Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Pirata

Pirata

08-01-2017 om 10:40

compenseren

Mijn huidige truc is compenseren met mandarijnen. Gisteren pasta met room gegeten, dus vanmorgen mandarijntjes als ontbijt.
Mijn man heeft een BMI van 24,9 en die werkt nog niet met alles mee, koopt hij weer grote dubbele caramelkoeken. Nu mag hij ze in 4 stukken breken van mij voor hij ze serveert. Net zo lekker, maar de overdaad is eraf. En ik houd maar steeds een foto voor ogen waarop ik er uitzie als een rollade. Als ik daaraan denk, krijg ik minder snaaitrek. Wel een beetje maar met maaaate .

Pirata

Pirata

08-01-2017 om 10:42

Nrc

In de bijlage van het NRC Handelsblad dit weekend een artikel over vet en overgewicht.

blik

blik

08-01-2017 om 11:56

ja compenseren

Pirata, dat compenseren doe ik nu min of meer vanzelf, mijn lichaam geeft het prima aan.
Maar bij start met afvallen hielp me volduwen ontzettend goed.
Als je een bmi >30 hebt is eea niet meer in balans denk ik. En de kans op tekorten groot.
Weinig eten kan dan een valkuil zijn, veel mensen beginnen zo en vallen snel weer terug.
Omdat je lichaam toch blijft vragen om dat goede voedsel.

Ik heb nu zelfde bmi als je partner. Kan me voorstellen dat hij niet zo mee wilt doen. Ik wil zelf nog verder afvallen, maar zou het niet fijn vinden als iemand me nu nog zou willen motiveren want ik vind mezelf ook wel weer prima nu
Partner hier zit ook boven 30 en die schiet al zo vaak in weerstand.
Blijft toch lastig als je niet in dezelfde mood zit op dit gebied! Ik heb ook geen zin en tijd altijd zelf boodschappen te doen maar als ik ga komen er dus wel andere producten in huis
Het is veel makkelijker het samen te doen. Gelukkig hebben partner en ik wel verschillende smaken tav snaaien dus is zijn zooi niet zo aantrekkelijk voor mij.

blik

blik

08-01-2017 om 14:41

Was ik toch weer erg negatief over partner, klopt echt niet!
Hij is nog steeds goed op weg, doet zn best. Of het echt tot afvallen komt weet ik niet..
Maar hij is heel veel gezonder bezig, uiteindelijk zal dat vast wat gaan doen!

Juno

Juno

08-01-2017 om 14:54

Hier

Het gaat wel goed. Ik doe min of meer het dieet wat ik deed maar ik ben wat milder voor mezelf zodat ik het kan blijven volhouden. Ik prop mezelf vol met rauwkost maar geef mezelf wat krediet als ik onverhoopt toch wat chocola of koek eet. Ik probeer geen suiker te eten. Het meest belangrijk is dat ik nu niet terugval in mijn haribodieet want ik moet fit zijn voor mijn kind.

Ballon

Ballon

08-01-2017 om 19:53

deze dagen gingen wel

Mijn eerste plan is, zoals altijd (dus het blijft een enorme valkuil): eerst stoppen met snoep/koek/taart. Dus alleen ontbijt, lunch, avondeten en eventueel fruit als tussendoortje natuurlijk (dat lukt beter als ik dat meeneem naar mijn werk en ik was deze weken vrij). Liefst ook minder eten, maar de focus ligt eerst even op het zoete/de suikerverslaving weg.
Wij koken naar mijn idee behoorlijk gezond. Weinig vlees (ongeveer eens per week), veel groente, zelden pakjes en zakjes. Maar zo lekker dat we heel vaak opscheppen.....vandaag heeft mijn man dus wat minder gekookt, zei hij. Maar het was nog altijd ruim voldoende voor allen om anderhalf groot bord op te scheppen. Het was ook weer zo ongelooflijk lekker en ik had netjes 2 boterhammen gegeten bij de lunch dus ik had stevige trek.
Dus: kan allemaal beter, maar het begin is er wel (3 dagen snoep- en koekloos en iets geminderd met de rest).

blik

blik

08-01-2017 om 20:06

hee Juno

Wat fijn dat het zo lukt!
Wees ajb niet te streng voor jezelf!

Marja

Marja

09-01-2017 om 10:46

uitslagen

Mijn bloeduitslagen zijn nog steeds niet goed. Ben nu 9 mnd aan de medicatie (hoge bloeddruk/cholesterol), mijn cholesterol (trichlyceriden/vetcellen) zijn gestegen, mijn glucose nuchter en -langwaarde zijn gestegen, microalbumine nog steeds te hoog.
En ondertussen ben ik al dik 7 maanden gestopt met roken, loop sinds september bij een dietiste, slik sinds april medicatie en eet zo gezond mogelijk.
Joost mag het weten.
Waar is Joost?!
Ik word na half 12 teruggebeld om te kijken hoe nu verder.

blik

blik

09-01-2017 om 12:16

hoe kan dat nou?

Hee wat rot, dit is niet bemoedigend natuurlijk!
Heb je zelf zicht op wat je zelf nog zou kunnen verbeteren?
(een diëtist waar het beter mee klikt?)

Marja

Marja

09-01-2017 om 12:17

verder

Ik moet naar de POH om te kijken of er met voeding meer uit te halen valt ivm de verhoogde glucosewaardes. Daarvoor ben ik (onder anderen) al bij de dietiste. Om mijn inzet te laten zien ga ik er wel heen. Als ze me verder kan helpen dan de dietiste ga ik die afzeggen; ik blijf niet aan de gang met afspraken
3 feb moet ik langskomen.

Marja

Marja

09-01-2017 om 12:21

Blik

Ja is vrij ontmoedigend na 9 mnd geleden de medische malle molen ingerold te zijn en overal best grote veranderingen heb doorgevoerd.
Mijn cholesterol is niets over gezegd trouwens, terwijl die ondanks medicatie 0.9 hoger was dan vorige keer.
Zal ik vanmiddag nog even over terugbellen.

De dietiste is een prima vrouw, maar ik vind het lastig om bij 2 mensen voor hetzelfde onder behandeling te zijn. Daarom zal ik met de POH (kortere lijn naar huisarts) even overleggen wat zinvol is.

blik

blik

09-01-2017 om 12:28

en hier

weeg ik nu 66.5.
Zal maar zelfde tussendoel aanhangen als vorig jaar: onder 65 geloof ik dus nog 2 kilo te gaan.
Vorig jaar kwam ik daar dicht bij en ben toen ingestort. Voelt best wat spannend daarom voor mij.

Hier 5:2 los gelaten. Ben aan het dubben om het weer op te pakken, vooral voor partner. Werkt bij hem goed en 'zomaar' opletten volgens mij minder. (is voor mij eigenlijk genoeg nu)
Hij denkt dat hij het goed doet (want beter dan vroeger) maar dat is de vraag, of het goed genoeg is.
Misschien moet ik voor de vorm met partner mee gaan doen, helpt hem en zelf hoef ik dan niet zo streng.
(partner weegt niet maar ik heb wel idee dat buik weer dikker is

blik

blik

09-01-2017 om 12:30

Marja moeilijk

cholesterol geeft meerdere waardes toch? Niet elk cholesterol is slecht.
Medicatie hiervoor is wel berucht wb bijwerkingen.
Is 5:2 niets voor jou?

Marja

Marja

09-01-2017 om 12:36

goed!

Knap van je, dan houd je alles toch onder controle!

Ik mag niet op en neer met de voeding ivm de glucose (regelmaat).
Dit is de triglyceridewaarde, vetcellen in het bloed.

Hier een linkje om het uit te leggen:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-in-het-algemeen/woordenboek?gclid=CIvZvZ78tNECFULnGwod3lsGEA#T

Juist omdat mijn glucose verhoogd is (diabetes/slechte aderen) en er angina pectoris (aderverkalking) in mijn familie zit, is het voor mij belangrijk dat dat naar een goede waarde gaat.

blik

blik

09-01-2017 om 20:29

Marja

Ik zou ik jouw geval ook niet zonder medische begeleiding zo'n dieet doen (5:2) maar juist voor jouw klachten pretendeert het goed te zijn...

In mijn familie komt ook genoeg voor, (oa veel hart-en vaatklachten) ik hoop met dit afvallen maar vooral gezondere levensstijl eea voor te zijn of te verminderen.
Ben vooral blij met het stoppen met roken. (maar heb lang veel gerookt)

Bij partner is niet de vraag of maar wanneer hij problemen krijgt door zijn overgewicht dus ik hoop echt door te kunnen pakken met hem nu. Hij is matig gemotiveerd. Fijnste zou zijn als hij zelf helemaal gemotiveerd was maarja. Nu eet hij braaf wat ik koop etc en dat scheelt toch heel erg veel.
(evengoed eet hij gewoon wat hem aangeboden wordt door anderen ook als het ongezond is zucht) Ook weer gehad over vasten en hij wil dat toch ook wel weer oppakken, mooi dus. Doe ik voor de vorm mee

Marja

Marja

09-01-2017 om 21:49

Blik

Ik neem t mee naar de praktijkondersteunster 3 februari!

blik

blik

11-01-2017 om 22:12

ben

benieuwd!
Hier is dochter in de rats voor ggd onderzoek...
De laatste keer is ze er 'uitgeplukt' voor verder onderzoek mbt gewicht.
Zijn een keertje langsgegaan om te meten en te wegen, was uiteraard weer bij getrokken.
Maar hee, impact op dochter was echt veel groter dan ik had kunnen vermoeden.
Zo groot dus ook dat ze nu, jaren later, weer verwacht commentaar te krijgen op haar gewicht.
Terwijl ze echt niet te dik is! Mager is ze ook niet, maar ongezond dik ook niet.
Ach, wel weer voer voor leuke gesprekjes maar toch.
Ik heb het idee dat pubermeisjes nooit eerder zo enorm geconfronteerd werden met slank/gezondheids hype.
Overigens wordt ze door mij niet zo geconfronteerd denk ik, ik heb het er met haar verder niet over. (wel over haar dan maar niet over mij) Anders dan schoonmoeder die constant iedereen betrekt in haar (vruchteloze) lijnen.

Marja

Marja

11-01-2017 om 22:40

Ach...

Ach toch...Zo herkenbaar, krijg ineens flitsen van de schoolarts van vroeger. Ze maken soms onbedoeld geestelijk meer " kapot" dan goed is voor die meiden.
Sterkte voor haar!

blik

blik

15-01-2017 om 23:43

oef

Ziek zijn blijft hier valkuil..
Hebben jullie dat niet?
Het viel nu mee, omdat ik maar kort ziek was. Heb zo'n 2 dagen op bank doorgebracht.
Maar pppfft, wat een ellende. Verveling, ofzo? Ik eet gelijk ALLES op wat ik maar kan vinden in huis! Helaas vond ik ook veeel overheerlijk roomijs. En een hele zak pistache noten, hup weg. Helaas stopt het daar niet en blijf ik doorgaan, onverzadigbaar..
Ik heb in 2 dagen meer gegeten dan nu normaal in een maand. Niet normaal. (soort van vastendieet, maar dan andersom)
Niet zo'n probleem dus omdat ik nu zga beter ben en me enigzins herpakt heb.
Maar moet daar toch iets mee.
Wat als ik weer langer ziek wordt? Vorig jaar betekende dat omslagpunt en was ik zo weer 8 kg ofzo erbij. En duurde het maanden voor ik me weer echt herpakte.
Valt me ook gewoon tegen, zo goed bezig en hups zo alles helemaal weg. Wat zelfdiscipline, controle, regie? Niks dus. Baal en vraag me af wat ik daarmee kan doen.

Baalmoment

Hè Blik, wat zonde. Al het ontzeggen en het diëten en dan een vreetbui met de daarbij behorende consequenties.
Ik hoop dat je snel weer beter wordt en wat om handen hebt.

Laatst was ik blij dat er iedere dag wat afging door het stoppen met snaaien en frisdrank en bewuster eten. Na een etentje in een restaurant wegens verjaardag, was het gewicht een kilo gestegen. Dat was ook balen. Ik vind het niet eenvoudig om in een restaurant vetvrij of calorie-arm te eten of te drinken. Ik had nog wel bewust gekozen voor carrotcake ipv roomrijs., niet wetende dat de carrotcake een bordvol was. Grr, we zijn toch opgevoed met bord leeg eten. .
Als gevolg van de gewichtstoename even twee dagen op koffie en soep geleefd.

Ik heb voorlopiig geen zijn meer om uit eten te gaan.

doorzetten

he jakkes wat een vervelende berichten. Blik hoe is het met je dochter gegaan bij de schoolarts? dat soort dingen kunnen er bij een tiener in hakken, ze zijn vaak al zo onzeker. En ziek zijn helpt bij mij ook niet mee, als je op de bank hangt dan grijp je zo snel naar wat lekkers. vaak puur uit verveling.

flanagan dat is echt balen, denk je gezond te kiezen voor worteltaart en dan nog zoveel gewicht er bij.

ik heb er op dit moment ook erg moeite mee. door stress op het werk (moeilijke situatie waar ik komende tijd even niet uitkom, moet er doorheen) en ik denk ook het koude weer. ik heb zin in warme chocolademelk, lekker en vullend eten. ik had me na de kerstvakantie ook nog niet gewogen, elke keer vooruit geschoven. en daardoor misschien ook het idee 'och het kan nu nog wel'. gelukkig afgelopen weken al weer weer 3 keer per week gesport.

nieuw begin van de week, vanmorgen met moeite toch gewogen en de schade valt op zich mee. 77,7... en dan nu weer doorzetten. op naar de 70!

Marja

Marja

16-01-2017 om 11:27

Worteltaart

Klinkt gezond maar denk dat je met het ijs veiliger had gezeten, of bv geen toetje maar een koffie had kunnen nemen

In een restaurant neem ik geen of heel mager voorgerecht en een koffie ipv toetje. Het hoofdgerecht eet ik het vlees en groente maar nooit gebakken aardappeltjes/patat/meer dan 1 opscheplepel rijst of pasta. En niet vaker bijscheppen. Zo kun je best mager eten, je mag ook vragen of iets weggelaten kan worden. Gewoon oefenen, veel te gezellig om niet uit eten te gaan!

Hier over 1.5 week weer naar de diëtiste. Geen idee of ik er moet blijven of dat de poh het gaat overnemen.

Succes allemaal

blik

blik

16-01-2017 om 12:53

het ging hier goed

Ik vind het vooral verbijsterend te merken bij mezelf dat ik de controle zo snel verlies
Omdat ik écht dacht dat ik die weer gevonden had.
Blijkt dus maar héél fragiel.
Nu weer door is niet zo'n probleem vermoed ik.
Maar ik wil echt naar een andere levensstijl toe (wil niet blijven jojo-en) en daarin zal ik toch ook manier moeten vinden met ziekte om te gaan..ppff.
Dochter is nog niet naar schoolarts geweest, ben blij als dat achter de rug is want hopelijk krijgt ze dan bevestiging dat er niets aan de hand is. Ze is nl echt niet te zwaar, dus kan niet anders. Maar moeders gelooft ze niet zo. (snap ik wel want vorige keer was ze ook niet dik ofzo, gewicht was alleen wat snel gestegen)
Vandaag maar weer eens vasten? Al lang niet meer gedaan, misschien weer eens goed.

blik

blik

23-01-2017 om 10:49

omhoog halen

maar weer eens dit draadje...
Wie doet er nog mee??
Hier gaat goed (op dit vlak) snoep nog wel maar met maaate.
Gewicht gaat op slaktempo omlaag, prima dus.
(nog 1 kg tot tussendoel).

Zie wel dochter erg schommelen, heb daar wel mn vragen bij. Ze snoept echt bijna niet, en eet harstikke gezond, zeker voor een puber. Eet ook echt niet absurd veel in mijn ogen.
Toch wordt ze regelmatig weer wat flinker, krijgt dan weer een flink buikje.
Terwijl ik dan niet goed snap waar het vandaan komt.
Natuurlijk heb ik geen enkele moeite met een (klein) buikje bij dochter maar ze zit er zelf zo mee.
Vind het wel wat sneu, doet zo haar best, en dan lukt het dus niet. Moet vooral hard werken om niet te snoepen! Was dit weekend bij vriendin slapen die maar steeds snoepte en ze heeft helemaal niet meegedaan. Sterker nog ze heeft vriendin haar hele snoepvoorraad gegeven (vooral nog van kerst) Dat vind ik dan wel sneu. (ze is wild op snoep)
Ook haar bakneigingen onderdrukt ze met geweld! Ze weet dat als ze gaat bakken ze het zelf niet bij een klein stukje laat.
Wil haar graag helpen maar wil ook niet teveel aandringen op letten op eten dus vind het moeilijk.
Zo oneerlijk natuurlijk, zoveel klasgenoten die steeds maar snoepen en super mager zijn.
Het enige dat ze veel eet is (altijd volkoren) brood (maar voor een puber niet extreem) en vooralsnog heb ik haar niet kunnen overhalen iets anders mee te nemen naar school.
Ze heeft blijkbaar ergens de stofwisseling van partner want die at ook nooit echt absurd terwijl wel fors overgewicht. Nu eet partner zelfs echt gezond al een hele poos en meestal ook gewoon wat ik eet. Terwijl ik dus afval en hij niet. Terwijl je zou verwachten dat hij sneller afvalt met zijn gewicht.
Het is oneerlijk verdeeld.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-01-2017 om 11:45

Stress

Er schijnt een verband te bestaan tussen stress en overgewicht.

Zie bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/gezondheid/4335683/verband-tussen-stress-en-obesitas-bij-kinderen.html

Foodcomfortzone

De foodcomfort-zone is leeftijdloos. Daarnaast heeft suiker/zoetstof een verslavende werking.

Ik val langzaam maar gestaagd af, door een niet snaai-of frisdranken en zoethoudende drankjes voedselpatroon.
Ik zou meer willen sporten maar dat gaat vanwege de knie nog niet lukken. Ik kan mij geen blessure veroorloven.
Dus ook al zijn de stapjes klein, het draagt bij aan een einddoel.

blik

blik

24-01-2017 om 11:25

stress

Ja rode krullenbol, weet ik maar ergens zou IK dan heel dik moeten zijn (en dat wás ik wel maar nu niet meer!!)
Ik ben een stresskip.
Dochter eigenlijk helemaal niet. Is juist een heel gebalanceerd meisje, heel serieus en toegewijd en consciëntieus, maar tegelijkertijd luchtig en een levensgenieter, mooie mix tussen oog voor omgeving en voor haarzelf.( weet niet van wie ze dat heeft)
Stress is wel toegenomen sinds start vo, (maar niet extreem) maar de neiging om wat molliger te worden heeft er altijd ingezeten.
Overigens heeft ze gesprek schoolarts gehad en die heeft bevestigd dat ze op gezond gewicht zit.
Gaf ze ook mooi aan, dat ze dit fijn vond en het nodig had het ook van een ander te horen dat het goed zat. Is altijd bang dat ik haar flatteer!
Opluchting dus bij haar, en misschien laat ze dat buikje ook gewoon nu maar zitten!
Foodcomfort-zone zegt mij niks. Dat suiker verslavend is werd in een artikel in volkskrant afg zaterdag ontkracht.

Marja

Marja

24-01-2017 om 14:55

Dietiste

Geweest en in dezelfde tijd dat ik de 4kg eraf had, zit er 3.5 weer bij. Had het al voorspeld aan haar, maar goed. Nu moet ik m'n schildklier weer laten testen. Nog minder koolhydraten ivm stijgende glucose waardes en dan over een maand weer terug.
Een gebed zonder end.

Fijn blij dat je dochter het van een prof hoorde dat ze een goed gewicht heeft.
Dat komt vast beter binnen!

Succes weer allemaal!

Suikerboost

Suiker is op zich niet verslavend maat het effect in de hersenen maakt een mens behoeftig aan zoetigheid.
( Jammergenoeg lukte het mij niet het artikel in de Volkskrant te openen.)

Een tijd geleden was op tv een programma over de verwerking van suiker in ons lichaam. Bij een grote suikerboost door het drinken van bv frisdrank, steeg het kaloriegehalte zodanig dat de lever het niet kon verwerken en die overmaat omzette in vetmassa. Wie noten eet, eet ook veel kalorieën. Maar het verteren van noten gaat veel langzamer waardoor een minder grote kaloriesprong ontstaat en de lever meer de tijd heeft om het om te zetten in brandstof ipv vetdeeltjes.

Nogmaals, ik heb het artikel niet kunnen bekijken en weet zodoende niet wat de reden is tot de ontkrachting van de stelling dat suiker niet verslavend is.

blik

blik

25-01-2017 om 05:16

geen tijd

Heb het artikel maar vluchtig gelezen, zal het nog proberen te doen.
Voor mezelf werkt het zéker heel goed om (heel veel) minder suikers te eten.
Voor mij werkt het toch min of meer verslavend, ik kan het lastig bij weinig houden.
En misschien zit dat alleen in mn hoofd, maarja, het zit er wel.
Er zijn ook mensen die prima af en toe kunnen roken. Kan ik niks mee. (heb ik afgelopen jaar gemerkt)
Ik ben afgevallen door veel suikers te laten staan en daarna door ook zog. gezonde koolhydraatrijke producten te verminderen. Ik at vooral volkoren producten, ook wb pasta bijv. en zilvervliesrijst maar hier en daar ook weleens een wit broodje oid. Dat laat ik nu voor 90% maar laat ook de volkoren producten vaker staan.
Op dagen dat ik dat doe heb ik echt minder honger en trek en voel me energieker.
Wat ik erg fijn vind is dat ik eten zo veel meer waardeer en er vaak veel meer van geniet.
Heb veel zin om te variëren en probeer meer uit.
Ik heb echt nooit leren koken en begin daar nu een beetje mee en vind het superleuk.

Marja, wat vervelend. Weet je hoe het komt? Kunnen we met je mee denken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.