Gezondheid
Annemerel11
20-09-2025 om 18:22
Afvallen: hoe stop ik met ‘weekendsnacken’?
Ik ben een vrouw van 28. Ik ben 1,67 groot en weeg momenteel 63 kg (nuchter in de ochtend) Ik wil al jaren het gewicht van 60 kg bereiken en nadien naar 57-58 maar dit lukt me niet.
Ik eet vegan en buiten de deur nog wel eens vegetarisch. In de werkweek lukt het me ook goed om me aan mijn 3 maaltijden te houden en als snack iets van fruit. ‘S avonds soms nog een cracker of een yoghurtje, maar soms ook niet.
Maar in het weekend gaat het dan mis. Ik eet dan wel eens buiten de deur, maar eigenlijk gaat het dan zo.
Vrijdagavond: chips om het weekend in te zetten (kleine portie) Zaterdagnamiddag een zoete snack of eens een boterham met zoet beleg. ‘S avonds weer een zoete snack. Zondag bv ‘s middags buiten de deur eten (vaak 1 weekenddag, maar ook niet elk weekend). Zoete snack in namiddag en soms nog tijdens avond ook.
Het grote probleem is dat ik door een fysieke beperking ook weinig sporten kan doen. Ik wandel iedere dag na het werk wel 1,5 tot 2 km en in het weekend wandel ik 1 dag meestal zo’n 5-15 km afhankelijk van week tot week. Dit lijkt niet voldoende te zijn.
Door operaties heb ik ook een uitstulping aan mijn buik. Deze is goed zichtbaar door t-shirts etc. Aanspannende modellen zijn niets voor mij en ik heb al verschillende miskopen gedaan hierdoor. Ik wil er natuurlijk ook netjes uitzien op het werk en dit zo veel mogelijk verbergen. Ik had net weer een moment waarbij ik 10 dingen aan heb getrokken en niets goed zit. Hoe dikker ik ben, hoe meer de uitstulping ook zichtbaar is natuurlijk.
Ik heb dunne armen en normale benen, het zit hem vooral ik mijn buik. Je kiest natuurlijk niet altijd waar je afvalt.
Dus: hoe stop ik met in het weekend zo te snacken? Ik weet dat het fout is maar elk weekend is het opnieuw van dat ook al begin ik met goede voornemens. En als het niet in huis is ga ik het gewoon buiten de deur halen/eten.
Iemand tips/advies?
Jesse_1
21-09-2025 om 11:34
Lotd schreef op 21-09-2025 om 01:04:
hier ook. Ik hoef zeker niet af te vallen maar ik baal enorm dat ik me in het weekend blijkbaar niet in kan houden! Ik ben ook opgevoed met weekend uit eten toastjes wijntjes ect. Ik hoor graag de gouden tip, ik eet soms gewoon teveel en ben dan misselijk. Maar doordeweeks gaat het prima.
Hoi Lot, heb je de podcast 'maak afvallen makkelijk' al eens geluisterd? Je hoeft niet alles eruit mee te nemen, maar met de eerste 10 heb je al een aardig idee van hoe je het (goed) kunt aanpakken. Wel bij aflevering 1 beginnen, omdat daarin de basis wordt uitgelegd.
Al gaat het op zich niet helpen als je jezelf overeet. Zorgen dat je niet zo'n trek hebt kan daarin een oplossing zijn, maar als je 'gewoon' met anderen mee-eet en daarbij niet stopt met eten, dan kan welk dieet of voedingswijze je daar niet bij helpen.
Maar op zich moet uit eten gaan en in het weekend een toastje eten en een wijntje drinken geen belemmering zijn om af te vallen.
Annaniem2023
21-09-2025 om 12:41
Ysenda schreef op 21-09-2025 om 09:07:
[..]
Dat is al vaker voorgesteld en dat gebeurd niet. Onder andere omdat ze steeds een nieuwe nick gebruikt.
Maar we hebben het meestal wel snel door.
Pippeltje
21-09-2025 om 17:58
"En als het niet in huis is ga ik het gewoon buiten de deur halen/eten."
Kwestie van wilskracht dus. Je klinkt als een kind die zegt :'Als ik van mama geen snoepje mag ga ik het gewoon stiekem pakken!'.
Dus
Wordt eens volwassen. En dan eens bedenken wat je nu eigenlijk wilt gaan doen aan je figuur.
Jonagold
21-09-2025 om 18:33
Pippeltje schreef op 21-09-2025 om 17:58:
"En als het niet in huis is ga ik het gewoon buiten de deur halen/eten."
Kwestie van wilskracht dus. Je klinkt als een kind die zegt :'Als ik van mama geen snoepje mag ga ik het gewoon stiekem pakken!'.
Dus
Wordt eens volwassen. En dan eens bedenken wat je nu eigenlijk wilt gaan doen aan je figuur.
Dit. Geldt ook voor de rest van je leven. Ik heb het idee dat je problemen ‘verzint’ om je échte probleem niet aan te hoeven gaan, namelijk zelfstandig worden.
Het is je al eerder gevraagd, in dit en andere draadjes: woon je nu inmiddels op jezelf? Heb je hulp van een POH of iets dergelijks?
Anoniemvoornu
21-09-2025 om 20:57
Jonagold schreef op 21-09-2025 om 18:33:
[..]
Dit. Geldt ook voor de rest van je leven. Ik heb het idee dat je problemen ‘verzint’ om je échte probleem niet aan te hoeven gaan, namelijk zelfstandig worden.
Het is je al eerder gevraagd, in dit en andere draadjes: woon je nu inmiddels op jezelf? Heb je hulp van een POH of iets dergelijks?
[..]
[..]
Dit je kan nergens zelf een beslissing over maken een hobby kiezen, muziek , tekenen, klei alles komt voorbij, een huis terwijl je er 2 ter beschikking hebt terwijl bijna niemand aan een woonruimte kan komen. Wel of geen kinderen ... terwijl je nog thuis woont en je ouders fysiek mishandeld .... echt zoek hulp
Lotd
21-09-2025 om 21:12
Jesse_1 schreef op 21-09-2025 om 11:34:
[..]
Hoi Lot, heb je de podcast 'maak afvallen makkelijk' al eens geluisterd? Je hoeft niet alles eruit mee te nemen, maar met de eerste 10 heb je al een aardig idee van hoe je het (goed) kunt aanpakken. Wel bij aflevering 1 beginnen, omdat daarin de basis wordt uitgelegd.
Al gaat het op zich niet helpen als je jezelf overeet. Zorgen dat je niet zo'n trek hebt kan daarin een oplossing zijn, maar als je 'gewoon' met anderen mee-eet en daarbij niet stopt met eten, dan kan welk dieet of voedingswijze je daar niet bij helpen.
Maar op zich moet uit eten gaan en in het weekend een toastje eten en een wijntje drinken geen belemmering zijn om af te vallen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.