Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wat zou ik hier nog aan kunnen doen?

Ik krijg nu ineens een paar maanden geleden een schuld in mijn schoenen geschoven waar mijn ex en ik beide verantwoordelijk voor zijn. Wij hadden hier dus ook een afspraak voor dat wij beide de helft er van zouden betalen. Ik heb het betaald en zij is de schuldsanering in gegaan en heeft een schuldvrij verklaring.

Ik kan hier dus niet mee akkoord gaan en dat gewoon door de geschiedenis wat er gebeurt is. 

Even kort:
Huwelijkse schuld kon ik betalen. Reden zij had geen draagkracht
Zij heeft onterecht alimentatie voor haarzelf (niet kinderen) via een gerechtsdeurwaarder geïnd. Ik heb dat voor een rechter gelijk gekregen en zij zou dat terug moeten betalen maar omdat er geen geld was hoefde dat niet.
Dan is er nog het 1 en ander gebeurd met de kinderen. Zij die ze gewoon uit huis zette als het haar niet zinde maar wel het kinderbijslag en alles opmaakte.Raad van kinderbescherming er bij geweest. En ga maar door.

Nu is het dit weer. Ik krijg ineens na een paar jaar dat ik het afbetaald heb dus spontaan loonbeslag omdat het bij haar niet te verhalen valt. Als ik mijn ex vraag of ze minimaal mee wilt betalen en eigenlijk haar gedeelte moet betalen krijg ik als antwoord dat het zwaar was en dat ze genoeg geleden heeft door de schuldsanering en ik het makkelijk kan betalen en zij schuldvrij is. En met elke reactie terug eindigt het in ruzie. Dit was niet de druppel die de emmer deed overlopen maar een paar druppels erna waardoor de emmer blijft overstromen. Geen 1 jurist of advocaat wilt naar de papieren voor de schuld kijken dus ook geen rechter. 

Ik kan nu dus ook geen goed woord meer over haar uitspreken, ook niet meer naar mijn kinderen. Het accepteren lukt niet, zelfs hulp gezocht bij psycholoog. Dus wat kan ik doen?

Hoe kan het dat zij geen geld heeft/had en jij wel terwijl jullie samen in een huwelijk zaten? Verdiende jij meer geld tijdens het huwelijk, wat nu op je eigen rekening staat, omdat zij meer voor de kinderen zorgde? 

Maar dan heeft ze  dus gelogen in haar traject van de schuldsanering? Want deze schuld had dan daar toch in mee genomen moeten zijn? Ik vraag me af wat je hier nog mee kunt nu zij formeel al haar schone lei heeft. 
Het is een schuld waar jullie oorspronkelijk allebei voor verantwoordelijk waren? En jullie hebben het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet geregeld?
Als je het kun betalen dan zou ik dat gewoon doen, en het zo snel mogelijk vergeten.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 13:04 Topicstarter

Lotus_ schreef op 03-06-2025 om 12:48:

Hoe kan het dat zij geen geld heeft/had en jij wel terwijl jullie samen in een huwelijk zaten? Verdiende jij meer geld tijdens het huwelijk, wat nu op je eigen rekening staat, omdat zij meer voor de kinderen zorgde?

Ik had inkomen, zij had geen genoeg inkomen(soos).

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 13:10 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 12:58:

Maar dan heeft ze dus gelogen in haar traject van de schuldsanering? Want deze schuld had dan daar toch in mee genomen moeten zijn? Ik vraag me af wat je hier nog mee kunt nu zij formeel al haar schone lei heeft.
Het is een schuld waar jullie oorspronkelijk allebei voor verantwoordelijk waren? En jullie hebben het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet geregeld?
Als je het kun betalen dan zou ik dat gewoon doen, en het zo snel mogelijk vergeten.

Of het gelogen of verzwegen is wordt gezien als vergeten. En hier is de punt wat mij het meest dwarszit. Er is dus ook een fiftyfifty afspraak over het bedrag door een rechter uitgesproken en dan ineens telt het niet meer door 1 papiertje. En zeker gekeken op wat er gebeurt is. 

Ik vind dus ik weer betalen iets te ver gaan. Tuurlijk kan ik het betalen maar dat betekent wel dat ik ergens moet inleveren en dat vind ik in de situatie niet cool. Want de rest was ik “vergeten” maar na dit geintje is het weer hartstikke helder.

Schuldeisers gingen ook niet akkoord met een billijkheid verzoek en ben nu ook met hun bezig om tot een reële bedrag uit te komen waar we alle twee schade nemen. Enige nadeel is zij zijn juridisch niks verplicht. 

Dwaze-Opa schreef op 03-06-2025 om 13:04:

[..]

Ik had inkomen, zij had geen genoeg inkomen(soos).

Een huwelijk betekent wat mij betreft dat jullie samen verantwoordelijk zijn. 

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 13:14 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 13:10:

[..]

Een huwelijk betekent wat mij betreft dat jullie samen verantwoordelijk zijn.

De schulden van het huwelijk heb ik betaald. Dit is dus na mijn huwelijk uitgesproken en viel niet meer onder het huwelijk. 

Dwaze-Opa schreef op 03-06-2025 om 13:14:

[..]

De schulden van het huwelijk heb ik betaald. Dit is dus na mijn huwelijk uitgesproken en viel niet meer onder het huwelijk.

Het was toch een schuld van jullie samen? Die zijn jullie nog na jullie huwelijk aangegaan? Dat is stom van je. Gewoon betalen en achter je laten.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 13:27 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 13:19:

[..]

Het was toch een schuld van jullie samen? Die zijn jullie nog na jullie huwelijk aangegaan? Dat is stom van je. Gewoon betalen en achter je laten.

Ja, het is een schuld maar niet een schuld van lening maar een boete van wat vergeten op te zeggen te hebben vanwege we in scheiding raakte. Want hoe jij het typt zou het zeker stom zijn😉 

Maar als het iets is dat jullie zijn vergeten op te zeggen, dan ben jij daar toch net zo goed verantwoordelijk voor? Ik zeg ook: betalen en achter je laten (en vooral je kinderen er buiten laten)

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 13:51 Topicstarter

Mugs schreef op 03-06-2025 om 13:29:

Maar als het iets is dat jullie zijn vergeten op te zeggen, dan ben jij daar toch net zo goed verantwoordelijk voor? Ik zeg ook: betalen en achter je laten (en vooral je kinderen er buiten laten)

Ja, tuurlijk maar we hebben ook een afspraak dat we beide de helft betalen. Ik heb de helft afgelost. En zij verschuilt zich triest achter een schuldvrijverklaring. Dus waarom moet ik dan voor al de kosten opdraaien? Ik heb dus huwelijkse schulden betaald, ik heb nog geld tegoed wat ik niet meer krijgt, plus ik heb de helft betaald van dit dus eerlijk gezegd heb ik genoeg betaald. 

En mijn kinderen er buiten laten is lastig als je onder 1 dak woont en zeker als zoonlief ook problemen heeft met zijn moeder daar wordt niet beter op. 

Dwaze-Opa schreef op 03-06-2025 om 13:51:

[..]

Ja, tuurlijk maar we hebben ook een afspraak dat we beide de helft betalen. Ik heb de helft afgelost. En zij verschuilt zich triest achter een schuldvrijverklaring. Dus waarom moet ik dan voor al de kosten opdraaien? Ik heb dus huwelijkse schulden betaald, ik heb nog geld tegoed wat ik niet meer krijgt, plus ik heb de helft betaald van dit dus eerlijk gezegd heb ik genoeg betaald.

En mijn kinderen er buiten laten is lastig als je onder 1 dak woont en zeker als zoonlief ook problemen heeft met zijn moeder daar wordt niet beter op.

Hoe kun je afspreken om in een huwelijk allebei de helft te betalen als de één geen cent te makken heeft?

de schuld is ontstaan tijdens het huwelijk.
Dat maakt jullie hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag. Bij haar valt het door het saneringstraject niet meer te halen maar bij jou nog wel.
Juridisch klopt het helemaal.

Dat het anders voelt geloof ik graag maar ik zou voorkomen dat het nog verder oploopt en nu wel betalen.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 15:39 Topicstarter

Lotus_ schreef op 03-06-2025 om 15:22:

[..]

Hier kun je afspreken om in een huwelijk allebei de helft te betalen als de één geen cent te makken heeft?

Dit is in ons scheiding gebeurt. En ja, dan is de kous af en ieder zijn eigen weg. Het is toch ietsjes te makkelijk om te roepen dat je geen cent te makken heb. Dit is ook iets wat na jaren na mijn scheiding(16 jaar, kinderen volwassen dacht klaar met haar te zijn) op mijn bord komt. Ik denk dat het niet duidelijk was in mijn openingspost. Het enige wat ze over gehouden heeft is deze schuld en dan maak je er opnieuw een potje van waardoor je de schuldsanering komt en dan mag ik er voor opdraaien. 

Dwaze-Opa schreef op 03-06-2025 om 15:39:

[..]

Dit is in ons scheiding gebeurt. En ja, dan is de kous af en ieder zijn eigen weg. Het is toch ietsjes te makkelijk om te roepen dat je geen cent te makken heb. Dit is ook iets wat na jaren na mijn scheiding(16 jaar, kinderen volwassen dacht klaar met haar te zijn) op mijn bord komt. Ik denk dat het niet duidelijk was in mijn openingspost. Het enige wat ze over gehouden heeft is deze schuld en dan maak je er opnieuw een potje van waardoor je de schuldsanering komt en dan mag ik er voor opdraaien.

Jullie hebben het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet geregeld, dat is jou net zozeer aan te wijten als haar.

En als zij niets heeft, dan komen ze bij jou. 

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

03-06-2025 om 15:44 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-06-2025 om 15:35:

de schuld is ontstaan tijdens het huwelijk.
Dat maakt jullie hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag. Bij haar valt het door het saneringstraject niet meer te halen maar bij jou nog wel.
Juridisch klopt het helemaal.

Dat het anders voelt geloof ik graag maar ik zou voorkomen dat het nog verder oploopt en nu wel betalen.

Niet dat het heel veel uitmaakt. Deze schuld is buiten de huwelijk maar we hebben beide de hoofdelijk aansprakelijkheid getekend met een afspraak dat de 1 het altijd op de ander kon verhalen. Alleen nu is het wat krom is er aan. Na zo wspn traject vervalt dat gewoon. Dat stukje kan er bij mij niet in.

En tot nu toe betaal ik ook en ben ben bezig met kijken of de schuldeisers wel moreel zijn om de schade wat ik maak te delen. Maar geen antwoord nog. En dan nog wil ik gewoon mijn geld terug van. Wel of geen verklaring. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.