan zou denken dat hij niet bij papa wil zijn, dat wil hij wel maar niet zolang. Mijn hart brak om hem zo verdrietig te zien. Zeker omdat mijn eigen tranen zo hoog zitten en ik die echt wegstop naar hun toe.

Abby

Kaori

Kaori

13-03-2018 om 09:48

2-1-1-2 en foto's

Het komt mij bekend voor, voor wij in de 3-3 kwamen gaf onze dochter ook aan dat ze liever iets met 2 weken en 1 week had.
Dat hebben we ook gedaan, als je maar van te voren weet wanneer ze waar zijn.
Zij gaf ook aan 3 weken te lang te vinden.
Geef je kind de ruimte en laat ook merken dat je hun wens zeker mee neemt in de overwegingen.

Bij ons is het ook wel eens 2-3-1 geweest omdat ik een verre reis ging doen.
Ook gaat ze in de laatste week als we thuis zijn nog even een nachtje naar haar vader. Het is bij ons niet in beton gegoten maar de grote lijnen staan wel vast en daar houden we ons ook aan.

Betekend wel dat we ook vaak samen aan de lijn van de badmintonbaan staan. Of dat we samen op een verjaardag zijn.

Wat ik ook heb gemerkt aan mijn dochter maar ook aan mijn ex vriend is dat ze ondanks alles ook behoefte hebben aan foto's van hun gezin, dus met vader en moeder zonder nieuwe partners.
Hoe lastig ik die ook vind toch proberen we die altijd te maken rond haar verjaardag. Die heft ze zowel bij mij als bij haar vader op haar kamer hangen.

Niki73

Niki73

13-03-2018 om 13:02

Zomerregelingen

Net zoals het voor jou nu waarschijnlijk onvoorstelbaar is je zoon 3 weken niet te zien, is het voor je zoon nu onvoorstelbaar zijn moeder of vader 3 weken niet te zien. Maar dat betekent niet dat het altijd zo zal blijven. Als hij wat ouder is, wil hij hoogstwaarschijnlijk wel wat langer (en mss verder) op reis.
Je kunt 2-1-1-2 afspreken voor deze zomer en daarna 3-3 (in overleg kan het immers altijd nog anders!), je kunt ook nu al 3-3 afspreken en erbij zeggen dat jullie rekening met hem houden, zeker komende zomer.

2-1-1-2 is op lange termijn niet handig, want dan kun je in het slechtste geval nooit meer 3 weken op vakantie. Ik zou je echt afraden het zo vast te leggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-03-2018 om 14:53

Vakanties

Wij laten in vakanties altijd het normale schema doorlopen, met uitzondering van de weken dat we met de kinderen op vakantie zijn. Dat boeken we meestal uiterlijk rond januari, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van de kinderen (niet de eerste/laatste week van de vakantie en minimaal een dag of vijf tussen de vakantie met afzonderlijke ouders).
De feestdagen bespreken we vrij laat (oktober/november), en meestal sluiten we dan aan bij de meest praktische verdeling. Afgelopen jaar viel Kerst in het weekend van vader, dus toen bleven ze daar tot de ochtend van Tweede Kerstdag en vierde ik het die avond met mijn familie.

abby

abby

15-03-2018 om 11:46 Topicstarter

zomer

We hebben voor komende zomer nu afgesproken dat we 1-2-2-1 doen. Dat lukt gelukkig ook met werk maar als dat niet was gelukt dan maar een week dat ik (minder) werk en jongens bij mij zijn. Zoon vond het fijn dat we naar hem hebben geluisterd en volgend jaar zien we dan wel weer.

We hebben allebei nog geen plannen dus we zien wel hoe het loopt.

Het blijft onwerkelijk. Ik heb soms echt het gevoel van 'wanneer mag ik wakker worden'. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer.

Heeft iemand nog suggesties misschien om het thuis wat prettiger te hebben. We gaan nu om het weekend weg maar door de weeks zijn we allebei thuis. Ik ben geneigd om mezelf heel erg terug te trekken op mijn slaapkamer. Hoe hebben anderen dat gedaan die noodgedwongen toch nog tijd samen in huis moesten blijven?

Abby

Pennestreek

Pennestreek

22-03-2018 om 22:47

Abby, hoe gaat het met je?

Moest aan je denken...
En in antwoord op je vraag: zoals jullie het doen. Ik sliep op zolder als we samen thuis waren, en verder allebei zorgen dat je veel weg bent naar familie en vrienden. Gelukkig hebben we zelden ruzie gehad en viel het best te doen, onder 1 dak leven. Maar ik had wel een heel dubbel gevoel in die periode. Het was fijn als hij weg was, maar het was ook fijn als hij thuis was. Dan voelde het meestal bijna gewoon en was het inderdaad moeilijk te geloven dat we aan het scheiden waren. Beetje schizofreen.

Nou ja, het was gewoon een moeilijke periode. En het duurde zo lang. Ik was ook soort van blij dat daar tenminste een eind aan zou komen.

Sterkte!

abby

abby

23-03-2018 om 08:59 Topicstarter

Hoe het gaat

Wat lief Pennestreek dat je naar me vraagt. Het gaat hier op en af. 'Zakelijk' gaat het wel ok. Ouderschapsplan ging (tot nu toe)vlekkeloos. Waren het eens over verdeling en zo. Huis wordt nu getaxeerd, dan naar bank en kijken of as-ex hypotheek over kan nemen.

Ik ben naar huisarts geweest en heb stripje met slaappillen gekregen voor als het een nacht echt niet lukt en het wel moet.

En verder leef ik vaak van uur tot uur. Er zijn dagen dat ik voor mijn gevoel de hele dag huil en dagen dat het wat beter gaat. Er is geen ruzie en daar heb ik ook geen zin in. We communiceren minimaal en alleen het hoognodige. Maar ik werk gewoon mijn uren en zorg voor de kinderen en dat gaat ook goed. Werk is fijne afleiding.

Abby

Lieve Abby

Ik lees met een brok in mijn keel jouw bijdragen. Hier was diezelfde bizarre B-film nu 2 jaar geleden, maar ik herken je verwarring, je ongeloof, je doorgaan-want-wat-moet-je-anders afgewisseld met alleen maar kunnen huilen.
Bij ons ook geen ruzie. Wel heel erg veel emotie en achteraf gezien een ongezond vasthouden en verzet tegen de scheiding (van beiden) terwijl ex-man allang was uitgecheckt.

Ik wil je niet ongerust maken, maar het vervolg is in ons geval niet fraai. Nu, na 2 jaar, is ex-moederzielman letterlijk en figuurlijk op grote afstand van zijn kinderen. Hij ziet jongste en soms een van de andere 3 hooguit enkele uurtjes per week op zaterdag. Hij woont deels bij familie en deels bij truus, op resp. >50 en >90km bij ons vandaan. We hebben een periode een omgangsregeling gehad, maar ondanks een uitgebalanceerd ouderschapsplan komt daar nu niets meer van terecht. En - en dat vind ik het allerergste - hij maakt geen enkele aanstalten om een gezin te vormen met zijn kinderen.

Je vraagt om advies over het nog samen in 1 huis wonen. Ik begreep pas achteraf dat mijn kinderen het de hel vonden, toen ex-mzm nog onder hetzelfde dak 'woonde'. Hij was te pas en te onpas weg en niemand wist waarheen (ja duh, naar truus). Zelf zweeg hij erover.
De rust kwam pas toen ik aangaf dat hij ergens anders moest gaan wonen. Pas toen kwam er duidelijkheid en kon er een start worden gemaakt met onthechten. Dit niemandsland waarin je zit is vreselijk en slopend. Ik vond het niet te doen. Mijn tip: ga zo snel mogelijk ergens anders wonen. Al is het op een vakantiepark. Het geeft de afstand die echt nodig is - ook al voelt dat nu nog zo slecht.

Anno

Anno

26-03-2018 om 18:47

Knop om

Hier ben ik nog een half jaar gebleven. Ik heb een knop omgezet en ben hem als kennis gaan zien. Dat hielp ons goed. De druk was eraf, de kogel door de kerk. Dat gaf al zoveel lucht dat ik dat neutrale heel goed kon volhouden.

Als je dat kunt zou ik dat doen, scheelt je extra geld, extra inpakken en verhuizen, extra afscheid, want dat heb ik als iets erger of moeilijker ervaren. Maar dat ben ik.

Als je enkel ruzie hebt kan er beter eentje gaan, maar dat lijkt me logisch.

Doordat ik hem letterlijk niet meer als echtgenoot zag, ontstond er een gezonde afstand, waardoor er zelfs wat ruimte was voor waardering en zélfs wat opluchting bij hem. Ik hield de kinderen voor ogen. De scheiding was erg genoeg, dus zorgen we voor een vlekkeloze scheiding en een zo goed mogelijk na-huwelijk.
Dat kostte mij meer initiatief dan het hem kostte, maar dat waren de kinderen waard.
Ik besef dat dat bij een vechtscheiding lastig is, maar ik heb geweigerd te vechten voor een vechtscheiding; wel voor zo min mogelijk ellende. Die " strijd" voerde ik voornamelijk alleen, maar de kinderen waren er blij mee, de familie ook.

Zo min mogelijk ellende?

Wat ontzettend knap dat jij die knop kon omzetten, Anno. Dat was in ons geval echt niet mogelijk. Er was ook geen ruzie, het was alles bij elkaar op veel momenten gewoon het draaiende gezin, inclusief gezelligheid en warmte. Maar dan wel met het enorm knagende gevoel dat er ergens iets totaal niet klopte. Op sommige momenten stapte ex-man daar dan namelijk uit om naar truus te gaan, en vervolgens weer het gezin in te stappen. Daar hebben de kinderen en ik heel ernstig onder geleden, want de verwarring was totaal.

Achteraf bezien was er te weinig afstand, te weinig duidelijk, wat voor heel erg veel interne spanning bij iedereen zorgde. De kinderen wisten dat man 'voor zichzelf koos', maar zagen ons ook tot diep in de nacht samen aan de keukentafel praten. Zij moeten zo vaak hebben gehoopt dat hij tot inkeer kwam. Maar daar waren (ook achteraf bezien) die gesprekken wat hem betreft helemaal niet voor bedoeld.

Wat ik maar wil zeggen: een knop om zetten kan denk ik alleen als de afstand in de relatie al voldoende is. Als er nog volledige gehechtheid en verstrengeling is, zorgt dat voor een mindf*ck van de bovenste orde.
Ik heb op veel momenten gedacht dat ik doordraaide, in dat driekwart jaar dat ex-moederzielman nog in ons huis woonde. Ik kreeg het niet op een rij. Hij was er gewoon, kookte uitgebreid voor ons, we zaten letterlijk gezellig als gezin samen aan tafel, en toch was hij er niet meer. Gestoorde situatie en heel, heel schadelijk voor iedereen, vind ik nu.

Abby, hoe gaat het met je? En met je kinderen?

abby

abby

27-03-2018 om 10:40 Topicstarter

knop

Pfff moederziel jouw verhaal klinkt me als een nachtmerrie. Ik hoop zo dat dit ons niet gaat gebeuren. We willen dicht bij elkaar gaan wonen en co-ouderschap. As ex is altijd en nog een goede vader geweest.

Ik doe echt super mijn best om die knop te vinden. Ik wil er echt alles aan doen om geen ruzie of vechtscheiding te krijgen. En ja dat kost me heel veel kracht en energie maar ik doe dat voor de kinderen en mezelf. We zijn in ieder geval nu de weekenden niet meer bij elkaar en dat geeft rust. Ik mis de kinderen dan vanuit mijn tenen maar de gedachte dat ze het fijn hebben met papa doet me ergens ook goed. Ik doe dat voor hun, niet voor mezelf.

Ik benadruk dat ook aan alle familie en vrienden. Ja, sommigen proberen te 'stoken' en hun boosheid met mij te delen maar ik kan er gewoon niks mee. Ik moet zakelijk zijn en verstandig. Instorten doe ik straks maar als ik hopelijk een eigen plekje heb.

Vannacht voor het eerst wat beter geslapen, geeft direct meer ruimte voor mijn geval.

Eens kijken of het me lukt om deze week afspraken te maken met hem over alle weekende en bijzondere dagen tot aan de zomer.

Hopelijk is oordeel van bank positief over hypotheek, dan kan ik verder voor mijn gevoel.

Dank weer voor de reacties, heb er veel aan.

Abby

Wat goed van je

Je klinkt zo rustig, Abby, wat goed dat het je lukt om zo kalm te blijven. Al voelt dat vast niet altijd zo

Mijn verhaal is niet standaard, maar wiens verhaal is dat wel? Het was toen ik er middenin zat vooral verwarrend. De horror zie ik pas nu. Misschien maar beter ook. Bij ons waren alle goede voornemens (zelfs co-ouderschap) er ook, en ex-mzm was altijd een toegewijde en betrokken vader, maar de realiteit is op dit moment helaas heel anders. Ook dat is verwarrend.

Natuurlijk is je a.s. ex een goede vader, dat zijn de meeste gelukkig Ik denk dan ook dat je op dit moment vooral goed moet afwegen wat je zelf nodig hebt. Als zijn aanwezigheid op jou een stressende invloed heeft, doe je er goed aan om ruimte in te bouwen. Dat kan door letterlijk fysiek afstand te nemen. Ergens anders wonen kan dan helpen. En uit eigen ervaring durf ik ook te stellen dat die duidelijkheid voor je kinderen ook een positieve (voor zover mogelijk) uitwerking kan hebben.

Mijn ervaring is dat afstand en rust heel erg belangrijk zijn om je balans weer te vinden. Hoe wankel ook. Het is me vaak aangeraden, ook op dit forum, om die afstand in te bouwen, en toen ik eindelijk in staat was om dat ook echt te gaan doen, heeft me dat geholpen. En nu nog.

Hou je haaks, het wordt uiteindelijk beter. Echt. Ik leef met je mee XXX

abby

abby

07-06-2018 om 09:09 Topicstarter

Hiero

Heee, een reactie, even kijken. Nou dat was wel het laatste wat ik had verwacht haha. Dank je Moederziel voor het voor me opkomen.

Hier zijn inmiddels enorme stappen gemaakt. Alle papieren zijn getekend en gegevens zijn naar de rechtbank. Aanstaande ex kan in het ouderlijk huis blijven en ik heb een nieuw huis gekocht vlakbij. Tot zover gaat het praktische en zakelijk prima. Het contact verloopt goed, daar doe ik ook erg mijn best voor. Ik heb zelf wel mijn emotionele dips maar ik heb jullie advies ter harte genomen...eerst alles regelen.

De kinderen hebben er erg veel moeite mee dat er een nieuw huis komt. Zij hadden toch bedacht misschien dat het wel 'goed' zou komen. Iemand nog tips over hoe de kinderen hierop voor te bereiden? Ze willen nu nog niet naar het huis gaan kijken of foto's zien.

Groetjes, Abby

Doenja

Doenja

07-06-2018 om 11:03

goed zeg!

Abby, t doet me goed te lezen dat er vele stappen zijn gezet en dat ook jij een huis hebt kunnen kopen vlakbij. Dat je kinderen eigenlijk altijd nog hebben gedacht dat het nog goed ging komen, dat is ook de reden dat ze nog niet toe zijn aan een nieuw huis wat erbij gaat komen. Kinderen willen t liefste dat alles bij t oude blijft. Ze kunnen zich geen voorstelling maken hoe t straks zal zijn. Mijn oudste die toen 16 was, die had zo'n afkeer van het nieuwe huis, want t was zo leeg en kaal in t begin. Helemaal niet zoals het oude huis wat heel leuk geschilderd en ingericht was. Ik heb toen samen met de kinderen verf gekocht en samen hebben we hun slaapkamer geschilderd. Samen hebben we ook bedacht hoe ze t wilde hebben en telkens bezig geweest met iets voor in hun kamer zoals nachtkastjes een lamp, een gordijn. Niet dat ik van alles gekocht heb, want daar was geen geld voor, maar oude spulletjes bekeken en uitgezocht en wat in de familie en vriendenkring gesnuffeld, oud bureau met een leuke sprei afgedekt en nu is het een soort make up tafeltje waar ze ook wat spulletjes in kunnen opbergen. Mandjes voor in de schuifwand-kast onder het schuine dak geregeld; zo hadden ze toch opbergplekken voor sokken, ondergoed, tshirts en jeans. En veel dingen opgeknapt en geschilderd samen. Creatief samen bezig zijn, en dan was er ook gesprek over alles wat er gebeurt was en hun verdriet. Dat het echt een kamer werd die zij leuk vonden, daar ging t me om. En t is echt een prachtige kamer geworden! De oude skai-lederen banken die de eerste zomer in de woonkamer stonden zagen er niet uit, maar waren een perfecte plek om met je natte zwembroek op te zitten als ze uit t zwembadje kwamen. Kamperen in eigen huis, dat werd het de eerste zomer. Mijn oudste refereert er nog wel eens aan, dat ze er geen heil in zag dat het een leuk huis werd. Ze was zo gewend aan t huis waar ze in woonde (ik heb in meerdere tijdschriften gestaan met mijn interieur), maar nu na 3 jaar is het toch helemaal eigen geworden. En nog pakken we iedere keer een hoek aan in huis. Dus t is iets wat continue in beweging blijft.
Wat ook kan spelen is het idee bij je kinderen dat het vast een 'afschuwelijk' huis kan zijn. Gewoon te huiverig zijn om 'weer' met iets negatiefs geconfronteerd te worden. Ben jer al eens langsgereden met je kinderen en dan even gestopt voor t huis en gezegd ' dit is het nieuwe huis'? Niet voorbereiden, maar opeens laten zien. En ook aangeven dan dat je begrijpt dat ze zich er niks bij kunnen voorstellen. En dat dat mag. Dat ze later zelf ook een eigen huis krijgen en dat dat ook wennen zal zijn. Dan laat je het even rusten, en misschien komen er vragen over en misschien ook niet. Dan, als je een keer gaat schilderen of klussen daar, vraag je of ze misschien een keer mee willen om het van binnen te bekijken? T is een heel langzaam proces weet ik. En dat het verder rustig is tussen jou en je ex, dat is alleen maar heel fijn.

Twee huizen

Ik heb mijn kinderen erop gewezen dat ze voortaan twee huizen hadden.
Misschien helpt het als exman en de kinderen je helpen met het inrichten van het nieuwe huis, zodat het ook echt twee huizen voorde kinderen worden.

Tsjor

abby

Wat een stappen, wat een tempo. Goed voor jou dat je ertoe in staat bent! Zo te lezen heb je vrede nu met de situatie. Of lees ik dat verkeerd?

abby

abby

11-06-2018 om 18:45 Topicstarter

Doenja, Tsjor en Moederziel

Dank voor de reacties. Doenja, de kinderen weten om welk huis het gaat (het is heel dichtbij) maar ze wilen er verder (nog) niks van weten. Ik ga eens proberen om ze meer te betrekken.

En Tsjor, je hebt gelijkt. Ze hebben straks 2 huizen. Ik doorzie mezelf ook wel. Omdat ik het er zelf nog moeilijk mee heb werkt dat door op hun. Ik heb mezelf maar (weer) eens bij mijn schouders gepakt en ga met een vriendin naar meubels kijken binnenkort en heb een interieuradvies aangevraagd. Voor mij voelt het nog zo ver van mijn bed show.

Moederziel, het voelt voor mij meer als dat ik geen keuze heb. Ik moet verder, de situatie gaat niet veranderen en ik wil niet met een deken over mijn hoofd in bed gaan liggen. Misschien komt die tijd nog wel maar voor mij voelt het als 'ik ga dit overleven'. Ik heb totaal geen vrede, het voelt nog steeds als de grootse onzin scheiding ever maar ik besef me dat ik alleen geen huwelijk in stand kan houden of redden. Maar daar staat los van dat ik geen ruzie wil en geen vechtscheiding dus daar vecht ik voor.

Wat ik vooral erg lastig vindt is dat de kinderen soms erg boos zijn op mij. Dan heb ik het gevoel dat ze denken dat ik diegene ben die weg wilde. Daar heb ik het moeilijk mee....

BX

BX

02-03-2019 om 01:21

Goede ervaring

Wij hebben al een aantal keren contact gehad met mediation rotterdam en hebben hier een goede ervaring gehad. Echt heel fijn!

abby

abby

04-03-2019 om 10:00 Topicstarter

Dank BX voor je reactie maar inmiddels is scheiding 'al' een half jaar geleden uitgesproken. Maar wie weet hebben anderen nog iets aan je goede ervaring.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.