Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen


Bijtje82 schreef op 05-05-2022 om 14:52:

[..]

Er moet juist opgepast worden met koolhydraten en suikers.

Aardappelen, rijst, pasta, brood.. Zou je eigenlijk moeten mijden.

Zetmeel wordt namelijk om gezet in glucose/suikers.

Oei, dan word het voor mij zowat mission impossible om af te vallen. Ik ben dol op brood en pasta, ook fan van risotto. 

Bijtje82

Bijtje82

06-05-2022 om 12:44

Poezekat schreef op 06-05-2022 om 12:36:

[..]

Oei, dan word het voor mij zowat mission impossible om af te vallen. Ik ben dol op brood en pasta, ook fan van risotto.

Niets is onmogelijk. 💪

Bijtje82 schreef op 06-05-2022 om 12:44:

[..]

Niets is onmogelijk. 💪

Nee maar het wordt wel moeilijker. Eind 2019/begin 2020 was ik in 5 maanden tijd ongeveer 7 kg afgevallen door op mijn eten te letten en te sporten. Maar 5 jaar ervoor viel ik makkelijker af door dezelfde combinatie, de overgang heeft het me niet makkelijker gemaakt. 

Koolhydraten zijn brandstoffen. Zo lang je die verbrandt is er niks aan de hand en worden ze ook niet opgeslagen als vet. 
Alles staat of valt met balans. Je kunt ook beter ruimte houden voor af en toe wat lekkers ipv alles rigoureus uitbannen. Want dan is de kans dat je het op lange termijn volhoudt groter.

MamaE schreef op 06-05-2022 om 13:25:

Koolhydraten zijn brandstoffen. Zo lang je die verbrandt is er niks aan de hand en worden ze ook niet opgeslagen als vet.
Alles staat of valt met balans. Je kunt ook beter ruimte houden voor af en toe wat lekkers ipv alles rigoureus uitbannen. Want dan is de kans dat je het op lange termijn volhoudt groter.

Bij mij werkt (even) rigoureus uitbannen makkelijker MamaE. 
Als ik een poosje geen toegevoegde suikers eet dan taal ik er niet meer naar. Zodra ik er iets van eet begint de zin daarin weer. 
Alleen werkt helemaal bannen nu eenmaal op langere termijn niet omdat al die suikers zo in onze eetcultuur verweven zijn. 
Ik wil mezelf niet steeds aan de zijlijn zetten sociaal gezien. Dus daarom wil ik idd wel uitzonderingen. 
Maar liever pas als ik weer even goed ‘reset’ ben. 
Maar lekkers is verder niet iets waar je niet zonder kunt mi. 
Ik begin wel weer een beetje in de (toegevoegde) suikerloze toestand te komen, merk dat dingen me ook weer beginnen te storen. Ik was gister in een dierenspeciaalzaak en ik zag op een strategische plaats een enorm rek met mensensnoep. 
Bah daar valt toch niet tegen op te boksen. Voor kinderen, overal en altijd is er zoetigheid. 

Poezekat schreef op 06-05-2022 om 12:36:

[..]

Oei, dan word het voor mij zowat mission impossible om af te vallen. Ik ben dol op brood en pasta, ook fan van risotto.

Poezekat, ik heb een hele tijd koolhydraatbeperkt gegeten. (Toen met goed resultaat) Ik dacht ook het moeilijk te vinden omdat ik zo dol was op die producten. Maar het bleek niet zo te zijn. Ik dacht altijd: heerlijk dat brood, maar dat is vast over een paar maanden ook nog lekker. Ik hoef het niet _nu_. 
Verder erg gefocusseerd op wat_wel_ipv op wat niet. 
Dus vooral heerlijke gerechten gemaakt. Als je een beetje overdrijft met gezonde vetten en eiwitten en groente dan zit je al snel zo vol en verzadigd dat je koolhydraten volledig vergeet. 

En tsja nu zit ik zelf weer in de modus ‘kan niet’. (Koolhydraatbeperkt en vegetarisch) ben wel benieuwd of ik hier ook een omslag in maak of niet. 
(voor mezelf hoeft die omslag ook niet maar partner kan een koolhydraatbeperking wel gebruiken) 

Pinokkio schreef op 06-05-2022 om 13:49:

[..]

Bij mij werkt (even) rigoureus uitbannen makkelijker MamaE.
Als ik een poosje geen toegevoegde suikers eet dan taal ik er niet meer naar. Zodra ik er iets van eet begint de zin daarin weer.
Alleen werkt helemaal bannen nu eenmaal op langere termijn niet omdat al die suikers zo in onze eetcultuur verweven zijn.
Ik wil mezelf niet steeds aan de zijlijn zetten sociaal gezien. Dus daarom wil ik idd wel uitzonderingen.
Maar liever pas als ik weer even goed ‘reset’ ben.
Maar lekkers is verder niet iets waar je niet zonder kunt mi.
Ik begin wel weer een beetje in de (toegevoegde) suikerloze toestand te komen, merk dat dingen me ook weer beginnen te storen. Ik was gister in een dierenspeciaalzaak en ik zag op een strategische plaats een enorm rek met mensensnoep.
Bah daar valt toch niet tegen op te boksen. Voor kinderen, overal en altijd is er zoetigheid.

Dat klopt. Een korte detox werkt vaak wel. Maar op een verjaardag of zo gaat niemand vragen om een rauwe wortel of zo. 

Mijn man en ik doen wel aan vasten. In de veertigdagentijd en in de adventstijd. 
Vooral in december komt er wel veel ongezonde troep naar binnen. Chocoladeletter van het werk, kerstkransjes van het werk, kerstpakket, kerstviering op werk. Het is wel een beproeving van de zelfbeheersing maar ik merk ook dat als ik er na een paar dagen weinig behoefte meer aan heb. 

Maar inderdaad, er is overal zoveel ongezonde meuk te krijgen dat het lastig is om er helemaal van weg te blijven. Zeker voor kinderen.

Net toch voor de bijl gegaan: heel zakje katjang pedis weggesnoept met thuiswerkende echtgenoot. Wel van genoten! En vanavond eten we koolhydraatloos. Dus dat compenseert weer wat.
Ik vind het echt erg lastig. We moeten meer gaan bewegen, maar krijgen dat nog niet echt voor elkaar. Nou ja, vandaag het veel te lange gras gemaaid. En ga zo een uur wandelen met de hond. Positief blijven 😜

Jonagold, gewoon bewegen is natuurlijk ook goed, toch? Vast hier en daar wat minder effectief dan sporten maar de noodzaak tot sporten komt toch ook omdat we te weinig gewoon bewegen. 
Hoewel ik zelf wel snel teveel gewoon beweeg en te weinig gericht train (denk ik) waardoor ik weer snel in de problemen kom met bepaalde klachten. 
Hier ook wel weer voor de bijl gegaan met drankje, dessert in restaurant etc.
Het echte starten wil niet zo lukken. 
Wel een beetje gevoel van nu of nooit, volgens mij wordt echt de knop omzetten steeds moeilijker met ouder worden. 
En ik hoop nu toch tot een wat blijvendere modus te komen. (Waarin ik uiteindelijk hoop ik nog maar af en toe voor de bijl ga en dat gewoon ook blijf compenseren, dat deed ik toen wel heel vanzelf maar nu bepaald niet meer) 

Pinokkio schreef op 06-05-2022 om 13:57:

[..]

Poezekat, ik heb een hele tijd koolhydraatbeperkt gegeten. (Toen met goed resultaat) Ik dacht ook het moeilijk te vinden omdat ik zo dol was op die producten. Maar het bleek niet zo te zijn. Ik dacht altijd: heerlijk dat brood, maar dat is vast over een paar maanden ook nog lekker. Ik hoef het niet _nu_.
Verder erg gefocusseerd op wat_wel_ipv op wat niet.
Dus vooral heerlijke gerechten gemaakt. Als je een beetje overdrijft met gezonde vetten en eiwitten en groente dan zit je al snel zo vol en verzadigd dat je koolhydraten volledig vergeet.

En tsja nu zit ik zelf weer in de modus ‘kan niet’. (Koolhydraatbeperkt en vegetarisch) ben wel benieuwd of ik hier ook een omslag in maak of niet.
(voor mezelf hoeft die omslag ook niet maar partner kan een koolhydraatbeperking wel gebruiken)

Ik kan wel eens een dag koolhydraatarm eten (omelet met veel groenten erin verwerkt eten bijvoorbeeld) maar ik zou er stik chagrijnig van worden als ik dat langere tijd na elkaar moet doen van mezelf. Nu is het toch al wat lastiger omdat ik nog niet alles kan eten (zonder tanden), pasta glijdt er wel makkelijk in en ik ben er dol op. 

Wat voor mij wel haalbaar zou zijn is om een keuze te maken, of brood of iets anders met koolhydraten ipv beiden. Nu op moederdag wel een stukje bavarois gegeten, geen bonbon. 

Bijtje82

Bijtje82

08-05-2022 om 13:15

https://www.psfoodandlifestyle.nl/koolhydraatarme-recepten?gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc4XGh5J-pFy26C-YPwae9cK60PaP0HXMnyCveBq8efTPliUVlgvKrgaAqmpEALw_wcB

Hier staan wel leuke recepten. Het www staat er vol mee. 
Maar het gaat er vaak ook om hoeveel je eet niet eens wat.
Langzaam eten is ook een tip. 
Je hersenen krijgen vaak pas na 20 minuten het sein vol.
Als je langere tijd veel kleine porties eet, zul je daar ook profijt van hebben. Je maag krimpt dan weer waardoor je uiteindelijk sneller het vol gevoel zal krijgen. 

Bijtje82 schreef op 08-05-2022 om 13:15:

https://www.psfoodandlifestyle.nl/koolhydraatarme-recepten?gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc4XGh5J-pFy26C-YPwae9cK60PaP0HXMnyCveBq8efTPliUVlgvKrgaAqmpEALw_wcB

Hier staan wel leuke recepten. Het www staat er vol mee.
Maar het gaat er vaak ook om hoeveel je eet niet eens wat.
Langzaam eten is ook een tip.
Je hersenen krijgen vaak pas na 20 minuten het sein vol.
Als je langere tijd veel kleine porties eet, zul je daar ook profijt van hebben. Je maag krimpt dan weer waardoor je uiteindelijk sneller het vol gevoel zal krijgen.

Daar staan zeker lekkere dingen tussen, ga er beslist verder naar kijken en dan vooral voor recepten die ik als lunch kan eten zodat ik wat meer afwisseling heb.

Bijltje maar van rauwe wortels zal ik me nooit over-eten. Van taart (vanmiddag gehad veel makkelijker. Daar moet ik zelf in stoppen want ik eet zo een hele taart op.
Dochter heeft ook nog voor me gebakken voor moederdag dus dat valt natuurlijk ook niet te weerstaan. 
Morgen maar weer! 

Bijtje82

Bijtje82

08-05-2022 om 20:40

Pinokkio schreef op 08-05-2022 om 20:12:

Bijltje maar van rauwe wortels zal ik me nooit over-eten. Van taart (vanmiddag gehad veel makkelijker. Daar moet ik zelf in stoppen want ik eet zo een hele taart op.
Dochter heeft ook nog voor me gebakken voor moederdag dus dat valt natuurlijk ook niet te weerstaan.
Morgen maar weer!

En als je zo iedere dag denkt.. Morgen maar weer, dan blijf je in die nderwaartse spiraal hangen. 

Bijtje82 schreef op 08-05-2022 om 20:40:

[..]

En als je zo iedere dag denkt.. Morgen maar weer, dan blijf je in die nderwaartse spiraal hangen.

Natuurlijk Bijltje, maarja, ik denk dat we daar bijna allemaal mee zitten. Ik ken irl heel weinig mensen die er niet mee worstelen en het gezondere gedrag uit blijven stellen tot morgen. 
Blijft ook lastig want het ongezonde eten is toch ook nog steeds de norm. Hoezeer we ook allemaal weten dat anders toch beter voor ons is. 

Maar ik blijf gewoon hoopvol hoor. 
En het is niet zo dat ik alle goede gewoontes die ik zo’n 2 jaar geleden aangeleerd heb overboord heb gegooid. 
De meeste maaltijden die ik eet zijn echt wel gezond. Maar alles bij elkaar snoep ik veel te veel vind ik en dat wil ik wel weer eens stoppen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.