Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21


Hangkous

Hangkous

23-11-2020 om 17:03

Zelf gebakken

Gevuld speculaas. Wel steeds en half stukje genomen. Man en kinderen 4 hapjes per keer ik maar 2.
Was vanochtend op de sport zelfs goed afgevallen. De eerste 900 g van de royale corona kilo (ruim 1700 g. Als ik eerlijk ben) is er weer af.
Ben dus over de helft.😊
Vanaf volgende week ga ik ook weer zwemmen dus dan moet het lukken om voor kerst weer in vorm te zijn.
Stamppot eten we hier ook gewoon hoor. Maar niet altijd met worst. Hutspot met een bal gehakt en die kan van mager gehakt gemaakt.
Boerenkool wel met worst ern spekjes.
Zuurkool en erwtensoep blieft de test van het gezin niet dus dat maakt ik nooit.
Dat scoor ik wil eens bij mijn moeder.

Max Masterclass

https://www.npostart.nl/max-masterclass/18-11-2020/POW_04765789

Afgelopen week op tv: Max Masterclass met Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid en Erica van den Akker, kinderarts voor kinderen met obesitas en onderzoeker.

Wat ik nog niet gezien had was hoe gretig babies worden als ze ijs proeven: de oogjes gaan glimmen ze grijpen er doelgericht naar en halen het ijs naar hun hele toet.

Fenomeen uit oertijden waarin we direct gebruik wilden maken van voedsel dat rijk was aan vet, koolhydraten en eiwit.

En dan als ze citroen of broccoli in hun mond staken.
Een voorzorgsmaatregel omdat voedsel, op de savanne, dan giftig kan blijken te zijn.

Als ouders is het dan belangrijk om voor te doen welk voedsel je wel en niet kan eten en kinderen daartoe over te halen.

Verder wel bekende fenomenen als pakjes, omringd door voedsel tegenwoordig, genen en erfelijkheid (bij tweelingonderzoek ook interessant om te zien) enzovoort.

Hangkous

Hangkous

23-11-2020 om 17:49

#143 Had ik hem ook al getipt.

Fascinerend om te zien inderdaad die babies met ijs.
Ik vond hem helemaal interessant, veel nieuwe inzichten sinds ik de opleiding tot diëtiste heb gedaan.

Slobbertje

Slobbertje

23-11-2020 om 18:01

Ha ja

Je had mijn oudste moeten zien toen mijn man hem van zijn Magnum liet proeven toen hij 8 weken!!! was. 🙄
En je had ook mijn reactie moeten zien. 😖

In elk geval, dik 18 jaar later en hij is toch hyperslank gebleven (mijn zoon, mijn man, ach, tja, het kan slanker)

Hangkous

Hangkous

24-11-2020 om 10:57

Slobbertje

Altijd als ik jou Nick zie moet ik aan spaghetti met rode saus denken.
Sinds de eerste beugel hier zijn intrede deed hebben 2 gerechten bij ons een naam gekregen die wij alleen begrijpen
Spaghetti is slobber en hutspot is schuif.
Zat net even te appen met zoon die (geheel corona proof) voor het eerst alleen naar de ortho is geweest en dus zelf op tijd van school weg n o est gaan, een afspraak moest maken voor de volgende keer; geen moeder die hem hielp met alles. Net in de pauze even appen en hij sluit af met: Mam doe maar slobber vanavond mijn nieuwe draad doet nu al zeer.

Slobbertje

Slobbertje

24-11-2020 om 15:06

Hahaha

Ik vind wel dat er gehaktballetjes door horen, dus slobber met ballen. 😁🍝

Pluis

Pluis

25-11-2020 om 14:12

Slobber

Hilarisch! Wij eten vanavond toevallig slobber, al heet dat bij ons dan pasta di mama. Klinkt toch beter al zeg ik het zelf 😜. Er zitten lekker veel groenten in, natuurlijk tomaten en de spaghetti is volkoren en het gehakt mager, dus best verantwoord. Behalve dan de kaas eroverheen, maar die vind ik te lekker om weg te laten.
Gisteren salade met gerookte kip gegeten, ook gezond en lekker. Ik zoek alleen nog een lekker alternatief voor de pita’s die we erbij eten. Een geroosterde volkorenboterham is toch niet hetzelfde qua smaakbeleving vind ik.

Vandaag een dagje vrij, ik moet dit jaar nog wat dagen opnemen want ik mag niet alles meenemen naar volgend jaar en het is vandaag werkelijk fantastisch weer, dus ik heb lekker uitgeslapen en ben toen gaan hardlopen met de hond. Net gestofzuigd en het gras gemaaid. Wel een zeer calorierijke lunch verorberd 🥴.

De weegschaal was weer niet lief vandaag, iets boven de 74.

Knurf

Knurf

25-11-2020 om 14:15

Slobber

Dat is nat voer voor paarden die geen biks meer kunnen eten ☺

Pluis. Pita

Ik zag bij de Aldi volkorenpitas.
Is dat wat als vervanging?
Ik eet er altijd graag een hele donkere boterham bij dus ik ben niet representatief 😋

Lente

Lente

26-11-2020 om 11:13

Of geroosterd turks brood

Is ook wit brood maar veel meer lucht dan een pita.
Ik koop de afbakversie en snijd die in plakken (iets dikker dan boterham) zodat een plak nog net in het broodrooster past.

Knurf

Knurf

26-11-2020 om 12:34

App verwijderd

Ik heb de ommetjes-app van mijn mobiel verwijderd. Dat gedoe met medailles en punten voor dingen die niets met wandelen te maken hebben, is niks voor mij. Maar ik blijf wel ommetjes maken hoor, dat bevalt goed.

Koud

Koud

26-11-2020 om 13:30

Ommetje

Ik heb 'm nog wel en alléén op basis van ommetjes m'n punten behaald. Deel niks verder met niemand. Stimuleert me toch wel om 2x daags te wandelen. En af en toe op 1 te staan😇

Olivia

Olivia

26-11-2020 om 14:01

lekkere vegan moussaka die niet vegans ook heel lekker vinden

Moussaka:
(voor 3-4 personen)

Ingredienten:

50 g boter (vloeibaar+plantaardig)
50 g bloem
500 ml amandel melk
2 laurierblaadjes
2 tl zout
1 ui
2 tenen knoflook
1 pakje nepgehakt
2 tl gemalen nootmuskaat
2 tl kaneel
700 ml passata di pomodoro 
3 grote kruimige aardappelen
2 aubergines

4 el olijfolie

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 220 graden. Snij de aubergines in plakken en leg ze op ingevet bakpapier. Bak ze in de oven, ongeveer 20 minuten

Snij de aardappelen in blokjes en kook ze gaar.

Bechamelsaus: Maak van de 500 ml amandelmelk (of havermelk), 50 gram boter en 50 gram bloem de bechamelsaus.
Voeg 1 tl zout en het laurierblaadje toe en laat 5 min. op laag vuur koken. Neem de bechamelsaus van het vuur, verwijder het laurierblaadje en doe er een beetje nutritional yeast in.(optioneel, smaakt een beetje naar kaas/hartig)

Snijd de knoflook fijn en snipper de ui. Smelt een beetje boter en fruit de knoflook en ui 1 min. Voeg het gehakt, het laurierblaadje, de kaneel en nootmuskaat toe. Bak bruin. Voeg de tomatensaus en het zout toe en breng aan de kook. Laat even pruttelen.

Vet de ovenschaal in met wat olie en doe onderop de aardappelen, daarna de aubergine, vervolgens de gehaktsaus en als laatste de bechamelsaus.

Bak ongeveer 30 minuten in de oven.

Koud

Kwam er gisteren achter dat een tweede ommetje van de dag maar 1 miezerig extra puntje oplevert.

Heb de app op mijn telefoon gezet op aandringen van een paar collega's. Zelfs speciaal de lokatiefunctie aangezet, maar dat blijkt voor geen meter te werken dus staat die inmiddels weer uit.

Omdat het nu misschien een tikje flauw staat als ik die app na een week alweer verwijder wacht ik daar nog even mee, dus voorlopig zet ik dat ding nog aan als ik een blokje om ga. Maar over niet al te lange tijd kegel ik die app er weer af.
Het heeft voor mij ook niet zo bar veel meerwaarde want ik loop of fiets toch al iedere dag als het enigszins mogelijk is. Zeker sinds dat thuiswerken, en nu nog eens extra omdat ik - waarschijnlijk vanwege dat thuiswerken - inmiddels klachten heb gekregen waarvan me inmiddels is gebleken dat die door lopen fors verminderen. Dus lopen doe ik toch wel, daar heb ik meneer Scherder niet voor nodig.

Groeten,

Temet

Slobbertje

Slobbertje

01-12-2020 om 12:44

App

Ja, de app is best dom. Al sta ik nu op 1. 😉
Gerber wat zak je naar beneden!! Geen zin meer?

Verder is er weer een kilo af bij mij ontdekte ik vanmorgen. Maat M begint ook te slobberen.

Domme app helpt wel...

Misschien ben ik zelf een beetje dom, maar gisteren ben ik in donkere kou gaan wandelen om mijn reeks te handhaven. Maar ik was daarna wel lekker opgefrist!

Pluis

Pluis

01-12-2020 om 13:07

Slobbertje

ben je blij met je kilo eraf? Of ging je nou te hard? Ik weet het niet goed meer, sorry.

Ik ben wel een beetje jaloers. Wij wilden gisteren even bankhangen met een aflevering van de serie waar we nu naar kijken, en daarbij hadden we wel zin in iets lekkers. Nu hebben we ons tot nu toe keurig weten te beheersen te midden van al het Sint-geweld in de winkels, maar gisteren ging het dus niet goed. Samen een hele zak chocoladekruidnoten weggewerkt ipv het handje dat we ons hadden voorgenomen... Wel heel erg lekker hoor, maar toch wel spijt. Vooral ook omdat ik ervoor een uur in de sportschool had staan zwoegen. Nou ja, ik zal het maar zien als dat dat elkaar zo'n beetje opheft qua calorieën... Ik heb toch de confrontatie met de weegschaal maar even uitgesteld

Slobbertje

Slobbertje

01-12-2020 om 13:48

Pluis

Eh, ja, ik weet zelf ook niet of het nu te snel gaat. Ze hebben van alles gescand maar daar kwam niks uit. Dus het zal wel goed zijn. En komen door geen suiker eten en veel ommetjes lopen.
Ik weet niet of ik het al aandurf om maat S te gaan kopen. Straks kan ik alles weer terugsturen.

Zijn er ook suikervrije kruidnootjes? Zou dat helpen? Bij mij helpt het kennelijk wel, daar ik gisteren nog een half pak suikervrije koekjes heb leeggegeten (ik had trek in lekkers).

Gerber

Gerber

02-12-2020 om 11:18

Ik zak inderdaad naar beneden!

Maar dat geeft niets hoor. De laatste dagen spelen wat nare kwalen op, waardoor bewegen pijn doet. Zoals een artrose knie, met 54 jaar ben ik er helaas vroeg bij. Maar goed, het leuke van naar beneden zakken is dat je weer omhoog kunt! Dus daar ga ik mij maar weer aan wagen.

2 dingen

Inderdaad, geen suiker in de koffie gaat nu al een paar weken goed. In het begin nam ik nog wel een keer suiker in de ochtend.

En het is me al vanaf vrijdag gelukt om elke dag even te gaan fietsen. Ik grijp elke reden aan want zomaar fietsen zit nog niet echt in mijn systeem.

Vanmiddag wil ik een paar Sint cadeautjes gaan scoren. Ja, tenzij het te druk is in de winkels. Dan wordt het alleen suikergoed en letters in hun schoenen zaterdag.

Manja

Manja

02-12-2020 om 17:25

Update

Die ommetjes app heb ik er weer afgegooid. Veel te ingewikkeld.
Ondertussen zit ik op mijn streefgewicht! 76 kilo met een bmi onder de 25. Ga gewoon door bij de personal trainer met mijn vriendinnen. Eentje moet nog 10 eraf en de ander 20 voor die bmi.
Na 13 maand vrij strikt voedingsadvies ben ik 38 kilo kwijt. Nu langzaam zoeken naar een evenwicht van wat wel en niet kan en ga nog wekelijks op de weegschaal bij de personal trainer.
Ben zo blij. Had vorig jaar nooit gedacht dat jet zou lukken. Maar vraag me nu af waarom ik het niet eerder serieus geprobeerd heb.

blik

blik

02-12-2020 om 18:38

Wat fijn Manja

Gefeliciteerd!

Wil je niet ongerust maken, maar nu begint het zware werk pas. De meeste mensen vallen helaas weer terug.
Jouw lichaam wil hoe dan ook weer dik worden en zal het je moeilijk gaan maken. Wat dat betreft hebben wij het veel moeilijker dan iemand die altijd netjes op gewicht gebleven is.

Hoewel ik zelf niet heel ontevreden ben. Van de 20 kg eraf zijn er vooralsnog zo’n 12 tot nu toe af gebleven. Zo’n 3 kg jojo ik heen en weer en de laatste 5 zijn er nog niet af, ik weet niet of dat nog lukt en ook nog steeds niet heel zeker of ik dat wil

Voor nu blijf ik zoekende naar evenwicht, met momenten spelen mijn klachten weer sterk op.
Wil dus vooral niet te veel bewegen, blijft lastig.
Voor mij dus geen ommetjes app hoewel het me leuk lijkt! Maar dan is het nog moeilijker voor mij om te doseren.

Manja

Manja

02-12-2020 om 22:02

Blik

Daarom blijf ik ook gewoon bij de personal trainer, incl wegen.
Sowieso moeten mijn vriendinnen nog flink wat kwijt. En sporten wil ik sowieso dus dan kan dat wegen eens per week er ook mooi bij. Dat houdt me scherp.

blik

blik

02-12-2020 om 22:59

Slim

Manja. Zo houd je vast wel focus vast.
Ik was die vrij snel kwijt, klaar met afvallen, en dan?
Ik was niet meer actief bezig met het onderwerp en heb (helaas) gemerkt dat je er toch mee bezig moet blijven, wil je op gewicht blijven.
Behalve misschien als je echt heel sober kunt blijven eten en drinken, maar wie lukt dat nu altijd?

Vandaag wel erg lekker koolhydraatarm gegeten. Stuk kabeljauw met 2 verschillende salades en wat warme groente (asperges, champignons, prei, ui etc.
Heel lekker. Maar het is me nog niet gelukt echt lekker koolhydraatarm vegetarisch te eten. Veel verder dan een uitgebreide salade (bijv val dieu) of ovengroente met bijv geitenkaas ben ik nog niet gekomen.

Slobbertje

Slobbertje

03-12-2020 om 08:15

Manja

Wat goed!!! Gefeliciteerd!

Hoe gaat het verder, ook met de familie? En bij jou, Zebra?

Hier weer 0,1 minder dan gisteren, maar dat zal een schommeling van de weegschaal zijn. Gisteren goed spaghetti carbonara gegeten, mijn puber kookte zijn lievelingsgerecht. 😊

zebra

zebra

03-12-2020 om 11:33

ben er nog hoor

maar heb de afgelopen week wat meer gewerkt. Ik let nog wel op mijn voeding, zo gezond mogelijk maar snoep soms ook wel (iets teveel) hoor.
Heb eergisteren mijn nieuwe kousen binnen gekregen, is voor mensen die veel staan, hoop dat ik er ook baat bij zal hebben als ik ga wandelen want toch wel snel last van mijn linkervoet (kan door de hernia komen). Volgende week dan ook controle van mijn steunzolen, die heb ik nu een jaar.

Manja: wel een goed resultaat hoor, nu zien vast te houden maar daar heb je ook al wat op bedacht (het blijven sporten).

Manja

Manja

03-12-2020 om 13:44

Bijven wegen

Sporten deed jk altijd wel, ook toen ik veel te zwaar was. Maar ik heb het nodig dat ik doorga in een bekend groepje en ga wegen. Vind het eigenlijk heel kinderachtig, maar ja: ik ben bang dat ik snel terugval als ik geen extern geweten heb helaas.
Het eten zoals ik nu doe vind ik prima. Alleen af en toe een glaasje wijn en jn het weekend hapjes voor de gezelligheid. Hoop dat ik jullie over een jaar kan vertellen dat ik nog steeds prima op gewicht zit!

Koud

Koud

07-12-2020 om 09:09

Eten...

Wandelen gaat best goed, maar ik vind 't steeds moeilijker worden om niet elke dag een lekker wit bolletje met roomboter en chocola te eten. En nog zo wat van die dingen... Te weinig afleiding gedurende de dag. Dan ga ik eten. Moeilijk hoor.

Sinterklaas

Ik heb me zaterdagavond ongans gegeten aan pepernoten, kruidnoten en chocoladenoten. Zoveel dat ik pas zondags om een uur of drie 's middags weer trek kreeg. Het restant kruid- & pepernoten is naar de kinderen en hun vrienden gegaan, dus die verleiding is weer weg. Hooguit als mijn man een stukje van zijn chocoladeletter wil delen dat ik dan overstag ga, maar het is een kleine letter, dus dat zal ook wel gaan.
Nu weer rustig aan tot de kerst.
En wandelen lukt ook nog steeds, ook bij slecht weer! Ik verzin maar dat ik mijn eigen hond ben die uitgelaten moet worden.

Pluis

Pluis

09-12-2020 om 15:09

Lastige tijd hoor, december...

Ik ben maar wat extra gaan sporten, om de marsepein en speculaas te compenseren. Daardoor staat de weegschaal nog steeds onder de 74, dus daar ben ik wel blij mee (en soort van trots op). Maar ik had gehoopt dit jaar nog een beetje af te vallen in plaats van alleen maar stil te staan... Nou ja, januari nieuwe ronde nieuwe kansen. Hopelijk kan man dan terug in zijn aantal werkuren, heeft hij ook weer meer tijd voor sporten en dan ik hoop dat hij dan ook weer in de afvalmodus gaat. Samen gaat het stukken beter dan op deze manier... Hij wil graag na een werkdag van 10 uur nog even ontspannen met mij, dat is dus meestal met een serie of zo en ja, om 22 uur hebben we alweer trek. In nootjes, kaasjes, drankje... Heel fout, maar even wat tijd samen is ook belangrijk he?!
Dus vandaar, hopelijk in januari beter...

Hoe gaat het met jullie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.