Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21


Hangkous

Hangkous

12-11-2020 om 10:32

Vergeet die app ook steeds te starten.

En hij start niet zonder Wi-Fi dus ik heb al heel wat ommetjes en ommen gelopen die niet meegeteld zijn. Ik vaar weer op mijn Fit app. Daar kan ik na thuiskomst de boel invoeren en indien nodig corrigeren. Wat als fietsen wordt gesignaleerd maar wat wandelen was corrigeer ik. Andersom niet, dat betekent namelijk dat ik heel langzaam fietste en dat staat dan qua inspanning gelijk aan wandelen.

De corona kilo is er nog steeds niet af. Ik beweeg lang genoeg en voldoende intensief maar eet ook veel te lekker.

Emmawee

Emmawee

12-11-2020 om 15:38

Verandering

Ik ga nu voorzichtig onder de 85 kilo met mijn gewicht en wat ik helemaal fijn vind, mijn buikomvang slinkt. Heel geleidelijk, maar wel merkbaar. Ik eet beduidend minder, door de Stop met Snaaien aanpak van Carola van Bemmelen (met planning en beloningen voor het 'doorvoelen van de behoefte en hier niet aan toegeven').
Dat geeft me meer rust, minder trek en minder calorie-inname.

Qua beweging is die ommetjes-app mijn redding. Bedankt Slobbertje!! Het zorgt er in elk geval voor dat ik dagelijks aan mijn portie beweging kom. Ik hoop ook nog weer eens wat aan krachttraining te gaan doen, weer een beetje spiermassa opbouwen. Maar nu ben ik al blij met mijn reeks van 11 (straks 12!) ommetjes.
Ik vergeet hem nooit, maar ik was dan ook echt even de doelgroep, aangezien ik al een week binnen zat en gewoon totaal geen zin had in beweging. Dom, maar waar. De app en weer even de opfriscursus van Erik Scherder (de kracht van de herhaling), hebben me weer op gang gekregen.

Doenja

Doenja

12-11-2020 om 16:22

prachtig

Ik kom op de meest prachtige plekken nu ik 'verplicht' moet wandelen. Ik trek er ook echt de tijd voor uit. En ik voel me steeds beter sinds mijn medicatie beter is geregeld. Bij geen medicatie heb ik de hele dag opvliegers, zweten is dus een symptoom van te weinig medicatie .
Wel vergeet ik regelmatig die app aan te zetten, of uit te zetten. Nou dat laatste loont niet echt heb ik gezien! Op social media deel ik vaak foto's van mijn wandelingen en nu wil iedereen weten waar dat dan is.
Als het lichamelijk echt niet lukt om te wandelen en ik me te ziek voel, dan ga ik niet. Van de zeven dagen per week ga ik er toch nog 6 nu. Mijn gewicht weet ik echt niet, en ik wil ook niet schrikken, of moet ik dat juist wel doen? Of kleding me losser gaat zitten, dat merk ik wel. Maar doordat ik vaak te lage bloedsuikers heb, moet ik regelmatig eten. Veel gezonde dingen in huis gehaald en gisteren vis met 3 soorten groente gegeten. Heerlijk! 's Avonds dan weer chips, dat wel hahaha. Maar ik ben blij dat ik nu weet waarom ik me al jaren zo slecht voelde. Was gewoon een medisch ding, ipv psychosomatisch wat me altijd is aangepraat. Dat is dan nog de mooiste les uit dit alles; vertrouw op jezelf. Ik zie een enorme bui hangen, zal ik nog ff????

Weggooien en wandelen

Annemie, ik herken wat je zegt over eten weggooien. Zo dacht ik ook altijd. En toen las ik een keer ergens over hoe je jezelf als vuilnisbak behandelt als je eten opeet in plaats van weggooit. Omdat je je plan om gezond te eten weg gooit en niet met plezier het eten eet wat je neemt. Je kunt dus eigenlijk beter het eten wel weg gooien en jezelf aan je plan houden en iets eten waar je wel blij mee bent. Want je bent geen vuilnisbak voor restjes of om overgebleven eten te 'redden', je bent gewoon een gezond mens dat gezond wil blijven en verdient om gezond te eten. Dat was voor mij best wel een eye opener want ik was ook gewend om door te eten tot alles op was.

Verder werkt de ommetjes app voor mij ook totaal niet want ik vergeet hem continu. Maar door jullie ommetjes geinspireerd wandel ik wel meer en zit ik al in een mooie serie van behaalde stappendoelen en traploopdoelen op mijn sporthorloge. Wandelen tijdens overleggen werkt ook echt goed, frisse lucht en lekker buiten op mooie stukjes. Ongemerkt stap ik dan een uur flink door en voel ik me weer helemaal fris voor het volgende overleg Ik moet eerder opletten dat ik niet te veel wandel, ik kreeg pijn aan mijn voeten!

Manja

Manja

12-11-2020 om 20:18

Ja die ommetjes app is ook niks voor mij

Ben net een beetje herstellende van corona. Maak mijn ommetjes maar vergeet steeds, heb hem er maar weer afgegooid, Voor mij werkt zo’n app alleen maar als het automatisch gaat.
Ben met corona zomaar weer ruim een kilo kwijt jn ee week en dat is nu niet goed! Lust weinig, vergeet te eten, proef niks en ruik niks
Probeer nu in elk geval fruit en eiwit in de vorm skyr. Dat valt het best.
Komende week niet verder afvallen, spieren weer wat kweken en trainen. Ben nog zo megamoe, moeer dan ik ooit in mijn leven geweest ben. En hele pijnlijke spieren

Slobbertje

Slobbertje

12-11-2020 om 20:45

Ah Manja, ik dacht net al aan je, hoe het nu zou zijn. Gelukkig ben je iets beter, maar balen dat het nog niet echt opknapt. Sterkte en geduld gewenst!!! Hopelijk de andere 3 ook aan het opknappen?

Emmawee, blij dat ik iets positiefs teweeg heb gebracht voor jou en sommige anderen. De app is inderdaad nogal dom, maar meestal lukt het me om m toch aan te zetten.

Over eten: restjes natuurlijk pas de volgende dag opeten, als lunch!!

Manja

Manja

12-11-2020 om 20:52

Slobbetje

Rest is beter. Ik was ook de laatste die ziek werd. En de jongeren waren in een paar dagen weer up and running, moesten hun 7 dagen uitzitten terwijl ziekte al over was. Man was bijna 14 dagen ziek. Ik zit nu op 11 ofzo. Vind het wel heavy

zebra

zebra

14-11-2020 om 17:20

wandelen

ik heb besloten mijn abonnement bij de sportschool op te zeggen, het komt er gewoon niet meer van sinds de kleedkamers niet open zijn. Ik wil dan wel vaker een wandeling maken als ik terug kom van het werk of een flinke omweg maken met de fiets als ik naar huis kom.

Slobbertje

Slobbertje

15-11-2020 om 12:20

Wandelen

Ik merk zelf dat wandelen me steeds beter bevalt. Als ik niet heb gelopen, dan voelt het als een gemis. En ik krijg steeds gespierdere benen (straks moet ik weer een nieuwe nickname).
Vanmorgen nog een uur gelopen, voordat het ging regenen. Het gaat me steeds gemakkelijker af. Toen ik nog ziek was dit voorjaar haalde ik (toen ik begon met wandelen) nauwelijks de hoek van de straat. Vlak voor mijn operatie kon ik op laag tempo en met een pauze 2,5 km lopen.
En nu heb ik samen met mijn zus afgesproken een keer het Pieterpad te lopen. Het zal wel in gedeeltes gaan, elke maand een weekend ofzo.

zebra

zebra

15-11-2020 om 12:48

deze week

zal het blijven bij ommetjes door de tuin want ik ben vrijdag positief getest en moet dus thuisblijven. Ben niet ziek maar wel verkouden (ben ik altijd wel, zeker in najaar en winter) en raar gevoel in mijn keel.

Slobbertje

Slobbertje

15-11-2020 om 12:52

Zebra

Sterkte!!!

Manja

Manja

15-11-2020 om 12:59

Zebra

Vervelend! Ik was eerst ook nagenoeg klachtenvrij toen de test positief werd. Wel dat rare kriebeltje in de keel. Helaas werd ik in de week die volgde best ziek, vooral heel erg moe en spier/gewrichtspijn. Doe rustig aan! Je hebt ook geen keus. Hopelijk valt het mee maar je moet wel eerst een week verder zijn om daar iets zinnigs over te zeggen. Hele vervelende onzekere tijd

zebra

zebra

15-11-2020 om 13:12

er zal niks anders op zitten

dan afwachten en thuisblijven. Ik was vorige week bij mijn moeder geweest, die moest getest worden ivm een operatie dus niet vanwege corona gerelateerde klachten want anders was ik natuurlijk niet langs gegaan. Ook mijn zus was in contact geweest met haar maar die is negatief getest.

Vitaminen

Neem vooral ook extra vitamine D en vitamine C. Uiteraard naast genoeg drinken en gezond eten.

Slobbertje

Slobbertje

15-11-2020 om 16:40

Ontbijtmuffins

Sta ik nu toch uiteindelijk ontbijtmuffins te bakken...
Maar dan eigen recept. Met yoghurt, deels volkoren meel, havermout en appel. De helft van de suiker.
Ik ben benieuwd of het lukt, ze staan in de oven.
Ik heb namelijk te kampen met een ondergewichtige tiener die geen zin heeft te ontbijten en geen zin heeft eten mee naar school te nemen. Kijken of er zo weer wat spek op zijn botjes komt. Daarom zit er ook een lepeltje chocoladehagelslag door, om hem een beetje verleiden tot eten.

Koud

Koud

15-11-2020 om 20:23

Asr vitality app

Iemand daar ervaring mee? Ik lees er net over, op zoek naar nieuwe zorgverzekering. Heb wat reviews opgezocht, vond een iemand die erg gestimuleerd werd om te bewegen en heel veel reacties die kanttekeningen bij de privacy en markering plaatsten. Qua motivatie lijkt het handig.

zebra

zebra

15-11-2020 om 20:32

Slobbertje

je verhaal doet me denken aan mijn puberteit en de jaren erna. Mijn moeder maakte soms een dikkere pannenkoek voor me en dat wisselde ze af met een bord havermoutpap.
In elk geval hoop ik dat je puber je moeite waardeert en lekker zal smullen van de ontbijtmuffins.

Slobbertje mag ik je recept?

Dat klinkt lekker.

Zoon hier eet idd ook havermout. Maar ook een stuk bananenbrood,we noemden t eerst cake , en cake is ie dol op...gaat makkelijk mee.

Ik loop zelf goed, wil geen app want heb vaak geen telefoon bij en vergeet toch in en uit te loggen etc. T snoepen is bij mij t grote probleem. Ik ben niks te dik of zo maar goed is t natuurlijk niet. Ik lijk wel verslaafd en probeer t nu te remmen.

Pluis

Pluis

16-11-2020 om 10:42

Goede voornemens

Ik heb me weer eens voorgenomen om meer te gaan bewegen . Ik merk dat ik echt moeite heb om dat vol te houden nu het niet meer in groepsverband op de sportschool kan. Vrijdagochtend hardgelopen met de hond, maar ik heb daar eigenlijk zo'n hekel aan. Zeker als de conditie door achterstallig onderhoud te wensen overlaat . Maar goed, ik moet wel in beweging komen. Ik merk dat ik slecht slaap, daardoor heel erg moe ben en dat inactieve wordt van kwaad tot erger. Hoewel het met het gewicht wel meevalt, zelfs wat afgevallen (maar dat is in de marge vind ik) terwijl ik de afgelopen dagen erg niet netjes ben geweest. Is denk ik hormoongerelateerd, ben ook weer ongesteld worden, na maanden niks.
Ik wil ook graag meer groenten eten, maar ik ben daar niet zo creatief in. Ik hou er gewoon niet van, man ook niet, en de kinderen, vooral dochter, al helemaal niet. Dat stimuleert ook niet erg natuurlijk. Maar ik doe mijn best. Ik vind soep altijd een leuke, makkelijke en lekkere manier om wat extra groenten te eten, maar ik ben de enige thuis. Dus ook dat schiet niet op. Nou ja, allemaal gepruttel en gedoe dus, ik zit gewoon niet zo goed in mijn vel. Het enige dat lekker gaat is het koud douchen, dat doe ik trouw en dat scheelt in hoe koud ik het heb. Niet, namelijk. Maar ook dat kan aan de overgang liggen natuurlijk, al hou ik het liever op dat het het resultaat is van mijn inspanningen

merel

merel

16-11-2020 om 12:53

wat eet je graag pluis?

Wat eten jullie dan wel graag Pluis? Ik ben dol op groente, dus soms moeilijk voor te stellen dat iemand het niet lust. Maar je kan eventueel een pasta saus maken en dan alle groenten die je erin doet pureren? Dan krijg je het toch binnen, als een soort saus.

blik

blik

16-11-2020 om 13:24

Sterkte

voor de zieken/positief getesten.

Ik vind sommige groente wel lekker maar vind het toch ook nog steeds lastig er genoeg van te eten.
Ik probeer iig meestal verschillende groentes bij avondmaaltijd te hebben. Behalve dat we verschillende smaken hebben eet ik niet graag grote hoeveelheden van een groente. Vaak wat sla als bijgerecht maar daar zou je al heel veel van moeten eten wil je aan min 300 gr komen
Voor ons niet goed haalbaar tijdens 1 maaltijd en eigenlijk zou ik groente willen eten bij een andere maaltijd ook maar dat zit nog niet in mijn systeem.

Nu eet ik wel vaker rauwkost voor de avondmaaltijd, dat eet ik dan weg tijdens koken. Zonder dat zou mijn groente-inname erg zielig zijn.

Mijn focus om meer groente te eten was eigenlijk weer helemaal weg, wil me daar wel weer op gaan richten. Die rauwkost voor het eten is wel al meer een gewoonte aan het worden maar er zijn nog genoeg dagen dat ik veel te weinig groente eet naar mijn zin.

Ik denk dat ik oa wat meer rauwkost als schoon ga maken zodat ik het laagdrempelig kan nemen op andere momenten en ook meenemen.
Doel voor deze week!

Nu slaap ik ook slecht nu en dat stimuleert bepaald niet in dit soort dingen.

zebra

zebra

16-11-2020 om 14:45

groente

soms doe ik dat wel door een omelet, stukje paprika, stukje prei en nog meer van dat soort dingen. Ook door de pastasaus en lasagnesaus gaat flink veel groente. Soms tomaat of komkommer op brood.
En dan hebben we hier ook nog een alternatief maar dat doen we niet elke week vanwege de prijs, soms neem ik een box af voor 3 dagen waar de meeste ingrediënten al in zitten of een pakket van bijvoorbeeld AH met risotto, dan ook veel groenten binnen.

zebra

zebra

16-11-2020 om 14:48

sportschool abonnement opgezegd

en ik heb besloten ook niet elders te gaan sporten. Zodra ik weer de deur uit mag, dan ga ik weer wandelen, al is het slechts een paar keer per week een half uurtje.

Pluis

Pluis

16-11-2020 om 14:56

Groenten

Ja, door de pastasaus gaan zeker veel groenten, maar ja, dat eten we dus niet elke dag. Eens per 2 weken vind ik al zat.
We eten op zich wel (bijna) elke dag verse groenten, maar we komen nooit aan die 250 - 300 gram. Als ik een omelet met groenten maak, dan zit daar pp zo'n 100 - 150 gram pp in. Maximaal. We eten vaak een roerbakschotel. Dan eten we met zijn 4-en zo'n zak van 600 gram. Is toch ook pas 150 gram pp. En dan is het aantal groenten dat men blieft ook nog eens heel beperkt. Bij dochter houdt dat op bij broccoli, boerenkool, rode kool, paprika, wortel en mais. Komkommer tel ik niet mee, dat is alleen maar water. We grabbelen nog wel eens worteltjes of tomaatjes, maar daar vul ik zeker niet elke dag de hoeveelheid mee aan tot 300 gram. We houden van salades, maar dat is ook te weinig aan groenvoer. Vooral omdat bijvoorbeeld boontjes of zo geen fans hebben hier in huis. En ook peulvruchten en champignons doe ik niemand een plezier mee.
Nee, ik vind het echt lastig.

Slobbertje

Slobbertje

16-11-2020 om 15:02

En fruit?

Misschien lukt meer fruit wel? Ik bak bv. soms suikervrije appeltaart voor het dessert.
En vergeet de smoothies niet (los van de aloude vezeldiscussie)!

Slobbertje

Slobbertje

16-11-2020 om 15:11

Muffins

Hier is wat ik door het beslag van mijn ontbijtmuffins heb geroerd. Ik vond ze prima te eten trouwens, niet heel zoet gelukkig. Met wat wennen kan er nog veeeeel minder suiker in denk ik.

1 appel in kleine stukjes (met schil)
150 g zelfrijzend bakmeel
150 g volkoren meel
25 g havermout
1 groot ei
190 g yoghurt
75 g suiker
een theelepel bakpoeder
125 g zonnebloemolie
een schep chocohagelslag
evt. kaneel

Alles door elkaar roeren, de appel en hagelslag op het laatst. Verdeel over 12 muffinvormpjes, circa 25 minuten bakken op 180 graden. Alle hoeveelheden zijn indicatief.
Het is geen superslank ontbijt natuurlijk, maar qua ingrediënten behoorlijk in orde, behalve dat er suiker in zit en ik ze langzaamaan steeds meer volkoren ga maken natuurlijk.

Natuurlijk was mijn scharminkeltje het vanmorgen weer vergeten te nemen en heeft ie de hele dag op een handje pepernoten geteerd....

Misschien 's morgens inderdaad maar een lading havermoutpap er in gieten, met een trechter. Maar een 13-jarige dwingen te eten, dat lukt natuurlijk niet.

Pluis

Pluis

16-11-2020 om 15:21

Fruit

Vroeger lang geleden, toen de kinderen nog klein waren, maakte ik iedere dag voor iedereen een bakje fruit, dat aten we om een uur of 5, voor ik ging koken. Maar ja, ik werk al jaren hele dagen, want de kinderen zijn al jaren groot. En niemand die zich er nu verantwoordelijk voor voelt. Man maakt ook lange dagen, dus dat toen handige tijdstip is ook niet meer handig. Man en ik eten vaak wel kwark met eigengemaakt granola en daar gaan dan altijd frambozen in, of verse aardbeien, of blauwe bessen, of een banaan. Ik neem ook wel fruit mee naar het werk. Maar veel verder dan een appel, banaan of wat druiven kom ik dan ook meestal niet en verder ligt het vooral te verpieteren op de fruitschaal.
Ikzelf kom dus nog wel zo'n beetje aan de richtlijnen als ik mijn best doe, maar de rest van het gezin niet. En niemand vindt het echt boeiend, dus ik laat het ook maar een beetje los. Anders loop ik me maar te ergeren, en dat is ook niet de bedoeling.
Oh mensen, wat een geklaag he. Maar als jullie nog recepten hebben met veel groenten, graag! We houden van exotisch, er komen bij ons geen AVG-tjes op tafel.

Pluis

Pluis

16-11-2020 om 15:27

Slobbertje

op die leeftijd zaten wij nog iedere dag met de kinderen aan tafel te ontbijten. Allemaal 2 boterhammen erin en een kop thee. Af en toe een bolletje of een krentenbol, Brinta, cornflakes met melk, of yoghurt of kwark met wat cruesli. Dus bij mij gingen ze nooit zonder ontbijt de deur uit. Omdat we dat patroon van jongs af aan hadden, ging dat nog lang goed. Ook bij eerste uren vrij. Pas later hebben we dat los gelaten, toen de helft van de tijd er minstens eentje niet om half 9 op school hoefde te zijn. Zeker voor dochter was dat lange tijd de enige fatsoenlijke maaltijd van de dag.
Nu is het allemaal helemaal losgeslagen, maar goed, ze zijn ook 18 en 20 dus ik ben klaar met opvoeden . En sinds een jaartje of zo ontbijt ik dus ook lang niet meer elke dag. Maar ik neem wel iets verantwoords mee. Meestal.

Chili

Een heerlijke chili met veel groenten.

Vlees, ik deed het met rundvlees braden in olijfolie (geen boter oid).
Ik weet niet meer maar volgens mij had ik er geen uien bij, maar dat ben ik vergeten.

Bloemkool in stukjes, wortels in stukjes, sperziebonen in stukjes, als het vlees bijna gaar is, erbij in de pan. Witte bonen in tomatensaus er overheen. Peper en zout.

En dan een uur stoven/stomen, na koken en verhit op een zacht plaatje. Of in de dekenkist.

Lou

Lou

16-11-2020 om 15:49

Shakshuka

Ik volg ongeveer dit recept, met als wijzigingen:
- geen twee eieren per persoon maar gewoon één ei per persoon
- alles kan ik dezelfde pan blijven

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R931346/yotam-ottolenghi-s-shakshuka

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.