Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

We gaan uit elkaar.. gaan we dit echt doen??


TJa

Ik lees hier gewoon het verhaal van een egocentrische, onvolwassen vrouw die schijnt te denken dat de wereld om haar en haar geluk hoort te draaien. Die niet beseft dat het welzijn van je kinderen boven alles hoort te gaan en dat scheiden dan geen optie is als dat voor haar kinderen (en man, maar die boeit haar ook niet)alleen amar ellende oplevert terwijl zij feitelijk niks anders te klagen heeft dan dat haar leven en huwelijk gewoonweg niet meer superspannend is.

Het kleine beetje dat zij, eventueel, zal winnen bij een scheiding valt in het niets bij wat de kinderen verliezen en dus zou de keuze voor iedere fatsoenlijke ouder eenvoudig moeten zijn.

Voor TO blijkbaar niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2015 om 17:36

Hedonisme?

Ik heb helemaal niets tegen hedonisme, in tegendeel! Wat topic starter naar mijn idee te weinig ziet, is hoeveel genot/geluk je kunt putten uit het welzijn van je kinderen. Volgens mij is het dus niet eens hedonisme wat aan haar 'kriebels' ten grondslag ligt. Eerder iets als bindingsangst of zwakzinnigheid.

Ondertussen heeft ze wel een oplossing bedacht voor het telkenmale door onze minister van Emancipatie onderstreepte probleem van een te geringe voltijdse deelname van hoogopgeleide vrouwen aan de Nederlandse arbeidsmarkt: scheiden wanneer partner te weinig zorgtaken op zich neemt.

Voor de dagen dat jij die verschrikkelijk armzalige moederrol op je schouders hebt liggen, huur je gewoon personeel in. Geeft nog extra status ook! Niet getreurd om de partner. Die kan gewoon hetzelfde doen. En de kinderen? Die treffen hopelijk opvoeders die hun verantwoordelijkheden wel serieus nemen.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2015 om 17:42

Nog een tip

Maak alleen gebruik van het woord 'we', als er ook sprake is van een 'we'. Spreek je van 'we', terwijl je eigenlijk alleen voor jezelf spreekt, dan maak je feitelijk gebruik van het koninklijk meervoud, met alle gevolgen van dien voor hoe je overkomt op het lezerspubliek: ronduit arrogant.

Ff zo

Ff zo

09-04-2015 om 18:14

Negatief

Jammer dat sommigen zo heel scherp en negatief uit de hoek komen. Zelfs als ze in de kern gelijk hebben, hoeft,het wat mij betreft niet altijd zo veroordelend geformuleerd te worden.

Kriebel heeft dit draadje geopend omdat ze twijfels had en input wilde. Het draadje en haar reacties lezend is ze volgens mij tot inkeer gekomen.

Nobody is perfect. Zij heeft, net zoals velen van ons, nog te leren, maar volgens mij pakt ze alle reacties goed op.

Dus misschien kan het wat minder hard.

Kiebel, sterkte met het nieuwe proces. Ik denk dat het vooral zaak is je man weer vertrouwen te geven dat jij echt verder wil met jullie relatie. Heeft tijd nodig, maar komt vast goed als jij zelf die overtuiging hebt.

@ff zo

If it walks like a duck, looks like a duck and quacks like a duck, you might as well call it a duck.

Dat doe ik dan op bij TO. Zelden zo'n stukje onbeschaamd egocentrisme gezien, gebracht onder het motto "ik heb recht op zelfontplooiing". Waarom zou ik TO met zijden handschoenen aan moeten pakken? Omdat ze zo zielig is omdat haar leven niet het grote feest en de continue aaneenschakelingen van kriebels, genot en geiligheid is waar zij recht op meent te hebben? Ga toch weg.

TO staat het volledig vrij om haar huwelijk op te blazen voor haar moverende redenen. Vanzelfsprekend. De rest van de wereld mag daar een mening over hebben. Ik denk, als zij haar redenen eerlijk deelt, dat die mening van de rest van de wereld ook niet mals zou zijn. Misschien dat TO denkt dat het, als haar kinderen groot zijn, heel makkelijk aan haar kinderen uit te leggen valt dat zij haar huwelijk en het stabiele gezinsleven op geblazen had om haarzelf beter te kunnen ontplooien.

Kriebel

Je schrijft "Ja, ik geloof ik dit plan en ben benieuwd naar het ontdekken van mijn gevoelens en snak naar de lucht en tijd alleen die ik zal gaan hebben"

Daar zal je de komende tijd niet van kunnen profiteren. Je kinderen hebben jullie de komende jaren heel hard nodig. Nog meer dan wanneer je samen blijft. Begeleiding, geborgenheid, constante communicatie met hun vader... dat alles staat centraal in je leven. Je kan je nog minder ontplooien dan in je huwelijk en je blijft altijd de schuld meetorsen van het uiteenrukken van een gezin waar je ooit voor hebt gekozen met de vader van je kinderen.

Voor de les die je kinderen eruit zouden kunnen halen ("het is ok als je kiest voor je eigen geluk") is het veel te vroeg.

Elizabeth

Elizabeth

10-04-2015 om 22:34

Verbazend

Dat iedereen het oke vind dat to haar huwelijksproblemen met vrienden en kennissen bespreekt en het raar vindt dat haar man dat niet kan waarderen.
Ik zou dat absoluut niet kunnen waarderen, dat is prive en hoeft niet iedereen te weten.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-04-2015 om 23:09

Eens.

Als je dan zo graag diepe gesprekken met anderen wilt hebben, zadel hem er dan niet in ieder geval niet mee op. Ik zou het ook niet fijn vinden om telkens te horen hoe fijn het was om met X of Y te praten of hoe dolgezellig om met Z of A iets gezelligs te doen. Niet dat je altijd je mond moet houden maar ik vind Kriebel83 behoorlijk ontactisch. Wat niet weet, wat niet deert. (Dat geldt natuurlijk niet voor vreemdgaan en dubieus geflirt.)

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2015 om 07:58

Leven

Als je alleen bent kun je voor jezelf leven.
Als je getrouwd bent kun je voor elkaar leven.
Als je kinderen op de wereld zet *moet* je voor je kinderen leven.

Dus repareer die relatie nou maar.

(hoewel ik me tegelijkertijd stiekem afvraag of de kinderen er in dit geval niet beter mee zijn gediend als mama naar India vertrekt en nooit meer terug komt)

Mark74

Ik vind je reactie echt de reactie van een man: nou werk je je uit de naad om te zorgen dat er genoeg geld binnenkomt, zodat vrouw en kinderen huis, eten, kleding etc. hebben en natuurlijk alle leuke dingen die ze vragen; je vindt het ook nog goed (!) dat zij daarbij gaat werken (drie dagen, eigen bedrijfje, ook weer niet teveel) en dan is ze nog ontevreden. Dat roept dan blijkbaar bij sommige heren agressie op (dat zullen vrouwen wel herkennen): stuur haar naar India etc. etc.
Je kiest wel voor kinderen, maar vrijwel niemand kiest voor een leven als huishoudster. En in de praktijk hoort dat er blijkbaar wel bij. Ook al werk je een paar dagen: elke dag komen dezelfde dingen terug (opruimen, wassen, schoonmaken, eten koken, leuke dingen verzinnen voor de kinderen etc.). Het is het meest geestdodende werk dat er is, erger dan in een fabriek aan de lopende band staan, want dan mag je je werk saai vinden en heb je pauzes om gezellig te kletsen. En je bent na afloop van je dienst vrij. Ik haat huishouden doen.
Fulltime werken levert zoveel meer op: je kiest wat voor soort werk je wil gaan doen, je hebt collega's, vaste tijden, alles stat klaar o je werk, je hoeft de toiletten niet schoon te maken en de koffie niet te zetten, dat het gewaardeerd wordt blijkt elke keer aan het einde van de maand met je salaris en dat salaris geeft je een gevoel van vrijheid, omdat je daarmee kunt kopen wat je wil, je huis, een vrouw, de kinderen etc.. Bovendien kun je alle lastige problemen van mensen die hulp nodig hebben of ingewikkelde dingen die opgelost moeten worden ontlopen: ik kan niet want ik werk. Sterker nog: het zal je niet eens gevraagd worden, want je werkt.
Los je dat op door de rollen om te draaien? Nee, want de man die voor huishouden en kinderen zorgt krijgt veel waardering: wat goed. De vrouw krijgt dat ook op, haar bordje: wat goed dat jouw man dat voor jou doet. Ondanks alle pogingen tot emancipatie zijn we nog steeds geen stap verder, nou ja een klein stapje dan: parttime werken wordt toegestaan voor de vrouw en hij helpt mee. Maar zolang alle partners vrijwillig en op eigen initiatief kiezen voor hetzelfde patroon (hij fulltime, zij parttime) is de onderliggende tendens nog steeds niet echt verandert. Er is alleen een cosmetische verandering gekomen.

Tsjor

Ongelooflijk

De reactie die hier voorbij komen schokken me. TS plaatst oprecht een dilemma. Reageert keurig op de reacties die er op komen. Geef aan dingen in overweging te nemen. Maar het is desondanks klaarblijkelijk voldoende om iemand weg te zetten als egoist. Egocentrist zelfs. Iemand die beter voorgoed naar India kan vertrekken omdat dat waarschijnlijk nog beter zou zijn voor de kinderen.

Ongelooflijk. Ondanks dat iemand een dilemma heeft dat het jouwe niet is, waar het lastig in verplaatsen is vind ik het ongehoord dat er zo hardvochtig wordt gereageerd.

Mijntje

Mijntje

11-04-2015 om 09:25

juist goed

Nou, ik vind het heel goed dat niet iedereen loopt mee te bleren. Het is misschien hier en daar wat overdreven, maar een klein schopje stemt hopelijk meer tot nadenken dan meejanken over hoe zwaar het vrouwenbestaan is.

Hup TS, doe er je voordeel mee en laat je niet afschrikken.

Meejanken

Mijntje, onder de kont schoppen is een primitieve reactie. Ik stel mezelf dan eerder de vraag: hoe komt het dat.... Hoe komt het dat zoveel jonge mensen met jonge kinderen gaan scheiden, dat er na een scheiding een gelukkiger leven is met meer vrijheid etc., terwijl de relatie met de partner niet eens slecht is. Ik vraag me dat af.
Ik vraag het me ook af, omdat in deze tijd het 'zelf' de hoogste waarde heeft gekregen, terwijl hier volop kritiek over 'egoïsme' klinkt. Waar is dat 'zelf als hoogste waarde' dan verdwenen? En lossen we met een beroep op de offeringsbereidheid (van vrouwen) ondertussen niet stiekem een ander probleem op, waar we eigenlijk geen goed antwoord op weten, namelijk dat zorgen voor kinderen a. tijdelijk is, maar b. in de beste tijd van je lezen wel heel vele tijd en aandacht vraagt, terwijl c., het nog steeds niets oplevert in de zin van eigen financiële basis en dus vrijheid.

Tsjor

schop onder je kont

Een schop onder je kont is prima maar ik hoop dat de mensen die dat in deze topic grensoverschrijdend menen te moeten doen, dat tegen hun partners anders oplossen. Al zou dat op zich wel weer een andere categorie oorzaken van een scheiding verklaren.

mijk

mijk

11-04-2015 om 10:27

Interessante avond

Maandag avond in de Nieuwe liefde over de gevolgen van scheiden on der de titel "maar ik ben nu een veel leukere ouder". Ook live gestreamed. Gaat onder andere over moeder die na 13 jaar de balans opmaakt was mijn geluk de problemen van mijn kinderen waard ?

Mijk

mijk

mijk

11-04-2015 om 10:29

Overigens die schop

Kon in het begin van dit draadje misschien maar na reacties waarin Kriebel nadrukkelijk aangeeft iets met de reacties te doen vind ik het onfatsoenlijk om haar naar India te verwensen.

Jojo

Jojo

11-04-2015 om 10:40

Zo is dat en

en ik vraag me altijd af wie iemand denkt te zijn om die schop te mogen en menen te moeten uitdelen. Empathieloos figuur? Een lekker makkelijk type die niet kan praten? De held wil spelen?

"Ik vind dat beter dan meehuilen". (even algemeen)
Zegt wie....een therapeut?

Weet je hoe pijnlijk die schoppen kunnen aankomen als je in een kwetsbare en pijnlijke situatie zit?

Jojo

Jojo

11-04-2015 om 10:41

ps mijn "zo is dat" in de titel

sloeg op swaen's postin. Ik was weer eens te langzaam.

Kriebel83

Kriebel83

11-04-2015 om 11:38 Topicstarter

Ok..adem in en adem uit..

Vanochtend even gelezen hier en na de opmerking over India maar even uitgelogd voordat ik een emotionele reactie zou plaatsen. Overigens is India wel een te land, mocht jij me echt willen wegsturen Ad Hombre..goede keuze!

Weet je, die heftige reacties kan ik ook nog wel begrijpen. Ten eerste omdat mijn dilemma voor sommigen herkenbaar is maar voor vele blijkbaar niet. Van hen mag ik niet ongelukkig zijn en vragen hebben over mijn huwelijk welke niet goed gaat. Nee, ik moet slikken en gezegend zijn met de situatie. Prima, wanneer jullie zo je leven willen leiden (lijden) dan hoor je mij niet.
Ik was op zoek naar mensen die een scheiding hebben meegemaakt, die dingen uit mijn verhaal herkennen of die een bijdrage willen leveren aan het geven van andere inzichten. En al die mensen die dat gedaan hebben heb ik al eens bedankt, en dat wil ik nu nogmaals doen; Bedankt!

En ja, ik ben tot nieuwe inzichten gekomen en kreeg goede gevoelens bij bv het verhaal van Verlaten Kind, over hoe zij het als kind ervaren heeft. Ja, het is fijn om te lezen dat er mensen zijn die sommige dingen herkennen en daar hun manier in hebben gevonden en dit durven te delen met mij.
Voor diegene die wil weten hoe het gaat; we zijn diep door de kern gegaan, hebben uitgesproken dat er inderdaad een leven kan zijn na ons huwelijk en ook dat dat leven voor- en nadelen zouden hebben. Maar er is nog genoeg, en zoveel dat we nu de tijd nemen om te beslissen of 'wij' weer WIJ willen zijn. We hebben elkaar verloren en fouten gemaakt, willen we allebei er weer wat moois van maken? En willen we dat omdat er zoveel liefde is om nog voor te gaan of willen we dat om alleen maar van deze ellende af te zijn en omdat het beter is voor de kinderen? Dit laatste staat boven water, maar er moet (van ons beiden, voordat er commentaar komt) meer zijn dan dat om voor 100% er weer voor te gaan. De waardering, gevoelens van liefde en respect voor elkaar is weer zichtbaar, een mooie basis volgens ons.

En voor iedereen die dit stuk hierboven nog steeds egoïstisch vindt omdat ik 1x het woord kinderen in de mond neem; get alive! Misschien heb ik verkeerde woorden gebruikt om te laten zien hoeveel liefde er is voor onze kinderen, mijn fout. Ik weet voor mezelf dat dit voor alles gaat. Punt.

Voor mij is het klaar, voordat er nu nog meer woorden ontstaan hier en ik andere verwensingen naar mn hoofd geslingerd krijg. Ik ben er niet bang voor, maar dan liever real live zodat interpretaties gelijk helder zijn.

Voor alle anderen, bedankt voor jullie bijdrage en het beste voor jou gewenst.

Kriebels

Jojo

Jojo

11-04-2015 om 12:56

Kriebel

ik wens je alle succes op jullie zoektocht naar elkaar!
En mocht je elkaar hervinden, dan hoop ik dat je een fijner gevoel van binnen krijgt, meer rust krijgt.
Daarna is het in contact blijven met elkaar om zo elkaar niet nog eens te verliezen.
Een relatie is gewoon keihard werken, de realiteit van een gezinsleven kan heel veel van je vragen en het Libelle-gezin bestaat niet.

Mijntje

Mijntje

11-04-2015 om 13:30

letterlijk nemen

Maar wie neemt dat India nu letterlijk? Degene die dat noemt chargeert duidelijk en pakt TS niet met fluwelen handschoenen aan. Ik denk dat hij zich meer inleeft in de man van TS, die het zolangzamerhand behoorlijk op de heupen heeft en het is nog maar de vraag of het vertrouwen terug komt.

Pijn

Letterlijk of niet. Dat soort opmerkingen doen pijn. En zijn niet nodig om een punt te maken. Voor de meeste mensen dan. Klaarblijkelijk werkt voor jou de hardere woordkeus beter Mijntje.

Kriebel, ik vind je dapper! Doe het goede.

Tja

Soms doet de waarheid pijn. Moet zij daarom maar verzwegen of vermeden worden?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

11-04-2015 om 14:43

Mark : dooddoener

Soms doet de waarheid pijn. Duh.
Het is maar de vraag over wiens waarheid je het hebt en of die waarheid zo waar is dat het meer waard is als de waarheid van een ander.

En bovendien, het is de toon die de muziek maakt.

Met de botte bijl in je hand de waarheid gaan lopen verkondigen en bij commentaar erop roepen: "soms doet de waarheid pijn" is wel erg gemakkelijk.

Let wel, nu heb ik het niet over de inhoud van je boodschap, maar de manier waarop die gebracht wordt.
Ik denk dat als je die op een andere manier gebracht had, je boodschap ook over was gekomen.

@Sindbad

Jij brengt het op jou manier, ik op de mijne. Jij zegt dat mijn manier niet efficient is? Tja, over mijn post wordt tenminste gediscussieerd.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

11-04-2015 om 14:53

Ach.....Domme Domme Ikke

Het is dus de bedoeling om zo scherp mogelijk te schrijven zodat er discussie ontstaat?
Dat ik dat nou niet doorhad.
Wedstrijdje verplassen dus. Wie heeft de grootste?

Dom, Dom, Dom.
Dat ik dat nu niet wist.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2015 om 15:03

India

Da's geen toeval dat het raak is, Kriebel, jij mag wel denken dat je een uniek individu bent maar er zijn er aardig wat zo. India zit er vol mee, zou je bijna zeggen.

Ik zie hier wel vaker mensen die hier op zoek komen naar een soort rechtvaardiging of steun om dit soort beslissingen te nemen. Die steun is hier wel te vinden want A. Er zijn hier veel vrouwen, en veel hebben dezelfde ietwat clichematige ervaringen met mannen. B. Er zijn hier veel gescheiden vrouwen die niets liever willen dan hun eigen scheiding 'een plaatsje geven'. Dat betekent in de praktijk 'goedpraten'. Dus als je een compensatie wilt voor de reebruine verwijtende ogen van je dochtertjes is die hier in ruime mate voor handen.

En serieus, soms lijkt het me beter als een ouder met een dergelijke narcistische vrijheidsdrang gewoon uit het leven van de overblijvende echtgeno(o)t(e) en de kinderen verdwijnt. Beter dan als hij of zij er een beetje omheen blijft hangen. Dan kunnen de achterblijvers tenminste met een nieuw leven beginnen.

De Franse schrijver Michel Houellebecq had 'ook zo'n moeder', vol zelfontplooiingsdrang. Lees elementaire deeltjes voor een impressie. Wat daar dan uiteindelijk voor leven uitkomt kun je je wel voorstellen:

http://www.telegraph.co.uk/news/1913984/French-icon-attacked-in-mothers-revenge-book.html

PS: Grappig hoe Mark en mijn bijdragen a.h.w. in elkaar worden geschoven als de archetypische mannenmening. Nog meer reden om te scheiden.

Je hebt niet zo goed gelezen, want al te veel steun voor haar plannen krijgt Kriebel hier niet, van man noch vrouw dus.

@Sindbad

Wat sneu dat dat alles is wat je te melden hebt.

Verder eens met Ad Hombre.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2015 om 15:08

Jippox

Hoopgevend toch!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.