Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

08-01-2020 om 18:02

Zo.

Vanmiddag een super lekkere salade gegeten en anderhalf uur gewandeld. Nu maak ik voor vanavond een lasagne met heel veel groente.
Lekker bezig zo.

Manja

Ben je gek, niks van aantrekken hoor. Ik lijn al bijna mijn hele leven en nóg moet er 8 kilo af.

blik

blik

08-01-2020 om 23:33

Fijn hé Emmawee

Hier sla ik iig alle echt ongezonde dingen al prima af, wel lastig! Echt nog veel zin in zoetigheid etc.
Dus wel trots op mezelf!
Poeh, en dan valt het weer extra op hoeveel aanbod er toch eigenlijk steeds maar is Af en toe wat lekkers is geen probleem maar het totaal is vaak zo overdadig.
Heb wel zin om maandag nog wat strenger te gaan starten, afhankelijk van mijn lichamelijke klachten wil ik ook weer starten met vasten en langsaam aan weer meer groente gaan eten (hoeveelheid vezels langsaam opvoeren)

Eva

Eva

09-01-2020 om 00:45

Ik doe graag mee aan dit afvaldraadje

Ik woog een paar jaar terug 93 kilo, ik was echt dik. Door meer te bewegen en gezond te eten ben ik uiteindelijk flink afgevallen. Een jaar geleden woog ik 74 kilo en ik was voornemens in elk geval onder de 75 kilo te blijven. Idealiter zou ik 68 kilo wegen maar onder de 75 ben ik blij. Van de week bleek ik echter 81,5 kilo te wegen en dat is echt weer te zwaar. Tijd voor actie dus. Ik heb helaas weinig zelfdiscipline dus het gaat een uitdaging worden.

blik

blik

09-01-2020 om 01:13

Eva

Welkom!
Een uitdaging is afvallen altijd, voor iedereen!
En zelfdiscipline heb je dus zeker wel, je bent 20 kg afgevallen! Die discipline zit er dus echt wel. Je moet 'm alleen weer even zien aan te boren!

Dikkie Dik

Dikkie Dik

09-01-2020 om 07:31

begonnen

Gisteravond begonnen met zumba, ik voel mijn spieren wel en ik kon naderhand mijn shirt uitwringen. Nou maar hopen dat het helpt, ik ben van plan om twee keer per week te gaan.

Pluis

Pluis

09-01-2020 om 07:50

Hier ook op de goede weg

Gisteravond in de stromende regen met frisse tegenzin naar de hardlooptraining geweest. Een pittige ook nog, met o.a. 12 x 200 m versnellen en tussendoor dan de andere 200 m van de baan dribbelen. Ik heb voor een beginner behoorlijk mee kunnen komen, dus ben best trots op mezelf. Ook niet gesnoept gisteren, al lag het stuk spekkoek in de koelkast heel hard naar me te roepen. Ik hoop dat mijn kinderen dat vandaag voor me soldaat maken 😉.
Man begint volgende week met sessies bij een lifestylecoach, ik ben benieuwd wat dat oplevert. En ik hoop dat ik er ook wat aan heb. Kleine dingen passen we nu al aan, meer groenten en minder koolhydraten bijvoorbeeld, en water ipv cola (light) bij het eten. Dat was ook zo’n aangewend gebruik, elke dag cola. Vooral man kan er liters van op. Kan ook niet gezond zijn, alleen al vanwege alle suikervervangers. Dus hopelijk op de goede weg nu...

Flavia

Flavia

09-01-2020 om 08:57

onze frisdrankregel

wij (dochter en ik dus) hebben de regel: frisdrank alleen in het weekend buiten de deur. Thuis is er daarom nooit frisdrank, alleen als we onze verjaardag vieren en die vieren we samen dus 1x per jaar. Op vakantie is er wat speling natuurlijk, maar dan ook niet meer dan 1 of 2 glazen per dag.

Die afspraak heeft onze intake behoorlijk naar beneden gebracht.

Hangkous

Hangkous

09-01-2020 om 10:12

Deze week ook weer echt begonnen met op gewicht blijven.

Maandag en woensdag een uur gesport en weer bezig met gezond eten. Voldoende fruit en vezels schoot er in die weken met kerst en oud en nieuw een beetje bij in.
Appeltaart is lekker maar 2 stukken taart per dag is toch iets anders dan 2 stukken fruit per dag.
😂🤣

blik

blik

09-01-2020 om 13:19

Energie!

Het gaat om verschillende redenen flink moeilijk in mijn leven nu, dus daar kan het niet aan liggen maar ik heb enorm veel energie nu.
Al vaker bemerkt, dus kan bijna niet anders dan dat dat toch van het gezonde eten en/of forse afname van suikers komt.

Geeft iig flinke stimulans, zorgt er voor dat ik meer beweeg etc. Helpt dus wel om flink aan de gang te gaan.

Frisdrank heb ik gelukkig al afgezworen tijdens laatste afvalronde. Ik drink misschien 10 glaasjes per jaar nog, als ik malt bier mee reken.
Wel drink ik nog heel af en toe verse jus d'orange. Ik koop het niet meer geperst maar pers zelf, dat werpt toch een drempel op.
Vanaf volgende week wil ik dat ook tijdelijk laten, alleen nog combineren met groente, smoothies uit bender. Ik vind spinazie wel erg lekker of kiemgroente.

Wat lekker Pluis!
Ik heb vroeger met heel veel plezier hard gelopen. Vrees dat het me door een aantal zwakke plekken niet meer gaat lukken maar mis het nog steeds.

Pluis

Pluis

09-01-2020 om 13:27

Blik

Ik heb stiekem een hekel aan hardlopen, maar ik vind het wel lekker om in groepsverband buiten te sporten. In de wintermaanden heb ik me nu dus aangesloten bij een hardloopclub, als het weer wat beter wordt hoop ik via mijn sportclub weer mee te kunnen doen aan bootcamp. Maar ik heb dus de stok achter de deur van iets georganiseerds nodig, zelf lukt het me niet om er regelmaat in te brengen (lees: ik haak dan te snel af wegens te laat gegeten of niet zo'n zin, te warm of juist te koud...). En ik wil een elektrische fiets aanschaffen om af en toe mee naar mijn werk te fietsen. Sinds ruim 2 jaar werk ik op 25 km afstand van huis, dat vind ik toch teveel om dagelijks te fietsen maar ik mis het wel, dus ik hoop met een e-bike toch af en toe de fiets te gaan pakken.

blik

blik

09-01-2020 om 16:33

Pluis

Ik vond het hardlopen enorm verslavend en het beste medicijn tegen vervelende emoties.
Georganiseerd lijkt me ook leuk en zo'n bootcamp helemaal.
Mijn stok achter de deur was een hond, daar moest hoe dan ook mee gewandeld dus dan kon ik ook met 'm rennen...
Nu ook een hond en daar gaat al zoveel tijd in zitten dat dat ook een motivatie van me was om te gaan rennen, het lukte me niet tijd te vinden voor een andere sport.
Maar goed, dat zit er wrs echt niet meer in en tegelijkertijd is het voor een aantal klachten die ik nu heb echt belangrijk te sporten dus nu moet ik maar echt tijd gaan creëren.
Het wandelen met de hond vind ik erg fijn maar vind ik toch niet vergelijkbaar met rennen.

Als je ook nog gaat fietsen met een e bike ben je wel echt goed bezig!! Toch een flinke afstand, is het een leuke route?
Hier is werk best te fietsen, maar was door klachten toch te zwaar, dat wil ik nu ook weer vaker oppakken.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-01-2020 om 18:13

Pluis - ebike

Ik lees ook al weer een hele poos mee. Ondertussen ben ik weer op gewicht en blijf dat gelukkig ook vrij stabiel. Maar voor de dagen dat ik heel erg veel zin heb in snaai, vind ik het altijd fijn om hier even mee te lezen en te merken dat anderen hun moeilijke momenten OOK hebben... En ALS ik dan eens taart neem, probeer ik het idd zo te doen als Emmawee (was het toch): wel even echt heel erg van genieten en dan gewoon weer door met opletten (en niet de rest van de dag als verloren beschouwen en BLIJVEN eten).

Maar Pluis, ik weet niet of je al een ebike hebt? Maar vanaf 1/1/2020 schijn je ebikes ook heel gunstig te kunnen leasen... Ik las berichten dat het minder dan 10 euro per maand zou kosten - dat lijkt me zeer de moeite waard.

Flavia

Flavia

09-01-2020 om 18:26

Tine

het addertje van de zakelijke lease fiets is dat je dan wel je reiskostenvergoeding kwijt raakt. Dus als je niet altijd met de fiets gaat maar slechts af en toe als het mooi weer is heb je hogere kosten.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2020 om 01:10

Manja

Ik was vroeger net zo'n 'olifant' als hoe jij je nu voelt. Ik woog iets minder, 105 met kleren aan, dus ik heb daar 2 kilo afgehaald. Ik ben eigenlijk van het ene doel naar het andere gehobbeld en in een rustig tempo. Ik ben in ongeveer 2 jaar 30 kilo kwijtgeraakt.
Grote stappen, snel thuis is geen handige afvalmethode. Ik zie dat je in één jaar naar de 76 wilt, dat is een nobel streven, maar wees niet te streng voor jezelf. Als je er twee jaar over doet, is dat nog steeds een prestatie.

Flavia

Flavia

10-01-2020 om 07:41

blij met mezelf

Gister had ik een drukke dag op het werk en speciaal voor de eerste teammeeting van het jaar nieuwjaarskoekjes gebakken.
Nou gaan jullie denken dat ik dan zeg dat ik daar maar 1 van genomen heb, maar helaas alle overgebleven koekjes heb ik opgegeten. Daar was ik wat minder blij mee.

Maar toen ik laat thuis kwam (8 uur 's avonds) ben ik niet via de supermarkt naar huis gelopen om een zak chips te halen zoals ik vaak wel deed maar naar huis en heb mijn geplande maaltijd gekookt. (nou ja opgewarmd, was een restje pasta met rode saus en veel groenten)

Waar ik echt heel blij van werd achteraf was dat ik de chocoladereep die ik al 2 weken in de koelkast heb liggen en al naast mijn bed had gelegd om lekker tijdens het lezen op te peuzelen weer terug gelegd heb. Ik realiseerde me dat ik 'm niet ging eten omdat ik een stukje chocola wilde maar uit verveling, gemis en verkeerde interpretatie van het signaal van mijn lichaam. Ik had ook weinig gedronken vanaf de middag dus eigenlijk gewoon dorst.

Die koekjes konden wel qua calorien, ik was mijn tussendoortjes vergeten te eten en dat wat allemaal wel in de planning stond was bij elkaar minder dan wat ik minimaal moet eten. Heel erg is het niet maar ik eet liever gezonde dingen nu.

Morgen heb ik weer een weegmoment. Ik denk niet dat ik veel ben afgevallen, niet omdat ik te veel heb gegeten maar ik heb wat spierpijn en dan houd ik altijd wat meer vocht vast.

Foute boel

Net het restant kerstkransjes opgesnoept en nu zit ik aan de Tony's. Ik kan niet stoppen, lijkt het wel.

blik

blik

10-01-2020 om 18:41

Knap hoor!

Sydney, dat je nu nog kerstkransjes hebt! Daar ben je toch maar mooi vanaf gebleven dus al die tijd.
Zou ik echt niet kunnen, dus ik eet zoiets op, geef het weg of gooi het weg.

Hoewel dat natuurlijk ook onzin is, de ideale omgeving krijg je toch niet gecreëerd.
Thuis lukt enigzins nu (heb ze al flink gewaarschuwd voor maandag LOL)
Maar op mijn werk blijft het stikken van ongezonde aanbod en verleidingen.
Daar kan ik weinig aan doen dus moet weerstand bieden. Lukt goed de laatste dagen, zin in maandag! Wil minimaal een maand echt streng aan de gang. Hoewel ik al wel weer een feestje erin heb.

De eerste hap

Blik, zolang ik de eerste hap (lees: koekje, dropje, chocolaatje, taartpunt) uitstel, gaat het goed. Maar als ik eenmaal begin, ga ik los.
Hier ook een werkomgeving met veel traktaties. Ook zonder verjaardagen loopt er altijd wel iemand rond met een doos koekjes of een zakje snoep ('iemand een dropje?'). Dat maakt het lastig. Na drie keer afwimpelen heb je bij de vierde keer toch het idee dat je hem nu wel verdiend hebt ...

Pluis

Pluis

11-01-2020 om 10:45

Jeej

Vanochtend gaf de weegschaal precies 74 kilo aan! Is er zonder veel moeite toch al wat af!
En ik weet heus wel dat het ook gewoon in de marge kan zitten, maar ik bekijk het vandaag liever positief. Ook al omdat ik de hardlooptraining heb laten schieten vanochtend, ik moest echt even bijslapen...

blik

blik

11-01-2020 om 11:16

Mooi

Pluis!

Ja, Sydney, dat grote aanbod is idd irritant!
Je zegt zo vaak nee dat je het jezelf idd niet kunt verkopen nee te blijven zeggen.
Daarom ook dat ik liever nu (even) voor helemaal niets ga. Dat is makkelijker dan steeds de afweging moeten maken..
Flink ingekocht bij ah, noten, zaden, gedroogd fruit. Voor dochter 'gezonde' repen, kan die ook even vooruit mocht ze muiten.
Voor het eerst ook van die cacao bits gekocht. In noodgevallen kan ik daarvan snoepen of we bakken er iets lekkers mee. Misschien kan ik er ook wel chocomelk mee maken. Of er gewoon de yoghurt mee opleuken.

Steeds meer zin in maandag, toch wel fijn dat inplannen, normaal niets voor mij. Maar was nog een etentje in die periode vergeten, dus helemaal 'schoon' wordt het toch niet. Maar iig geen toetje nemen dan!

Pirata

Pirata

11-01-2020 om 12:33

En ik

Zoals jullie weten heb ik andere prioriteiten, maar kan wel melden dat ik niet (nog) zwaarder ben geworden. 🎉
Ondanks mijn inactieve leven van dit moment. Ik probeer wel minder op te scheppen. Tenslotte verbrand ik nu veel minder dan voorheen.

Emmawee

Emmawee

11-01-2020 om 12:44

Pirata

Wat enorm goed van je!!
Hopelijk gaat het met je andere prioriteiten ook goed?
Sterkte!

zebra

zebra

11-01-2020 om 13:35

herkenbaar

áls ik ga snoepen, dan gaat het fout dus ik probeer dat thuis niet te doen. Het stuk taart dat ik morgen op de verjaardag krijg voorgeschoteld, dat eet ik wel op want daar heb ik zin in.

Pluis, goed dat er wat af is.

Pirata: goed dat je stabiel blijft.

Gisteren wezen sporten en maandag weer, ook dan wegen. Het afvallen gaat moeizaam maar zolang er iets af is, vind ik het al prima. Of een weekje niet afvallen maar ook niet aangekomen zijn vind ik geen ramp.

Pirata

Pirata

11-01-2020 om 15:02

Als ik geluk heb (en daar ziet het naar uit) mag ik dit voorjaar zwaar onder het mes!! Ik zie er bijna naar uit. Het leven als slome duikelaar bevalt me niet zo... niet alleen de spekrollen, die zijn bijzaak.

Emmawee

Emmawee

11-01-2020 om 15:10

Inderdaad

Dat uiterlijk is zo enorm bijzaak als je niet de energie hebt om normaal te functioneren. Maar overgewicht raakt nu eenmaal meer dan alleen je uiterlijk, dus wat dat betreft is het heel fijn (en ook belangrijk) als het lukt om het enigszins onder controle te houden.
Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken in het voorjaar!

Flavia

Flavia

11-01-2020 om 16:31

Nee blijven zeggen

Het is juist goed om consequent 'nee' te blijven zeggen tegen je collega's. Op een gegeven moment sta je bekend als iemand die nooit iets neemt en nog weer later stoppen ze ook met aanbieden en dat is wat je wil.

Het zijn net peuters, je moet consequent door blijven gaan tot de boodschap aankomt.

Is lastig, duurt lang maar is zo'n fijn punt om te bereiken. Hoef je een stuk minder sterk in je schoenen te staan.

zebra

zebra

11-01-2020 om 17:16

gelukkig

gaat nee zeggen tegen collega's in dit geval wat betreft het afslaan van zoetigheid, me goed af. Soms neem ik wel iets maar als ik niet wil, dan neem ik het ook niet, hoe zeer ze ook aandringen. Gelukkig zijn een aantal zelf ook op hun gewicht aan het letten, dat scheelt ook wel.

blik

blik

12-01-2020 om 06:18

Pirata

Spannend, hoop dat het allemaal snel kan gebeuren en goed gaat!
Knap dat je stabiel bent kunnen blijven.
Het is zo veel moeilijker als je je niet ok voelt.
En die inactiviteit is nu juist niets voor jou toch?
Hou je het een beetje vol?

Pirata

Pirata

12-01-2020 om 12:33

Blik

Ik heb me 2 maanden een zombie gevoeld. De laatste 4 dagen voel ik me weer aardig! Dat betekent, ik kan bv. elke dag even roeien op de machine en een paar dingen in huis doen. Gisteren heb ik zelfs uitgebreid Indiaas gekookt!!! Recepten totaal ongeschikt voor dit topic, dat snap je. 😊 Boter en kokosmelk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.