Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

11-07-2019 om 14:00

50 en de anticonceptie

Ja, ik ga dit met de huisarts bespreken maar ik wil graag wat ervaringen.
Ik ben pas 50 geworden en ik slik al 18 jaar ofzo de Diane 35 door. Ik ken de discussie, heb me er in verdiept en vond het risico voor mij persoonlijk aanvaardbaar. Verder heb ik nog geen enkele overgangsklacht, ben gezond, goed op gewicht en ik rook niet.
Een tijdje geleden moest ik voor iets anders bij een gynaecoloog zijn en daar kwam ook mijn pilgebruik ter sprake. Het doorslikken vond ze prima maar ze was minder gelukkig met de Diane. Ooit ben ik vanwege mijn huid met de Diane begonnen en dat hielp goed. Helaas heb ik nu rosacea gekregen en loop ik alsnog met een slechte huid. Dat argument vóór de Diane valt dus weg en daarom ben ik nu toch aan het denken over iets anders. Alleen condooms vind ik niks, ik voel me veiliger bij double dutch.
Vandaar mijn vraag, wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat?


Wilma

Wilma

11-07-2019 om 14:06

Op mjjn 54e kreeg ik na lang alleen te zijn geweest een nieuwe relatie met een man van 51.
Dan moet je ondanks je leeftijd toch iets met anticonceptie.
Mijn vriend heeft zich toen laten steriliseren. Ik wil geen pil of spiraal meer, condoom was ook geen optie.

Stederil d

https://www.anticonceptie.nl/product/anticonceptiepil/stediril/

Zelf heb ik heel lang Stederil d gebruikt. Grotendeels ook doorgeslikt. Een enkele keer een doorbraakbloeding en ik hield iets meer vocht vast.
Dochter gebruikt nu dezelfde pil. Eigenlijk hetzelfde idee. Iets meer vocht vast te houden en een enkele keer een doorbraakbloeding bij doorslikken.
Voor dochter en mijzelf een prima pil. En heel betrouwbaar, ik ben nooit ongewenst zwanger geweest, bij stoppen wel gewenst zwanger. Ook dochter is heel precies en heeft zelfs zwangerschapstesten in huis en soms gebruikt bij twijfel.
En bij diarree of hoge koorts nam ik een extra tablet in of startte een stopweek.

Ik was wel altijd scherp op verschijnselen van trombose. Die ik in al die tijd niet gehad heb. Maar ik heb het wel eens in mijn omgeving gezien. Bijvoorbeeld een collega die een trombosebeen kreeg. Dat is verder goed afgelopen.
Stederil D wordt ook gebruikt als morning after pil.

https://www.trombosestichting.nl/trombose/herken-een-trombose/

Misdreavus

Misdreavus

11-07-2019 om 15:33

mirena

Ik heb na de geboorte van oudste een mirena spiraaltje laten plaatsen, eerste half jaar 2 weken op, 2 weken af bloedingen. Daarna stopte dat helemaal.
Weg laten halen omdat ik weer zwanger wilde worden en een paar jaar na de geboorte van jongste weer laten plaatsen. Weer een paar maanden gerommeld met bloedingen, maar daarna bleef elke vorm van menstruatie uit, heel fijn.
Inmiddels heb ik nu 7 jaar op rij een mirena en ik zou niet anders meer willen. Ik ben ook veel te chaotisch voor de pil.

Anno

Anno

11-07-2019 om 19:12

Geen anticonceptiepil

Ik krijg m niet, mijn huisarts schrijft ze boven de 40 al niet meer voor ivm trombose.

Oh?

Hier vond de huisarts het niet nodig om te stoppen toen ik daar op mijn 50e over begon.

Zus

Zus

11-07-2019 om 20:22

ook mirena

Bevalt goed, al zo'n jaar of 10 ook niet meer ongesteld. Volgens huisarts kan ik het laten zitten totdat er bloedingen komen, want dan is het uitgewerkt en dat ik erna geen anticonceptie meer hoef. Maar tot nu toe merk ik er niets van, weet ook niet of ik in de overgang ben (51).

Anno

Anno

11-07-2019 om 21:51

Knurf

Waarschijnlijk omdat jij m al slikte en ik van niets kwam

Guppie

Guppie

11-07-2019 om 22:26

Pessarium

Zo'n dingetje in je doos dus, dat je wel op de juiste manier moet gebruiken. Pil zorgt verstoorde balans in vitaminen en mineralen, versterkt oestrogeendominantie en doet ook niks aan oorzaken van huid- en andere klachten.

Anno

Ja, dat zou inderdaad het verschil kunnen zijn. Hoe heb je het nu geregeld? Als ik zo brutaal mag zijn ... ☺

ook mirena

Ik heb na geboorte van de tweede een mirenaspiraal laten plaatsen. Twee mirena's en 10 jaar later was ik alleenstaand en gebruikte geen anticonceptie. Twee jaar later toen ik 50 was ontmoette ik partner. Mijn huisarts raadde mij ten zeerste aan om nog een keer een mirena te laten plaatsen (was volgens haar minder belastend dan de pil). Dat heb ik dus gedaan.

Angela67

Angela67

12-07-2019 om 07:29

guppie - is er al een boek

hoi Guppie,
wil je laten weten waar je jouw onderbouwingen noteert van je zweverige non-informatie? Dan kun je zelf de disclaimer opnemen. Je kunt misschien aan forumbeheer vragen om een standaard handtekening met daarin de uitleg dat je heel goed bent in kopiëren van internet en dat je oestrogeendominantie een heel mooi scrabble-woord vindt.
gr Angela

Triva

Triva

12-07-2019 om 10:55

mirena

Ik heb ook al een poos de mirena, mijn huisarts adviseert die tot en met 50 te laten vervangen en dan te laten zitten (dus niet meer om de 5 jaar)

Ook

Ook

12-07-2019 om 11:51

ook Mirena

Ik heb ook (al jaren) een mirena.
De laatste keer laten plaatsen toen ik 46 was geloof ik en volgens de huisarts hierna nog een keer om "zeker zijn tot de overgang"

Ik heb wel eens iets anders gehad dan mirena, maar ging snel weer terug want het is zo heerlijk om niet meer ongesteld te worden.

Wilma

Wilma

12-07-2019 om 12:10

Mirena

Mirena is mij meer dan 10 jaar heel goed bevallen, net als voorheen de pil en zelfs ook nog het pessarium (ik was 20 jaar geleden als zo ongeveer de laatste der Mohikanen bij de Rutgersstichtig .
Ik heb er inmiddels genoeg van, haast fysieke afkeer van nog meer gedoe op dat gebied. Ik ben blij dat nieuwe vriend en ik konden overeenstemmen dat hij zich liet steriliseren.

Anno

Anno

12-07-2019 om 12:43

Knurf

😁 Dat mag!
Met mijn ex was er geen seks dus nam ik niks.
Nu 5.5 jaar zonder partner dus ook niet nodig. Totdat ik toch wel last kreeg van mijn psychische aandoening, waarschijnlijk getriggerd door de menopause. ( ben 52 en nog elke maand een menstruatie)

Dus heb ik naar oplossingen gevraagd naar helaas moet ik het uitzitten ivm hormonen en kans op depressie en verhoogd risico op trombose.

Anno

Dank je voor je antwoord ☺.
Het scheelt misschien dat ik endometriose heb en de pil daarom slik. Vermoedelijk heeft mijn huisarts dat mee laten wegen (endometriose verhoogt de kans op eierstokkanker).

Paasei

Paasei

12-07-2019 om 18:17

Niks meer

Ik heb als laatste een Mirena gehad, van mijn 45ste tot mijn 52ste. Tegen overgangsklachten (heftig bloeden). Paar maanden geleden eruit laten halen; destijds met de gyn zo afgesproken (tot 52) en ik vermoedde sowieso al dat ik 'klaar' was. Sindsdien nog 1 keer heel heftig ongesteld geweest, waarschijnlijk als reactie op het verwijderen. Gebruik nu niets meer. Dat 5% risico neem ik wel.

Heb me van te voren goed ingelezen. Daaruit weet ik dat er 2 theorien bestaan;
1/ met pil slikken kom je probleemloos door de overgang. Als je stopt ben je gelijk klaar.
2/ met de pil schuif je het hele proces alleen maar op. Dus krijg je de hele overgang in sneltreinvaart voor je kiezen als je stopt.
Ik weet niet welke theorie klopt.

Er is een forum voor 'vrouw en overgang'. Google maar en lees daar eens.

Ik zou zeggen; stop met de pil en kijk of je weer ongesteld wordt.. want of je nog een cyclus hebt valt nu niet te zeggen. Je bloeding nu is een onttrekkingsbloeding opgewekt door de pil. Misschien ben je al post-menopauzaal. Wel ondertussen condooms gebruiken natuurlijk, want je weet t niet..

Wilma

Wilma

12-07-2019 om 22:40

rebound

2 klopt niet. Je kunt de overgang niet tegenhouden dmv pil of ander hormoonpreparaat.
De overgang is een proces dat zich hoe dan ook in je lichaam voltrekt. Je kunt klachten wel verzachten dmv pil of femoston.
Ik heb een tijdje femoston geslikt omdat ik heftige opvliegers had. Ik ben toen vrij abrupt gestopt en kreeg daardoor een reboundeffect. Het lijkt dan alsof je de overgang hebt "tegengehouden" waarna hij in volle vaart doordendert, maar na een paar maanden was ik weer terug in het "eigen", langzame overgangsproces. De opvliegers werden een stuk minder en menstruatie bleef uit.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

15-07-2019 om 19:14

Huisarts

Ondertussen ben ik bij de huisarts geweest en haar advies is een Mirena. De Diane35 is voor mij geen goede optie meer vanwege een verhoogde kans op hart- en vaatziekten op deze leeftijd.
Omdat ik een oproep voor het bevolkingsonderzoek heb, laat ik eerst een uitstrijkje maken wat meteen met een soa test gecombineerd wordt. Gewoon voor de veiligheid want als je een soa hebt mag geen spiraaltje ingezet worden vanwege de kans op een infectie. Daarna maken we dan een afspraak voor het plaatsen.
Zal wel gek zijn om niet meer aan mn pil te denken na 35 jaar minus de zwangerschappen/borstvoedingsperiode. Maar ik denk dat dit een goed besluit is

Paasei

Paasei

15-07-2019 om 19:34

Denk er om

Heel goed Tineke! Houd er wel rekening mee dat wanneer je een Mirena laat zetten terwijl je in de overgang bent, je lang last kunt blijven houden van 'spotting' (bloed druppel verlies). Mirena is er om bekend dat je niet meer menstrueert -althans veel vrouwen niet meer- maar je hormonaal proces loopt in deze jaren wat anders.
Ik heb destijds de mijne met 45 gekregen, omdat ik al behoorlijk bezig was met heftige menstruatie e.d., en ik heb geloof ik wel een jaar gespot.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2019 om 19:54

Niet

Mijn koperspiraal mag blijven zitten tot mijn 49e. De gyn vond het ook geen probleem als het een jaartje langer wordt (T Safe, dus voor 10 jaar). Daarna ben ik er wel klaar mee. De kans op zwangerschap is dan zo klein, dus dan ga ik wel aan de kalendermethode of zo (die overigens al eens mis is gegaan, maar toen was ik 32).

Pennestreek

Pennestreek

15-07-2019 om 20:07

Hier Mirena verwijderd

Ik kamp al een tijdje met stemmingswisselingen, en lichamelijk had ik ook ar klachten. In januari was ik toe aan een nieuwe Mirena maar i.o.m. de huisarts besloten hem te verwijderen, zodat ik kan ervaren hoe mjn cyclus is, en dus uitvogelen of ik wellicht in de overgang ben. Ik ben nu 49, dus dat zou best kunnen. Nou, ik ben nog hartstikke regelmatig, maar wel heel kort ongesteld. Een dagje druppelen, dan 2 dagen licht bloedverlies, en dan nog een dagje nadruppelen en dat was het wel weer. Wel flinke (P)MS. Dus nu ben ik nog niet heel veel wijzer.

Anticonceptie vind ik lastig. Man is echt geen fan van condooms, ik vind het ook gehannes. Maar de pil wil ik ook niet meer. Omdat ik zo regelmatig ben houden we het nu bij ‘voorzichtig’ in de vruchtbare periode. Maar dat zit me toch ook niet echt lekker. Hoe groot zou de kans zijn om zwanger te worden op deze leeftijd? Toch minimaal? Maar ik zou toch wel een andere oplossing willen. Ik overweeg een pessarium.

Toen ik de Mirena voor het eerst kreeg (15 jaar geleden) heb ik ook wel 9 maanden ‘gespot’. Gék werd ik ervan. Ik wilde hem na 6 maanden echt kwijt, maar de huisarts vond dat ik het 9 maanden de kans moest geven. En dat was de magische grens. Daarna nooit meer ongesteld geworden, misschien eens in het jaar een dagje wat druppels waarvoor een inlegkruisje voldoende was.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

16-07-2019 om 10:00

Spotting

Hmmm, ik ben op een half jaar na al 18 jaar niet meer ongesteld geweest en heb ook nooit last van spotting oid. Dat zou dan wel een aardige tegenvaller zijn met die Mirena. Maar goed, de Diane is geen goede optie en een andere pil eigenlijk ook niet dus dat moet dan maar.
Ik heb geen idee of ik in de overgang ben. 0,0 verschijnselen. Volgens de huisarts zou ik dat kunnen verwachten tussen de 52 en 54. Ben benieuwd.

Verschijnselen

Vraag het eens na bij de vrouwen uit je gezin van herkomst, of weet je hoe het bij je moeder of grootmoeder ging?
Dat kan een patroon zijn.
Zelf heb ik 0,0 verschijnselen gehad bij de overgang. Na de geboorte van mijn dochter -was ik 40- heb ik lang borstvoeding gegeven en geen ongesteldheid van enige betekenis meer gehad. Ik heb getwijfeld of ik een opvlieger had, maar het was een warme nacht, de kinderen sliepen beiden tegen mij aan, dus het kan gewoon van de warmte zijn geweest.
En ik heugde me dat ik het ook eens aan mijn moeder heb gevraagd of ze al in de overgang was. Ze lachtte en zei: allang niet meer. Niets van gemerkt. Ik heb haar geloof ik, ook een warme dag toevallig, 1 keer met een waaier gezien.
Misschien ben je er al klaar mee? Dat kan.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

16-07-2019 om 14:21

Anne J

Bij mijn moeder is op vrij jonge leeftijd de baarmoeder verwijderd. Ik heb geen herinnering aan de periode daarna en ze is overleden dus ik kan het ook niet vragen.
Maar ik weet dat hoe het bij de moeder is gegaan en indicatie is voor de dochters.
Dat zou ik wel humor vinden als ik niks van de overgang zou merken maar voorlopig ga ik voor de Mirena. Over 5 jaar ofzo kijk ik dan wel verder.

Anke

Anke

23-07-2019 om 14:16

Koperspiraal

Ik ben bijna 50 en menstrueer nog keurig regelmatig, ik kan er de klok op gelijkzetten. Ik heb al jaren een koperspiraaltje omdat ik de hormonen van de pil slecht verdraag (hoofdpijn, depressie), daarom wil ik ook niet aan de Mirena. Ook ik mag mijn spiraaltje tot het einde der vruchtbare tijden laten zitten van mijn huisarts. Maar ik denk dat ik over een tijdje toch mijn partner maar eens vraag of hij niet even zijn draadjes wil laten doorknippen, dan zijn we definitief klaar. De kinderen zijn al groot en ik hoef nu echt geen "cadeautje" meer.

Judith

Judith

14-08-2019 om 16:34

Knip...

Bij ons thuis weinig discussie over gehad.

Na jaren anticonceptie, geen anticonceptie, zwanger, enz... was ik er echt klaar mee. Niets meer aan mijn lichaam en vooral geen hormonen meer.

Man was meteen akkoord met sterilisatie. Verwijzing bij de huisarts was binnen 2 minuten geregeld (voltooid gezin), ingreep binnen een kwartier gefixed en gelukkig heeft hij er ook weinig last van gehad.

Terugkomende op je vraag:
Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het:

Ik gebruik dus niets.

Hoewel de menstruatie in de loop der jaren wel heftiger is geworden (ik vloei langer en meer), voel ik me geestelijk een stuk beter.

Ik voel veel beter mijn emoties, zowel de pieken als de dalen. Ook merk ik dat mijn libido is toegenomen. Hetgeen manlief als prettige bijkomstigheid ziet

libido

Ik lees het vaak dat hormoongebruik zou leiden tot vermindering van libido. Ik vraag me af of er mee vrouwen zijn zoals ik die daar geen enkele last van hadden?
Ik vond het grote voordeel van de mirena dat ik niet meer ongesteld was. Wat betreft de emoties, ik was altijd al iemand van de pieken en dalen. Als dat zonder pil/mirena nog meer zou zijn geweest, had ik een lastig leven gehad.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

15-08-2019 om 02:09

Libido enzo

Ik slik sinds mijn 16e de anticonceptiepil met pauzes vanwege 4 kinderen krijgen. Trek voor elk kind een jaar af dan gebruik ik nu al 30 jaar, zonder stopweek een vrij zware, de Diane35.
Mijn libido heeft daar nog nooit onder geleden. Dat was en is erg hoog. Ik heb wel emotionele schommelingen gehad maar die wijt ik eerder aan de omstandigheden en aan gezondheidsperikelen dan aan het pilgebruik.
Bedankt voor het delen van de sterilisatie ervaringen. Helaas heb ik daar niks aan want ik heb geen vaste partner. En om nou elke scharrel eerst naar de uroloog te sturen
Mijn anticonceptie advies is ondertussen weer gewijzigd. Het wordt nu nog 2 jaar door gaan met de Diane35 en dan stoppen.
Over mijn anticonceptie hebben zich nu 2 huisartsen en een gynaecoloog gebogen en uit wat zij adviseerden heb ik dit gedestilleerd.
Gedoe allemaal de laatste tijd, pffff

Paasei

Paasei

15-08-2019 om 10:30

Standaard

Dat is het standaard advies; vrouwen mogen stoppen met anti conceptie op hun 52e. De kans op zwangerschap is dan te verwaarlozen.

Ik vind t ook een rotperiode. Ik ben nu dus 52 en heb nu sinds een paar maanden geen Mirena meer. Het is volstrekt afwachten wat er gebeurd.. je weet niets meer zeker. Met dus af en toe een 'verassing'; ineens weer hevig ongesteld. En je dan maar weer afvragen of het de laatste keer was.. onrustig op vakantie, in de hoop dat je -na maanden- niet juist dan.. gedoe, ja!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.