Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
blik

blik

04-01-2020 om 14:20

Wie weet

Hee nieuw draadje, frisse start.
Kan ik wel gebruiken

Emmawee

Emmawee

04-01-2020 om 14:48

Dat ging maar net goed

Hadden we bijna twee nieuwe draadjes gehad!

Nieuwe ronde nieuwe kansen.
Mijn gewicht is weer flink stabiel op de 85 kilo en ook mijn buikomvang heeft nog steeds aandacht nodig.

Wat ik het afgelopen jaar geleerd heb (of vooral: ervaren) is dat een gezond gewicht / gezonde leefstijl echt blijvend aandacht nodig heeft, want de oude gewoonten sluipen er zo weer in. Even de teugels laten vieren (bijvoorbeeld in december) is het probleem niet. Maar ze daarna weer vriendelijk maar stevig aantrekken... dat is de kunst.

Mijn top 10 van leefregels die ik mezelf 'opleg' (van moeilijk naar makkelijk)

10. 's Avonds na het eten niet meer eten.
9. Niet meer dan 45 minuten achter elkaar zitten.
8. Voldoende slapen.
7. Twee keer per week sporten en daarbij rustig mijn grenzen verleggen
(plus elke dag 2 minuten 'plank en seal':


https://youtu.be/NqUB94d1JXA )
6. Voldoende echt ontspannen.
5. 90% van de calorieën die ik eet verkrijgen uit 'gezond eten', dus zo min mogelijk bewerkte, zoete, zoute, vette zooi.
4. Rustig eten, dus per hap lang en goed kauwen.
3. Elke dag minstens een half uur bewegen.
2. Voldoende (water / thee) drinken om geen trek te krijgen.
1. Zo min mogelijk calorieën drinken.

Succes allemaal!

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 15:05

Sorry Emmawee

Jij vroeg of het een goed idee was om een nieuwe draad te starten en ik vond dat een goed idee en heb het gelijk maar gedaan.

===Even de teugels laten vieren (bijvoorbeeld in december) is het probleem niet. Maar ze daarna weer vriendelijk maar stevig aantrekken... dat is de kunst.===

Inderdaad dat vriendelijk maar stevig aantrekken is ook mijn uitdaging. Ik heb gisteren fanatiek afstand gedaan van de meeste overgebleven resten van oud en nieuw. De oliebollen die toch al niet echt lekker waren weggegooid en de pubers de tonijnsalade op hun brood laten smeren om alles maar weg te hebben, zodat ik niet in de verleiding kom.

Moeilijk is wel dat we hier volgende week al weer beginnen met verjaardagen, 3 binnen 5 dagen waarvan er 1 waarschijnlijk weer gevierd gaat worden met een etentje in een restaurant dat ik zelf nooit zou kiezen. Een menukaart met voornamelijk simpele wat vettere gerechten waar de Wiener schnitzel met frites nog prominent op staat, waar de dame blanche en de peche melba de dessert kaart domineren. Grote porties en de groepsdruk erg groot is om toch vooral je bord helemaal leeg te eten, zo leeg dat het bijna een afgelikt bord lijkt 😂🤣😂.

De schade van de feestdagen was bij mij beperkt maar als ik nu niet meteen actie onderneem om er in ieder geval geen kilo van te maken zit ik zo op meer dan een kilo en dat is toch echt niet de bedoeling.

Pirata

Pirata

04-01-2020 om 15:11

Dame blanche

Voor die enorme desserts hebben wij al lang een oplossing gevonden: de dame blanche met 1 bolletje. Gisteren bij de chinees elegant geserveerd in een hoog cocktailglas, als mini dame blanche.
En ja, zo bestellen wij 'm overal.
Tevens de helft van het eten niet opgekregen en ingepakt meegekregen naar huis. Leve de chinees.

Emmawee

Emmawee

04-01-2020 om 15:32

Geen punt Hangkous!

Dat was precies hoe het ging.
Maar ik had intussen een hele tekst zitten typen. Hahaha. Weer opgelost met een beetje knippen en plakken.

Ik ga ook lekker meedoen

Want hoewel dit niet mijn primaire doel was toen ik weer begon met sporten en vegetariër geworden ben in december, ben ik toch wel wat afgevallen.
In december ongeveer 2 kilo's. Niet veel maar ook wel cool gezien de feestdagen.
Hoe ik het doe:
1) Eten: kleinere borden gekocht. Ik kook alles vers, zelfs mijn koekjes maak ik zelf... Geen vlees meer, heel af en toe wat vis. Voor de rest minimaal 2 verschillende soort groenten in de avond (kan ook 1 groentesoort + sla zijn). Ik gebruik niet magere varianten van kaas of beleg.
2) Veel drinken, minder koffie, meer water en kruidenthee. Frisdrank heb ik nooit gebruik, alleen af en toe wat Cola zero.
3) Om de dag naar de sportschool, ik train er een uurtje (cardio en spieren)
4) Elke dag minimaal 30 mn snel lopen met de hond in het bos, op de dagen dat ik niet sport probeer ik naar het strand te gaan en een uur te lopen, maar het gaat wel veranderen wanneer ik weer naar mijn werk ga.

Mijn dochter heeft me voor mijn verjaardag een eenvoudige horloge/stappenteller gegeven. Mijn doel is toch 8000 stappen per dag minimum. Als ik het niet haal kan ik nog een paar keer de trap op en neer.

Mijn BMI is 29 en dat is veel te hoog. Ik zou ongeveer 8 kilo's moeten afvallen, om weer in een wat veiligere zone te komen. Het is ook ongeveer 10% van mijn lichaamsgewicht.
Ik heb er geen haast bij. Nogmaals, mijn primaire doel is me beter voelen, beter slapen, en mijn bloeddruk omlaag brengen (en ook de hartkloppingen). Wat fijn is, is dat ik sinds ik weer alleen woon geen vreetbuien meer heb. Blijkbaar toch gelinkt aan stress en niet gelukkig zijn.
Sini

Flavia

Flavia

04-01-2020 om 18:18

Ook weer

Ik sluit me ook weer aan. Na een dramatisch stressvol 2019 heb ik dit jaar mijzelf als belangrijkste doel neer gezet.

Ik wil ongeveer 10 kg kwijt. Dan kom ik uit op mijn optimale gewicht volgens de sportarts die in 2018 mijn sportkeuring deed.

Dat wil ik doen door minder eten, lees minder snaaien, en meer bewegen. Ik heb als doel dat ik in juni 10km aan een stuk kan hardlopen.

Tot nog toe gaat het goed, maar dat is ook maar 4 dagen tot nog toe.

blik

blik

04-01-2020 om 18:33

Wat fijn Sini

dat je geen vreetbuien meer hebt. Dikke kans dat dat alleen al veel gaat doen.
En jaloers ben ik wel een beetje! Heerlijk lijkt me dat, de mogelijkheid veel op strand te kunnen wandelen!
Ik wandel veel in bos, en moet nog ruimte zien te verzinnen om te gaan sporten. Om de dag blijkt me ideaal, maar ik ben al erg blij als het me zou kunnen lukken alles zo te regelen dat ik iig 1 x per week kan gaan.

Emmawee, mooi lijstje leefregels.
Ik focus nu ook meer op ontspannen en slapen. (Lukt alleen nog niet zo..)

Karin

Karin

04-01-2020 om 19:31

Ik ook

Ook ik doe weer mee. December goed doorgekomen en inmiddels 22 kilo afgevallen, nog 8 te gaan. Het zou super zijn als dit eindelijk gaat lukken dit jaar!

Ik merk wel dat fietsen, wat ik graag en ver doe, met dit vaak slechte weer een beetje er bij in schiet, misschien toch maar eens aan een goedkope sportschool denken.

Mooie lijstjes hebben jullie, zet hem op allemaal!

zebra

zebra

04-01-2020 om 20:09

gezellig

weer een nieuw draadje en mensen die (weer) aansluiten.

Mooie doelen heb je, Emmawee, dat gaat zeker lukken.
Karin: als het vooral om het fietsen gaat dat er snel bij inschiet bij slecht weer, is dan thuis een hometrainer geen optie of wandelen ipv fietsen?

Hier sinds gisteren weer rustig aan gedaan, maagpijn is niet fijn, de darmklachten gingen gelukkig iets sneller voorbij.

Blik

Ja ik heb wat meer rust in mijn leven. Dat helpt met afvallen (niet stress snaaien). En het strand is inderdaad eerlijk, een ware wasbeurt voor de binnenkant van je hoofd. Ik moet er wel met de auto, 8 km met hond aan de riem naast fiets is niet echt te doen maar eenmaal op het strand is het genieten. Er zijn een paar strandtenten die in de winter open blijven, met open haard, dus na lang wandelen ga ik met hond van een kopje thee genieten. Mijn werkritme is ook gunstig, ik werk 3 hele lange dagen en ben 4 dagen aaneengesloten "vrij". Zalig.
Sini

Heerlijk... niet eerlijk...

maar dat had je zelf wel aangepast...

Flavia

Flavia

05-01-2020 om 09:22

Sini

Ik werk 2 lange, een dag vrij en dan een lange en korte. Ik ben zo blij met die dag vrij in het midden. Ik zou geen 3 dagen achter elkaar willen. Heb dat nu een half jaar gedaan maar dat is niet bevallen.
Ik vind het wel fijn dat al die mogelijkheden er zijn om werken aan te passen aan ieders wensen en behoeften.

Manja

Manja

05-01-2020 om 09:55

Ik doe mee!

Ben in oktober begonnen. Woog toen tot mijn grote schrik 114 kilo! Bmi 37. Niemand die dat geloofde toen ik dat zei. Was wel te zwaar maar dit zagen ze niet. Ik ook niet. Was jaren niet gewogen.
Maar oke! Van start! Bij de sportschool met een vriendin en een personal trainer. Voedingsschema wat neerkomt op 6 keer per dag gezond eten. Volkorenbrood, fruit groente mager vlees kwark. 1600 calorieen. Wekelijks wegen.
En nu na 12 week: 99 kilo op 1 januari! Bmi 32.
Blijkbaar is dit wat ik nodig had. Nu dus door! Hopelijk gaan de volgende 15 kilo ook in 12 week!

Bolletje

Bolletje

05-01-2020 om 12:37

dat is echt te veel (te snel) Manja

Dat is te veel Manja, 15 kilo in 12 weken. Echt veel te veel. Dat heeft meestal weinig zin, je krijgt dan die spaarstand, dat jojo-effect, enzovoort.
Vanaf nu zou ik inzetten op echt maximaal de helft daarvan. Met als doel: hoe ga ik voortaan eten en bewegen (geen tijdelijk voedingsschema dus).

Makkelijk gezegd hoor. Er zijn vele boeken, blogs, artikelen over geschreven, vele onderzoeken naar gedaan zowel over lichamelijke effecten als psychologische redenen van te dik / wel of niet afvallen en waarom de een wel en de ander niet of minder. Vele onderzoekers werken er momenteel aan.
Dus niet dat ik het allemaal wel weet en kan: ik schrijf hier niet voor niets ook mee! Ik ben 10 kilo afgevallen in 9 maanden. Ik wil er nog ongeveer 9 af, dan zit ik net weer in de gezonde BMI. Hopelijk gaan die 9 kilo er komende 12 maanden af, dat zou mooi zijn!

Manja

Manja

05-01-2020 om 13:02

Nou ja

Ik eet supergezond. Alleen maar gezond. Heb geen honger. Sport 1 keer per week met de personal trainer. En 1600 calorieen is helemaal niet extreem weinig. Smorgens 2 volkorenbroodjes met mager beleg, tussen de middag zelfs 3. fruit tussendoor, groente en aardappelen of rijst met kip/biefstuk 100 gram. Is echt helemaal niet een extreem. En elke avond een bak kwark met noten voor het slapen gaan.
Blijkbaar nam ik voor die tijd zoveel meer dat 1600 voor mij al prima is om een kilo per week af te vallen.

Manja

Manja

05-01-2020 om 13:09

Voedingsschema

Het voedingsschema dat ik gebruik is juist volstrekt normaal eten. En 400 calorieen minder dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 2000. Ga ook rustig mee uit eten en naar een verjaardag. Neem dan kip of vis of biefstuk zonder friet en kom dan nog steeds op 1600 uit ongeveer. En ook elke dag 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Maar wel alles gezond. Heb nog geen koekje of frisdrank of wijn gehad sinds oktober.
Zolang ik zo gezond eet ga ik lekker door.

ik doe ook graag mee

Ik heb nog niet op de weegschaal gestaan. Maar na een maand vol suiker, chocolade, wijn, oliebollen en veel volvette kaas kunnen mijn broeken amper nog dicht.

Zulke mooie lijstjes als Sinilind en Emmawee heb ik niet, maar ik start met suikervrij, chocoladevrij en wijnvrij

blik

blik

05-01-2020 om 13:38

Hee Manja

Je lijkt me juist super goed bezig!
Dat je extreem veel afvalt in korte tijd is niet zo gek gezien je gewicht.
Ik vind het super knap!

Sydney, jij ook welkom!
Suiker- chocolade- en wijnvrij lijkt me een slimme start.
Ik wil toe naar chocoladevrij en suiker voor een groot gedeelte laten. Helemaal wijnvrij hoeft voor mij (nog) niet maar ik wil wel beter kijken naar hoeveelheid suiker in de wijn

Bolletje

Bolletje

05-01-2020 om 13:46

doe ik inderdaad ook

Zoiets doe ik inderdaad ook Manja, ziet er wel goed uit.
Alleen niet het extra eten 's avonds laat, maar waarschijnlijk eet ik wel meer avondeten. Alleen dan niet 100 gram vlees (!), sowieso zelden vlees, maar zo ja dan toch minder.
Ik sloeg alleen aan op dat je hoopte dat je komende 3 maanden ook 15 kilo af wilde vallen.
Ik hoop zelf dat ik morgen 15 kg lichter wakker word trouwens.

zebra

zebra

05-01-2020 om 13:47

het voedingsschema van Manja

zal ongeveer op hetzelfde uitkomen als dat van mij, ook 3 maaltijden en 3 tussendoortjes al sta ik dan op ongeveer 1500 cal per dag, mijn begin gewicht was 102,5 kg dus wel iets minder zwaar dan Manja. Maar bij mij gaat het afvallen een stuk langzamer, ik hou me niet altijd aan het schema hoor (overdag wel maar met avondeten wijk ik wel af, lust niet alles). Ik neem in het weekend nog wel mijn glas wijn of port, dit weekend niet omdat ik nogal last had van maagpijn.

Sydney: ook van harte welkom hier en veel succes bij het afvallen en op gewicht blijven.

blik

blik

05-01-2020 om 14:30

Op gewicht blijven

na afvallen is gewoon een hels karwei.
En volgens mij (ik dacht laatst ook bevestigt door onderzoek) maakt het niet zoveel uit op welke manier je afgevallen bent. Je lichaam is toch wel ontregelt (spaarstand zo je wilt) en wil weer eten.

Bij een bmi zoals Manja had is het heel gewoon om snel af te vallen. Ze had dat gewicht vast ook niet vanzelf dus bij gezond eten vliegen dan de kilo's eraf.
Hoewel me 1600 cal ook wel erg weinig lijken voor die bmi op de langere termijn. Te lang te weinig eten kan idd voor stagnatie zorgen.
Zeker als je er ook nog flink bij sport Manja.
Maar goed, echt thuis ben ik niet in de wereld van cal, heb ze nooit geteld ofzo en geen idee wat ik zelf binnenkrijg.

zebra

zebra

05-01-2020 om 15:03

volgens mij

worden de menu's op den duur wel aangepast hoor dus geleidelijk aan weer meer calorieën. Ik heb dat vroeger ook wel gedaan, die menu's en ik viel toen ook best goed af, al woog ik destijds minder zwaar dan nu.

Flavia

Flavia

05-01-2020 om 15:20

Calorieën

Calorieën moeten in verhouding staan met wat je verbrand.
In mijn niet zo heel actieve leven is mijn basis behoefte niet meer dan zo'n 13-1400 kcal per dag.
Ga ik wat meer doen dan kan het oplopen tot 33-3500 kcal die ik verbrand op een dag. Alleen heb ik niet zoveel van die dagen. Meestal kom ik rond de 1700 uit. Met 1600 kcal zou ik dan niet of nauwelijks afvallen. Mijn schema geeft 1200 kcal aan om af te vallen en straks als ik mijn gewenste gewicht bereikt heb wordt dat 15-1600 plus extra op de dagen dat ik het ook verbruik.

Reiniging

Wat leuk om elkaar hier te ondersteunen.
Ik begin ieder jaar altijd eerst met een reiniging van mijn lichaam. Hierdoor maar ik echt een reset en kom ik snel van mijn suikerbehoefte af. Ik voel me dan al zo veel beter dat mijn knop automatisch om is om weer in het gezonde patroon te blijven.
Helpt mij altijd enorm.
Deze keer wil ik niet alleen op gewicht blijven en me weer fitter voelen(want de reiniging is niet gestoelt op afvallen, maar die eerste paar kilootjes gaan er wel vanaf) maar wil ik doorpakken en nog meer kilo’s verliezen.
Ik lees de ervaringen hier graag mee.
Succes allemaal!

Bolletje

Bolletje

05-01-2020 om 16:03

Senna: hoe?

Hoe doe je dat dan, Senna?
Vasten?
Geen alcohol?

Indien vasten, hoe precies?

Manja

Manja

05-01-2020 om 16:21

Blik en iedereen

Bedankt voor de steun!
Ik sport maar 1 keer per week hoor. Wel heel fanatiek met de personal trainer. Altijd weer spierpijn en bekaf haha. En wandel wel veel de hond, maar dat deed ik altijd al.

Bolletje

Het kan op verschillende manieren hoor maar ik doe het altijd met een 9 daagse reinigingskuur op basis van Aloe Vera. Vind het altijd heel goed vol te houden.
Het is dan idd 9 dgn geen suiker/alcohol etc.
Maar door de supplementen en Aloe Vera krijg je mee dan voldoende binnen. Ik vind het een fijne kickstart zeg maar

Emmawee

Emmawee

06-01-2020 om 06:58

Kickstart

Dat is eigenlijk best een goed idee. Even over nadenken. Ik doe het niet met een supplement ofzo, maar even een weekje heel strikt op eten en drinken, helpt vaak wel om weer in de juiste stemming te komen.

Suikervrij

Brr, koffie zonder suiker is echt niet lekker. Het wordt suiker-minder in plaats van suiker-vrij, denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.