Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


zebra

zebra

18-03-2017 om 10:35

boodschappen

momenteel ga ik meestal in mijn eentje naar de winkel, mijn man laat ik nog een tijdje thuis. Soms gaat onze zoon mee maar gelukkig zit ook hij in een gezond eten fase dus dat maakt het wat makkelijker. Er is wel snoep en koek in huis maar veel minder dan anders. En ook hierin probeer ik bewustere keuzes te maken dus liefst geen koekjes met chocolade erop maar volkoren biscuitjes (die dan met frisse tegenzin gegeten worden door mijn man, dat wel). Zoute stokjes (pepsels?) en een mix van diverse noten ipv chips.
Verder veel groenten en fruit en nu eten we allemaal volkorenbrood, voorheen at mijn man bruin en onze zoon en ik volkoren. Scheelt ook een hoop gesleep.

Martje

Martje

18-03-2017 om 10:41

Hier

Ik krijg de knop niet omgezet.
Net als Flanagan, straks na de operatie, kan ik niet veel tillen en aan boodschappen meenemen.
Maar een croissant is niet zwaar.
Ik zal eerst nog moeten accepteren dat ik niet op mijn oude manier kan leven en bewegen.

Goed dat je de paaseitjes hebt laten liggen Zebra. Dat lukt me tot nu toe ook.

Pirata

Pirata

18-03-2017 om 10:48

pepsels of zoute stokjes

Ik zou even de voedingswaarde checken als je die inzet als chipsvervanger.
Met paaseitjes heb ik geen problemen. De meesten zijn van nogal slechte kwaliteit, dan heb ik liever niks. Tenzij ze van de chocolatier komen.
Net een danerollescroissantje op, dat is mijn wekelijkse zaterdagse genoegen. Gewicht nog steeds op orde. Ik moet nu heeeeeel veeeeeel water/thee drinken van de dietist, kijken wat er dan gebeurt met mijn gewicht. Waar thee zit past geen voedsel. Dat ik me nu net een klotsende emmer voel moet ik voor lief nemen.

Pirata

Pirata

18-03-2017 om 10:49

Beetje onduideljk, maar dat water hijsen heeft dus niet "afvallen" als.doel.

zebra

zebra

18-03-2017 om 11:16

popcorn

ik kan eventueel ook zelf popcorn maken en daar dan geen suiker of zout aan toevoegen, dat is altijd nog beter dan die pepsels natuurlijk. Het is een beetje zoeken nog want ik moet ook opletten met zout vanwege mijn bloeddruk.

Zebra

Binnen twee weken.

Martje,

In je rugzak blijft er niet veel over van een croissantje. Zo veel een operatie ook zijn voordelen.

Veel water

Ik weet nog dat die zakjes vezelpoeder mucelium of zoiets met veel water gedronken moesten worden. Ik kreeg dan zo'n opgeblazen gevoel en spanning op de buik. IK stapte snel over een de groen bakjes yoghurt met darmstichting-keurmerk. Minder volume en een prettig gevoel.

zebra

zebra

18-03-2017 om 20:40

misschien beetje off topic

maar die zakjes vezelpoeder, is dat om de stoelgang te bevorderen? Mijn man gebruikt die momenteel nog, heeft een tijdje morfine voorgeschreven gekregen namelijk. Die morfine heeft hij niet meer nodig (nog wel wat andere medicijnen) maar die zakjes heeft hij nog wel. Maar ik weet niet of het verstandig is om dat steeds te blijven gebruiken. Met gezonde vezelrijke voeding moet ook wel iets te bereiken zijn natuurlijk. Of met die bakjes yoghurt maar hij lust geen yoghurt dus dat is wat lastig.

Martje

Martje

18-03-2017 om 20:53

Zebra

Nee, niet meer gebruiken.
Morfine geeft heel vaak verstoppingen. En de zakjes zorgen ervoor dat dat niet gebeurt.
Als je man stopt met morfine mag hij ook met de zakjes stoppen,

Fijn, dat de pijn al vermindert is.

Martje

Martje

18-03-2017 om 20:55

Aanvulling

Ik zeg dit als ervaringsdeskundige en niet als arts. Is misschien wel handig om te weten.

zebra

zebra

18-03-2017 om 21:33

wel druk bezig

met gezonder eten, hij is net gestopt met roken (op aanraden van de chirurg). Maar hij heeft nog niet zoveel beweging als voorheen, al bouwt hij dit wel geleidelijk aan op. Alcohol gebruikt hij momenteel niet. Dus ik hoop dat zijn stoelgang binnenkort "vanzelf" beter wordt.

Zebra,

Inderdaad die zakjes. Ik vond ze als een papje dat in je buik opzwelde. Er zijn verschillende smaken: van pruim tot perzik tot graan. Drie eetlepels en het bakje is leeg. Misschien gaat je man er eentje lekker vinden. De toegevoegde darmbacterie maakt de ontlasting zacht van begin tot aan het 'gaatje' , itt de papjes.

blik

blik

20-03-2017 om 18:24

Pirata

Wat vervelend dat je waardes niet in orde zijn. Valt dat op te vangen met dieet?

Hier gaat het mmhh. Nog steeds niet helemaal écht bezig maar de wil is er wel, ik weet ook wel dat het wel komt. Maar ben op dit moment niet fit genoeg er helemaal voor te gaan.
Dus eet nu gezond vaak, maar komt het niet uit dan wat makkelijker en heb ik echt zin in minder gezond geef ik er aan toe. (chocolade!) Eet van gezonde dingen ook redelijk onbeperkt. Was wat bijgekomen (nu 67,5) en probeer het momenteel stabiel te houden.
En zodra ik me wat beter voel wil ik dan weer afvallen.
Dadelijk heerlijk salade met beetje spek, valdieu kaasje, champignons, pijnboompitten. Ik heb laatste jaar meer salades gegeten dan heel mijn leven Snap nu ook niet waarom ik dat zo weinig at. Zo lekker en zo makkelijk te combineren met zoveel dingen. In een salade eet ik ook heel makkelijk veel groente, vind veel groente veel lekkerder rauw dan gekookt. En zo veel makkelijker gezondere vezels binnen te krijgen, zaden, pitten, noten.

Pirata

Pirata

20-03-2017 om 19:34

blik

Helaas nauwelijks. Chronisch en verslechterend. Slechte vooruitzichten (en nog steeds een dikke kont, waar een mens zich al niet druk om maakt).

jojo

jojo

20-03-2017 om 22:52

aan de slag met mezelf

Tjonge na de schrik vorige week dat ik 72.7 kg woog wil ik nu echt weer terug naar de 65.
Dus na een weekend vol verleiding en toegeven: chocomel van de Starbucks met een plak cake, een lunch bij de Mc en natuurlijk een zak chips op zaterdag want gezellig gaat vandaag tegelijk met Linda en Paul bij mij ook de knop om.

Sporten lukt niet zo best, ik kamp met de na-weeen van wat waarschijnlijk een vorm van longontsteking was. Veel slijm, snel een benauwd gevoel en weinig conditie.
Ik ben langzaam aan het opbouwen door wat meer te wandelen, maar toen ik zondag tegenwind op het strand had vonden mijn longen dat niet langer dan 500 m leuk.

Mijn taktiek: 's avonds maar 1x opscheppen, de droppot op mijn werk continu vullen met engelse drop (dat lust ik zelf niet). Meer zelf meenemen naar het werk aan fruit en lunch zodat ik niet in de verleiding kom om naar de kantine te gaan. Is ook nog eens goed voor mijn portomonee.

Vandaag is goed gegaan. Maar 1 dropje (iemand anders had vrijdag de pot gevuld in mijn afwezigheid), maar 1x opgeschept en geen jus genomen en ook maar 1 koekje genomen (meestal het halve pak of meer)

Morgen wordt een lastige, ik moet uit eten voor het werk en de keuze in het restaurant is beperkt (ik eet vegetarisch maar wel vis)
Als voorgerecht houd ik dan mogelijk de soep (afhankelijk van wat het is) en een ceasar salade over. Als hoofdgerecht een pasta schotel met natuurlijk veel geitenkaas of die ceasar salade als maaltijd variant.

Ik wil me zaterdag pas weer wegen, maar dat is lastig want het liefst sta ik elke dag op de weegschaal.

Hopelijk kunnen jullie fungeren als klankbord en als stok achter de deur en weeg ik over een paar maanden 65 kg.

blik

blik

21-03-2017 om 19:41

dikke kont

zou ik wel willen
Heb nu echt geen kont meer, wel een buik
Het doet mij goed me bezig te houden met mn dikke buik, daar heb ik regie over (kan ik iig, als ik wil) en leidt wat af vd rest. Ik snapte het vroeger niet zo, ben (te) serieus van aard maar het doet best plezier hiermee bezig te zijn, gewoon iets luchtigs.
(maar in den beginne ben ik met afvallen begonnen vanwege steeds meer lichamelijke klachten)
Jojo, ik weeg me iedere dag. Vooral als ik vrij strak bezig ben. Om meer vat te krijgen op hele proces, mijn lichaam etc. Ik ben veel te ongeduldig en wil directere link zien tussen voeding en gewicht. Hoewel ik wel snap dat er meer factoren meespelen.
Gewicht gaat hier weer iets omlaag. Fijne bevestiging dat het goed is van alle lekkers af te blijven. Vooral op werk veel aanbod, maar het kost me weinig moeite. En thuis heb ik bijna nooit meer wat liggen. Als iemand iets wil dan wordt het gekocht en gegeten.

zebra

zebra

22-03-2017 om 19:12

Blik

ik herken het, weeg me niet elke dag maar toch meerdere keren per week. Als je merkt dat het de goede kant uitgaat, is dat een stimulans om op dezelfde voet verder te gaan.

Ik snoep soms nog wel maar veel minder dan eerst, kan nu vaak na 1 chocolaatje stoppen. Of ik neem een paar koekjes bij de koffie ipv een heel pak. Gewicht gaat geleidelijk aan omlaag, broeken beginnen ruimer te zitten. Een aantal kan ik zo aan en uittrekken zonder de knoop en rits open te doen.

Ballon

Ballon

22-03-2017 om 19:35

nog een lange weg te gaan

Nou, als ik hier iemand weer zie schrijven dat ze gauw van 72 naar 65 wil...ik ben nog laaaaang niet bij dat begingewicht, tel er maar 10 kilo bij op.
Ik denk dat ik niet meer mee ga schrijven, want enerzijds gaat het goed (ik snoep niet meer, eet wat minder, val langzaam wat af, nu 4,5 kg), maar aan de andere kant weeg ik volgens mij meer dan de meesten hier en heb ik overigens geen gezondheidsklachten.

Zelf merk ik nog steeds niets van die 4,5 kg, maar vandaag zei voor het eerst de aardige schoonmaakster op mijn werk er iets over! (die niet wist dat ik af probeer te vallen).

Succes, allemaal,
groeten Ballon

Marja

Marja

22-03-2017 om 20:31

Ballon

Nee hoor dat win ik dankzij omstandigheden van je.
Ik ben afgelopen maand 1.7 kg aangekomen.
Vocht zei de diëtiste en dat had de fysio ook opgemerkt. Maar daar schiet ik niks mee op want het resultaat is nog steeds dat de weegschaal de verkeerde kant uitschiet.
Al zou ik gestaag wat onsjes afvallen, het zou je zo gelukkig maken, maar na ruim 5 maanden begeleid door huisarts, POH en een erkende diëtiste ben ik nu 7 ons zwaarder dan bij mijn start. Ik vind t knap.

blik

blik

22-03-2017 om 20:32

jammer Ballon!

Als het voor jou niks (meer) toevoegt moet je natuurlijk niet meer schrijven.
Maar jammer als je je niet herkent hier, het gaat over uitwisselen van vanalles rondom afvallen.
Of dat 5 of 50 kilo zijn doet er niet zo toe.
Ik ben zelf begonnen vorig jaar met een gewicht dat niet zo ver onder het jouwe lag. Inmiddels hang ik al een hele poos rond gezond (bmi) gewicht. De insteek is nu wel anders geworden, maar wil nog steeds wat afvallen.

blik

blik

22-03-2017 om 20:38

Marja

Dat is balen!

Ballon,

Uiensoep drijft vocht af.

Ps je bent niet de enige boven de 80 kilo. Toch is dit draadje interessant. Het maakt een ander niet uit hoeveel je weegt maar dat men het fijn voor je vind als het je lukt wat kilo's kwijt te raken en je 'troosten' als het niet lukt.
Omdat het zo herkenbaar is.
Soulmates

Martje

Martje

23-03-2017 om 09:37

Ballon

Ik weeg 90 kg.

Ik vind het ook erg moeilijk om af te vallen. De afgelopen 2 jaren ben ik meer dan 15 kg aangekomen. Dit door ziekte en rugproblemen.
Ik kan niet bewegen zoals ik wil. Niet wielrennen, hardlopen, groepslessen bij de sportschool.
Onder begeleiding van een fysiotherapeut doe ik krachttraining en ik probeer zoveel mogelijk te wandelen.
Met dit weer gaat dat makkelijker dan wanneer het regent en koud is.

Ik wil graag naar de 75 kg, naar ben nu al blij dat ik niet meer aankom.

Ik weet wat ik fout doe, maar vraag me toch af of een diëtiste me Jan helpen.

Martje

Martje

23-03-2017 om 09:42

Ik dacht dat je aangekomen was, maar dat is Marja.
Erg balen als je inspanningen niet beloond worden. Ook al is het vocht.
Geef de moed niet op.

Jojo

Jojo

23-03-2017 om 10:46

Ballon, Martje

Ballon:
Graag blijven. Of je nu 5 of 20 kg wil afvallen het blijft fijn een klankbord te hebben.

En je hebt me verkeerd gelezen, ik wil niet vlug afvallen maar schrok me wel rot met mijn 72kg. Ik ben al eens van 80 afgevallen naar 63 en ik zei toen dat het er niet meer bij mocht.
En nu zit de helft er toch wel weer bij.

Wat ik dus geleerd heb tov de vorige keer is dat ik eerder begin in de hoop dat het dan makkelijker is.

Martje:
Een dieetiste kan helpen als stok achter de deur als je een eetdagboek moet bijhouden, volgens mij zitten er 3 afspraken zelfs in de basisverzekering.
http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/dieetadvies

Ikzelf:
Het etentje is goed gegaan. Ik heb idd alleen de salade genomen, geen voorgerecht, geen toetje, geen wijn, geen frisdrank, Dressing er zelfs naast en maar een klein beetje genomen. Houd ik toch al niet van. Wat voelde ik me trots toen ik naar huis fietste. En daar vond ik nog een rest in van een zak chips.... (denk iets meer dan zo'n klein zakje) En die ging op. Jammer, maar alles bij elkaar toch minder dan wanneer ik wel dat voorgerecht en dat toetje had genomen en wijn of frisdrank.

Bel ik gister mijn moeder om te zeggen dat ik zondag langs kom om haar belastingaangifte te doen stelt ze voor om uit eten te gaan. In die omgeving is niet heel veel keus of je moet eerst een half uur in de auto en daar heb ik niet zo'n zin in. Ik stelde nog voor dat ik dan zou koken maar dat werd resoluut afgewezen ze wil echt uit eten. Weer een uitdaging.

zebra

zebra

23-03-2017 om 17:40

ook boven de 80 kg hoor

maar het maakt niet uit, we streven allemaal hetzelfde doel na, afvallen!

Hier gaat het nu prima maar een paar jaar geleden lukte het totaal niet terwijl ik toen hetzelfde deed als nu, gezonder eten en minder snoepen. Denk dat dit toch wel te maken heeft met de overgang.

blik

blik

28-03-2017 om 10:35

en weer

Op 66,5. Voor mij blijkbaar kritiek/stagnatie punt. Benieuwd of ik er dit keer wel overheen kom
Van de ene kant geef ik het (nu) weinig kans, emotioneel en fysiek verre van fit nu.
Van de andere kant ken ik nu wel steeds meer trucjes die werken bij mijn lichaam/ lijn.
Bij mij werkt minder 'slechte' koolhydraten goed, dan val ik af.
Terwijl ik bij pasta's sowieso al altijd volkoren variant nam, bij rijst zilvervlies etc.
Hoe gaat het bij jullie?

blik

blik

28-03-2017 om 10:49

en Jojo

Gebeurde mij ook, helft van wat ik was afgevallen in korte tijd weer erbij. Dat is dan toch wel schrikken idd. Toch schrikbeeld vd jojo. (alles voor niks, eindeloos ermee bezig, gats, dan maar liever dik)
Nu weer op punt waar ik steeds terugval, ben benieuwd.
Zebra, bemoedigend dat een bepaalde stijl de ene periode niet werkt en de volgende wel kan werken.
Bedoel je dat je toen in de overgang zat, of nu?

Vesta

Vesta

28-03-2017 om 11:08

snel

de eerste kilo's gaan heel snel, dat was de vorige keer ook.
Toen ik zaterdag op de weegschaal stond was het 69.7.
Dat is wat geflatteerd want voor ik ongesteld word houd ik altijd wel een kilo vocht vast en de week daarna ben ik die weer kwijt. Dat was nu dus.

Maar ja, die zondag met uiteten kwam er wel aan, en ook nog een verjaardag.
De verjaardag ging goed, geen taart (ze vergaten het aan te bieden, dat is fijn, hoef je niet uit te leggen waarom je geen taart neemt).
En maar 1 handje chips.

En daarna dus uiteten. Wokken, met een toetjesbuffet en ik ben dol op toetjes. Dus nou ja, ik ga zaterdag pas weer op de weegschaal staan dan heb ik het misschien gecompenseerd want gister had ik nog steeds helemaal geen trek, pas bij het avondeten. Ik hoop en verwacht ook een beetje dat ik dan laag in de 69 zit.

Morgen maar een stukje fietsen, en ik houd niet zo van fietsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.