Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aanhoudende obstipatie dreumes

arm kind, een week hebben we nu lactulose (op recept huisarts) gegeven maar nog steeds keiharde enorme keutels waardoor poepen een zeer pijnlijke bezigheid wordt ;-(

morgen gaat man met haar naar de huisarts.

Afgelopen 3 weken hebben we haar zoveel mogelijk proberen te laten drinken en veel fruit aangeboden, maar het lijkt allemaal niets te helpen. Idem sinaasappelsap maar dat vindt ze niet lekker.

Iemand nog een andere tip ? Ik verwacht dat er morgen niet veel anders bij de ha gezegd wordt dan dat ze nog meer moet drinken en mischien krijgen we iets anders laxerends mee.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

11-04-2011 om 10:36 Topicstarter

en we zijn nu ook overgestapt van nutrilon (ze krijgt nog 2 flesjes opvolgmelk per dag, dit omdat ze dat wel drinkt en ze ook wat aan de dunne kant is).

Bij mijn oudste weet ik nog dat ze (toen was ze wel jonger) van nutrilon ook obstipatie kreeg, toen zijn we overgestapt op similac maar dat wordt niet meer verkocht.

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 11:33

Hoe oud is ze?

Heeft ze wel opvolgmelk nodig? Na een jaar kan ze over op melk, of liever nog, zure melkproducten zoals Biogarde drink. Kinderen hebben na een jaar geen opvolgmelk meer nodig, al doen fabrikanten je graag anders geloven.
Mijn oudste was van de ellende af toen hij stopte met gewone melk drinken. Zijn lactose-overgevoeligheid uitte zich bij hem door obstipatie. En onze zuidafrikaanse kinderarts sprak toen de wijze woorden: Jullie nederlanders overschatten het belang van zuivel!)

Manda Rijn

Manda Rijn

11-04-2011 om 12:03 Topicstarter

Fio

ze is 21 maanden. Die opvolgmelk geven we nog omdat ze dat wel lekker drinkt (ze drinkt erg weinig) en omdat ze dus vrij dun is (mag wel een kilo of meer dikker zijn) vond het cb het een goed idee dit nog te blijven geven. verder is het erg handig aangezien ze erg vroeg wakker wordt en dan een flesje pap in bed drinkt en dan regelmatig weer in slaap valt.

Het gekke is dat ze dus al die tijd diezelfde opvolgmelk kreeg en tot 3 weken terug geen obstipatie had. Maar goed, sinds gisteren geven we nu een ander merk, nog geen verschil gemerkt.

Tips

heb je dit al geprobeerd:
lauwwarm water op nuchgtere maag
kiwi
karnemelk
ontbijtkoek
roosvicee laxo, onverdund
gedroogde pruimen
in warm bad zitten, douchekop op buikje 'masserend'
bruine bonen
roggebrood
erwtesoep
geen droge dingen als biscuit en beschuit
activia
rauwkost als wortels
En wellicht buikmassage of voetzool reflexologie (dit alles hielp mijn dochter toen ze zo jong was) sterkte allebei!!

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 15:10

Massage

Ja, zachtjes haar voetzoelen masseren, mijn dochter had daar altijd resultaat op!

Manda Rijn

Manda Rijn

11-04-2011 om 16:10 Topicstarter

Zielig

het is zo ontzettend zielig, dan staat ze voorover, handjes op de grond, persen en huilen. vreselijk ik kan dan helemaal niets doen want ik mag dan ook niet aaien. Ik heb nu pruimen gekocht, die ga ik zo in een bakje vla voeren, verder weer nieuwe soorten sapjes gekocht in de hoop dat ze dan wel wat meer wil drinken, een waterijsje krijgt ze nu ook dagelijks. Morgen dus naar de huisarts. Ik ga zeker ook haar voetjes proberen te masseren als ze dat toe laat, Mandarijntje is nogal een type van "je hoeft niet aan mij te zitten, vriendelijk lachen is voldoende".

Valkyre

Valkyre

11-04-2011 om 16:24

Vet?

Krijgt ze wel voldoende vet binnen? Kleine kinderen hebben meer vet nodig dan wij volwassenen. Probeer eens een theelepeltje plantaardige olie (olijf, of druivenpitolie, dat smaakt wat neutraler) door haar pap. Druivenpitolie koop ik bij Xenos of de biowinkel.

Verder kun je bij de apotheek ook zakjes probiotica (poeder, oplossen in wat water en door de melk roeren) krijgen voor baby's (als het voor een baby kan, is het voor een dreumes vast ook veilig...). Evt even overleggen met de huisarts.

En als ze de opvolgmelk goed drinkt, zou ik er gewoon 20 cc extra water erin doen. Moet ze wel alles opdrinken, anders krijgt ze niet genoeg voedingsstoffen binnen natuurlijk. En gewoon water proberen. Wij hadden een extra mooi gekruld rietje gekocht waar hij alleen water mee mocht drinken. Werkte super!

Wij hebben hetzelfde probleem gehad, vooral op familiebezoek in Duitsland. Ons binkie houdt niet van zwaar Duits brood en kreeg dus steeds croissants van oma. Gevolg: golfbalpoepen, huilend en kreunend. Zo zielig! Ik hoop dat 't gauw beter gaat met mandarijntje... Echt naar, zoiets.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-04-2011 om 16:28 Topicstarter

He valkyre

ik dacht juist dat vet obstiperend werkt aangezien mijn oudste ooit een tijd peuterdiarree heeft gehad en toen extra vet moest eten.

maar het werkt dus ook laxerend ?

Ik heb nu ook ontbijtkoek gekocht maar dat wil ze meestal niet, eens proberen met een laagje boter en spikkels (vruchtenhagel vindt ze erg interessant momenteel). Extra water doen we al in het flesje. En een aparte beker is misschien ook wel wat of anders éen rietje, drinken uit een rietje vindt ze ook wel leuk. Ze krijgt altijd tijgerbruinbrood met smeerkaas, of boter met jam.

Guinevere

Guinevere

11-04-2011 om 20:01

Ja, vet

Ja, beslist meer vetten geven. Ook op die boterham met smeerkaas: daar hoort iets boterigs onder, ook al smeert het dan misschien minder goed uit. Verder een klont boter of scheut olie door het avondeten. En probeer eens volle melk of volle yoghurt of volvette kwark.
Verder denk ik dat je de aanbevolen massage niet zozeer op het "poepmoment" moet geven, maar op een ander moment.

Asa Torell

Asa Torell

11-04-2011 om 20:52

Hier

is dochter een paar jaar aan de laxeermiddelen geweest in de dreumes- en peuterleeftijd. Op kinderartsadvies uiteindelijk (die wilde nl. meer voorschrijven dan de huisarts). Volgens haar kon dat totaal geen kwaad. En nu ze zindelijk is konden we er weer mee ophouden. Het probleem was gewoon dat ze de bekkenbodem onbewust alsmaar aanspande, schijnt heel veel voor te komen bij die kleintjes. En al die vezels, drinken etc helpen echt niet altijd afdoende.
Ik zou dus als bovenstaande tips niet binnen een paar weken helpen, teruggaan naar de huisarts voor meer laxeermiddel/verwijzing naar de kinderarts.

Valkyre

Valkyre

11-04-2011 om 21:31

Manda

Vet maakt de ontlasting soepeler. Ik zou niet teveel boter ed geven, want stel dat ze lactose-intolerant zou zijn. Wel een flinke lik margarine, olijfolie door het eten, en door de pap. Sterkte!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2011 om 21:36

Hier

geef ik bij harde keutels appelsap uit een pakje. Gewoon puur sap van Appie. Daar krijgt zoon weer mooie poep van.

Dendy

Manda Rijn

Manda Rijn

12-04-2011 om 22:03 Topicstarter

Huisarts

vandaag is ze met man naar de ha geweest, nu zakjes poeder meegekregen, alleen blieft ze dat niet, dus we zijn de hele tijd bezig alles zo aantrekkelijk mogelijk eruit te laten zien zodat ze er toch wat van binnen krijgt.

Appelsap ga ik ook proberen, moet het wel zeer aantrekkelijk eruit te zien. De gewone pakjes met rietjes wou ze niet vandaag.

het is ook logisch dat ze niet wil eten en drinken, dat kind zit helemaal verstopt, vandaag heeft ze niet gepoept dus ik verwacht morgen weer zo'n zielige bevalling, ach arm kind, ik hoop zo dat het nu op gang gaat komen.

Kiki

Kiki

12-04-2011 om 22:42

He manda

Wij deden eerst ook zoals jij, meer drinken, meer vezels, meer fruit, maar het hielp totaal niet.
Wij zijn gaan schrijven wat hij op een dag allemaal at en bij ons bleken het de bananen te zijn die voor mijn jongste voor problemen zorgde.

Wij hebben toen iedere keer als hij obstipatie kreeg gewoon opgeschreven wat hij die dag had gegeten en gedronken en alles wat die dagen overeen kwamen om beurten uit het menu geschrapt.
Toen we mijn zoontje geen bananen neer gaven werd de obstipatie ook veel minder.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2011 om 22:54

Bananen

Ook wij kwamen erachter dat zoon moeilijker poepte van bananen. Dat is hier nu ook van het menu af.

Dendy

Manda Rijn

Manda Rijn

12-04-2011 om 22:59 Topicstarter

Bananen

eet ze al 3 weken niet meer.

Zo gek dit, terwijl ze daarvoor altijd 3x op een dag een smeurige poepluier produceerde en een enorme eetlust had.

Biene M.

Biene M.

13-04-2011 om 07:56

Movicolon?

Hebben julli movicolon junior voor Mandarijntje gekregen? Dat gaat hier door de roosvicee en wordt prima opgedronken. Met alleen water is het ontzettend smerig spul.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-04-2011 om 09:37 Topicstarter

Forilax junior

heet het spul, er zit een heel sterk sinaasappel smaakje aan wat ze dus niet lust. Vanochtend hebben we er zo'n 3/4 in gekregen gemengd met vla. Nog een poep, wel kramp.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-04-2011 om 09:39 Topicstarter

Geen

en niet een.

Ach hopelijk gaat het werken vandaag, dit is zo zielig. Vanmiddag even naar de ah voor andere sapjes en nieuwe knijpfruitzakjes (die wil ze wel). Ik zal vandaag ook eens proberen of ze een boterham wil, dan doe ik er olijfolie op in een pannetje en dan met smeerkaas erop.

Die forlax

Kan even duren (hier een paar dagen voor het ging werken). Ik zou niet te veel tegelijk proberen (olijfolie + appelsap + forlax). Die forlax helpt vast wel, maakt de ontlasting zachter, maar dat kan dus even duren, zeker als er veel keiharde ontlasting in haar darmen zit. Tis soms ook ff zoeken naar de dosering. Ik ben het op een gegeven moment gaan bijhouden, frequentie vd ontlasting, kwaliteit ervan (hard/zacht/veel/weinig etc.) en de doserng forlax. Als het een langer durend probleem is/wordt, geeft je dat wat inzicht. Maar ik hoop dat het gauw over is!

ayla

ayla

13-04-2011 om 10:44

Hmmm

forlax deed bij ons dus echt helemaal niets, wij zijn toen overgestapt op 3 maal daags movicolon en dat werkte veel beter. Kijk het niet te lang aan, je wilt echt niet aan de klysma's straks

Hier hielp

Laxerende roosvisee (hoe heet dat ook weer), de hele dag door in elk drinken. En microlax (rectaal): 1x per dag. Meer mocht niet. Onze zoon is ook een paar keer opgenomen geweest. Het kan zo'n pijn doen! dat daar kan je zelfs uit narcose van wakker worden. Uiteindelijk is het hier 'opeens' overgegaan hoewel het wel anderhalf jaar heeft geduurd. Succes. Microlax kan je ook zonder recept kopen, meen ik. Ze deden er bij ons heel erg moeilijk over. Totdat we zeiden dat we het al in huis hadden.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-04-2011 om 16:16 Topicstarter

Inmiddels

allerlei pipetjes gekregen met microlax, vanmiddag heeft ze een klein uur gegild van de pijn, vreselijk, gelukkig is die keiharde drol er toen nog wel uitgekomen. Dus straks die microlax proberen. Er naast mag ik die siroop blijven geven, het forilax moet ik nu laten staan.

Tink

Tink

17-04-2011 om 22:58

Ook gehad

... met het kleinste Tinkje (3 jaar). Zo zielig, dat gepers en die buikpijn . In december werd het zo erg dat we naar de huisarts zijn geweest met haar. Lactulose gehad, dat deed in eerste instantie niet veel, ook niet toen we in overleg de dosis wat verhoogden. Een paar dagen later liet de huisarts een buikfoto maken, daaruit bleek dat ze inderdaad helemaal vol zat.
We kregen toen microlax mee, een per dag. Dat had steeds binnen een kwartier enorm effect. Ze vond het niet leuk, maar liet het wel toe want ze wist dat de buikpijn dan weg zou gaan. Na een kwartier even flinke krampen, dat was dan weer heel zielig, maar als ze dan gepoept had voelde ze zich zoveel beter. We moesten ook doorgaan met de lactulose, ze kreeg uiteindelijk 2x 15 ml per dag (het maximum), ook weer in overleg.
De huisarts had er meteen al bij gezegd dat het best zou kunnen dat er een paar maanden overheen zou gaan in totaal.
Na een week die microlax ging het goed op alleen lactulose. Ze at en dronk toen ook opeens weer een stuk beter (logisch!).
Inmiddels, 4 maanden later, zijn we aan het laatste flesje toe, ze krijgt nu nog 5 ml per dag maar dat is een beetje voor de vorm, omdat ze het zelf vraagt. Doet ze dat niet, dan vergeten we het meestal, zo goed gaat het nu.
Sterkte voor Mandarijntje, hopelijk komt het gauw goed!

Manda Rijn

Manda Rijn

18-04-2011 om 10:09 Topicstarter

Paar maanden

hmm, we zijn nu een kleine maand verder. We hebben 2x microlax gegeven, beide keren kwam er dan ook een flinke hoeveelheid uit. Ze heeft nog steeds wel kramp voor het poepen, de keutels zijn iets zachter geworden maar makkelijk gaat het nog steeds niet. Het grote probleem hier is dat ze niet veel wil drinken, naast de 2 a 3 flesjes melk (die we blijven geven) wil ze weinig drinken. In de flesjes melk doen we elke keer 5 ml lactulose. Fruit eet ze wel, knijpzakjes vind ze lekker en we doen gepureerd fruit door de vla. 1 boterham per dag met boter en smeerkaas of jam lukt nu wel weer. Avondeten gaat nog niet goed, ze eet soms een paar hapjes meestal heeft ze geen honger.

ik denk dat als ze meer zou willen drinken dat het dan beter zou gaan maar ze wil het gewoon niet. Op kdv drinkt ze ook erg weinig.

Valkyre

Valkyre

18-04-2011 om 21:41

Soep?

Wil ze wel soep eten? Ik probeer even te bedenken waar veel vocht in zit... Lastig hoor! Deze week kun je in ieder geval waterijsjes geven! En als ze wel melk drinkt, kun je niet wat meer geven? Of sapjes met rietjes... Alles om 't interessant te maken.

Heb trouwens wel laatst gelezen dat lactose-intolerantie meer voorkomt bij Aziatische mensen... Wat voor melk drinkt ze? Misschien is dat nog iets om uit te zoeken. Je weet maar nooit.. Zo zielig. Arm Mamdarijntje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-04-2011 om 12:02 Topicstarter

Dank

gisterne had ze zomaar opeens een zachte keutel. Het bestaat dat je hoera roept en een enorme blijdschap kan hebben bij een hoopje zachte poep

het is nog steeds niet helemaal ok maar ze eet weer wat en poept dus soms weer wat makkelijker.

We geven nog lactulose siroop en proberen haar zoveel mogelijk te laten drinken tussendoor. Het is geen lactolese intolerantie, ik ben daar even ingedoken maar dan krijg je juist diarree en winderigheid etc.

De flesjes melk vindt ik zelf erg prettig, dat gaat er makkelijk in en zo krijgt ze toch vocht en voedingsstoffen binnen. Dit ook in overleg met het cb.

Fiorucci

Fiorucci

21-04-2011 om 17:51

Manda!

Dat klopt niet hoor, sommigen krijgen van lactoseintolerantie wel degelijk obstipatie, mijn zoon dus onder andere. En sorry, maar ik ben niet onder de indruk van de deskundigheid van het cb op dit gebied....

Tink

Tink

22-04-2011 om 23:38

Hoeveel

... van die microlaxen heb je eigenlijk meegekregen? Wij toen 7, voor een week dus. Na een keer of 4-5 dacht ik: moeten we dit echt 7x doen, maar achteraf ben ik wel blij dat we dat hebben volgehouden, het was toen echt goed op gang en bleef ook op gang met de lactulose daarna.
Voor ukje was het een beetje sneu want ze had met dat microlaxspul dan wel even heftig buikkramp, maar daarna was het dan ook helemaal over voor de rest van de dag.

Momenteel vergeten we de lactulose vaker dan dat we het geven, het is dus eigenlijk niet meer nodig.

Manda Rijn

Manda Rijn

23-04-2011 om 10:47 Topicstarter

Op kdv

wat mij nu op valt is dat ze de 2 dagen op kdv niet poept en zodra ze dan thuis is vrij snel wel poept. Misschien houdt ze het daar op ? En ze proberen haar wel te laten drinken maar dat lukt niet elke keer.

Iig had ze gisteren 2 keer een klein hard keuteltje op kdv gedaan en thuis direct kramp en pijn en harde ontlasting. Vanochtend had ze opeens diarree dus nu moet ik vandaag afwachten en geen lactulose geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.