Echtscheiding en erna
Stephanie84
26-03-2026 om 14:02
wisselen in een weekend
Goedemiddag,
mijn ex en ik zijn bezig om het ouderschapsplan vorm te geven. Nu lopen we vast op het punt "verjaardagen als het niet jouw weekend is" Mijn ex vindt dat we niet moeten schuiven, zijn weekend is zijn weekend, maar ik vind dat we in het geval van een verjaardag van bijvoorbeeld een nichtje wel een uitzondering kunnen maken en dat we een zondagmiddag kunnen ruilen met het andere weekend. Hoe gaan jullie hiermee om?
Valeria
26-03-2026 om 14:26
Ene nichtje kwam niet op verjaardagen als ze bij de andere ouder was, andere nichtje kwam dan met de ouder die geen familie van ons was.
Het maakte onze kinderen niet veel uit.
Schuiven lijkt me vooral ingewikkeld als er veel verjaardagen zullen zijn aan beide kanten. En zijn die dan altijd op zondagmiddag?
Anoniemvoornu
26-03-2026 om 15:05
Waarom wisselen? Waarom kan ex niet gewoon mee/de kinderen brengen naar de kinderverjaardagen? Er zullen waarschijnlijk ook kinderfeestjes van klasgenoten enz in zijn weekend worden gepland.
IMI-x2
26-03-2026 om 15:08
Wij hadden destijds een week-weekregeling en die lieten we altijd doorlopen. We hielden geen rekening met korte vakanties, verjaardagen of kerst. Het liep zoals het liep. In de zomervakantie wisselden we 1 week om zodat elke ouder 3 weken achter elkaar met de kinderen had.
Zo wisten we ook al heel lang van tevoren wanneer we vakantie of weekjes weg konden inplannen en wanneer niet.
In principe verschoven/ruilden we verder niet, maar op speciaal verzoek (ruim op tijd) ruilden we wel eens een week of een dag.
HS26
26-03-2026 om 16:34
Wij wisselen zelden. Hoe vaak denk je dit soort verjaardagen te hebben? Wel voor echt grote dingen, als opa 75 wordt of iets. Maar om voor elk neefje, nichtje te gaan wisselen zou mij te ver gaan. Gelukkig denkt ex er net zo over. Geeft een hoop onrust. Of anders maximaal zoveel keer per jaar, flexibel in te zetten.
Stephanie84
26-03-2026 om 17:14
De zondagmiddag is een voorbeeld. Het zou ongeveer om 3 of 4 keer per jaar gaan aan mijn kant en mijn man heeft geen familie in Nederland. Miss dat hij daarom ook wat standvastiger is qua planning.
TineWinkel
26-03-2026 om 17:31
Stephanie84 schreef op 26-03-2026 om 17:14:
De zondagmiddag is een voorbeeld. Het zou ongeveer om 3 of 4 keer per jaar gaan aan mijn kant en mijn man heeft geen familie in Nederland. Miss dat hij daarom ook wat standvastiger is qua planning.
vragen van mijn kan zijn dan:
- Het gaat je dus alleen om de verjaardagen binnen de familie?
- En, je man kan niet met jullie kind naar jouw familie voor het vieren van een verjaardag?
Valeria
26-03-2026 om 17:44
Stephanie84 schreef op 26-03-2026 om 17:14:
3-4 keer en als je pech hebt 8? of als je geluk hebt 2?
Stephanie84
26-03-2026 om 18:13
mijn ex wil niet naar mijn familie gaan.
het is maar een kleine familie, mijn ouders, zus en 1 nichtje en 1 neefje (en mijn zwager) de verjaardagen van de volwassenen zouden we evt nog kunnen verschuiven maar van mijn nichtje en neefje is dat lastig omdat ze het graag op of rond hun verjaardag vieren
SJSL
26-03-2026 om 18:31
Kan je niet van te voren de weekenden zo verdelen dat die verjaardagen in jouw weekend vallen?
Wij maken de jaarplanning heeel ver van te voren, verdelen de weekenden 50/50, maar niet perse altijd om en om. Werkt al 12 jaar prima.
We ruilen ook nog wel eens op verzoek, maar dan altijd een heel weekend. En dat is ook altijd lang van te voren.
Op een gegeven moment kunnen kinderen ook zelf naar zo'n verjaardag, ook al zijn ze bij hun vader.
SJSL
26-03-2026 om 18:32
Verder zal je moeten accepteren dat scheiden ervoor zorgt dat dingen veranderen en niet alles meer kan gaan zoals het ging.
Izza
26-03-2026 om 19:10
Jouw ex hoort ook niet meer op jouw verjaardag. En andersom ook niet. De vraag is natuurlijk of kinderen zelf naar de andere ouder kunnen komen of vervoer nodig hebben. En of ze daarna kunnen blijven of ook weer teruggebracht moeten worden. Dan heeft je ex dus een onderbroken weekend wat ook onrustig kan zijn. En nu is het een nichtje of neefje. Maar dit soort uitzonderingen kunnen voor meer personen gelden (grootouders, kinderen van nieuwe partners, kinderfeestjes, buurtkinderen etc). Na een scheiding kan je nu eenmaal niet overal meer bijzijn. Je kunt bij de jarige aangeven in welk weekend jij de kinderen hebt. Of bijvoorbeeld een ander moment langskomen met kinderen. En dan zelf alleen gaan. Maar continu feestjes in jouw weekend kan niet prettig zijn.
Ysenda
26-03-2026 om 20:05
Izza schreef op 26-03-2026 om 19:10:
Jouw ex hoort ook niet meer op jouw verjaardag. En andersom ook niet.
Hoe zo mag een ex niet naar een verjaardag, mogen ze dat zelf bepalen aub.
Als mijn ex-schoonouders jarig zijn ga ik er ook heen, net als de andere ex-schoonkinderen, als zoon bij mij is gaat ie met mij mee, is hij bij zijn vader gaat ie met zijn vader.
Weekenden wisselen deden we nauwelijks.
In november planden we het hele jaar. Rekening houdend met de overlap van de vakanties van de 2e leg van ex.
Weekvakanties splitten we wel, aansluitend aan het begin weekend, overleg over hoe laat op de woensdag brengen.
Zomervakantie op verzoek van zoon niet 3 om 3. Hing ook een beetje van de reis plannen af, wilde ik 3 weken met een groepsreis verweg dan organiseerden we het er om heen, ene jaar ik eerste keuze, andere jaar ex.
Sinterklaas vieren we samen, mijn ouders gaan ook mee.
Kerstdagen altijd bij ex, oud en nieuw bij mij.
linn19
26-03-2026 om 20:15
Ik zou zeggen niet schuiven met weekenden over verjaardagen van familie. Kan onrustig zijn.
Zie het grotere geheel want er zijn ook nog vaderdag,moederdag, sporten en/of andere bezigheden van kind/kinderen die in weekenden vallen.
Hoe spreken jullie dat af? Wonen jij en je ex dicht bij elkaar?
Izza
26-03-2026 om 22:33
Ieder zijn ding. Maar je bent uit elkaar. En dat doe je met kinderen niet zomaar neem ik aan. Goede omgang is heel belangrijk. Maar om nu nog gezinnetje te gaan spelen is wat anders. Nog volledig onderdeel zijn van elkaars sociale leven met vakanties, feestdagen en verjaardagen van andermans familie. Erg onduidelijk voor kinderen. En bij nieuwe partners lijkt mij dat ook niet heel prettig. Je wilt iemand die zijn huwelijk heeft afgesloten. Niet een die er nog met een half been instaat.
Jonagold
26-03-2026 om 22:41
Izza schreef op 26-03-2026 om 22:33:
Ieder zijn ding. Maar je bent uit elkaar. En dat doe je met kinderen niet zomaar neem ik aan. Goede omgang is heel belangrijk. Maar om nu nog gezinnetje te gaan spelen is wat anders. Nog volledig onderdeel zijn van elkaars sociale leven met vakanties, feestdagen en verjaardagen van andermans familie. Erg onduidelijk voor kinderen. En bij nieuwe partners lijkt mij dat ook niet heel prettig. Je wilt iemand die zijn huwelijk heeft afgesloten. Niet een die er nog met een half been instaat.
precies, ieder zijn ding. En voor veel kinderen is het juist fijn dat er veel nog wel hetzelfde blijft. Als je op goede voet bent met elkaar, lijkt het mij juist heel fijn om nog veel samen te delen.