Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen met sporten - kan dat eigenlijk wel?

In een van de afvaldraadjes hier zag ik de bewering weer eens langskomen: als je wilt afvallen moet je gaan sporten. Want a) je verbrandt meer calorieën en b) je kweekt spieren, en spieren verbranden meer dan ander weefsel, dus dan val je nog meer af.

Maar is er hier iemand die dat gedaan heeft? Of die iemand kent die dat gedaan heeft? En met 'dat' bedoel ik dan: hetzelfde eetpatroon handhaven, een beetje sporten, en daarmee afvallen.

uit de tijd dat ik zelf een sportschool bezocht herinner ik me een apparaat dat vertelde hoeveel calorieën je verbrandde met de betreffende oefening (het was meen ik een crosstrainer) en dat was werkelijk de moeite niet. Stond je tien minuten op zo'n ding te zweten, was er éen knackebrodje af. Zonder beleg.

Mijn vermoeden is dus: voor gewichtsverlies zet sporten alleen, als dit met mate gedaan wordt (1-2 x per week een uurtje oid), geen zoden aan de dijk.

Of heb ik het mis? Wie biedt?

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-05-2012 om 22:59

Temet (o.t.)

Het houdt jou wel bezig he, dat sporten? Ik denk dat een uurtje sporten per week i.d.d. geen zoden aan de dijk zet. Wat ik me afvraag is of er ook mensen sporten omdat ze het leuk vinden. Ik bedoel, dat uurtje aquarobics dat ik doe is best aardig, maar als ik niet zou gaan zou ik lekker op de bank zitten. Ik ken trouwens veel mensen die veel sporten en toch stevig overgewicht hebben.

Margriet*

Margriet*

23-05-2012 om 23:05

Yep

als ik hetzelfde eetpatroon handhaaf en ga sporten (minimaal 2 keer per week) val ik af. Maar zoals al in een ander draadje werd gesteld door Rode Beuk is dit bij iedereen weer anders qua hoe het lichaam er op reageert. Bij de een zal dit meer effect hebben dan de ander. Sowieso is bewegen goed voor verbranding. Als i minder sport verbrand mijn lichaam ook slechter.

Nee

Uurtje porten per week bij gelijkblijvende calorie-inname zal geen zoden ad dijk zetten. Ik sport veel, en ben langzaam afgevallen. Dat was niet eens de opzet, maar bijvangst van het hardlopen, dat ik an sich al fijn vind. Tien kilo in ruim een jaar, kan ook anderhalf jaar zijn, weet t niet precies. Ik ben niet minder gaan eten, misschien ietsje meer, wat meer koolhydraten voor de lange duurlopen, dat zou kunnen. Toen ik door een blessure 3 maanden niet kon lopen, is er een kilo aangekropen. Die was er binnen een maand weer af. Dus ik zal best wel weer aankomen als ik stop met lopen. Maar goed, zolang ik gezond blijf, zal dat niet gebeuren, ben hooked.

Ely

Ely

24-05-2012 om 08:15

Ja en ja

Ik merk echt dat ik met beweging op een lager gewicht zit. Althans zo ging het het laatste decenium. Alleen het laatste half jaar heb ik niet gesport, wel zoveel als ik kon gewandeld en ben ik niet aangekomen. Maar in de tijden daarvoor had ik van die fases dat ik niet en wel sportte en zag ik verschil. Ook in hoe mijn lichaam eruit ziet trouwens.
(ik denk dat het laatste half jaar door ziekte niet meegenomen kan worden in de steekproef )
Wel mis ik het sporten, vandaar de tweede ja en verheug ik mij binnenkort weer iets te gaan doen. Wel weer even zelfvertrouwen krijgen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

24-05-2012 om 09:02

Ely (ot)

Je hebt misschien liever niet dat ik ernaar vraag, maar ik denk zo af en toe aan je, dus ik doe het lekker toch: Gaat het goed (genoeg)?

Merel

Merel

24-05-2012 om 09:08

Ja, mijn man is gaan hardlopen, 2 tot 3 keer per week een uur minstens (is er inmiddels ook 'verslaafd' aan) en valt af. Het gaat niet hard, maar wat je er in 20 jaar hebt aan gegeten kan je niet in een half jaar kwijt raken. Langzaamaan valt hij af. Hij doet niet aan een dieet, maar let wel op wat hij eet. Niet teveel snacken, niet te vaak alcolhol, maar zo nu en dan gewoon wel hoor.
Zelf heb ik ooit een paar jaar aan 'steps' gedaan in de sportschool. Ik ben toen eigenlijk spontaan (was niet bezig met mijn gewicht en deed ook niet aan een dieet) maar was wel 5 kg afgevallen in een jaar tijd)

Niet echt met sporten, maar wel met lichaamsbeweging. Ik heb in mijn studententijd een bijbaantje gehad in de schoonmaak. 5 dagen per week, van 6 tot 8 (of zo; iig 2 uur) rondlopen, schoonmaken, met emmertjes trappen op en af - gebouw zonder lift. Toen ben ik met verder gelijkblijvend eten een paar kilo afgevallen in zo'n anderhalf jaar tijd.

Temet

Temet

24-05-2012 om 10:12 Topicstarter

Caroro

Ja maar kijk, dat bedoel ik dus niet.

Mijn idee is: heel veel mensen vinden dat ze moeten sporten want dat zou goed zijn voor het gewicht. Dat sporten komt dan vaak neer op 1, misschien 2 x per week een uur iets. Is het sportschool, dan wordt er misschien nog daadwerkelijk effectief 60 minuten bewogen, is het een teamsport dan sta/zit je misschien wel de helft van de tijd stil.

Dat levert amper enig verschil op. Als die mensen afvallen is het eerder omdat ze ook op hun eten letten.

Als je daarentegen 10 uur per week met emmers water loopt te sjouwen en constant in beweging bent - tja, dat is dus 5 x meer dan die sportschool uit mijn voorbeeld en 10 x meer dan pak m beet volleybal.

Groeten,

Temet

zwemster

zwemster

24-05-2012 om 10:23

Vic

Ik doe 4-5 zwemtrainingen in de week en ik vind het echt leuk Ik zou er zelfs graag 7 doen. Vroeger deed ik er 11 met plezier. Dat is deels de beweging, maar ook vanwege de groep waar ik mee train.
Van zwemmen val ik niks af, maar ik doe het al mijn hele leven. Ik denk wel dat ik er mee op gewicht blijf. En strak natuurlijk. Er zijn bij ons zowel mensen die weer beginnen als mensen die voor het eerst beginnen, maar ik zie alleen bij de eersten veranderingen eigenlijk. Die krijgen dan hun vroegere zwemfiguur een beetje terug. Een volwassene die oud begint gaat dat niet lukken met 1 of 2x in de week.

Bellefleur

Bellefleur

24-05-2012 om 10:36

Temet,

Ik denk dat je gelijk hebt. Van twee uurtjes per week sportschool valt een mens niet af. Er moet meer gebeuren. Wil je afvallen dan moet je minstens een uur per dag sporten. En met sporten bedoel ik: hardlopen, stevig wandelen, fietsen enz. Het nadeel van dat uurtje sportschool is, dat je er zo'n goed gevoel van krijgt. 'ben ik even goed bezig geweest! Daar mag best wat tegenover staan'. En hop, daar gaat de mueslireep en de chocola. Terwijl je maar voor een knäckebrödje aan caloriën verstookt hebt. Verder blijkt uit onderzoek dat mensen die een uurtje naar de sportschool gaan, dat ook compenseren met meer rust. Dus, je gaat tekeer in de sportschool, en ploft dan thuis op de bank. Volgens mij moet je alleen naar de sportschool gaan om er fitter en energieker van te worden. Want als je je fitter voelt, beweeg je in het dagelijkse leven meer. En daar zou je best eens van kunnen afvallen.

Ik zeg

Midas Dekkers, lichamelijke oefening
Ik beweeg al best veel in mijn gewone dagelijkse leven (even uitgerekend: alleen al met kinderen naar school brengen en weer ophalen loop ik op een doordeweekse maandag al 7 km, dan heb ik verder nog niets gedaan). En dat vind ik verder wel lekker, ik voel me er goed bij. Van sporten kun je je best lekker voelen, maar sport gebruiken om af te vallen, daar geloof ik niet in. Buiten dat, als je met sporten bent afgevallen bij een gelijk eetpatroon, dan moet je dus diezelfde hoeveelheid blijven sporten om op dat gewicht te blijven. Energiebalans...

jutter

jutter

24-05-2012 om 10:51

Natuurlijk als je maar 2 x een uurtje in de sportschool sport bij een gelijkblijvend eetpatroon, dan gaat dat niet lukken. Maar als je naast de sportschool en dan vooral een beetje serieus krachttrainen, ook nog regelmatig wat meer gaat fietsen (naar je werk of zo)of wandelen oid, dan ga je dat echt wel merken. Is het niet zo zeer in gewichtsverlies, dan wel in het opbouwen van spieren of strakker lichaam.

jutter

jutter

24-05-2012 om 11:31

Oh ja,

nog een aanvulling.
In mijn geval, ik ben al jaren op hetzelfde gewicht en dus blijkbaar op een eet en beweegpatroon wat in balans was. Toen ik dus meer ging sporten, viel ik dus wel af.
Ik denk dat het een stuk moeilijker wordt als je eigenlijk al jaren gestaag aankomt. Dan red je het alleen met sporten niet, dan wordt het toch ook zaak om je eetpatroon te gaan bekijken.

Brianna F

Brianna F

24-05-2012 om 11:52

O ja nog een keer

Ik ben ooit heel veel afgevallen met een dieet in combinatie met sporten. Ging als een speer.
En ja, ik heb het er toen zelf weer aangegeten
De 2e keer zelfde dieet zonder sporten, want zoals gezegd: lui! Dat ging heel moeizaam. Dus sporten helpt wel degelijk.

Tuurlijk helpt sporten

Maar het maakt nogal wat uit hoeveel je sport, en wat je eigenlijk doet. Fitness zet qua calorieverbruik weinig zoden ad dijk. Punt is dat je, als je door meer bewegen wilt afvallen, je iets moet kiezen wat je echt gaat volhouden - bij voorkeur de rest van je leven. En dat is lastig, want je gaat pas afvallen bij véél en vaak bewegen en dat willen of kunnen veel mensen niet.

Cicade

Cicade

24-05-2012 om 14:23

Afvallen door sporten kan, mits

je heel vaak en voldoende intensief gaat sporten.

Daarnaast is de combi gezond/minder eten en sporten naar mijn ervaring de beste. Ik heb de andere reacties niet gelezen (pffft veel te warm, geen zin in) maar wilde toch reageren omdat ik hier regelmatig vragen over krijg.
Ik geef groepslessen op een sportschool vandaar mijn interesse.
Ik ben zelf nogal slank en eet nogal veel. Als ik dus eens 1 of 2 kilo kwijt wil omdat ik ongenadig heb zitten schransen let ik een paar dagen goed op mijn voeding. Dus normale porties en zo min mogelijk ongezonde tussendoortjes. Ik probeer dan een uurtje extra te gaan sporten en meestal is het er met een week, soms 2 weken wel weer af.

Ik denk dat je om serieus af te vallen wel minimaal een keer of 3/4 per week flink intensief moet sporten, liever nog elke dag minimaal een half uur en daarnaast op je voeding letten.

GS

GS

24-05-2012 om 18:12

Slank

Door sporten (ook maar 1 of 2 x per week) merk ik dat ik niet alleen kilo's af val, maar ook slanker/strakker word dan met alleen lijnen.

Margriet*

Margriet*

24-05-2012 om 21:36

Maar waar wil je naar toe temet

Ook al val je niet af, zo als GS zegt wordt je wel strakker en bovendien voel je je lekker als je hebt gesport. Dat een aantal mensen neerploffen na twee uurtjes per week in de sportschool en verder niet zoveel doen wil niet zeggen dat iedereen dat dus zo doet. Bovendien hebben die mensen toch die twee uurtjes gesport en als ze bijvoorbeeld veel de auto gebruiken is dat toch beter het bewegen an sich dan dat ze niet doen. Dus baat het niet dan schaadt het ook niet.
Ik geloof op zich niet zo heilig in sporten alleen. Zo heb ik van de week 4,5 uur gefietst (en dat gaat in een stevig tempo) om van en naar mijn werk te komen. Alle beweging is goed. En ja ook met de trap naar drie of vier hoog.

Ely

Ely

24-05-2012 om 23:16

Krin (ot)

Lief van je, dank je. Lichamelijk zit de stijgende lijn erin, ik mag mijn handjes dichtknijpen. Mentaal is het een hobbelige reis . Ik ben blij met de goede afloop maar de schrik zit er goed in. Mijn motto is voorlopig: dag voor dag en genieten waar ik genieten kan
Lief dat je het vraagt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet

Temet

25-05-2012 om 00:07 Topicstarter

Margriet

ik wil nergens speciaal naartoe. Of misschien een beetje. Ieder afvaldraadje levert weer minstens éen posting op met de strekking ''ga toch sporten, val je van af". Nou, inderdaad, mits mits mits... En velen halen al die mitsen niet.

Mijn idee was en is: het sporten omdat het moet zoals dat door veel mensen - vaak tegen heug en meug - wordt beoefend draagt niet wezenlijk bij aan gewichtsverlies. Diegenen die het tegen heug en meug doen om af te vallen kunnen het dan dus net zo goed laten.

Ik vroeg me af of ik dat goed zag. Op basis van de reacties in dit draadje ben ik geneigd te denken van wel.

groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

25-05-2012 om 08:34

Temet, selectief gelezen?

ik krijg de indruk dat je wel heel selectief leest
Ik dacht halverwege het draadje al: jij zoekt bevestiging van Midas, de mens is niet gemaakt om te sporten. "Use it, or lose it", zo werkt het. Het is mede jouw keus welke "vorm" je lichaam heeft.

krin

krin

25-05-2012 om 08:39

Ely (ot)

Ah, dank je. Goed om te horen dat er een stijgende lijn in zit. En van dag tot dag is altijd een goed idee (en genieten is met dit weer alweer makkelijker, vind ik).

Temet

Temet

25-05-2012 om 11:02 Topicstarter

Pluk

O. zal best. Maar ik lees vooral: sporten helpt om strakker te worden, sporten helpt om spieren te krijgen, sporten leidt tot afvallen als je je eetgewoonten aanpast en sporten leidt tot afvallen als je het veel en vaak en redelijk fanatiek doet.

Daar ging het dus allemaal niet over. Ik had het over maximaal 2 uur per week sportschool, ceteris paribus.
En ik had het niet over vorm, ik had het over gewichtsverlies.

Verder is "Lichamelijke Oefening" inderdaad een favoriet boek van mij, maar wie wil sporten moet het vooral doen. Ieder zijn meug.

Groeten,

Temet

Ik geloof er niet in

In de periode dat ik veel zwom, had ik telkens zo'n honger. Dat kan ik echt niet negeren, hoor. Bij mij geldt: hoe meer caloriën eruit, hoe meer er in.
Als ik die overtollige kilo's kwijt zou willen, zou bij mij een ander eet- en drinkpatroon beter werken vermoed ik. Maar dat wijntje smaakt me prima, en daar past een stokbroodje brie nu eenmaal beter bij dan een selderijstengel enz. enz. Ik ben d'r nog niet klaar voor.

Brianna F

Brianna F

25-05-2012 om 16:49

Spieren

Je moet aan krachtsport doen, zodat je spieren kweekt, want spieren verbranden weer extra calorieën. Alleen aan je conditie werken is mooi, maar zet geen zoden aan de dijk.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

25-05-2012 om 18:47

Hardlopen

Je komt aan omdat je meer energie inneemt dan gebruikt. Als je af wil vallen zijn er twee schuiven die je kan bedienen: minder eten of meer bewegen. Je kan het ook beide doen natuurlijk.
Veel mensen diëten fanatiek om af te vallen, een groep doet beide en een kleine groep valt af door meer te bewegen zonder het eetpatroon aan te pakken.
Als je doel enkel afvallen is lijkt alles me moeilijk vol te houden. Heb je ook nog andere doelen zoals bijvoorbeeld fitter worden, plezier maken, gezonder eten, lekker buiten zijn of slechte gewoontes afbouwen, dan is het volgens mij een stuk eenvoudiger.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

25-05-2012 om 18:50

Brianna

Van hardlopen (joggen) val je snel af maar je bouwt geen spiermassa op. Het klopt dat door meer spieren je ook in rust meer calorieën gebruikt maar andersom is het niet zo dat conditie training geen zoden aan de dijk zet, integendeel.

Pluk53

Pluk53

25-05-2012 om 20:49

Afvallen en spiermassaverlies

en dan heb je nog het risico dat als je te rigureus gaat afvallen, dat je dan ook je spiermassa "opeet". En dan ben je nog verder van huis, want dan wordt je basismetabolisme nog lager.

Sancy

Sancy

25-05-2012 om 22:09

Lol

Ik denk dat je best kunt afvallen door sporten alleen. Ik denk ook dat krachttraining (spieren kweken) dan meer zoden aan de dijk kan zetten dan fitness / conditietraining.
Maar voor mij werkt het niet zo, eerder omgekeerd. Ik kweek wat spiermassa en ben zó 1,5 kg zwaarder. Maar ja, ik ben dan ook eerder te licht dan te zwaar.

Brianna F

Brianna F

25-05-2012 om 22:54

Sancy

Maar die anderhalve kilo zijn wel spieren en geen vet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.