Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Sneeuwitje

Sneeuwitje

25-01-2017 om 10:22

Hoi

Hier echt aangekomen de laatste maanden dus het moet anders. Teveel stress en teveel snoepen en niet sporten zijn daar debet aan. zijn daar debet aan. Gisteren voor het eerst in tijden gesport, aquarobics, en ik vond het zowaar leuk en lekker! Nu dat volhouden en minder gaan snoepen en hopelijk gaat het dan weer beter!

Sneeuwitje

Pirata

Pirata

25-01-2017 om 10:25

en iik

Ik eet mandarijnen en andere lekkere gezonde dingen. Op de weegschaal heb ik niet gestaan.
Ik heb helaas? wel weer een passie voor kroketten ontwikkeld.

blik

blik

25-01-2017 om 10:41

jamaar

Kroketten zijn ook wel héél lekker.
Go Sneeuwitje!

Pirata

Pirata

25-01-2017 om 11:03

Kroketten

De liefde voor kroketten slaat alleen wel wat door als je er 3 achter elkaar eet.... :-p
Misschien een soort van gezondere, zoutarme kroket gaan uitvinden.

Vanavond eet ik in elk geval vegetarische shoarma met zelfgebakken pita's. De anderen krijgen wel shoarmavlees hoor. Voor mijzelf een vulling van tempe en kikkererwten en heeeeeeel veeeeeeeeeeel tomaten-uiensaus. Ik krijg nu al trek, lastig, nog 8 uur wachten...

Marja

Marja

25-01-2017 om 11:15

Blik

Lief dat je wilt meedenken! Ik weet het niet, ik heb altijd 10.000 verklaringen voor zaken die mezelf aangaan, vaak zal het misschien een combi zijn.
Ik heb zwangerschapssuiker gehad, het zit in de familie, overgewicht dus die glucosewaarde gaat omhoog. Moet ik voor afvallen.
Maar, slik die medicatie (moeilijker afvallen, sneller aankomen), ben ergens in de overgang (moeilijker afvallen, sneller aankomen).
Ik ben ook ontzettend moe (dip? overgang? omstandigheden? schildklier? bloedarmoede?) slik genoeg D en B vitamines bij, calcium ook, eet 2 zuivel/1 fruit, veel groente op een dag, weinig koolhydraten, ik weet het echt niet meer.
Is het een combi, is er iets dat ik niet weet (schildklier) of heb ik gewoon dikke pech om in stijl te blijven?
Ik hoef geen 60 meer te wegen, die hoop heb ik al lang geleden opgegeven. Ik wil alleen gezond leven om ziektes te voorkomen die bij mij in de familie rondwaren en een wat dunner lijf om me weer wat trotser te voelen.

Weet je, als ik mezelf nou vol at, dan wist ik waar het aan lag en wat ik er aan kon doen. Maar ik eet sinds september anders, geen chips, geen chocola, koekjes heb ik nooit in huis. Het enige dat ik nu in huis heb aan lekkers zijn keelsnoepjes. Nou daar gooi je je ook niet vol mee en eet er 3.5 kg aan. Natuurlijk ben ik in december iets losser geweest, maar ook hier geen gekke dingen, geen chips, wel gegourmet, geen spijs/kerststollen, geen chocoladeletters of marsepein, geen oliebollen of appelflappen gehad, kortom: niet voor 3.5 kg gegeten.

Ik weet dat mijn leeftijd (50) wel wat ongemakken met zich mee kan brengen. Dat het gros van de 50-ers te maken krijgt met een wat hogere bloeddruk, een wat hoger cholesterol, een paar kilo teveel, een verloren taille, alles gaat richting het zuiden hangen enz.
Maar daar waar ik mijn lijf door en dankzij mijn ongemakken zo extreem goed kende en aanvoelde, gebeuren er nu dingen in mezelf die ik niet eerder kende, die ik niet eens voel of had opgemerkt als ik niet zo eigenwijs had geweest om in april die bloeddrukmeter te pakken op werk. Daarmee is het balletje gaan rollen.
Fijn natuurlijk, maar ik geloof dat mijn kop er nog steeds niet helemaal bij is.

Bewegen is een dingetje. Door weinig energie, veel pijn van mijn aandoening en een nog altijd herstellende enkel (banden gescheurd met een stuk bot eraf), en last but not least een zware boezem, is dat niet op het peil dat ik graag zou willen in mijn Baywatch-dromen met bijbehorend rood badpakje.

Pirata

Pirata

25-01-2017 om 15:30

Marja

Ik vond dit op de site van het NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/25/kijken-dit-is-waarom-je-niet-afvalt-a1542888

Iets over schreeuwende vetcellen en het verlies van spieren. Dus bewegen is misschien geen dingetje, maar een Ding. Kun je met een fysiotherapeut aan de slag?

blik

blik

25-01-2017 om 16:20

Marja

Bah wat frustrerend!
Hier wel al overgang maar nog geen 50.
Ik wil ook ontzettend graag sporten, ik denk dat het steeds lastiger wordt om op te starten op oudere leeftijd. (zeker iets als hardlopen wat ik nog steeds het liefste zou doen)
Kan ik ook nog niet door mijn pijn. Die wel veel erger is geweest en nu op een punt dat ik wel prima kan bewegen. Alleen hardlopen kan/durf ik er niet mee.
Hier vind ik nog steeds geen tijd (maar ook geen geld) om alternatieve sport te doen die minder belastend is voor mij. Waarschijnlijk zit dat er voorlopig ook niet in.
Kun jij niet iets vinden waar je onder begeleiding kunt sporten, fysio fitness oid?
Ik hoop zo dat je ergens een knopje vindt, waardoor het allemaal wat makkelijker wordt.
Hier weer wat ziek en dan is het weer wat lastiger. Kippensoep gemaakt!

Marja

Marja

25-01-2017 om 16:20

Voor de enkel

Voor de enkel wel. Er staan 3-6 mnd voor, ik ben net halverwege en doe trouw de oefeningen van de app door de traumachirurg geadviseerd. De aandoening is helaas niet te verhelpen met fysio. Voor afvallen heeft het bewegen me ook niet geholpen. Voorheen was ik 4 dgn per week in de sportschool, plus gezond eten. Ik viel eens een kilo af, maar kwam er even hard weer bij.
Volgens m'n artsen niets aan te doen, moet het accepteren als bijwerking, moet aandoening accepteren. Maar zelfs zonder sport..Minder eten zou alleen al afvallen tot gevolg moeten hebben.
Met de medicatie is dat dus niet zo zwartwit.
Het was mijn hulpvraag bij de zoveelste diëtiste, maar ze hebben nog steeds geen oplossing.
Ja,(bv) 600 kcal per dag en dagelijks sporten. Dat trek ik niet en zo'n leven wil ik niet.

blik

blik

25-01-2017 om 22:26

toch eens kijken naar 5:2?

Ik doe dat dieet inmiddels niet meer. Niet omdat ik er niet achter sta, maar ik heb het momenteel te druk. Ik vergeet het steeds, en 2 x per week zo goed op m'n eten letten krijg ik nu niet in mijn systeem. Misschien dat ik ooit weer eens begin.
Maar het heeft me wel veel goed gedaan. En vooral mijn kijk op eten veranderd. Me bewuster gemaakt van calorieën, eigenlijk had ik daarvóór nauwelijks idee. En bewuster met voedingswaarde want bij zo weinig calorieën wil je vanzelf voedzamer eten.
En ook meer controle gegeven. Ik vond het superleuk om te ervaren dat ik best een dagje heel weinig kon eten, en daar bijna geen moeite mee had. Had ik niet gedacht vantevoren.
Ik heb geleerd meer met eten te spelen en dat ik zelf keuzes hierin kan maken.
Nouja, geen bekeringsdrift hoor of toch een beetje

Ballon

Ballon

26-01-2017 om 09:12

hier helpt het niet

Op zich kan ik best trots zijn. Eigenlijk zonder al te veel moeite is het gelukt: al 3 weken koek- en snoeploos.
Daarnaast ietsje minder eten, maar dat scheelt niet erg veel. Bij het avondeten is nog winst te behalen en bij het bewegen al helemaal.

Maar toch. Het heeft tot nu toe maar 1 kilo minder opgeleverd. Van veel te veel wegen, naar nog steeds veel te veel

Pirata

Pirata

26-01-2017 om 09:39

Ballon

Ik vind dat toch een mooie vermindering. Is wel elke week 0,33 kg minder dus. Als je dit tempo volhoudt, is dat 10 kilo in 30 weken!!

blik

blik

26-01-2017 om 10:20

precies

Het gaat er toch om dat je vooruit gaat? Wat mij betreft liever langsaam dan snel. (snel lijkt me niet zo gezond en komt sneller terug denk ik)
Bij mij ging het in goede (afval) periodes als volgt: ook eerst weinig of niets en vervolgens plotseling snel. Volhouden dus.
Afhankelijk natuurlijk van je winst ook. Als je maar 1 koekje per week at zal het verschil niet verbijsterend zijn.
Ik ben ook trots. Ondanks ziek en bankhangen toch alleen gezond gegeten.
Gewicht staat stil maar dat is prima, gaat wel weer naar beneden.

Ballon

Ballon

26-01-2017 om 14:06

ja, langzaam...

Bedankt voor de positieve geluiden. Ik ben eens 14 kg afgevallen in een half jaar (van redelijk wat overgewicht naar gezond gewicht): ook niet snoepen, heel streng zijn, minder eten en 3x per week sporten.Het ging direct al razendsnel.
Ik wist dat het ook heel moeilijk zou worden om op gewicht te blijven. Het lukte een jaar. Daarna een half jaar ietsje minder goed maar nog niet zo heel erg, dus ik dacht: ook dit is gelukt, niet jo-jo-en, maar min of meer op gewicht gebleven!
En toen ging ik 'los' en ben ik uiteindelijk eerst terug naar overgewicht gegaan en nu naar zwaar overgewicht. Zo jammer.
Als kind en puber was ik zeker niet te dik. Mijn moeder vond me soms mollig maar daar is op foto's niets van te zien. Nu zouden we dat slank noemen.

Maar inderdaad. Het moet nu langzaam gaan en een nieuwe gewoonte worden: niet of nauwelijks koek en snoep (momenteel: niets), wat spaarzamer eten. O ja: koek en snoep, dat was meestal veel. Vijf koekjes bij de thee. Op mijn werk een mars kopen. Soms een zakje mini-marsjes e.d. kopen en dat ging er ook redelijk snel doorheen. 's Avonds nog wat chocola.
Ik ben wel blij dat ik nu eindelijk die knop weer heb gevonden dat ik dat niet mag kopen.
Als ik door de supermarkt loop weet ik ook dondersgoed waar de 'slechte afdelingen' zijn waar mijn verslavingen liggen. Zodat ik het heel bewust vermijd.

Bewegen vind ik op dit moment het lastigst. Vaak kom ik thuis uit mijn werk, man heeft gekookt, en na het eten plof ik dan op de bank met de laptop en daar kom ik dan nauwelijks meer af. Oeps....

blik

blik

01-02-2017 om 12:20

ggrrrr

Zelfde rotsituatie als vorig jaar
Niet beetje ziek maar vette keelontsteking.
Ik vind alles ontzettend vies smaken nu. Tegelijkertijd wil ik de hele tijd eten/drinken anders doet het teveel pijn.
Voor mijn lijn, ahum, funest
Maar net als vorig jaar zo ziek dat het me niets kan schelen.
Hier nu nonstop overdosis ijsjes dropjes siroopjes.
Wil alleen nog maar beter worden. En verveel me dood, lig al dagen op bed/ bank.
En wat bezorgd want weet nog van vorig jaar dat ik er erg lang last van heb gehad.
Kno arts gaf vorig jaar ook aan dat het lang kan duren eer al het slijmvlies weer een beetje hersteld is.
Bah!

Pirata

Pirata

01-02-2017 om 13:12

beterschap

Sterkte ermee, ik zou lekker aan de aanmaaklimonade gaan.

Marja

Marja

03-02-2017 om 23:10

POH

Ik ben vanmiddag naar de POH geweest. Bloeddruk weer iets verhoogd, algehele cholesterol reageert goed behalve triglyceriden en dat gaat ze overleggen met de ha en evt medicatie op aanpassen.

De glucose wordt in de gaten houden, want met mijn dieet is niets mis, ik mag niet minder gaan eten en hoef niet anders te gaan eten.

5:2 zei ze over dat in principe alles werkt voor afvallen, maar zij liever heeft dat mensen "normale" aanpassingen doen en zal het daarom niet adviseren.

Mijn gewicht is in ruim 2 weken onveranderd hetzelfde gebleven, ondanks mijn fanatieke stappentellen met mijn mankepoot, mijn aangepaste eten. Ze weten er geen oplossing op, behalve dat ik niet mag minderen met Kcal. Ze erkent dat het moeilijk is, snapt mijn probleem, maar er is eigenlijk geen oplossing voor behalve doorgaan.
Het kan nog zijn dat het stoppen met roken wat invloed heeft, het gewicht/lichaam schijnt daarna ongeveer een jaar nodig te hebben om weer in balans te komen vwb stofwisseling, kilo's. Ben nu 8 mnd gestopt.
Ik ben enorm gefrustreerd, maar moet door. Ik ga maandag een afspraak maken om te zien of fysiotherapie nog iets kan betekenen. Mijn herstel verloopt door een andere aandoening veel trager dan gemiddeld. Mobiliseren voor zover mogelijk, alleen dan moet je niet denken aan een eindresultaat waarbij ik huppelend een sportieve activiteit kan doen. Maar hopelijk wel met minder pijn en gevolgen dan nu het geval is. Ik heb ook een eet-app gedownload die veel inzicht geeft aan wat je binnenkrijgt. Alles voor het goede doel zullen we maar zeggen.

Hoe is het met iedereen? Nog steeds goed bezig of lopen jullie ook tegen problemen aan?

blik

blik

08-02-2017 om 13:29

Marja

Dan maar vertrouwen houden in dat je goed bezig bent, en dat resultaat vanzelf gaat komen?
Twee weken is natuurlijk ook niet zo lang.
(op momenten dat ik voor mijn gevoel goed bezig ben duurt het vaak zo'n 2-3 weken eer de weegschaal mee gaat spelen Behalve bij 5:2, dat gaat vaak snel)
Ik hoop dat je inmiddels ook wat resultaat hebt?
Houd vol, uiteindelijk overwin je!
Als het niet opschiet kun je als het je helpt eens een dagmenu hier schrijven, er heeft vast wel iemand tips!

Hier begin ik weer wat beter te worden, maar nog niet helemaal.
Heb dan ook wat gezonder eten weer opgepakt maar laat dat nog makkelijk los ook.
Heel bewust hoor want prioriteit blijft bij beter worden liggen. Ik lust weer meer maar nog lang niet alles. En heb niet meer nonstop drop en ijsjes nodig.
Komt allemaal wel weer. Ook eindelijk in staat om me te wegen (kon echt bijna niets) en schade valt me nog mee: 3 kilo erbij.
Voorlopig houd ik dit even vast, zo gezond mogelijk eten maar let even niet op mijn lijn.
Eerst aansterken zodat ik ook weer kan gaan bewegen want dat heb ik nu paar weken ook nauwelijks gedaan. (maar ook niet teveel, er blijft natuurlijk zoveel liggen dat mijn valkuil altijd is te snel teveel willen oplossen waardoor ik niet goed rust etc)

Pirata

Pirata

08-02-2017 om 13:33

Ik blijf stabiel 68 ondanks dinertjes en allerlei lekkers. Dit dankzij de afwisseling met mandarijnen. Na een royale maalijd de volgende morgen op mandarijnkuur, dat scheelt echt. En zo krijg ik lekker veel vitamine C binnen.
Ik heb nu weer een golfarm dus moet voorzichtig sporten. :-p

Pirata

Pirata

08-02-2017 om 13:35

Marja

Vervelend voor je. Denk dat het belangrijkste is om de waarden goed te hebben. Dat gewicht is dan toch minder belangrijk....

Marja

Marja

08-02-2017 om 13:46

Blik

Ik zie dat ik het niet volledig duidelijk genoeg heb opgeschreven. Met hetzelfde dieet ben ik sinds september 2016 bezig onder begeleiding van een dietiste die me de voedingsadviezen gaf, nu ook nog met een POH erbij.
Ik gebruik nu alleen een app om een extra stok achter de deur te hebben: ik vul alles wat ik eet in op een schema. Zo zie je precies wat je binnenkrijgt.

De POH heeft mijn voeding ook bekeken die ik op advies dietiste neem en zeg dat ik een perfect schema volg, dat ik zelfs niet minder mag gaan eten, iets wat de dietiste onderschrijft.
In 5 maanden tijd dus enkel eenmalig 3.5 kg en eenmalig nog een pond eraf en de maand erna zat dat er weer aan, zonder veranderingen, behalve meer bewegen. Sinds half dec ongeveer sta ik stil.
En de deskundigen weten het dus ook niet meer en zo loop ik al 24 jaar te rommelen met mijn gewicht dankzij die medicatie. Maar die heb ik nodig.
Dietiste/poh/fysio zeggen dat het zo moet lukken en dat doet het dus niet; ik had ze gewaarschuwd dat het complexer ligt.

Enfin, jij iets bijgekomen door ziekte. Idd vervelend maar begrijpelijk en hopelijk snel weer onder controle als je beter bent. Heb je iets chronisch onder de leden of zijn het complicaties van langer terug waar je mee worstelt?

Marja

Marja

08-02-2017 om 13:53

klopt Pirata

maar ik krijg de glucose ook niet omlaag maar nog steeds stijgende en de triglyceride ook niet en daar krijg je weer aderverkalking van. Ik ben aan allerlei zijdes (erfelijk) belast en hoe hard je je best doet, ik krijg het niet naar beneden. Ben nu 10 maanden bezig en het lukt me niet. Het is zo frustrerend, omdat je van de omgeving zo vaak hoort dat het je eigen schuld wel zal zijn: ongezond leven en geen wilskracht. Dank voor jullie woorden

blik

blik

08-02-2017 om 22:46

oh oke

Ik heb keelontsteking gehad en nu herstellend.
Ik merk hier dus ook wel dat ik snel weer bijkom als ik het even laat schieten, is ook wel inherent aan leeftijd denk ik.
Bij jou dus nog een extra bemoeilijkende factor, je medicatie. Lastig!
Ik dacht begrepen te hebben dat je rond feestdagen ook wel een dip had qua eetpatroon, vandaar dat ik dacht dat je 'nog niet zo lang' bezig was.
Maar volgens mij ben je gewoon goed bezig en dat zal zich vast gaan vertalen naar resultaat.

Ik vind de terugval hier niet zo erg, komt wel weer, maar merk wel dat mijn snoepgedrag de rest hier in huis weer aansteekt..en dat vind ik minder. Extra stimulans weer om wat strenger op te pakken!

Marja

Marja

08-02-2017 om 23:13

Blik

Klopt, met de feestdagen (beide kerstdagen en oud en nieuw) heb ik normaal meegegeten zonder op te letten.
Maar dat houdt in gewoon de maaltijden meegedaan, af en toe een hapje van tafel. Als ik daar een kilo van was aangekomen had ik m geaccepteerd en mn pech genomen. Maar 3.5 stond niet in verhouding. Sinds die tijd ook niet verder afgevallen.

Oh bah, daar kun je goed ziek van zijn! Heb vroeger regelmatig keelontsteking gehad, maar sinds mijn amandelen zijn verwijderd niet meer gelukkig. Hopelijk ben je snel weer op de been. Beterschap

Pirata

Pirata

09-02-2017 om 08:17

blik, afvallen en snel aankomen

Dat afvallen en dat de kilo's er daarna weer aankomen, dat stond in geloof ik in de link die ik hier onlangs neerzette.
Iets met schreeuwende vetcellen. En dat het een tijd duurt voor die hun kop houden. Dus weg=niet altijd langdurig weg...
Ben dus al blij dat ik die 68 houd en als het aan het einde van het jaar 67,5 is, prima.

Ballon

Ballon

09-02-2017 om 11:26

klein verschil

Hier enige verbetering van mijn gewicht. Iets meer dan een maand geen koek en snoep (op 2 dagen met taart na van dierbare jarigen). Ik ben nog steeds gewoon veel te dik maar het scheelt toch 2,5 kilo. Eindelijk wat verbetering dus, dat stimuleert.

blik

blik

10-02-2017 om 12:46

Ballon

Noem dat maar klein! 2,5 kilo eraf is super!
Ben maar blij en trots!
Pirata, hier nu ook rond 68
Maar ben groter dan jij denk ik en vast veel minder gespierd!

Ballon

Ballon

10-02-2017 om 14:36

toch..

Bedankt Blik! Leuk.

Alleen vanmorgen was het weer 600 gram méér. Geen idee waarom, want ik had niets bijzonders gedaan, gewoon netjes matig gegeten en geen koek en snoep.

Maar ook donderdag, toen ik dat schreef: ik merk er nog helemaal niets van. Ik heb wel weer een beetje hoop dat ik over een tijdje nog eens 2,5 minder ben. Dan gaat het tenminste ergens naartoe.

blik

blik

10-02-2017 om 15:19

Pirata

Ik bedoel kleiner dan jij!

Ballon, dat wisselen is normaal. Ik varieer wel meer dan dat.
Ik ga altijd uit van laagste gewicht
Je gaat het echt wel merken!
Stel je doelen niet te hoog. Elk pond eraf is zwaar verdiend!
En hoe langsamer, hoe beter want duurzamer.

Pirata

Pirata

10-02-2017 om 17:26

lengte

ik ben 167...
2,5 kilo in een maand afvallen is HUGE

blik

blik

14-02-2017 om 14:47

aah!!

Pirata ik ben 1, 64 (geloof ik..) dus dan 'valt' 68 kilo wel anders.
Ook allemaal vet hier! Geen sport.
Maar genoeg geweest weer!
Heb me heerlijk laten gaan maar nu ga ik weer beginnen.
Ook weer bewegen, ging niet eens meer met de hond wandelen. (kon ik ook niet dus vriendlief was heel lief hier en nam alle wandelingen voor zijn rekening)
Misschien dat ik toch nog wat bonbons koop vandaag voor valentijn en dan zal ik zelf ook nog wel snoepen, dochter had ook cupcakes gemaakt. Maar vanaf morgen ga ik weer streng aan de gang! Geen snoep meer, suiker enz.
Hoe is het met iedereen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.