Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen - doorzettingsvermogen wordt minder

In de afgelopen drie maanden ben ik gestart met sporten en ben ik goed op mijn eten gaan letten. Ik snoepte teveel en had daardoor wat overtollige kilootjes ontwikkeld
Ik ben tot een week geleden ongeveer super gemotiveerd geweest, maar ik voel dat dat steeds minder wordt. Doet me denken aan het (lange) draadje dat hier (nou ja, op het oude forum) liep over o.a. afvallen. Titel was geloof ik 'gênante lijven'.

Mijn doorzettingsvermogen begint dus af te nemen. Maar ik weiger om tot het grote percentage mensen te gaan behoren die zwaarder wordt na een afvalpoging. Probleem is alleen dat ik verstandelijk wel weet dat ik dus niet opnieuw moet gaan snoepen, maar het voelt niet zo. Ik heb gewoon zin in chocola!

Hoe zet ik door?

Doorzetten

Als ik wist hoe het moest, dan had ik gisteren op een feestje niet hoeven zeggen: nee, ik blijf liever staan, want mijn broek zit zo strak dat ik niet eens kan gaan zitten. Misschien helpt het als je Kate Moss haar motto als mantra opzegt: nothing tastes as good as skinny feels, staande voor je kledingkast met die broeken in een maatje kleiner die zo leuk staan? Succes in elk geval nog!

skik

Rafelkap

Rafelkap

08-09-2013 om 11:14

klein stukje

Het is lastig dat je chocola niet in hele kleine stukjes kan kopen maar meteen een grote familieverpakking. Als ik chocola koop moet die namelijk meteen, of dezelfde dag nog op Ik probeer ook (met wisselend succes) af te kicken door het niet te kopen.
Ik vind dat je je je na 3 mnd afzien (knap!) best een stukje chocola mag gunnen, maar als je van jezelf weet dat je je niet kan inhouden (zoals ik) moet je op zoek naar een gezonder alternatief, iets wat ook lekker is (zo vind ik hazelnootjes erg lekker) Of jezelf 1 x per week een klein stukje gunnen.

Alecia's bord

Alecia's bord

08-09-2013 om 21:06 Topicstarter

geen afzien geweest

Het is eigenlijk helemaal geen afzien geweest. Wat dat betreft vind ik het motto van Kate Moss wel erg goed. Ik voel me zoveel beter nu ik al een aantal kilo's kwijt ben. Ik wil dat goede gevoel niet kwijt. Verstandelijk weet ik dat ik me absoluut niet beter ga voelen door te snoepen, integendeel, en toch is er soms dat zeurende stemmetje waardoor het lijkt alsof ik alleen nog maar aan eten kan denken. Dat stemmetje begint nu weer terug te komen, en dan begint dus de strijd. Ik moet weer even mijn motivatie terugvinden. Ben er alleen nog niet helemaal over uit hoe ik dat moet doen.

Ik gun mezelf al af en toe iets lekkers, maar dat af en toe begint wat sneller na elkaar te komen.

Maaike

Maaike

08-09-2013 om 22:29

Schrijf op de boer in Tanzania!

Volgens de dochter van boer Wim (BZV internationaal) is het grootste probleem daar dat er soms wel een week geen chocola te krijgen is

Sukran

Sukran

09-09-2013 om 03:32

Het goede nieuws over cacao

Eerst complimenten voor de al gehaalde resultaten! Een nieuwe levensstijl volhouden is moeilijk, zeker na een maand of 3. Mens-eigen willen we toch graag weer terug naar hoe het was. En dan nu over de chocola: gaat het vooral om de 'chocolate-fix' of heeft de suiker erin ook wat ermee te maken? Je zou pure, ongezoete cacao poeder in je dieet kunnen verwerken. Over de gezondheidsfactor zijn de meningen verdeeld maar of het nu wel of niet het nieuwe Super Fruit is, het is wel lekker en makkelijk te verwerken in een smoothie of door de muesli of door/over vruchtenijs van bevroren fruit. Het mist in ieder geval de calorieën en suiker van een brok chocola! Een google ronde levert veel info op. Er is wel een verschil tussen rauwe en gebrande cacaopoeder maar beiden zijn zonder suiker. Succes en hou vol!

Dure chocola, maar ik herken het probleem...

Ik koop bij de natuurvoedingswinkel hele dure pure chocola en dan eet ik heel langzaam 1 stukje, een soort mindfulness chocolade eten. Zo hou ik het chocoladeverlangen in toom.
Maar voor de rest eet ik na de vakantie altijd teveel. Voor de vakantie wil ik graag zo fit en licht mogelijk zijn, maar na de vakantie zakt bij mij het doorzettingsvermogen weer helemaal in. De kunst vind ik mezelf te herpakken vóór de kerst!
Verder ben ik een buitensporter die van mooi weer houd. Dus sporten lukt niet erg in herfst en winter...
En aankomen gaat zoveel gemakkelijker dan afvallen, dat is gewoon niet eerlijk. Vier dagen wat minder opletten = 2 kg erbij en dan ben ik weer 4 weken bezig om het er weer af te krijgen.
Kortom, ik voel met je mee!

bertje1

bertje1

13-09-2013 om 10:22

gewichtsbehoud

als je je doel eens anders zet en denkt: ik probeer het gewicht nu te behouden?
en met chocola is het vaak zo: niet meer nemen, dan ebt de zin in chocola (in je hersenen) af..
succes

Monni

Monni

14-09-2013 om 09:02

Gewicht behouden

Ik vond het vorige draadje ingewikkeld en moeilijk te volgen (eigenschuld omdat ik niet regelmatig en dus vaak niet alles lees) maar ik vond het interessant om te lezen dat het wellicht beter is om voor gewichts behoud te kiezen dan om af te vallen. Zeker voor alle jojo-ers. Ik ben zelf vorig jaar 20 kilo afgevallen maar wil mezelf niet op de borst kloppen, ik ben altijd slank geweest (ook als ik nu aan anderen vertel dat ik 20 kilo ben afgevallen zijn mensen verbaasd want ik was toch nooit dik?) die 20 kilo is er heel geleidelijk aan aangekomen en ik had nog nooit eerder in mijn leven een dieet gedaan. Ik had dus een gezonde stofwisseling ga ik vanuit. Die wel een jaar op een lager pitje is gaan staan door het afvallen. Nu doe ik dus aan gewichtsbehoud en het valt me op dat ik steeds meer kan eten zonder aan te komen. Mijn stofwisseling komt weer langzaam terug op zijn oude niveau?
Voor Alecia heb ik eigenlijk geen tip alleen wat iemand hier al schreef, gun jezelf af en toe wat. Maar dat deed je al misschien kan je opzoek gaan naar een minder calorierijke vervanger? Ik deed de Weight Watchers en at van de punten die ik savonds over had 2 of 3 brosjes. Daar genoot ik echt van dan. Kinderen op bed, kopje thee en genieten van mijn brosjes

Rafelkap

Rafelkap

14-09-2013 om 12:00

mindfulness chocolade eten

wauw. Dat ga ik ook doen voortaan

Cassie

Cassie

17-09-2013 om 09:03

Hallo,

Het kunnen doorzetten bij een dieet is een van de moeilijkste dingen inderdaad. Ik heb zelf zeer goede resultaten behaalt met het cambridge dieet. Hierbij wordt je tijdens het afvallen begeleid door een consulente van het cambridge dieet. Dit was voor mij de ideale stok achter de deur om het mentaal vol te houden.
En ik weet, er gaan veel negatieve verhalen rond over het cambridge dieet omdat je zgn te weinig calorieen binnenkrijgt. Maar je kunt het dieet in verschillende hoeveelheden calorieen volgen. De consulente houdt vervolgens je gezondheid in de gaten zodat je niet in het jojo-effect belandt.
Succes!!

http://explained4u.nl/gezondheid/cambridge-dieet.html

Zelfde probleem

Hier herkenning, hetzelfde probleem. Ik ben in een jaar tijd ruim 12 kilo afgevallen en zit nu op het punt dat ik nog wel verder wil, maar mezelf al zoveel mooier vind dan ik was..... HIerdoor botst het in mijn hoofd. Het ene deel wil nog wel door (is ook beter voor de gezondheid), maar het andere deel vind dat het zo al heel mooi is ten opzichte van vorig jaar. En dan? HOe krijg ik mijn hoofd weer richting nog 10 kilo afvallen? Iemand tips?
Dus ja, herkenning, nee geen oplossing
Sanneke*

Yura

Yura

17-09-2013 om 12:05

Jezelf mooi genoeg vinden

Ik ben een aantal maanden geleden een fors aantal kilo's kwijt geraakt met prodimed. Ik was super gemotiveerd en het ging als een trein. Eerst had ik mijn streefgewicht op 75 gezet, ik kwam van 95, dus dat was al een gewicht waar ik al jaren niet meer van kon dromen en dan had ik een keurig bmi van net onder de 25. Maar het ging zo lekker, dus ik stelde het bij naar 70. Echter opeens was ik het zat en vond ik mezelf al mooi genoeg. Ik had een mooie maat 38, zelfs wat kledingstukken in maat 36 en ik was slanker dan de meeste leeftijdsgenoten om me heen. Ik ben dus gaan afbouwen en ik behaalde een gewicht van 72. Ik was helemaal happy, maar wat gebeurde er, ik ontwaarde nog wat mensen die stukken slanker waren, mijn schoonzus voornamelijk die heeft maatje 34/36 en die weegt nog 12 kilo minder bij dezelfde lengte en eigenlijk wil ik nu die laatste 2 kilo er toch nog vanaf krijgen. Blijkbaar had ik even een stop nodig bij die 72 om aan mijn nieuwe omvang te wennen ofzo en nu zie ik weer in de spiegel dat ik weliswaar slank ben maar niet superslank en dat dat maatje 36 toch echt te danken is aan het vanity sizing dat sommige kledingfabrikanten toe passen. Ik denk dat je dus gewoon even een tijdje moet stoppen met afvallen en je gaan richten op op gewicht blijven dat is namelijk vele malen moeilijker dan afvallen. Als je na een tijdje toch weer af wilt vallen pak je het weer op.

Yura

Yura

17-09-2013 om 12:12

apps

Voor het op gewicht blijven heb je trouwens een paar handige apps die je op je telefoon kunt zetten, ik gebruik de calorienteller van shape up, maar de eetmeter van het voedingscentrum heeft nu ook eindelijk een app. Zo kun je gaan uitvogelen wat jouw dagelijkse caloriebehoefte is op een dag, die ligt in de meeste gevallen helaas onder de 2000 calorieen die overal wordt genoemd, zeker als je boven de 40 bent. Voor mij ligt die rond de 1700, dus als ik wat teveel heb gegeten een aantal dagen, dan ga ik weer een aantal dagen op 1500 zitten. Je kunt helaas nooit meer helemaal los gaan, dan zit je in no-time weer op je oude gewicht. Als je zwaar luncht moet je licht dineren en vice-versa. En heb je je de ene dag laten gaan dan eet je de volgende dag een salade als avondeten. Het is niet ingewikkeld, maar ja die chocola he, die je toe roept: eetmij, eetmij.

Ja maar yura

Hoezo moet je nou per se naar maatje 36? Ik neem aan dat als je afvalt van 95 kilo naar 72 dat je bmi weer in het groen zit. Waarom dan per se superslank? Vanwege een dunne schoonzus. Snap hier niks van.

andere dingen proberen ?

misschien kan je een andere sport gaan doen, of anders gaan trainen. Even de sleur weer uit en misschien ook je verdiepen in allerlei voedingsstoffen ofzo waar je eerder minder naar gekeken hebt en daar wat mee gaan doen ? Zodat je weer in een andere richting op gaat terwijl je nog wel bezig bent met gezonder leven >?

Fransien

Fransien

27-09-2013 om 12:15

Dieet

De moeder van een vriendin van mijn dochter is erg dik geweest en is eigenlijk nog steeds te dik, haar man ook. Ze is nu al jaren en jaren bezig met dieet houden, het een na het ander, met als gevolg dat haar dochter van 8 dieet dus de norm vindt, en het gewoon vindt dat je soms bijna niets eet, want dat is gezond, en soms een dagje vrij neemt van dieet en dan alles mag eten waar je zin in hebt, zoveel als je wilt.

De vriendin van mijn dochter heeft een heel vreemd beeld onderhand van eten en dieet en zit daar regelmatig met mijn dochter over te praten. Vriendin (heel erg mollig) wil nu samen met mijn dochter op dieet omdat het dan makkelijker vol te houden is, en gezelliger, en omdat ze mijn dochter aangepraat heeft dat die lekker gespierde benen van haar veel te dik zijn (dochter heeft een gewicht wat laag is voor haar lengte en is echt niet te dik, wel gespierd door veel zwemmen en fietsen).

Van de vriendin van mijn dochter zie ik dat die nu al enorm bezig is met gewicht, eten, dik/dun. Echt niet leuk om bij een meisje van 8 te zien. Eten bepaalt een groot deel van haar leven.
Bij dit meisje ben ik bang dat ze later een eetstoornis gaat ontwikkelen, en ik ben bang dat ze een deel van die vreemde omgang met eten op mijn dochter overbrengt, ik heb nu al alle zeilen bij moeten zetten om haar te overtuigen dat gespierd niet hetzelfde is als dik.

Kijk alsjeblieft uit dat eten en dieet niet jullie hele leven gaat bepalen, dat is het gewoon niet waard.
En nee, ik let ook wel op, maar ik houd het bij even wat minder toetje en minder koek/snoep als ik niet meer in mijn broeken dreig te passen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.